Stuttgart/Berlin.
W plebiscycie ETM Awards 2022 samochody ciężarowe, autobusy i usługi Daimler Truck AG zdobyły pierwsze miejsca w ośmiu kategoriach. Nagrody te, których wręczenie, po wirtualnych wydarzeniach ostatnich dwóch lat, odbyło się znów na żywo 1 czerwca w Berlinie, uznawane są za ważny wskaźnik w branży pojazdów użytkowych. W 26. plebiscycie wzięło udział 5978 czytelników czasopism branżowych „lastauto omnibus”, „trans aktuell”, „Fernfahrer” oraz magazynu internetowego „eurotransport.de”, należących do wydawnictwa ETM ze Stuttgartu, którzy przyznali prestiżową nagrodę w kategoriach „Najlepsza ciężarówka”, „Najlepszy samochód dostawczy”, „Najlepszy autobus” i „Najlepsze marki”. Plebiscyt czytelniczy jest przeprowadzany według jednolitej metodologii od 1997 roku. W bieżącym roku w szranki stanęło 219 pojazdów użytkowych w 16 kategoriach oraz około 200 marek z branży pojazdów użytkowych w 29 kategoriach.
Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz i FUSO w Niemczech, podczas ceremonii wręczenia nagród nie krył radości z wyniku głosowania czytelników: „Jesteśmy dumni z wyróżnienia przyznanego przez czytelników naszym ciężarówkom i usługom. Motywuje nas to do nieustannego koncentrowania się na oczekiwaniach naszych klientów oraz do kontynuowania transformacji w kierunku elektromobilności w ścisłej współpracy z naszymi klientami”.
Mirko Sgodda, szef działu sprzedaży, marketingu i obsługi klienta w Daimler Buses, jest zadowolony z doskonałej oceny oferty autobusów miejskich dokonanej przez czytelników: „Serdecznie dziękujemy czytelnikom publikacji wydawnictwa ETM – Mercedes-Benz Citaro znów jest numerem jeden w swojej klasie! Cały zespół Daimler Buses jest uradowany tym wyróżnieniem, które przypada dokładnie na czas jubileuszu modelu Citaro: przed 25 laty zaprezentowaliśmy pierwszą generację naszego bestsellerowego autobusu miejskiego!”
W pełni elektryczny napęd stawia eActrosa na pierwszym miejscu wśród elektrycznych samochodów ciężarowych
W kategorii „Elektryczny samochód ciężarowy” czytelnicy wydawnictwa ETM po raz trzeci uhonorowali doskonałą konstrukcję akumulatorowo-elektrycznego eActrosa, przyznając mu pierwsze miejsce na podium zwycięzców ETM Awards. Prezentując w ubiegłym roku swój pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, Mercedes-Benz Trucks rozpoczął nową epokę. Producent podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w rozwój drogowego transportu towarowego o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla.
Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów[1]. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.
Dwa pierwsze miejsca dla pojazdu Mercedes-Benz Actros z napędem konwencjonalnym
Mercedes-Benz Actros zwyciężył w plebiscycie ETM Awards w kategorii „samochód ciężarowy do transportu dalekobieżnego”. W ten sposób dowiódł, że jako flagowy model z gamy produktów Mercedes-Benz Trucks, nawet po ponad ćwierćwieczu od rozpoczęcia produkcji, nadal wzorcowo spełnia wymagania stawiane w transporcie dalekobieżnym. Ciężarówka z gwiazdą wyróżnia się szczególnie pod względem rentowności, bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu, łącząc te cechy z pionierskimi innowacjami, ofertą w zakresie łączności sieciowej i wieloma innymi przełomowymi rozwiązaniami technicznymi. Należą do nich m.in. cyfrowy Multimedia Cockpit, system MirrorCam, oparty na GPS tempomat Predictive Powertrain Control i asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych. W aktualnej piątej generacji Actros może być też wyposażony na życzenie w asystenta martwego pola Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania i system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). Jedna z jego funkcji – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli w krytycznej sytuacji pomimo ostrzeżeń kierowca na nią nie reaguje.
W kategorii „Ciężarówki do ciężkiego transportu dystrybucyjnego od 18 ton” pierwsze miejsce zajął Mercedes-Benz Actros F. Jego funkcjonalne wyposażenie spełnia bardzo zróżnicowane potrzeby i wymagania transportowe kierowców oraz operatorów flot w branży transportowej. Atutami tego pojazdu są przestronna kabina, niskie, trzystopniowe wejście, wybór 17 wzorów konstrukcyjnych, a także duża ładowność i elastyczność w eksploatacji. Do tego dochodzi szeroka gama wyposażenia dodatkowego, obejmująca m.in. retarder, Active Sideguard Assist i Predictive Powertrain Control.
Mercedes-Benz Atego zdobywa ETM Award jako najlepsza ciężarówka do transportu dystrybucyjnego poniżej 18 ton
Liderem w kategorii „Ciężarówki do lekkiego transportu dystrybucyjnego poniżej 18 ton” jest Mercedes-Benz Atego. Należy on do najpopularniejszych typoszeregów pojazdów użytkowych Mercedes-Benz Trucks w lekkim i średniociężkim transporcie dystrybucyjnym oraz pozostaje liderem rynkowym w tym segmencie w Europie od ponad 20 lat.
Generalny zwycięzca w kategorii „autobusy klasy midi”: Sprinter Mobility, City, Transfer i Travel
W kategorii „Autobusy klasy midi” czytelnicy wydawnictwa ETM wybrali zwycięzcą cztery typoszeregi – Mobility, City, Transfer i Travel – wszystkie na bazie Mercedes-Benz Sprintera. Wymienione warianty modelowe o długości od 5,9 do 8,5 metra zajmują w Europie czołową pozycję w segmencie minibusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony: Sprinter City jest przeznaczony do regularnych przewozów miejskich i podmiejskich. Sprinter Transfer to uniwersalny pojazd do przewozów międzymiastowych i szkolnych, wykorzystywany również w turystyce wycieczkowej i transporcie wahadłowym. Sprinter Mobility jest specjalnie wyposażony do przewozu pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, a Sprinter Travel spełnia wysokie wymagania pasażerów w transporcie turystycznym. Od momentu sprzedaży spółki Mercedes-Benz Minibus GmbH z siedzibą w Dortmundzie monachijskiej grupie przemysłowej AEQUITA pod koniec 2021 roku, działalność w segmencie minibusów prowadzi nadal spółka Tremonia Mobility GmbH.
Mercedes-Benz Citaro, eCitaro i CapaCity: „Najlepszy autobus” w transporcie miejskim
W plebiscycie czytelników ETM, w ogólnej klasyfikacji kategorii „Autobusy miejskie” Mercedes-Benz Citaro jest stałym bywalcem na pierwszym miejscu. Także w roku jego 25. jubileuszu czytelnicy uhonorowali Citaro nagrodą ETM Award w uznaniu przyjaznych dla środowiska i innowacyjnych technologii. Od premiery rynkowej w 1997 r. sprzedano ponad 60 tysięcy autobusów Citaro w wersji solo i przegubowej, co czyni go jednym z najpopularniejszych autobusów miejskich na świecie i przyszłościową inwestycją dla przedsiębiorstw transportu publicznego w miastach dbających o ochronę klimatu.
Jednocześnie Mercedes-Benz eCitaro został wyróżniony przez czytelników nagrodą ETM Award jako „Najlepszy autobus”. Ten całkowicie elektryczny autobus miejski to autobus elektryczny o zaawansowanej konstrukcji. Obecnie już ponad 600 egzemplarzy eCitaro znajduje się w regularnej eksploatacji liniowej u europejskich klientów. Prawdziwie pionierskim osiągnięciem są dostępne opcjonalnie akumulatory z elektrolitem stałym, odznaczające się szczególnie wysoką gęstością energetyczną i żywotnością, a od 2023 r. eCitaro będzie również dostępny z wodorowym ogniwem paliwowym w funkcji tzw. „range extendera”. Na życzenie Daimler Buses wspiera operatorów przewozowych jako dostawca pełnego zakresu usług, oferując atrakcyjne gotowe rozwiązania, umożliwiające integrację z istniejącymi systemami transportowymi. Można je połączyć w skoordynowany całościowy pakiet, obejmujący autobusy elektryczne z najbardziej odpowiednią techniką akumulatorową, infrastrukturę zasilania i ładowania, a także odpowiednie oprogramowanie, usługi cyfrowe, szkolenia dla personelu i usługi posprzedażne – wszystko z jednego źródła.
Bardzo wysoko na podium uplasowały się również czteroosiowe autobusy miejskie o dużej pojemności CapaCity i CapaCity L. Te niskopodłogowe autobusy przegubowe w wariantach o długości 19,73 m i 21,00 m łączą ogromną pojemność z zaskakującą zwrotnością oraz bogatą ofertą nowoczesnego wyposażenia standardowego i dodatkowego. Ich domeną są mocno obciążone linie w gęsto zaludnionych aglomeracjach miejskich. Dostępne z czterema lub pięcioma drzwiami wejściowymi, oferują wystarczająco dużo miejsca, aby przewieźć maksymalnie 191 pasażerów.
Mercedes-Benz CharterWay i Mercedes-Benz TruckWorks z tytułem „Najlepsze marki”.
W plebiscycie 2022 r. Mercedes-Benz CharterWay po raz kolejny zdobył nagrodę ETM Award w kategorii „Wynajem samochodów ciężarowych”. Od ponad 30 lat CharterWay jest największym dostawcą usług mobilnościowych w Niemczech, posiadającym ponad 7000 ciągników i przyczep/naczep w ponad 70 punktach wynajmu: od 1992 r. firma zapewnia mobilność oraz oferuje w przejrzystych cenach usługi związane z udostępnianiem, obsługą i zarządzaniem samochodami ciężarowymi Mercedes-Benz, pojazdami specjalnymi i dostosowanymi do potrzeb klienta, w tym przyczepami i naczepami. CharterWay Service, CharterWay ServiceLeasing i CharterWay Rental składają się na paletę usług oferowanych przez lidera rynku, posiadającego dostęp do całej europejskiej sieci serwisowej Daimler Truck.
Martin Kehnen, szef CharterWay w Niemczech jest bardzo zadowolony z wyróżnienia: „Jesteśmy zachwyceni, że czytelnicy po raz kolejny uznali Mercedes-Benz CharterWay za najlepszą markę. To pokazuje nam, że jakość naszego systemu krótko- i długoterminowego wynajmu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz i FUSO po 30 latach nadal utrzymuje się na najwyższym poziomie”.
Nagrodę ETM Award w kategorii „Serwis samochodów ciężarowych i naczep” czytelnicy w tym roku po raz kolejny przyznali marce serwisowej Mercedes-Benz TruckWorks. Przyznanie pierwszego miejsca jest wyrazem uznania dla wyjątkowo elastycznej, wszechstronnej i kompleksowej oferty obsługi serwisowej, obejmującej całe portfolio samochodów ciężarowych Daimler Truck wraz z przyczepami, naczepami, zabudowami, osiami, układami hamulcowymi, burtami załadunkowymi, agregatami chłodniczymi i telematyką. Ewentualne roszczenia z tytułu gwarancji i rękojmi pozostają w pełni nienaruszone. System kompleksowej obsługi („one-stop service”) w około 100 lokalizacjach TruckWorks w Niemczech minimalizuje czas przestojów, nakłady pracy i koszty związane z czynnościami konserwacyjnymi i naprawczymi, a także z wymaganymi prawnie przeglądami. Uzupełnieniem oferty usługowej jest serwis opon, usługi odbioru i dostarczania pojazdów, wydłużone godziny otwarcia, serwis całodobowy oraz udostępnianie pojazdów zastępczych. Kierowcom oczekującym na swój pojazd TruckWorks zapewnia zaplecze sanitarne, możliwość skorzystania z pryszniców i noclegu oraz napoje.
[1] Zasięg pojazdu został określony wewnętrznie, w optymalnych warunkach, przy wykorzystaniu m.in. czterech pakietów akumulatorowych po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem bez przyczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.
Źródło: Daimler Truck