NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

poniedziałek, 01 kwiecień 2019 / Opublikowane w All

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w przepisach dotyczących egzaminów na prawo jazdy podaje tvn24bis.pl.  „Rozważane jest dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu państwowego pojazdów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania” – poinformował resort w odpowiedzi na interpelację posła Nowoczesnej.

egzamin-na-prawo-jazdy
Zgodnie z obowiązującymi przepisami klasyczna egzaminacyjna L-ka powinna być wyposażona jedynie w ABS i ogrzewanie tylnej szyby. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zastanawiają się jednak, skąd wziąć dziś tak ubogie auto. Już teraz ich pojazdy posiadają między innymi system wspomagania ruszania pod górę. W pewnym sensie naginają więc obowiązujące wytyczne.
– Między innymi WORD w Warszawie przymierza się do wymiany całej floty samochodów osobowych i staniemy przed problemem, jakie samochody kupić. Nie wyobrażam sobie, żeby dyrektor zamawiał specjalną produkcję tylko do egzaminowania, żeby spełnić kryteria jakie są określone w prawie – powiedział w rozmowie z TVN Turbo Sławomir Malinowski, kierownik Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych w warszawskim WORD-zie.
Obecnie zdarza się tak, że na przykład w samochodach w czasie egzaminu trzeba zaklejać kamery i wyłączać czujniki parkowania.
Z apelem o zmiany w przepisach zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury Mirosław Suchoń, poseł Nowoczesnej. – Po pierwsze dopuścić możliwość instalacji w pojeździe pewnych urządzeń, które są montowane fabrycznie, w tej chwili w zasadzie w większości przypadków, a po drugie, pozostawić sposób użycia tych urządzeń do oceny egzaminatorowi – powiedział.
Parlamentarzysta na początku lutego skierował interpelację do ministra infrastruktury.
„Obecnie produkowane i sprzedawane pojazdy wyposażone są w różnego rodzaju systemy wspomagające jazdę, które praktycznie w żadnym przypadku nie dają się trwale wyłączyć lub całkowicie deaktywować. Stan ten praktycznie paraliżuje pracę nie tylko ośrodków egzaminacyjnych, lecz cały proces szkolenia kierowców, zmuszając jednocześnie instytucje uczestniczące w procesie szkolenia i egzaminowania do podejmowania działań nie do końca zgodnych z prawem” – alarmował przedstawiciel Nowoczesnej.
Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Odpowiedzi posłowi Suchoniowi z upoważnienia ministra infrastruktury udzielił podsekretarz stanu w resorcie Andrzej Bittel.
Jak przyznał, „Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianą przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach”.
„W przedmiotowym rozporządzeniu planowane są między innymi zmiany dotyczące sposobu przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego w tym także rozważane jest dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu państwowego pojazdów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania” – zapowiedział Bittel.
Tym samym  – jak dodał – będzie potrzebne „opracowanie zasad oceny przez egzaminatora umiejętności kandydata na kierowcę świadomego i bezpiecznego korzystania z poszczególnych systemów wspomagających jazdę”.
Podsekretarz stanu w MI zwrócił uwagę, że obecnie w większości krajów Unii Europejskiej – podobnie jak w Polsce – nie dopuszcza do użytkowania podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy pojazdów wyposażonych w systemy wspomagania jazdy takie jak: czujniki pola martwego, systemy wspomagania ruszania pod górę, tempomaty i tempomaty adaptacyjne czy systemy automatycznego parkowania.
„Jednakże w związku z dynamicznym rozwojem tych systemów trwa dyskusja nad umożliwieniem dopuszczenia pojazdów wyposażonych w te systemy do użytku podczas części praktycznej egzaminu państwowego” – poinformował Andrzej Bittel.
Dodał jednak, że mając na uwadze brak unifikacji sposobu działania systemów wspomagania „w obecnym czasie może być jedynie w ograniczonym zakresie”.

ZOBACZ ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA

„Z dużą ostrożnością”
Jednocześnie podsekretarz stanu zwrócił uwagę, że systemy są montowane w nowo sprzedawanych, nowoczesnych i relatywnie drogich pojazdach.
„Kandydaci kierowców uzyskujący uprawnienia do kierowania pojazdami to zwykle osoby młode i rzadko posiadające środki finansowe pozwalające im na zakup pojazdów wyposażonych w nowoczesne systemy wspomagania jazdy. Statystycznie rzecz biorąc osoby takie kupują sprawne, ale leciwe pojazdy, które nie są wyposażone w większość dostępnych systemów” – wskazał Andrzej Bittel.
Jak dodał, „brak umiejętności jazdy bez wykorzystania systemów może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym zarówno dla tych osób jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też możliwość wykorzystania systemów wspomagających jazdę podczas części praktycznej egzaminu państwowego należy wprowadzać z dużą ostrożnością”.
Andrzej Bittel poinformował także, że trwają prace w sprawie zmian dotyczących pojazdów do szkolenia i egzaminowania w ramach prawa jazdy kategorii C, C+E i D, D+E. Chodzi o wprowadzenie możliwości korzystania podczas egzaminu z nowoczesnych pojazdów wyposażonych w automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów i konieczności przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy kategorii C+E zestawem ciągnik siodłowy z naczepą.
Źródło: tvn24bis.pl

TAG: C+E i D, D+E, egzamin na prawo jazdy, egzamin państwowy, Ministerstwa Infrastruktury Mirosław Suchoń, Ministerstwo, prawo jazdy, prawo jazdy kategori kategorii C, WORD

Co możesz jeszcze przeczytać

Ford Performance ogłasza start Raptora w Rajdzie Dakar 2025
Jak opisywać przekroczenie czasu jazdy? | Na Osi 1116
Po co wymyślono HDS’y

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP