NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

poniedziałek, 05 grudzień 2022 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

W tej ważnej dla miasta uroczystości wzięli udział m.in. Prezydent Zamościa – Andrzej Wnuk, Prezes MZK w Zamościu – Krzysztof Szmit i Dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda. Zamówione elektrobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba za moment przekroczy poziom 50 sztuk.

Zielony Zamość

Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m oraz czterech 18-to metrowych pojazdów przegubowych – Lion`s City 18 E. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.

Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość.

Na drodze do ograniczenia emisyjności w polskich miastach, Zamość idzie ramię w ramie z marką MAN, która jest jednym liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej.

Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy aby połowa wszystkich naszych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że już pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Zamówienie z Zamościa przybliża nas do tego celu – mówi Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska. – Dzięki naszym bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska i bardzo cichym autobusom MAN Lion’s City w wersjach o długości 18 m, 12 m i 10 m w połączeniu z usługami i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, udowadniamy, że jesteśmy gotowi do elektryfikacji Europy, gotowi do elektryfikacji transportu publicznego – podkreśla Claus Wallenstein.

Dodajmy, że takie podejście ma przełożenie na rynek autobusów elektrycznych, który dynamicznie się rozwija. Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektryczne lwy jeżdżą także po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.

Słoneczne autobusy

Warto dodać, że zamówiona przez Zamość będzie korzystać z zielonych, odnawialnych źródeł energii.

Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach elektromobilnego projektu – dodał Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu.

Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.

Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Zamość – jedno z najpiękniejszych miast w Polsce – będzie miało równie piękne elektrobusy – powiedziała podczas uroczystości Małgorzata Durda, dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska.

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników MZK.

Z myślą o pasażerach i kierowcach

O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz stylowe wyposażenie wnętrza autobusów. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w najnowsze rozwiązania m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi.

Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E – pomieszczą ponad 80 pasażerów, z czego 31 osób na miejscach siedzących. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny o mocy znamionowej 160 kW umieszczony wzdłużnie za osią napędową.

Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion’s City 18 E oferują miejsce dla ponad 105 pasażerów każdy, w tym 43 miejsca siedzące. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne napędzające drugą i trzecią oś, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne.

MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km. Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.

W latach 2011 – 2012 firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Zamościa dwanaście sztuk ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich 12-to metrowych MAN Lion’s City z silnikami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Źródło: MAN Truck & Bus Polska

TAG: Andrzej Wnuk, autobusy elektryczne od MAN, bezemisyjna komunikacja miejska, Claus Wallenstein, e-busy, ekologiczne pojazdy marki MAN, elektrobusy, Elektryczne lwy, Krzysztof Szmit, Lion`s City 12 E, Lion`s City 18 E, lion's city e, Małgorzata Durda, MAN Truck & Bus Polska, Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu, MZK Zamość, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, NFOŚiGW, rynek autobusów elektrycznych, Zamość, zielone odnawialne źródła energii, Zielony Transport Publiczny

Co możesz jeszcze przeczytać

Słynny Dywizjon 303 na Scanii
Odwołanie i zaskarżenie decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przez ITD? [Ekspert Na Osi radzi]
Niemiecki tuning na Master Truck Show 2021 - relacji część 6 [Na Osi 947]
Ciężarówki z Niemiec na Master Truck Show 2021 – relacji część 6 [Na Osi 947]

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP