Komisja Europejska opublikowała raporty z przeprowadzonych przez niezależnych ekspertów badań, w których poddano ocenie wpływ dwóch aspektów „Pakietu Mobilności” na środowisko naturalne. Analizowano obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby i restrykcje nałożone na operacje transportu kombinowanego. Wyniki wskazują, że stosowanie tych dwóch przepisów może skutkować sumaryczną emisją nawet do 3,3 miliona dodatkowych ton CO2 rocznie w Unii Europejskiej.
Znacznie wcześniej polscy naukowcy z Instytutu Transportu Samochodowego oszacowali tę wielkość na 3 miliony ton, co było dla naszego Ministerstwa Infrastruktury jednym z przyczynków złożenia pod koniec października ubiegłego roku zaskarżenia przepisów „Pakietu Mobilności” do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Skargi złożyło także kilka innych państw członkowskich. Miejmy nadzieję, że wyniki badań nie utoną gdzieś w zalewie biurokracji, a będą podstawą do rewizji przepisów.
Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie Ministerstwa Infrastruktury.