Leinfelden-Echterdingen/Fulda.
W dniach od 10 do 12 maja 2023 r. na międzynarodowych targach ratowniczo-motoryzacyjnych RETTmobil w Fuldzie (Niemcy) wystawca Mercedes-Benz Special Trucks prezentował wóz gaśniczy TLF-W, służący w szczególności do zwalczania pożarów lasu. Pojazd ten, skonstruowany na bazie Unimoga U 5023, wystawiony jest na stoisku plenerowym F16. Na szczególną uwagę zasługuje w nim bogaty zestaw nowoczesnego wyposażenia pożarniczego. Zastosowana technologia czyni go skutecznym narzędziem do gaszenia niebezpiecznych pożarów szaty roślinnej, w szczególności lasów. Pojazd ten przeznaczony jest również do działań ratowniczych na terenach klęsk żywiołowych, takich jak powodzie czy krytycznie wysokie stany wód.
Kompaktowe Unimogi, odznaczające się wysoką dzielnością terenową, już od kilkudziesięciu lat oddają usługi strażakom na całym świecie – jako bazowe pojazdy do zwalczania pożarów lasu w trudno przejezdnym terenie, gdy jednocześnie najwyższy priorytet ma bezpieczeństwo strażaków. Wystawiany na targach RETTmobil 2023 wóz gaśniczy z napędem na wszystkie koła zaprojektowano zgodnie z wymogami z uwzględnieniem normy DIN EN 1846 i w oparciu o zbiór zaleceń dla tego rodzaju pojazdów – „Fachempfehlung Waldbrand-TLF” – opracowany przez AGBF (Grupę Roboczą Kierownictw Zawodowej Straży Pożarnej) i DFV (Niemieckie Zrzeszenie Straży Pożarnej). Dwa pierwsze egzemplarze nowego typu tego pojazdu są już użytkowane przez komendę straży pożarnej w Stuttgarcie, stolicy kraju związkowego Badenia-Wirtembergia. Ich konstrukcyjną bazę stanowi podwozie typoszeregu Unimog o wysokiej dzielności terenowej. Standardowa kabina podwójna, wykonana w całości ze stali posiada cztery wygodne pojedyncze fotele dla czteroosobowej załogi oraz miejsce na jej ubrania ochronne i sprzęt.
Unimog U 5023 TLF-W wyróżnia się kompaktowymi gabarytami – jego długość wynosi 6950 mm, rozstaw osi – 3850 mm, a całkowita wysokość łącznie z zabudową – 3300 mm. Na uwagę zasługują krótki zwisy nadwozia z przodu i z tyłu, bardzo duży prześwit podwozia oraz spore kąty natarcia i zejścia. Zmierzając na miejsce akcji samochód ten może pokonywać brody o głębokości wody do 1200 mm, a także przejeżdżać przez powalone pnie drzew i duże fragmenty skał.
Opisywany wóz gaśniczy, prezentowany na targach RETTmobil 2023, zwraca uwagę różnymi cechami konstrukcyjnymi predestynującymi go do skutecznej walki z pożarami lasów. Posiada np. bardzo niską zabudowę „Varus 4×4”, dzieło renomowanej firmy Schlingmann, specjalizującej się w produkcji wyposażenia strażackiego – to zespolona konstrukcja ze stali szlachetnej i aluminium o bardzo nisko położonym środku ciężkości. W nią wbudowany jest zbiornik wody gaśniczej w kształcie „T”, o pojemności 3,2 tys. litrów. Na dachu zabudowy można przewozić dziesięć osób, np. ewakuując powodzian ze strefy zagrożenia.
Specjalna zabudowa strażacka jest osadzona na podwoziu trójpunktowo. W połączeniu z klasycznymi osiami portalowymi Unimoga i nisko położonym środkiem ciężkości zabudowy daje to dużą swobodę odkształcania skrętnego, dzięki czemu Unimog U 5023 TLF-W szybko i bezpiecznie dociera na miejsce akcji – a w razie potrzeby równie sprawnie opuszcza zagrożony teren. Dla ochrony załogi Unimoga w bliskości ognia zastosowano belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające, umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają tu do dyspozycji system ochrony własnej samochodu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 litrów każdy. Na przedzie pojazdu znajduje się wciągarka linowa o sile uciągu 50 kN, w razie potrzeby mogąca posłużyć do ewakuacji własnej.
Trzeba też zwrócić uwagę na wyposażenie typu „pump and roll” (umożliwiające podawanie środka gaśniczego podczas jazdy) – użyteczne przy gaszeniu większych ognisk pożaru na terenach gęsto zalesionych. Wodą gaśniczą, o wydatku maksymalnie dwóch tysięcy litrów na minutę, załoga może operować przez dwa prostokątne luki dachowe nad tylnymi siedzeniami (po pokrywach luków można chodzić). Strażacy dysponują tu dwiema prądownicami wytwarzającymi strumień rozproszony oraz ręcznym działkiem wodnym na dachu wozu. Niezbędny przepływ znamionowy przy ciśnieniu znamionowym 10 barów wytwarza pompa wirnikowa FPN 10-2000, zainstalowana z tyłu Unimoga U 5023 TLF-W. Do opcjonalnego dozowania piany służy 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego z dozownikiem AutoMix 30 DE.
Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. W dwóch komorach bocznych i jednej komorze tylnej jest miejsce na sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne miejsca na sprzęt. Doskonałą widoczność, również po zmroku i w złych warunkach pogodowych, zapewniają reflektory przednie i tylne, oświetlenie otoczenia zainstalowane w strefie dachu oraz instalacja sygnalizacji specjalnej pojazdu uprzywilejowanego – wykonane w technologii LED.
Źródło: Daimler Truck Polska