NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Wymiana tachografów coraz bliżej. Ile firm dokonało już zmiany?

Wymiana tachografów coraz bliżej. Ile firm dokonało już zmiany?

piątek, 20 grudzień 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Wymiana tachografów coraz bliżej. Ile firm dokonało już zmiany?

Do końca roku pozostało niewiele czasu, a wielu przewoźników wciąż nie dostosowało swoich pojazdów do wymagań unijnych w zakresie wymiany tachografów. W Polsce obowiązek ten dotyczy ponad 304 tysięcy pojazdów, posiadających licencje na zarobkowy transport międzynarodowy. A to tylko jedna z grup, która jest do tego zobligowana.

Tymczasem najnowsze dane Inelo z Grupy Eurowag, wskazują, że co trzeci pojazd w przewozie towarów za granicę nie ma jeszcze wymienionego tachografu.[1]  Ostateczny termin zbliża się nieubłaganie, a opóźnienia mogą kosztować przedsiębiorców nie tylko pieniądze, ale i utratę możliwości realizacji transportu na międzynarodowych trasach. Jak wygląda obecna sytuacja związana z tymi urządzeniami w Polsce?

29 proc. przewoźników nie wymieniło jeszcze tachografu – czy zdążą?  

Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, wszystkie pojazdy wykonujące międzynarodowy transport drogowy w innych krajach UE muszą być wyposażone w tachografy nowej generacji. Urządzenia te umożliwiają, m.in. automatyczne rejestrowanie przekraczania granic, zwiększają przejrzystość w zakresie czasu pracy kierowców oraz ułatwiają egzekwowanie przepisów dotyczących transportu drogowego.

Przewoźnicy mają czas do 31 grudnia 2024 roku, aby wymienić najstarsze tachografy, czyli analogowe i cyfrowe, które były montowane w nowych pojazdach przed czerwcem 2019 roku. Jednak najnowsze badanie Inelo przeprowadzone na reprezentatywnej grupie – ponad 14 000 pojazdów, które realizowały transport międzynarodowy po wrześniu 2024 roku, wykazało, że duża część przedsiębiorstw transportowych nie dostosowała się jeszcze do nowych regulacji związanych urządzeniami rejestrującymi. Aż 29 proc. pojazdów wciąż ma na wyposażeniu tachograf pierwszej generacji, a powinni go wymienić do końca bieżącego roku, jeśli nadal chcą wykonywać tymi pojazdami transport międzynarodowy.

Z analizy danych Inelo wynika, że jedynie 34 proc. przewoźników wyposażyło się w najnowsze tachografy, spełniające unijne wymogi. Trzeba pamiętać jednak o tym, że co trzeci pojazd nadal korzysta z urządzenia rejestrującego, które już za chwilę nie będzie spełniać nowych standardów, a w konsekwencji nie będzie można go stosować w międzynarodowym przewozie towarów.  Co więcej, z tego badania wynika również, że do sierpnia 2025 roku będzie trzeba dokonać wymiany tachografów aż w 37 proc. pojazdów ciężarowych, które jeździć będą po zagranicznych drogach – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Trudności z różnymi generacjami kart kierowców

Badanie Inelo ujawniło, że aktualnie tylko 17 proc. kierowców posiada karty najnowszej generacji (G2v2), na których rejestrują się wszystkie dane.[2]

Zbadaliśmy również to, jak wyglądają posiadane przez kierowców generacje kart w transporcie międzynarodowym i krajowym. Z tych danych wynika, że większość truckerów, bo aż ponad 80 proc. korzysta z kart kierowców w wersji G1 lub G2V1. Z naszej grupy badawczej takie karty posiada ponad 34 000 tysięcy zarejestrowanych w naszym systemie pracowników, a dokładnie G1 ma blisko 17 500 użytkowników, a tą G2V1 podobnie – ponad 16 900. Jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorców transportowych. Kierowcy posiadający karty G1 lub G2V1 mogą mieć trudności w rejestracji przekroczeń granic, ponieważ nie mają one w swojej pamięci sekcji na automatyczny zapis. Oznacza to, że ci truckerzy, mimo że mają pojazd z najnowszym tachografem, to powinni ręcznie dokonywać wpisu kraju państwa, do którego wjechali, by uniknąć potencjalnych problemów podczas kontroli drogowej czy przy rozliczaniu. Co więcej, w Polsce nadal nie ma oficjalnej procedury wymiany karty kierowców na nowszą. Jest to możliwe wyłącznie w określonych przypadkach np. gdy została ona uszkodzona, zgubiona lub skradziona. Jest to zatem dodatkowy czynnik, który może powodować trudności w dostosowaniu się do nowych regulacji – zaznacza Mateusz Włoch.

Z danych Inelo wynika również, że aż 42 proc. kierowców posiada pierwszy rodzaj karty (wersja G1), a to oznacza, że są to pracownicy z krajów trzecich, ponieważ w krajach UE od czerwca 2019 roku są już wydawane karty kierowców nowszej generacji. Karty kierowców są aktualne przez 5 lat, a to oznacza, że wszystkie ważne w obrocie karty, które zostały wydane w UE, należą do generacji G2V1 lub G2V2.[3] 

Wymiana tachografu na ostatni dzwonek – przyczyny?

Mimo że termin wymiany tachografów jest znany od dawna, to część firm transportowych przypuszczała, że może on zostać jeszcze przesunięty w czasie. Niektórzy przedsiębiorcy mieli również nadzieję na otrzymanie dofinansowania w celu dostosowania się do zmian z racji tego, że jest to bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Plany te jednak nie zostały zrealizowane, a przewoźnicy muszą zadbać o wymianę urządzeń na własną rękę. Jakie są konsekwencje zaniedbania tego obowiązku?

Trzeba pamiętać o tym, że dłuższe zwlekanie z wymianą urządzeń może doprowadzić do poważnych konsekwencji, w tym również do nałożenia wysokiej kary finansowej. Brak wymaganego tachografu może oznaczać mandat dla przewoźnika na poziomie nawet do 5000 euro – kwoty te są uzależnione od obowiązującego taryfikatora kar w danym kraju UE. Co jednak najważniejsze, zaniedbanie obowiązku wymiany tachografu może w konsekwencji zakończyć się nawet utratą dobrej reputacji i możliwości wykonywania transportu– podkreśla Łukasz Włoch, główny ekspert ds. analiz i rozliczeń, Inelo z Grupy Eurowag.  

Eksperci podkreślają, że trzeba zacząć działać jak najszybciej, bo już teraz firmy mogą spotkać się z problemami w znalezieniu dostępnych terminów. Warto również zaznaczyć, że zmiana urządzeń rejestrujących to nie tylko spełnienie wymogów prawnych. To działanie, które realnie usprawnia zarządzanie flotą i jest to inwestycja w bezpieczeństwo oraz rozwój całej branży.

Trzeba zaznaczyć, że przedsiębiorcy, którzy mają we flocie pojazdy wyposażone w tachografy inteligentne I generacji (G2V1 – montowane w nowych pojazdach zarejestrowanych od 15 czerwca 2019 roku do 21 sierpnia 2023 roku), instalowane w ciężarówkach oraz autobusach, którymi chcą wykonywać transport międzynarodowy, nie mają zbyt wiele czasu na dostosowaniu się do nowych wymogów. Z wymianą tachografu na wersję 2. generacji powinni zdążyć do 18 sierpnia 2025 roku.


[1] [2] [3] Badanie Inelo na podstawie bazy OCRK, grudzień 2024

 

Źródło: Eurowag

 

 

TAG: eurowag, Grupa Eurowag, INELO, karta kierowcy, karty kierowców, różne generacje kart kierowców, tacho, tachograf, tachograf nowej generacji, tachografy nowej generacji, Unia Europejska, wymiana tacho, wymiana tachografów, wymiana tachografu

Co możesz jeszcze przeczytać

Argo AI, Lyft and Ford
Argo AI i Ford wprowadzą samochody autonomiczne w sieci Lyft do końca 2021 roku
Na Osi odcinek nr 886
e-TOOL w praktyce
e-TOOL w praktyce

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP