Leinfelden-Echterdingen/Tramagal.
Lepsze osiągi, jeszcze większa ekonomiczność, większy zasięg, a do tego szeroka gama zastosowań i neutralny bilans emisji CO2 podczas jazdy – tak można streścić atuty FUSO eCantera Next Generation. Po europejskiej premierze pojazdu na targach IAA Transportation w Hanowerze we wrześniu 2022 r., FUSO – spółka córka Daimler Truck – świętuje rozpoczęcie w Europie produkcji w pełni elektrycznej lekkiej ciężarówki. Uroczystość z okazji zjazdu pierwszego europejskiego eCantera Next Generation z linii produkcyjnej w zakładzie Mitsubishi FUSO Europe („MFTE”) w portugalskim Tramagal zgromadziła przedstawicieli firmy oraz gości ze świata polityki i gospodarki.
Zdaniem Karla Deppena, Prezesa Zarządu Daimler Truck Asia, rozpoczęcie produkcji FUSO eCantera stanowi ważny przełom:
„Daimler Truck włącza się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu i chce z powodzeniem realizować ideę zrównoważonego transportu. Od roku 2039 zamierzamy oferować na swoich kluczowych rynkach już tylko takie pojazdy, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2. Dzięki eCanterowi nowej generacji z Tramagal, bardzo ułatwimy naszym klientom przejście na elektromobilność. Czynimy kolejny istotny krok w kierunku neutralności transportu pod względem emisji CO2”.
Podczas wspomnianego wydarzenia Karl Deppen wraz z Arne Bardenem, Prezesem Zarządu MFTE, z dumą ogłosili inne imponujące osiągnięcie zakładu w Tramagal – wyprodukowanie 250 tysięcy egzemplarzy modelu FUSO Canter. Arne Barden:
„Zespół MFTE jest dumny, że może wytwarzać w Tramagal kultowy model FUSO Canter – już piątej generacji! Ogromne podziękowania należą się temu wysoce zaangażowanemu zespołowi za to, jak znakomicie poradził sobie z uruchomieniem produkcji eCantera Next Generation!” Zakład MFTE w Tramagal produkuje FUSO Cantera od 1980 r.
Jeszcze przed uroczystością przedstawiciele mediów mieli okazję zapoznać się z nowymi pojazdami podczas zwiedzania fabryki oraz uczestniczyć w ekskluzywnych przejazdach po torze Autódromo do Estoril i okolicznych drogach publicznych, a także osobiście przekonać się o osiągach eCantera Next Generation. Podczas zorganizowanych jazd eksperci FUSO Europe szczegółowo przedstawili różnorodność zastosowań nowego pojazdu oraz udzielili informacji na temat dostosowanych do potrzeb klientów rozwiązań w zakresie elektromobilności.
Next Generation eCanter – pionier zrównoważonego transportu
Od czasu wprowadzenia eCantera w 2017 r. FUSO, japońska spółka córka firmy Daimler Truck, uznawana jest za pioniera i prekursora w dziedzinie elektrycznych samochodów ciężarowych – oraz konsekwentnie pracuje nad wdrażaniem zrównoważonych rozwiązań transportowych. Obecnie na obszarze Europy, Japonii i Stanów Zjednoczonych, a także Australii i Nowej Zelandii klienci użytkują ponad 550 egzemplarzy FUSO eCantera. Światowa flota eCanterów – pojazdów w pełni elektrycznych, a więc lokalnie bezemisyjnych – przejechała już łączny dystans ok. ośmiu milionów kilometrów – co odpowiada mniej więcej 200-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Obecnie zaś Next Generation eCanter kontynuuje to pasmo sukcesów na nowym poziomie. Już w pierwszym kwartale 2023 r. rozpoczęła się produkcja tego lekkiego elektrycznego samochodu ciężarowego w Japonii, w siostrzanym zakładzie w Kawasaki. Kawasaki dostarcza FUSO eCantera Next Generation na rynek japoński oraz na wszystkie inne pozaeuropejskie rynki na całym świecie.
W Europie sprzedaż FUSO eCantera Next Generation rozpocznie się najpierw na 17 rynkach (we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Czechach, Danii, Szwecji, Finlandii, na Słowacji, w Grecji i w Polsce).
Więcej wariantów pojazdu dla zwiększenia elastyczności użytkowania
Aby jeszcze lepiej spełnić oczekiwania klientów, inżynierowie FUSO poddali eCantera Next Generation wielu ulepszeniom. O ile dotychczasowe ciężarówki elektryczne były dostępne wyłącznie w wariancie o masie 7,49 tony oraz z rozstawem osi 3400 milimetrów, to obecnie klienci mogą wybierać spośród sześciu rozstawów osi, od 2500 do 4750 milimetrów, oraz dopuszczalnych mas całkowitych w zakresie od 4,25 do 8,55 tony. Nośność oferowanych podwozi wynosi maksymalnie 5 ton. Jeśli chodzi o napęd eCantera Next Generation, do wyboru jest silnik elektryczny o mocy 110 kW (warianty o masie całkowitej 4,25 i 6 ton) oraz 129 kW (warianty o masie całkowitej 7,49 i 8,55 tony) – z udoskonalonym układem przeniesienia napędu i momentem obrotowym 430 Nm, przy czym (ograniczona) prędkość maksymalna wynosi 89 km/h.
Zależnie od żądanego rozstawu osi klienci mają do wyboru trzy różne pakiety akumulatorowe: S, M i L. Zastosowano w nich ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Pakiet akumulatorowy w wersji S cechuje się pojemnością znamionową 41 kWh, co pozwala przejechać maksymalnie 70 kilometrów. Z kolei w wersji M pojemność znamionowa wynosi 83 kWh, a zasięg kilometrowy sięga 140 kilometrów. Wreszcie wersja L, będąca pakietem najmocniejszym, oddaje do dyspozycji użytkownika pojemność znamionową 124 kWh oraz zasięg dochodzący do 200 kilometrów. Jest to znacznie więcej, niż dzienny kilometraż pokonywany zwykle w lekkim transporcie dystrybucyjnym. Przy zastosowaniu rekuperacji można jeszcze bardziej wydłużyć zasięg kilometrowy, co równocześnie skróci przerwy na ładowanie akumulatorów. Dla porównania: dotychczas w eCanterze istniała tylko jedna wersja akumulatora, o pojemności znamionowej 81 kWh, wystarczającej do przejechania maksymalnie 100 kilometrów.
Jeśli chodzi o ładowanie akumulatorów, eCanter Next Generation jest kompatybilny ze wszystkimi napięciami sieci stosowanymi na najważniejszych rynkach. Moduł ładowania działa zarówno na prąd stały (DC), jak i prąd przemienny (AC). Jako standard ładowania zastosowano Combined Charging System CCS, który umożliwia ładowanie z mocą do 104 kW. Szybkie doładowanie prądem stałym z poziomu 20 do 80 procent pojemności trwa, zależnie od pakietu akumulatorowego, około: 24 minut (S), 26 minut (M) lub 39 minut (L), natomiast ładowanie prądem przemiennym (11 i 22 kW) zajmuje od ok. czterech do sześciu godzin, również zależnie od pakietu akumulatorowego.
Zakład w Tramagal: pionier w dziedzinie zrównoważonego rozwoju
W ramach swojej ogólnej strategii zrównoważonego rozwoju fabryka MFTE w Tramagal w ostatnich latach z sukcesem stopniowo ograniczała emisję dwutlenku węgla, a pod koniec 2022 r. jej produkcja zyskała status neutralny pod względem bilansu emisji CO2. Aby osiągnąć ten przełomowy sukces, firma MFTE m.in. stale zwiększała wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i przestawiła się na ekologiczne źródła zasilania. 1200 paneli słonecznych na dachach hali wytwarza rocznie nawet 350 megawatów energii elektrycznej. Docelowo instalacja ma produkować do 600 megawatów energii elektrycznej. Oprócz rozbudowy systemów fotowoltaicznych zakład testuje również technologie umożliwiające lokalne wytwarzanie zielonego wodoru.
Innym działaniem w obszarze zrównoważonego rozwoju, będącym przedmiotem zainteresowania zakładu, jest ograniczenie zużycia wody. Nowa własna stacja uzdatniania wody oczyszcza już ponad 60 procent wody przemysłowej i kieruje ją z powrotem do cyklu produkcyjnego. Jednocześnie trwają prace nad udoskonaleniem systemu gromadzenia wody deszczowej pod kątem bardziej ekologicznego nawadniania terenów zielonych.
Mitsubishi FUSO Europe zatrudnia w Tramagal ok. 500 pracowników. Przedsiębiorstwo jest największym pracodawcą w regionie. Pojazdy z Portugalii trafiają do 32 krajów europejskich oraz do Maroka. Mitsubishi FUSO Truck Europe jest znaczącym eksporterem i trzecim co do wielkości producentem pojazdów w Portugalii.
W przypadku FUSO eCantera Next Generation określenie „Made in Europe” odnosi się nie tylko do montażu pojazdu w Tramagal; ponad 50 procent komponentów tej elektrycznej ciężarówki pochodzi od ponad 90 różnych europejskich dostawców. W powiązaniu z produkcją elektrycznego FUSO eCantera, od zeszłego roku MFTE stopniowo przechodzi na lokalnie bezemisyjne pojazdy elektryczne w całej swojej wewnętrznej flocie logistycznej i magazynowej.
Źródło: Daimler Truck