NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Historyczna chwila: MAN rozpoczyna seryjną produkcję e-ciężarówek

Historyczna chwila: MAN rozpoczyna seryjną produkcję e-ciężarówek

środa, 18 czerwiec 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Historyczna chwila: MAN rozpoczyna seryjną produkcję e-ciężarówek

To historyczny moment dla MAN Truck & Bus. Ruszyła seryjna produkcja e-ciężarówek MAN. Symbolicznego uruchomienia produkcji w zakładzie w Monachium dokonali dyrektor generalny MAN Alexander Vlaskamp, członek zarządu ds. produkcji i logistyki Michael Kobriger oraz Manfred Weber – poseł do Parlamentu Europejskiego i przewodniczący frakcji EPL. Od teraz będą tu produkowane na tej samej linii zarówno elektryczne, jak i spalinowe pojazdy ciężarowe w ramach w pełni zintegrowanego mieszanego procesu produkcyjnego.

„Przyszłość MAN-a zaczyna się teraz”

Alexander Vlaskamp powiedział: „Rozpoczęcie seryjnej produkcji naszych elektrycznych ciężarówek to historyczna chwila. To punkt zwrotny w naszej historii! Przyszłość MAN-a zaczyna się teraz, w tym momencie. Cały zespół MAN-a jest dumny z tego, że może aktywnie kształtować transformację z napędu spalinowego na elektryczny. Dzięki naszym wysoce wydajnym e-ciężarówkom bezemisyjny lokalny transport towarowy staje się faktem. Jest to niezwykle ważny krok w kierunku realizacji naszego celu, jakim jest osiągnięcie do 2050 roku neutralności pod względem emisji CO2. Możliwość produkcji na jednej linii e-ciężarówek równocześnie z naszymi najnowocześniejszymi ciężarówkami spalinowymi daje nam również ogromną elastyczność i zwiększa efektywność produkcji. Zainwestowaliśmy niemal 400 milionów euro w badania i rozwój, aby móc oferować nasze portfolio konwencjonalnych ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Asortyment obejmuje pojazdy o masie od 12 do 50 ton, od śmieciarek po ciężarówki dalekobieżne. Odrobiliśmy pracę domową. Naszym celem jest dostarczenie pierwszych 1000 elektrycznych ciężarówek do końca tego roku. W zależności od sposobu ich eksploatacji i miksu energetycznego, pozwoli to na redukcję emisji CO₂ porównywalną z poziomem generowanym przez niewielkie miasto. To ogromny potencjał zmian. Teraz politycy muszą obrać właściwy kurs w kierunku rozbudowy infrastruktury i odpowiedniego kształtowania cen emisji CO2, aby rozwój elektromobilności nadal nabierał tempa” – dodał.

Manfred Weber z kolei stwierdził: „Innowacje i technologia są nie tylko kluczem do sukcesu gospodarczego Europy i jej międzynarodowej konkurencyjności, ale mają również istotne znaczenie dla harmonizacji celów polityki gospodarczej i klimatycznej. MAN wyznacza kierunek dzięki swojemu eTruckowi i pokazuje, jak może wyglądać transport towarowy o niższej emisji. Jestem dumny z tego, że taka innowacja pochodzi z Bawarii”.

Monachium przystosowane do elektromobilności: pojazd spalinowy i elektryczny na tej samej linii montażowej

Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki powiedział: „W tej dekadzie zainwestujemy około miliarda euro w transformację naszych europejskich zakładów w kierunku elektromobilności, z czego znaczną część kwoty przeznaczymy na inwestycje w Niemczech. Jest to silny sygnał w zakresie polityki przemysłowej również dla Bawarii, ponieważ aktywnie kształtujemy proces transformacji zarówno w Norymberdze, jak i w Monachium”.

Transformacja jest teraz wyraźnie widoczna w głównym zakładzie MAN-a. Maksymalna zdolność produkcyjna wynosi obecnie około 100 ciężarówek dziennie – niezależnie od rodzaju napędu. Wyprodukowanie każdej ciężarówki zajmuje około ośmiu godzin.

„Produkcja ciężarówek elektrycznych i spalinowych na jednej linii może być elastycznie dostosowywana do bieżących warunków rynkowych, a pojazdy mogą powstawać dokładnie w takiej kolejności, w jakiej zostały zamówione przez klientów. To innowacyjne podejście wiąże się z szeroko zakrojonymi zmianami na linii montażowej, a także w łańcuchu dostaw i w logistyce” – powiedział Kobriger.

Na przykład, podczas gdy pojazdy z silnikiem spalinowym są w pierwszej kolejności wyposażane w osie, zbiorniki paliwa i układy wydechowe, modele elektryczne otrzymują dwa akumulatory umieszczone pod kabiną oraz inne komponenty elektryczne – tzw. power pack. W ramach transformacji ponad 5000 pracowników zostało przeszkolonych w zakresie technologii wysokiego napięcia.

700 sprzedanych e-ciężarówek – zasięg nawet do 740 kilometrów bez ładowania*

Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej firma MAN wyprodukowała i przekazała klientom niemal 200 elektrycznych ciężarówek. Pojazdy te pokonały już około dwóch milionów kilometrów w realnych warunkach pogodowych na terenie Europy – niektóre z nich z dziennymi przejazdami do 850 kilometrów i bardzo niskim zużyciem energii wynoszącym średnio 97 kWh na 100 kilometrów. MAN otrzymał już około 700 zamówień na elektryczne pojazdy ciężarowe. Elektryczna ciężarówka jest szczególnie atrakcyjna do użytku w logistyce motoryzacyjnej, dzięki wyjątkowej konstrukcji ciągnika siodłowego Ultra-Lowliner z wysokością siodła zaledwie 950 mm i rozstawem osi 3,57 m. Umożliwia to w pełni elektryczny transport z wewnętrzną wysokością załadunkową sięgającą trzech metrów. Elektryczny Ultra-Lowliner jest już wykorzystywany w transporcie części samochodowych w różnych profilach tras – m.in. w Wolfsburgu i Bawarii.

Kolejna zaleta e-ciężarówki to trzy do sześciu modułowo łączonych akumulatorów NMC, które pochodzą z fabryki MAN-a w Norymberdze i oferują łączną pojemność brutto do 534 kWh. Pozwala to na pokonanie nawet do 500 kilometrów bez ładowania*. Aby uzyskać jeszcze większy zasięg, dostępny jest opcjonalnie siódmy akumulator, dzięki któremu można przejechać do 740 kilometrów na zasilaniu akumulatorowym bez ładowania pośredniego*.

MAN pionierem w dziedzinie autobusów elektrycznych

MAN oferuje nie tylko najszerszą gamę elektrycznych ciężarówek, ale także autobusy elektryczne. Tylko w przypadku ciężarówek elektrycznych dostępnych jest ponad milion wariantów konfiguracji, a zatem możliwe są indywidualne rozwiązania dla wszystkich zastosowań transportowych. MAN jest liderem na europejskim rynku elektrycznych autobusów miejskich, które są produkowane w polskiej fabryce w Starachowicach. Niedawno firma zaprezentowała w Ankarze, jako pierwszy europejski producent, autokar elektryczny. W europejskich miastach jeździ już ponad 2500 autobusów MAN-a z napędem akumulatorowo-elektrycznym. W nowym roku modelowym pojazdy te, podobnie jak elektryczne ciężarówki, zostaną wyposażone w akumulatory wyprodukowane w Norymberdze. Firma MAN zainwestowała 250 milionów euro w budowę zakładu produkcji akumulatorów w tym mieście.

Neutralność pod względem emisji CO2 do 2050 r.

Firma MAN Truck & Bus postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2050 roku. Elektryfikacja floty pojazdów jest kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju, ponieważ około 95% całkowitej emisji CO₂ generowanej przez firmę pochodzi z eksploatacji jej pojazdów. Elektryczne ciężarówki odgrywają również istotną rolę w realizacji aktualnych celów klimatycznych Unii Europejskiej. MAN planuje dostarczyć klientom w 2025 roku już ponad 1000 elektrycznych ciężarówek. Dla porównania – jeśli 1000 elektrycznych ciężarówek zastąpiłoby 1000 pojazdów z silnikiem Diesla, pokonujących rocznie 120 000 kilometrów i zużywających średnio 24 litry paliwa na 100 km, potencjalna roczna oszczędność emisji CO₂ mogłaby wynieść nawet 80 000 ton – pod warunkiem zasilania wyłącznie zieloną energią. To wartość porównywalna z roczną emisją CO₂ generowaną przez niewielkie niemieckie miasto.

*Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.

 

Źródło: MAN Truck & Bus

TAG: e-ciężarówka, e-ciężarówki, elektromobilność, elektryczna ciężarówka, Elektryczne ciężarówki, elektryczne pojazdy ciężarowe, elektryczny man, MAN eTruck, MAN Truck Bus

Co możesz jeszcze przeczytać

Podwójne wymuszenie [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Podwójne wymuszenie [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Moya życzy smacznego!
castex na osi 925
Podnośniki CASTEX – kompleksowe wyposażenie warsztatów samochodowych | Na Osi 925

Najczęściej czytane

  • Widzieć tam, gdzie ludzie nie patrzą – Mercedes – Benz Trucks stawia na inteligentne systemy wspomagania, aby zapewnić lepszą ochronę rowerzystom i pieszym

    Podczas niemieckiego Dnia Bezpieczeństwa Drogow...
  • Hiszpańscy kierowcy uhonorowali DAF XG⁺ 530 tytułem „Najpopularniejszego pojazdu ciężarowego”

    DAF XG⁺ 530 został uznany przez kierowców w His...
  • Wakacyjna gorączka ruchu – jakie są letnie zakazy jazdy i kary za niedostosowanie się do przepisów?

    Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego....
  • Eurowag stawia kolejny krok ku zintegrowanej mobilności: słoweński lider telematyki CVS Mobile funkcjonuje już pod marką Eurowag

    Eurowag, jeden z czołowych europejskich dostawc...
  • Analiza wypadku z małym dzieckiem i ciężarówką | ZAJAWKA Na Osi 1139

    W 1139 odcinku Na Osi analiza wypadku z małym d...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP