Firma Renault Trucks zakończyła rok 2022 z łączną liczbą 58 967 dostaw, co oznacza wzrost o 15%. Na niespokojnym rynku europejskim, naznaczonym poważnymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw, producent umocnił swoją pozycję z udziałem w rynku na poziomie 9,4% w segmencie powyżej 16 ton, co oznacza wzrost o 0,6 punktu procentowego. W odniesieniu do elektromobilności, firma Renault Trucks umocniła swoją pozycję w Europie z udziałem w rynku na poziomie 24,2% w segmencie elektrycznych pojazdów gamy średniej i ciężkiej. Producent potwierdził także pozycję lidera na swoim rynku krajowym, z udziałem w rynku na poziomie 29,4% w segmencie powyżej 16 ton oraz 75% udziałem w rynku elektrycznych pojazdów gamy średniej i ciężkiej. Solidne wyniki pozwalają firmie Renault Trucks kontynuować transformację energetyczną.
Podział dostaw Renault Trucks, zwiększonych o 15% w 2022 roku, wynoszących łącznie 58 967 pojazdów, przedstawia się następująco:
Według miejsca dostawy:
Europa: 52 160 sztuk (+13%)
Reszta świata: 6 807 sztuk (+24%)
Według tonażu:
Pojazdy gamy średniej i ciężkiej: 39 318 sztuk (+17%)
Lekkie pojazdy użytkowe: 19 649 sztuk (+10%)
Wzrost wyników w Europie i zdecydowane przyspieszenie w zakresie dekarbonizacji transportu
- Zwiększony udział w rynku w większości krajów europejskich
W Europie (EU28), w segmencie powyżej 16 ton, Renault Trucks odnotowało wzrost rejestracji w 19 krajach, z całkowitym udziałem w rynku wynoszącym 9,4%, co oznacza wzrost o 0,6 punktu procentowego. W segmencie od 6 do 16 ton producent stracił 0,3 punktu udziału w rynku, zamykając tym samym wynik na poziomie 7%.
W segmencie pojazdów gamy średniej i ciężkiej wyniki Renault Trucks wykazały wyraźny wzrost w kilku krajach europejskich, w tym w strefie wschodniej, obejmującej Bułgarię, Rumunię, Ukrainę i Węgry (+41%; 1 967 samochodów ciężarowych) oraz w Niemczech (+40%; 1 024 samochody ciężarowe). We Francji firma Renault Trucks umocniła swoją pozycję lidera z udziałem w rynku na poziomie 29,4%.
Odnotowano również silny wzrost na rynku lekkich pojazdów użytkowych, szczególnie w Belgii (+23%; 1 763 pojazdy) oraz w Wielkiej Brytanii i Irlandii (+22%; 3 108 pojazdów).
Te trwałe wyniki w tradycyjnych obszarach działań pozwalają firmie Renault Trucks kontynuować prace nad rozwojem elektromobilności.
- Przyspieszony rozwój elektromobilności
Rok 2022 był dla Renault Trucks niewątpliwie rokiem dekarbonizacji. Dzięki otwarciu linii montażowej rowerów towarowych Kleuster w zakładzie w Lyonie, wspierającą dystrybucję ostatniej mili, oraz dzięki produkcji elektrycznych samochodów ciężarowych gamy średniej w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, która przekroczyła symboliczną liczbę 1 000 samochodów ciężarowych, producent ugruntował swoją pozycję kluczowego gracza w dziedzinie elektromobilności.
Dowodzi tego także fakt, że w Europie w 2022 roku firma Renault Trucks uzyskała 24,2% rejestracji na rynku elektrycznych pojazdów gamy średniej i ciężkiej i zafakturowała 379 sztuk Renault Trucks E-Tech D i D Wide. We Francji, Renault Trucks pozostaje niekwestionowanym liderem w dziedzinie elektromobilności z 75% udziałem w rynku elektrycznych pojazdów gamy średniej i ciężkiej.
Firma Renault Trucks zafakturowała w 2022 roku również 268 elektrycznych lekkich pojazdów użytkowych Renault Trucks E-Tech Master.
W roku 2022, wiele firm transportowych i samorządów wybrało Renault Trucks, w celu uzyskania pomocy w przejściu na pojazdy elektryczne, w tym firma XPO we Francji, która ogłosiła zamówienie 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych, miasto Barcelona, zakupiło 73 elektryczne pojazdy Renault Trucks do zbierania odpadów i czyszczenia ulic, Coca-Cola, która użytkuje 30 elektrycznych ciężarówek Renault Trucks do dostaw na ostatnich kilometrach do swoich klientów w Belgii, oraz Sepur, firma, która oddała do użytku 18 Renault Trucks E-Tech D Wide służących do zbiórki odpadów komunalnych z całej 13. dzielnicy Paryża.
Elektryczne ciężarówki klientów Renault Trucks przejechały już łącznie 4 mln km, co jest równoznaczne z oszczędnością 3 200 ton CO2.
Ten trend ma się utrzymać w 2023 roku, ponieważ w 2022 roku Renault Trucks zarejestrowało ponad 1 700 zamówień na pojazdy elektryczne. Pod koniec 2023 roku, w zakładzie w Bourg-en-Bresse we Francji, producent rozpocznie również produkcję elektrycznych pojazdów ciężarowych gamy ciężkiej, Renault Trucks E-Tech T do dystrybucji regionalnej i Renault Trucks E-Tech C na potrzeby budownictwa miejskiego.
Pojawienie się w 2023 r. całkowicie elektrycznej, ciężkiej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks to wielki krok producenta na drodze do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Renault Trucks jest obecnie jedynym producentem oferującym mobilność elektryczną dla wszystkich zastosowań: od rowerów towarowych o masie 650 kg do 44-tonowych elektrycznych ciągników i pojazdów budowlanych. Te pojazdy elektryczne są częścią pełnego ekosystemu dekarbonizacji transportu proponowanego przez Renault Trucks, który przyjmuje formę dostosowanego do potrzeb przewoźników wsparcia w ich transformacji energetycznej: od oceny i analizy potrzeb do monitorowania realizacji i eksploatacji.
Renault Trucks realizuje swój ambitny plan, aby do 2030 roku 50% sprzedaży stanowiły pojazdy w pełni elektryczne.
Rekordowy rok na arenie międzynarodowej
Sprzedaż międzynarodowa Renault Trucks nadal rośnie w stałym tempie, zwiększając się o 24% w stosunku do roku 2021 i obejmując 6 807 pojazdów. Pozycja francuskiego producenta wzrosła w większości krajów, w tym w Indonezji (10%), Chile (5,7%) i wielu krajach afrykańskich. Firma Renault Trucks osiągnęła również rekordowe udziały w rynku wynoszące 7,3% w Turcji i 16% w Arabii Saudyjskiej.
Oprócz ilości zafakturowanych pojazdów, wskaźniki zadowolenia międzynarodowych klientów Renault Trucks pozostały w 2022 roku na wysokim poziomie. Klienci okazali swoją lojalność warsztatom producenta, które odnotowały 24% wzrost obrotów w segmencie części zamiennych. Zaufanie klientów znalazło również odzwierciedlenie w dużej ilości umów serwisowych: na przykład w Turcji liczba umów serwisowych podwoiła się, a ponad połowa pojazdów zafakturowanych w 2022 roku była podłączona do systemu telematycznego Optifleet.
W tej sprzyjającej sytuacji, do Renault Trucks dołączyli nowi partnerzy, w celu wsparcia ekspansji Renault Trucks w Turcji, Algierii, Kenii, Angoli i Tunezji.
Renault Trucks nadal angażuje się w działania związane z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym
Dla Renault Trucks przyjęcie modelu gospodarki o obiegu zamkniętym jest jednym z filarów dekarbonizacji branży transportowej. Dzięki wydłużeniu okresu eksploatacji używanego samochodu ciężarowego lub części Renault Trucks zmniejsza wpływ na środowisko nawet o 80%. Jest to świetny model, oparty na trzech zasadach, a mianowicie regeneracji, ponownym wykorzystaniu i recyklingu.
W 2022 roku, Renault Trucks przedłużyło żywotność 345 pojazdów we flotach swoich klientów poprzez ich regenerację w Centrum Pojazdów Używanych w Saint-Priest. Pierwsza flota pojazdów regenerowanych zostanie zwrócona w połowie 2023 roku, co pozwoli wówczas Renault Trucks na ocenę tej działalności.
Firma Renault Trucks dała również drugie życie 132 używanym pojazdom ciężarowym, przebudowanym w celu nowych zastosowań w Fabryce Pojazdów Używanych w Bourg-en-Bresse. Tę liczbę przebudowanych pojazdów, która jest znacznie poniżej popytu, tłumaczy się brakiem dostępności pojazdów, przy historycznie niskim poziomie zapasów (1 001 sztuk), oraz faktem, że przewoźnicy dłużej eksploatują swoje pojazdy. Bezpośrednią konsekwencją tego niedoboru jest spadek dostaw pojazdów używanych przez Renault Trucks w 2022 roku o 25% w stosunku do roku poprzedniego.
Osiągnięcie neutralności węglowej do 2040 roku
Firma Renault Trucks zobowiązała się do zwiększenia stopnia dekarbonizacji swojej działalności, aby przyczynić się do utrzymania wzrostu temperatury na świecie poniżej 1,5°C do końca tego wieku. Cele producenta, ustalone w ramach inicjatywy Science Based Target (SBTi), oparte są na danych naukowych.
Od 2040 roku Renault Trucks będzie sprzedawać wyłącznie pojazdy ciężarowe w 100% wolne od paliw kopalnych.
Źródło: Renault Trucks