NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Unimog U 5023 na targach RETTmobil 2023: Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje innowacyjny wóz gaśniczy, przeznaczony do zwalczania pożarów lasu i do akcji ratowniczych na obszarach dotkniętych katastrofami

Unimog U 5023 na targach RETTmobil 2023: Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje innowacyjny wóz gaśniczy, przeznaczony do zwalczania pożarów lasu i do akcji ratowniczych na obszarach dotkniętych katastrofami

środa, 17 maj 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Unimog U 5023 na targach RETTmobil 2023: Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje innowacyjny wóz gaśniczy, przeznaczony do zwalczania pożarów lasu i do akcji ratowniczych na obszarach dotkniętych katastrofami

Leinfelden-Echterdingen/Fulda.

W dniach od 10 do 12 maja 2023 r. na międzynarodowych targach ratowniczo-motoryzacyjnych RETTmobil w Fuldzie (Niemcy) wystawca Mercedes-Benz Special Trucks prezentował wóz gaśniczy TLF-W, służący w szczególności do zwalczania pożarów lasu. Pojazd ten, skonstruowany na bazie Unimoga U 5023, wystawiony jest na stoisku plenerowym F16. Na szczególną uwagę zasługuje w nim bogaty zestaw nowoczesnego wyposażenia pożarniczego. Zastosowana technologia czyni go skutecznym narzędziem do gaszenia niebezpiecznych pożarów szaty roślinnej, w szczególności lasów. Pojazd ten przeznaczony jest również do działań ratowniczych na terenach klęsk żywiołowych, takich jak powodzie czy krytycznie wysokie stany wód.

Kompaktowe Unimogi, odznaczające się wysoką dzielnością terenową, już od kilkudziesięciu lat oddają usługi strażakom na całym świecie – jako bazowe pojazdy do zwalczania pożarów lasu w trudno przejezdnym terenie, gdy jednocześnie najwyższy priorytet ma bezpieczeństwo strażaków. Wystawiany na targach RETTmobil 2023 wóz gaśniczy z napędem na wszystkie koła zaprojektowano zgodnie z wymogami z uwzględnieniem normy DIN EN 1846 i w oparciu o zbiór zaleceń dla tego rodzaju pojazdów – „Fachempfehlung Waldbrand-TLF” – opracowany przez AGBF (Grupę Roboczą Kierownictw Zawodowej Straży Pożarnej) i DFV (Niemieckie Zrzeszenie Straży Pożarnej). Dwa pierwsze egzemplarze nowego typu tego pojazdu są już użytkowane przez komendę straży pożarnej w Stuttgarcie, stolicy kraju związkowego Badenia-Wirtembergia. Ich konstrukcyjną bazę stanowi podwozie typoszeregu Unimog o wysokiej dzielności terenowej. Standardowa kabina podwójna, wykonana w całości ze stali posiada cztery wygodne pojedyncze fotele dla czteroosobowej załogi oraz miejsce na jej ubrania ochronne i sprzęt.

Unimog U 5023 TLF-W wyróżnia się kompaktowymi gabarytami – jego długość wynosi 6950 mm, rozstaw osi – 3850 mm, a całkowita wysokość łącznie z zabudową – 3300 mm. Na uwagę zasługują krótki zwisy nadwozia z przodu i z tyłu, bardzo duży prześwit podwozia oraz spore kąty natarcia i zejścia. Zmierzając na miejsce akcji samochód ten może pokonywać brody o głębokości wody do 1200 mm, a także przejeżdżać przez powalone pnie drzew i duże fragmenty skał.

Opisywany wóz gaśniczy, prezentowany na targach RETTmobil 2023, zwraca uwagę różnymi cechami konstrukcyjnymi predestynującymi go do skutecznej walki z pożarami lasów. Posiada np. bardzo niską zabudowę „Varus 4×4”, dzieło renomowanej firmy Schlingmann, specjalizującej się w produkcji wyposażenia strażackiego – to zespolona konstrukcja ze stali szlachetnej i aluminium o bardzo nisko położonym środku ciężkości. W nią wbudowany jest zbiornik wody gaśniczej w kształcie „T”, o pojemności 3,2 tys. litrów. Na dachu zabudowy można przewozić dziesięć osób, np. ewakuując powodzian ze strefy zagrożenia.

Specjalna zabudowa strażacka jest osadzona na podwoziu trójpunktowo. W połączeniu z klasycznymi osiami portalowymi Unimoga i nisko położonym środkiem ciężkości zabudowy daje to dużą swobodę odkształcania skrętnego, dzięki czemu Unimog U 5023 TLF-W szybko i bezpiecznie dociera na miejsce akcji – a w razie potrzeby równie sprawnie opuszcza zagrożony teren. Dla ochrony załogi Unimoga w bliskości ognia zastosowano belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające, umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają tu do dyspozycji system ochrony własnej samochodu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 litrów każdy. Na przedzie pojazdu znajduje się wciągarka linowa o sile uciągu 50 kN, w razie potrzeby mogąca posłużyć do ewakuacji własnej.

Trzeba też zwrócić uwagę na wyposażenie typu „pump and roll” (umożliwiające podawanie środka gaśniczego podczas jazdy) – użyteczne przy gaszeniu większych ognisk pożaru na terenach gęsto zalesionych. Wodą gaśniczą, o wydatku maksymalnie dwóch tysięcy litrów na minutę, załoga może operować przez dwa prostokątne luki dachowe nad tylnymi siedzeniami (po pokrywach luków można chodzić). Strażacy dysponują tu dwiema prądownicami wytwarzającymi strumień rozproszony oraz ręcznym działkiem wodnym na dachu wozu. Niezbędny przepływ znamionowy przy ciśnieniu znamionowym 10 barów wytwarza pompa wirnikowa FPN 10-2000, zainstalowana z tyłu Unimoga U 5023 TLF-W. Do opcjonalnego dozowania piany służy 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego z dozownikiem AutoMix 30 DE.

Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. W dwóch komorach bocznych i jednej komorze tylnej jest miejsce na sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne miejsca na sprzęt. Doskonałą widoczność, również po zmroku i w złych warunkach pogodowych, zapewniają reflektory przednie i tylne, oświetlenie otoczenia zainstalowane w strefie dachu oraz instalacja sygnalizacji specjalnej pojazdu uprzywilejowanego – wykonane w technologii LED.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: Badenia-Wirtembergia, Fachempfehlung Waldbrand-TLF, Grupa Robocza Kierownictw Zawodowej Straży Pożarnej, Mercedes-Benz Special Trucks, Niemieckie Zrzeszenie Straży Pożarnej, offroad, RETTmobil, RETTmobil 2023, Straż pożarna, Stuttgart, Unimog, Unimog U 5023, Unimog U 5023 TLF-W, Varus 4x4, wóz gaśniczy, wóz strażacki, wyposażenie pump and roll

Co możesz jeszcze przeczytać

Master Truck Show cz. 5 i MB Actros | Na Osi ZAJAWKA 1100
Zajawka odc. 902 Na Osi
Light Show na 18. Master Truck Show 2022 – 2 część relacji [Na Osi 993]

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP