Stuttgart/Reutlingen.
Firma Daimler Truck AG poprzez podwyższenie kapitału przejmie około dziesięciu procent udziałów w niemieckiej firmie Manz AG, specjalizującej się w zaawansowanej technice budowy maszyn, stając się w ten sposób jej istotnym akcjonariuszem – pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich urzędów antymonopolowych. Dodatkowo obie firmy podpisały umowę kooperacyjną o strategicznym partnerstwie, którego pierwszym etapem będzie budowa pilotażowej linii do produkcji litowo-jonowych ogniw akumulatorowych i montażu akumulatorów w zakładzie Daimler Truck w Mannheim. W ramach partnerstwa przedsiębiorstwa połączą swoje know-how i opracują kolejne projekty związane ze wspólną przyszłością. Celem jest rozwój innowacyjnej techniki akumulatorowej i powiązanych z nią procesów produkcyjnych w segmencie samochodów ciężarowych i autobusów.
Manz AG to działająca globalnie firma z siedzibą w Reutlingen, wyspecjalizowana w zaawansowanej technice budowy maszyn oraz koncentrująca się na przemyśle motoryzacyjnym i elektromobilności. Może się ona wykazać ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w zakresie procesów i produktów związanych z budową urządzeń do produkcji ogniw i akumulatorów. Poprzez tę inwestycję firma Daimler Truck wykonuje strategicznie ważny krok w rozwoju transportu neutralnego pod względem emisji CO2 oraz w przejściu z napędów konwencjonalnych na alternatywne systemy napędowe.
Dr Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck Holding AG, odpowiedzialny za dział Truck Technology:
„Partnerstwo między Daimler Truck i Manz tworzy zasadniczy fundament naszej strategii w zakresie akumulatorów. Chcemy być liderem innowacyjności w branży pojazdów użytkowych. Aby to osiągnąć, musimy dysponować ogniwami akumulatorowymi, które spełniają bardzo specyficzne wymagania eksploatacji w samochodach ciężarowych i autobusach. Koniecznym warunkiem jest bardzo ścisłe powiązanie rozwoju produktów z rozwojem procesów produkcyjnych. Cel ten będziemy realizować we współpracy z Manz – ważnym krokiem w tym kierunku stanie się nasz pilotażowa linia do produkcji ogniw akumulatorowych w zakładzie w Mannheim”.
Zakład Mercedes-Benz w Mannheim pełni rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w zakresie techniki akumulatorowej i układów wysokiego napięcia. Już w tej chwili fabryka w Mannheim zaopatruje zakład Mercedes-Benz w Wörth w pakiety akumulatorowe do seryjnej produkcji w pełni elektrycznego eActrosa.
W tzw. laboratorium „InnoLab Battery” w Mannheim ściśle współdziałają ze sobą działy rozwoju i produkcji, aby wypracować innowacyjne rozwiązania rynkowe dla samochodów ciężarowych i autobusów. To tutaj w przyszłości będą powstawały własne litowo-jonowe ogniwa akumulatorowe, produkowane następnie na linii pilotażowej i montowane w kompletnych układach akumulatorowych. W nadchodzących miesiącach na powierzchni około 10 tys. metrów kwadratowych InnoLab zostanie zainstalowanych ponad 60 nowych urządzeń. Do końca 2024 r. wyniki badań wykorzystane zostaną przy opracowywaniu platformy produktów akumulatorowo-elektrycznych Daimler Truck. W ten sposób „InnoLab Battery” stworzy fundamenty przyszłych kompetencji w zakresie własnej techniki akumulatorowej Daimler Truck i zapewni know-how na potrzeby produkcji litowo-jonowych ogniw akumulatorowych i ich zastosowania w pojazdach użytkowych. Uzyskane wnioski będą również podstawą podejmowanych w przyszłości decyzji dotyczących m.in. głębokości przetwarzania własnych układów akumulatorowych.
Yaris Pürsün, kierujący globalną produkcją komponentów napędowych dla Daimler Truck, stwierdził:
„Nasze InnoLaby pracują nad dalszym rozwojem napędów przyszłości ‒ od budowy prototypów po przygotowanie do ewentualnej produkcji seryjnej. Partnerstwo z Manz pozwoli nam na stworzenie w Europie wzorcowych rozwiązań w zakresie produkcji akumulatorowej techniki napędowej. Naszym celem jest w związku z tym odegranie pionierskiej roli w branży pojazdów użytkowych oraz zaoferowanie naszym klientom rozwiązań zapewniających przewagę nad konkurencją”.
Martin Drasch, dyrektor zarządzający Manz AG:
„Strategiczna współpraca z Daimler Truck – jednym z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych – odzwierciedla naszą silną pozycję jako firmy innowacyjnej i lidera technologicznego w dziedzinie produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Firma Manz ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w rozwoju procesów i produktów dla branży akumulatorowej, a także uznaną wiedzę specjalistyczną w zakresie realizacji projektów na dużą skalę. Dzięki naszym innowacyjnym pomysłom i rozwiązaniom produkcyjnym w zakresie wytwarzania akumulatorów litowo-jonowych jesteśmy zatem idealnym partnerem, który może z powodzeniem odegrać aktywną rolę w kształtowaniu strategii elektryfikacyjnej firmy Daimler Truck”.
Informacja na temat InnoLabów
InnoLaby są elementem wizji przyszłości uzgodnionej w ubiegłym roku dla niemieckich fabryk podzespołów Daimler Truck oraz pełnią kluczową rolę w budowie sieci produkcyjno-technologicznej wyspecjalizowanej w komponentach napędów elektrycznych i układach akumulatorowych. W zakładzie w Kassel i Gaggenau powstaje drugi InnoLab, który skoncentruje się na elektrycznym układzie napędowym z jego głównymi komponentami: silnikiem elektrycznym, falownikiem, przekładnią i układem osi.
Informacja na temat zakładu w Mannheim
W roku 1908 w dzielnicy Mannheim-Waldhof na Luzenbergu powstał funkcjonujący do dziś zakład produkcyjny Mercedes-Benz. Ponad 4800 pracowników produkuje w nim silniki i przynależne podzespoły do pojazdów użytkowych. Pełni on także rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w zakresie techniki akumulatorowej i układów wysokiego napięcia, mającego znaczący wkład w seryjną produkcję zelektryfikowanych produktów. Fabryczna odlewnia jest jednym z wiodących na świecie producentów odlewów żeliwnych do pojazdów. Ponadto w tzw. „Europejskim centrum produkcji silników regenerowanych” poddaje się regeneracji silniki do pojazdów użytkowych i samochodów osobowych. Mannheim jest również kolebką wielkiej rodziny autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro, które od 2018 r. powstają także jako w pełni elektryczne eCitaro, produkowane na tych samych liniach, co sprawdzone już tysiąckrotnie Citaro z silnikiem spalinowym. Przy produkcji autobusów w Mannheim zatrudnionych jest ok. 3500 pracowników.Równie wielkie znaczenie dla mannheimskiej lokalizacji ma pozyskiwanie i kształcenie młodych kadr; młodzież kształci się tu już od ponad 100 lat – swoje wykształcenie zdobyło w zakładzie łącznie ponad 11 tysięcy młodych ludzi.
Informacja na temat Manz AG
Manz AG to działająca globalnie firma wyspecjalizowana w zaawansowanej technice budowy maszyn. Koncentrując się na przemyśle motoryzacyjnym i elektromobilności, produkcji akumulatorów, elektronice, energetyce i technice medycznej, firma Manz projektuje oraz tworzy innowacyjne i wydajne rozwiązania produkcyjne: począwszy od indywidualnie zamawianych pojedynczych maszyn do produkcji laboratoryjnej lub pilotażowej i małoseryjnej, poprzez znormalizowane moduły i urządzenia, aż po gotowe linie do produkcji masowej. Pod względem technologicznym systemy produkcyjne firmy Manz bazują na wieloletnim doświadczeniu w dziedzinie automatyzacji, obróbki laserowej, systemów kontroli i chemii mokrej. Grupa Manz, zatrudniająca obecnie około 1400 pracowników, prowadzi działalność projektową i produkcyjną w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Chinach i na Tajwanie. Ma ponadto swoje oddziały handlowe i serwisowe w Stanach Zjednoczonych i Indiach. Firma Manz AG powstała w 1987 r., a od 2006 r. jest notowana na giełdzie frankfurckiej. W roku gospodarczym 2021 Grupa uzyskała przychody w wysokości około 227 mln euro.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks Polska