W dniach 7–13 kwietnia 2025 r., podczas targów Bauma w Monachium, firma MAN Truck & Bus zaprezentuje swoją w pełni ukierunkowaną na potrzeby praktyczne ofertę. Na stoisku 721/11 w strefie zewnętrznej MAN przedstawi bogatą ofertę pojazdów elektrycznych i konwencjonalnych przeznaczonych dla branży budowlanej — od lekkiego modelu MAN TGE o masie 3,5 tony z napędem na wszystkie koła i wywrotką trójstronną po ciężki ciągnik siodłowy MAN TGX o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 180 ton. Główną atrakcją będzie elektryczny MAN eTGS w konfiguracji 6×2- 4 z zabudową wywrotki i żurawiem. Nowe elektryczne ciężarówki MAN eTGS i eTGX można indywidualnie konfigurować. Dostępne są różne rozstawy osi, wersje kabin, klasy mocy silników elektrycznych, przystawki odbioru mocy, kombinacje akumulatorów, pozycje gniazd ładowania oraz szereg funkcji specyficznych dla branży budowlanej. Dzięki temu możliwych jest ponad milion wariantów konfiguracyjnych, co pozwala każdemu klientowi oraz producentowi zabudów dobrać idealną bazę pojazdu elektrycznego do konkretnego zastosowania. Żywotność akumulatorów – do 1,6 mln kilometrów lub 15 lat, w zależności od profilu eksploatacji – czyni te rozwiązania wyjątkowo atrakcyjnymi dla firm budowlanych, które przez wiele lat utrzymują flotę w eksploatacji.
„Dziesiątki lat doświadczeń w produkcji niezawodnych i trwałych pojazdów dla branży budowlanej oraz stała współpraca z producentami zabudów to elementy wpisane w DNA marki MAN. Te same wartości przyświecają naszym nowym elektrycznym ciężarówkom, które w niczym nie ustępują pojazdom z silnikami diesla” – podkreśla Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań klienckich w MAN Truck & Bus.
Nowe elektryczne ciężarówki MAN
Podwozia MAN eTGX i eTGS o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu od 20 do 28 ton oferują pełną elastyczność dzięki trzem, czterem, pięciu lub sześciu modułowym, umieszczanym w różnych pozycjach akumulatorom oraz opcjom mocy: 333, 449 lub 544 KM. Pojazdy te zapewniają miejsce na zabudowy, liczne mechaniczne i elektromechaniczne przystawki odbioru mocy, do dziewięciu różnych rozstawów osi, sześć wariantów kabin, osie wleczone skrętne i nieskrętne, zawieszenie piórowo-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne, programy jazdy dopasowane do konkretnych zastosowań oraz wiele innych cech typowych dla pojazdów budowlanych. Nawet dla najkrótszego rozstawu osi 3,75 m możliwe jest zastosowanie ięciu akumulatorów o pojemności użytkowej do 400 kWh, co przekłada się na zasięg do 500 kilometrów* bez doładowania. W przypadku typowych dziennych tras w logistyce budowlanej możliwe jest również zastosowanie mniejszej liczby akumulatorów, co pozwala na zwiększenie ładowności nawet o 2400 kg.
Poza tym Dział MAN Individual oferuje, podobnie jak w przypadku pojazdów konwencjonalnych, rozbudowane opcje indywidualizacji – od złącza ładowania CCS z tyłu po lewej stronie pojazdu, poprzez przygotowanie pod zabudowę podnośników koszowych i siódmy akumulator dla podwozi 6×2, aż po pakiety stylistyczne i komfortowe Lion S.
Elektryczne i konwencjonalne: wystawa pojazdów MAN na Bauma 2025
MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH
Zaprezentowany na targach Bauma elektryczny, trzyosiowy pojazd z żurawiem i wywrotką, oparty na modelu MAN eTGS o mocy 449 KM, został wyposażony w wywrotkę trójstronną Meiller Trigenius D316 oraz żuraw o udźwigu 23 ton metrycznych marki Palfinger. Model PK 24.001 SLD 5 podnosi maksymalnie 6200 kilogramów i może zostać wysunięty do niemal 15 metrów długości. Dzięki modułowej koncepcji akumulatorów eTGS posiada solidne, hydrauliczne podpory stabilizujące zamontowane na ramie przed bocznymi zespołami akumulatorów po lewej i prawej stronie pojazdu, co zapewnia stabilność podczas pracy. Skonfigurowany z czterema pakietami akumulatorów zestaw oferuje pojemność 320 kWh i zasięg do 400 kilometrów* bez doładowania. Wąska, średniej długości kabina NN w modelu eTGS zapewnia dobrą widoczność przy wysokim komforcie pracy i obsługi.
MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH Kolejnym pojazdem z żurawiem prezentowanym na stoisku MAN-a podczas targów Bauma jest czteroosiowe podwozie MAN TGS z silnikiem spalinowym D26 o mocy 540 KM oraz dodatkowym hydrostatycznym napędem na przednią oś MAN HydroDrive, zapewniającym lepszą trakcję nawet na luźnym podłożu. Ten 37-tonowy pojazd przeznaczony do pracy z bardzo ciężkimi ładunkami został wyposażony w duży żuraw Palfinger o zasięgu 95 metrów, o maksymalnym udźwigu 30 ton, z możliwością wysunięcia do maksymalnie 22 metrów. Dodatkowo pojazd posiada specjalnie zaprojektowaną przednią podporę żurawia o nośności 20 ton. MAN Individual oferuje już w wersji fabrycznej odpowiednie przygotowanie pod taką zabudowę. Ponadto, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi nadwozia, MAN umożliwia relokację czujników radarowych asystenta awaryjnego hamowania, które w przeciwnym razie byłyby zasłonięte przez przednie podpory. Dzięki temu funkcja awaryjnego hamowania pozostaje w pełni dostępna.
MAN TGX 33.640 6×4 BL SA
Prezentowany na stoisku MAN ciągnik siodłowy MAN TGX 33.640 również specjalizuje się w transporcie ciężkich ładunków. Dzięki dwóm osiom napędzanym bez trudu przenosi na drogę wysoką moc 16-litrowego silnika MAN D38 o mocy 640 KM. Pojazd został zaprojektowany do współpracy z naczepami wywrotkami i naczepami niskopodwoziowymi, a jego dopuszczalna masa całkowita zestawu może wynosić nawet 180 ton. Długa i wysoka kabina GM sprawia, że ten ciężki, trzyosiowy pojazd doskonale sprawdza się zarówno w transporcie regionalnym, jak i dalekobieżnym.
MAN TGS 41.480 8×4 BB CH
Trzeci pojazd ciężkiego segmentu serii TGS prezentowany na stoisku MAN podczas targów Bauma został stworzony z myślą o pracy w kopalniach poza Europą. Szczególnie wytrzymałe podwozie w układzie 8×4 zostało zaprojektowane do współpracy z wielkogabarytowymi wywrotkami tylnymi, umożliwiającymi transport dużej ilości materiału w jednym cyklu – zwłaszcza w górnictwie oraz na wielkich placach budowy. Silnik D26 o mocy 480 KM bez trudu porusza zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 44 ton (technicznie możliwe jest nawet 50 ton), również w trudnym terenie. Wąska, średniej długości kabina NN zapewnia optymalną widoczność z miejsca kierowcy.
MAN TGM 18.320 4×4 BB CH
W segmencie klasycznych pojazdów z napędem na wszystkie koła MAN prezentuje dwa modele, z których pierwszy to MAN TGM 4×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton, wyposażony w silnik o mocy 320 KM oraz wywrotkę trójstronną marki Ressenig. Dzięki pojedynczym kołom na tylnej osi pojazd ten cechuje się wyjątkową zwrotnością i sprawnością manewrową – zarówno w terenie utwardzonym, jak i na drogach. Wąska, krótka kabina CC oferuje kierowcy komfortowe i kompaktowe stanowisko pracy.
MAN TGE 3.200 4×4 BL
Drugim specjalistą terenowym w ofercie jest pojazd dostawczy MAN. W ubiegłym roku model MAN TGE przeszedł gruntowną modernizację i obecnie oferuje dodatkowe systemy bezpieczeństwa i systemy asystujące, nowoczesny ekran dotykowy oraz wiele innych udogodnień dla kierowcy. W standardzie znajdują się, m.in., system bezkluczykowy (Keyless Start) oraz wielofunkcyjna kierownica. Prezentowane na targach Bauma podwozie TGE 3.200 4×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostało fabrycznie wyposażone w kompaktową i wyjątkowo lekką wywrotkę trójstronną Meiller Trigenius. Dodatkowo pojazd otrzymał specjalne wyposażenie od MAN Individual, w tym wyjątkowo solidną, wieloelementową osłonę podwozia, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, zwiększoną moc silnika do 205 KM oraz pakiet stylizacji Lion S, obejmujący zarówno elementy zewnętrzne, jak i wnętrze.
Usługi i doradztwo dostosowane do potrzeb branży
Zarówno dla pojazdów z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym MAN oferuje umowy serwisowe i rozwiązania finansowe specjalnie dopasowane do wymagań branży budowlanej, a także liczne narzędzia cyfrowe wspierające codzienną eksploatację. Wśród nich można wymienić m.in. cyfrową obsługę płatności za tankowanie bezpośrednio z poziomu pojazdu dzięki systemowi MAN SimplePay, cyfrowe zarządzanie serwisem w ramach MAN ServiceCare, a także kompleksowe aplikacje do zarządzania flotą dostępne w ramach MAN DigitalServices. Dla elektrycznych ciężarówek dostępne są również dedykowane rozwiązania, takie jak MAN eManager M do monitorowania stanu akumulatorów i zarządzania ładowaniem, MAN SmartRoute służący do planowania tras przejazdu oraz MAN Charge&Go, czyli kartę ładowania dla publicznej infrastruktury ładowania. Wiele z tych aplikacji cyfrowych można również obsługiwać za pośrednictwem aplikacji mobilnej MAN DriverApp.
MAN oferuje również kompleksowe doradztwo w zakresie elektromobilności w ramach usługi eKonsultacje 360°, towarzyszące wdrażaniu nowych ciężarówek elektrycznych. W ramach usługi MAN Transport Solutions klienci otrzymują indywidualnie dopasowane analizy dotyczące sposobu eksploatacji pojazdów oraz wymagań w zakresie infrastruktury ładowania.
W zakres oferty wchodzą również stacje ładowania dzięki współpracy MAN z dostawcami infrastruktury ładowania. Dodatkowo platforma dla producentów zabudów MAN ABBI udostępnia wszelkie niezbędne informacje techniczne, rysunki oraz specyfikacje konstrukcyjne potrzebne do zabudowy pojazdów MAN, zarówno elektrycznych, jak i z napędem konwencjonalnym.
MAN Engines na targach Bauma
MAN Engines oferuje rozwiązania dla producentów maszyn budowlanych o wysokich wymaganiach w zakresie mocy oraz do zastosowań w górnictwie. Prezentowany na stoisku MAN Truck & Bus silnik MAN D2862 V12 charakteryzuje się wysokim stopniem integracji w różnorodnych zastosowaniach. Dzięki wiedzy i doświadczeniu inżynierów z MAN Engines, jednostka ta może zostać idealnie zintegrowana z dużymi koparkami lub pojazdami górniczymi. Na bazie najnowszej generacji silników MAN obsługuje maszyny wymagające jednostek o pojemności od 20 do 30 litrów.
* Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.
Źródło: MAN Truck & Bus