NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

poniedziałek, 01 kwiecień 2019 / Opublikowane w All

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w przepisach dotyczących egzaminów na prawo jazdy podaje tvn24bis.pl.  „Rozważane jest dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu państwowego pojazdów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania” – poinformował resort w odpowiedzi na interpelację posła Nowoczesnej.

egzamin-na-prawo-jazdy
Zgodnie z obowiązującymi przepisami klasyczna egzaminacyjna L-ka powinna być wyposażona jedynie w ABS i ogrzewanie tylnej szyby. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zastanawiają się jednak, skąd wziąć dziś tak ubogie auto. Już teraz ich pojazdy posiadają między innymi system wspomagania ruszania pod górę. W pewnym sensie naginają więc obowiązujące wytyczne.
– Między innymi WORD w Warszawie przymierza się do wymiany całej floty samochodów osobowych i staniemy przed problemem, jakie samochody kupić. Nie wyobrażam sobie, żeby dyrektor zamawiał specjalną produkcję tylko do egzaminowania, żeby spełnić kryteria jakie są określone w prawie – powiedział w rozmowie z TVN Turbo Sławomir Malinowski, kierownik Wydział Realizacji Egzaminów Państwowych w warszawskim WORD-zie.
Obecnie zdarza się tak, że na przykład w samochodach w czasie egzaminu trzeba zaklejać kamery i wyłączać czujniki parkowania.
Z apelem o zmiany w przepisach zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury Mirosław Suchoń, poseł Nowoczesnej. – Po pierwsze dopuścić możliwość instalacji w pojeździe pewnych urządzeń, które są montowane fabrycznie, w tej chwili w zasadzie w większości przypadków, a po drugie, pozostawić sposób użycia tych urządzeń do oceny egzaminatorowi – powiedział.
Parlamentarzysta na początku lutego skierował interpelację do ministra infrastruktury.
„Obecnie produkowane i sprzedawane pojazdy wyposażone są w różnego rodzaju systemy wspomagające jazdę, które praktycznie w żadnym przypadku nie dają się trwale wyłączyć lub całkowicie deaktywować. Stan ten praktycznie paraliżuje pracę nie tylko ośrodków egzaminacyjnych, lecz cały proces szkolenia kierowców, zmuszając jednocześnie instytucje uczestniczące w procesie szkolenia i egzaminowania do podejmowania działań nie do końca zgodnych z prawem” – alarmował przedstawiciel Nowoczesnej.
Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Odpowiedzi posłowi Suchoniowi z upoważnienia ministra infrastruktury udzielił podsekretarz stanu w resorcie Andrzej Bittel.
Jak przyznał, „Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianą przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach”.
„W przedmiotowym rozporządzeniu planowane są między innymi zmiany dotyczące sposobu przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego w tym także rozważane jest dopuszczenie do użytkowania podczas części praktycznej egzaminu państwowego pojazdów wyposażonych w niektóre systemy wspomagające jazdę, w szczególności w czujniki parkowania” – zapowiedział Bittel.
Tym samym  – jak dodał – będzie potrzebne „opracowanie zasad oceny przez egzaminatora umiejętności kandydata na kierowcę świadomego i bezpiecznego korzystania z poszczególnych systemów wspomagających jazdę”.
Podsekretarz stanu w MI zwrócił uwagę, że obecnie w większości krajów Unii Europejskiej – podobnie jak w Polsce – nie dopuszcza do użytkowania podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy pojazdów wyposażonych w systemy wspomagania jazdy takie jak: czujniki pola martwego, systemy wspomagania ruszania pod górę, tempomaty i tempomaty adaptacyjne czy systemy automatycznego parkowania.
„Jednakże w związku z dynamicznym rozwojem tych systemów trwa dyskusja nad umożliwieniem dopuszczenia pojazdów wyposażonych w te systemy do użytku podczas części praktycznej egzaminu państwowego” – poinformował Andrzej Bittel.
Dodał jednak, że mając na uwadze brak unifikacji sposobu działania systemów wspomagania „w obecnym czasie może być jedynie w ograniczonym zakresie”.

ZOBACZ ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA

„Z dużą ostrożnością”
Jednocześnie podsekretarz stanu zwrócił uwagę, że systemy są montowane w nowo sprzedawanych, nowoczesnych i relatywnie drogich pojazdach.
„Kandydaci kierowców uzyskujący uprawnienia do kierowania pojazdami to zwykle osoby młode i rzadko posiadające środki finansowe pozwalające im na zakup pojazdów wyposażonych w nowoczesne systemy wspomagania jazdy. Statystycznie rzecz biorąc osoby takie kupują sprawne, ale leciwe pojazdy, które nie są wyposażone w większość dostępnych systemów” – wskazał Andrzej Bittel.
Jak dodał, „brak umiejętności jazdy bez wykorzystania systemów może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym zarówno dla tych osób jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też możliwość wykorzystania systemów wspomagających jazdę podczas części praktycznej egzaminu państwowego należy wprowadzać z dużą ostrożnością”.
Andrzej Bittel poinformował także, że trwają prace w sprawie zmian dotyczących pojazdów do szkolenia i egzaminowania w ramach prawa jazdy kategorii C, C+E i D, D+E. Chodzi o wprowadzenie możliwości korzystania podczas egzaminu z nowoczesnych pojazdów wyposażonych w automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów i konieczności przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy kategorii C+E zestawem ciągnik siodłowy z naczepą.
Źródło: tvn24bis.pl

TAG: C+E i D, D+E, egzamin na prawo jazdy, egzamin państwowy, Ministerstwa Infrastruktury Mirosław Suchoń, Ministerstwo, prawo jazdy, prawo jazdy kategori kategorii C, WORD

Co możesz jeszcze przeczytać

MAN TGX Lion Pro Edition, fajne oldtimery na American Cars Manii i zlot fanów malucha | TC 03/2022
TC #130: MAN TGX Lion Pro Edition, oldtimery na American Cars Manii i zlot fanów malucha [03/2022]
Kary za przeładowanie samochodu ciężarowego w 2023 roku | Na Osi 1045
Zamówienie na 44 elektryczne samochody ciężarowe rozpoczyna współpracę pomiędzy DHL, a Volvo Trucks w zakresie zerowej emisji spalin
Zamówienie na 44 elektryczne samochody ciężarowe rozpoczyna współpracę pomiędzy DHL, a Volvo Trucks w zakresie zerowej emisji spalin

Najczęściej czytane

  • MAN eTGL: premiera wersji z zabudową chłodniczą na targach Solutrans 2025

    Na targach Solutrans 2025 w Lyonie firma MAN Tr...
  • ODCINEK Na Osi 1161

    W odcinku 1161 relacja z tegorocznego Agro Show...
  • Zasięg do 600 km: Renault Trucks prezentuje elektryczne ciężarówki dalekobieżne

    Renault Trucks wprowadza nowe wersje modelu Ren...
  • IVECO rozwija inteligentną i bezpieczną mobilność drogową dzięki technologii V2X we współpracy z Accenture

    IVECO ogłasza pomyślne rezultaty opracowania in...
  • Nocne oblicze XXI Ultor Master Truck Show – część 13 | Na Osi 1160

    Nocne oblicze XXI Ultor Master Truck Show. Mate...

Archiwum

  • Listopad 2025
  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP