NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

poniedziałek, 05 grudzień 2022 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

MZK Zamość z umową na swoje pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN.

2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

W tej ważnej dla miasta uroczystości wzięli udział m.in. Prezydent Zamościa – Andrzej Wnuk, Prezes MZK w Zamościu – Krzysztof Szmit i Dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda. Zamówione elektrobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba za moment przekroczy poziom 50 sztuk.

Zielony Zamość

Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m oraz czterech 18-to metrowych pojazdów przegubowych – Lion`s City 18 E. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.

Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość.

Na drodze do ograniczenia emisyjności w polskich miastach, Zamość idzie ramię w ramie z marką MAN, która jest jednym liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej.

Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy aby połowa wszystkich naszych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że już pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Zamówienie z Zamościa przybliża nas do tego celu – mówi Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska. – Dzięki naszym bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska i bardzo cichym autobusom MAN Lion’s City w wersjach o długości 18 m, 12 m i 10 m w połączeniu z usługami i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, udowadniamy, że jesteśmy gotowi do elektryfikacji Europy, gotowi do elektryfikacji transportu publicznego – podkreśla Claus Wallenstein.

Dodajmy, że takie podejście ma przełożenie na rynek autobusów elektrycznych, który dynamicznie się rozwija. Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektryczne lwy jeżdżą także po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.

Słoneczne autobusy

Warto dodać, że zamówiona przez Zamość będzie korzystać z zielonych, odnawialnych źródeł energii.

Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach elektromobilnego projektu – dodał Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu.

Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.

Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Zamość – jedno z najpiękniejszych miast w Polsce – będzie miało równie piękne elektrobusy – powiedziała podczas uroczystości Małgorzata Durda, dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska.

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników MZK.

Z myślą o pasażerach i kierowcach

O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz stylowe wyposażenie wnętrza autobusów. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w najnowsze rozwiązania m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi.

Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E – pomieszczą ponad 80 pasażerów, z czego 31 osób na miejscach siedzących. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny o mocy znamionowej 160 kW umieszczony wzdłużnie za osią napędową.

Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion’s City 18 E oferują miejsce dla ponad 105 pasażerów każdy, w tym 43 miejsca siedzące. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne napędzające drugą i trzecią oś, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne.

MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km. Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.

W latach 2011 – 2012 firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Zamościa dwanaście sztuk ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich 12-to metrowych MAN Lion’s City z silnikami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Źródło: MAN Truck & Bus Polska

TAG: Andrzej Wnuk, autobusy elektryczne od MAN, bezemisyjna komunikacja miejska, Claus Wallenstein, e-busy, ekologiczne pojazdy marki MAN, elektrobusy, Elektryczne lwy, Krzysztof Szmit, Lion`s City 12 E, Lion`s City 18 E, lion's city e, Małgorzata Durda, MAN Truck & Bus Polska, Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu, MZK Zamość, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, NFOŚiGW, rynek autobusów elektrycznych, Zamość, zielone odnawialne źródła energii, Zielony Transport Publiczny

Co możesz jeszcze przeczytać

DAF rozpoczyna testy drogowe pojazdów dystrybucyjnych nowej generacji
DAF rozpoczyna testy drogowe pojazdów dystrybucyjnych nowej generacji
Test Mercedes-Benz Sprinter | Na Osi 1052
Używka w rozmiarze XXL i jak powstają DAFy | ZAJAWKA Na Osi 1075

Najczęściej czytane

  • Zapomniany wpis kraju zakończenia | Na Osi 1153

    Zapomniany wpis kraju zakończenia. Materiał poc...
  • Zlot fanów Dodge RAM część 2 | Na Osi 1153

    Zlot fanów Dodge RAM część 2. Materiał pochodzi...
  • Mercedes-Benz Trucks prezentuje nowego eActros 400, bazującego na modelu eActros 600 – dostępne są liczne nowe warianty

    Dzięki akumulatorowo-elektrycznemu modelowi dal...
  • ZWIASTUN Na Osi 1154

    W odcinku niebezpieczna sytuacja na drodze z ud...
  • ZWIASTUN Na Osi 1154

    W odcinku test MAN'a TGE Next Level i XXI Ultor...

Archiwum

  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP