NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Przewoźnicy na drodze do cyfryzacji floty – gdzie jesteśmy na tle Europy?

Przewoźnicy na drodze do cyfryzacji floty – gdzie jesteśmy na tle Europy?

piątek, 11 kwiecień 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS, PRZEWOŹNIK

Przewoźnicy na drodze do cyfryzacji floty – gdzie jesteśmy na tle Europy?

Polski transport drogowy nadrabia zaległości cyfrowe – to odpowiedź na rosnące wymagania rynku, zmieniające się warunki prawne, konieczność zwiększenia efektywności operacyjnej. Choć nadal w rankingach dotyczących digitalizacji plasujemy się na dalszych miejscach od innych europejskich krajów, takich jak np. Hiszpania, Węgry czy Chorwacja, to zmiany w polskim sektorze TSL wyraźnie przyśpieszyły. W latach 2021-2023 wskaźnik cyfryzacji wzrósł o 9,5 punktów procentowych[1]. Wyższym poziomem wzrostu intensywności cyfrowej mogą pochwalić się jedynie Węgry i Łotwa. Czy dynamiczny rozwój digitalizacji w sektorze transportu drogowego pozwoli sprostać wyzwaniom na konkurencyjnym rynku europejskim? 

Polski transport chce inwestować w technologię

Polskie firmy wykonują obecnie 20 proc. europejskiej pracy przewozowej, będą liderem na rynku, a tym samym wyprzedzając Niemcy[2]. Choć czasy nie są łatwe dla transportu, to branża ta ulega wciąż dynamicznym przemianom. Wśród wielu zmian strukturalnych, ostanie lata przyniosły postępującą cyfryzację polskich firm transportowych.

Zdecydowana większość przewoźników planuje inwestować w nowe pojazdy w ciągu najbliższych kilku lat – taką odpowiedź udzieliło aż 70 proc. zbadanych firm. Na cyfryzację stawia już ponad połowa działających na rynku podmiotów. To pozytywny trend w polskim sektorze TSL: 54 proc. firm planujących inwestycje w cyfryzację oznacza wzrost o 14 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego badania, kiedy podobną deklarację złożyło jedynie 40 proc. firm.[3]

Mniejszy popyt na usługi transportowe i rosnące koszty operacyjne sprawiają, że branża szuka nowych rozwiązań. Polscy przewoźnicy zauważają, że sięgając po zaawansowane rozwiązania technologiczne można redukować koszty, planować transport w sposób przemyślany i podejmować trafniejsze decyzje, co w obecnej sytuacji rynkowej jest już koniecznością – mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo z Grupy Eurowag.

Technologia na kołach. Kierunek: sukces biznesowy

Wzrost cen paliw i kosztów utrzymania floty, zmieniające się warunki prawne, spowolnienie europejskiej gospodarki, wpływające na mniejszy popyt na usługi transportowe, braki kadrowe – to kluczowe wyzwania, z jakimi mierzą się dziś polskie firmy transportowe. Technologia pozwalająca optymalizować cały proces przewozowy na każdym etapie, staje się narzędziem przynoszącym firmom wymierne korzyści.

Rozwiązania technologiczne, które bazują na szybkim przepływie danych, by lepiej zarządzać pojazdami i optymalizować proces transportowy od A do Z, to prosty sposób na zwiększenie efektywności operacyjnej. Integracja telematyki z systemem do zarządzania transportem TMS pozwala nie tylko lepiej planować trasy, ale również monitorować na bieżąco zużycie paliwa i stan techniczny pojazdu. Poprzez stały monitoring trasy czy możliwość identyfikacji ryzykownych zachowań kierowców, narzędzia technologiczne minimalizują ryzyko wypadków, umożliwiają znaczne oszczędności i redukują czas przestojów. Wszystko to prowadzi do większej wydajności i jednocześnie rosnącej satysfakcji klientów, którzy poszukują rzetelnych, profesjonalnych kontrahentów – mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo z Grupy Eurowag.

Ekspert Tomasz Czyż z Inelo dodaje również, że narzędzia telematyczne dostarczają konkretnych wskazówek, a dzięki temu są ogromnym wsparciem dla niedoświadczonych kierowców lub pracowników spoza Europy, którzy mogą nie znać lokalnych przepisów lub potrzebować szczegółowych wytycznych w zakresie trasy.

Telematyka pozwala zdjąć z pracownika wiele obowiązków, a ma to duże znaczenie w przypadku kierowców, którzy dopiero zaczynają jeździć w międzynarodowe trasy lub są z krajów trzecich.  Ci truckerzy mogą być prowadzeni jak po sznurku, dostając od dyspozytora trasę przejazdu, konkretne punkty i zadania do wykonania wraz z opisem. Z kolei spedytor w czasie rzeczywistym otrzymuje zwrotne informacje o potencjalnych opóźnieniach, dzięki narzędziom ETA, jak np. ma to miejsce w przypadku GBoxa z funkcją ETA Smart, a dzięki temu może reagować na komplikacje na bieżąco – dodaje ekspert.

Integracja telematyki z systemem TMS znacząco poprawia także komunikację między stronami zlecenia, a to jeden z kluczowych czynników sukcesu. Bieżąca komunikacja między kierowcą a centralą to większa elastyczność i eliminacja błędów. Automatyzacja obsługi zleceń to także ogromne usprawnienie obiegu dokumentacji i możliwość szybkiej weryfikacji kontrahentów. Zmniejszone ryzyko podjęcia się nieopłacalnych zleceń w prosty sposób przekłada się na lepszą efektywność biznesową i większą przewagę konkurencyjną.

Niewiedza kosztuje przewoźników

Jednym z podstawowych wyzwań, z którym mierzą się firmy transportowe są również skomplikowane procedury dotyczące rozliczeń czasu pracy kierowców w ciągle zmieniającym się krajobrazie regulacyjnym. Brak znajomości aktualnych przepisów może przyczynić się do dużych kar finansowych, nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych za błędne prowadzenie dokumentacji pracowniczej.

Brak wiedzy o obowiązujących przepisach w zakresie rozliczeń czasu pracy kierowców lub ich nieprawidłowe stosowanie może doprowadzić do poważnych konsekwencji dla przedsiębiorstwa, w tym do kontroli urzędowych i wysokich kar pieniężnych. Dlatego też, aby zadbać o ich poprawność i zapewnić sobie dobrą organizację pracy z szybkim dostępem do szczegółowych danych i raportów, warto pomyśleć o narzędziach ułatwiających pracę w tym zakresie, jak np. programie 4Trans. System ten nie tylko pomaga firmom rozliczać truckerów zgodnie z prawem, ale również znacząco przyspiesza tworzenie ewidencji czasu pracy, odciążając tym samym pracowników od czasochłonnych obowiązków. Automatyczne pobieranie danych, obok precyzyjnego monitorowania, analizy i raportowania, może zapewnić też wolność od ludzkich błędów i pozwala na wykrycie celowych manipulacji, a w rezultacie zmniejsza ryzyko strat finansowych czy ograniczenia działalności przewozowej, które mogą okazać się sporym wyzwaniem dla każdego – podkreśla Łukasz Włoch, główny ekspert ds. analiz i rozliczeń, Inelo z Grupy Eurowag.

Choć w zakresie nadrabiania zaległości cyfrowych polskiego sektora TSL jest jeszcze trochę do zrobienia, to dynamika wzrostu intensywności cyfrowej napawa optymizmem. Odwaga do inwestowania w nowe technologie i elastyczność rynkowa są jednymi z aspektów, które mogą zadecydować o długofalowym sukcesie biznesowym w transporcie.


[1] [2] [3] TLP, SpotData, Transport drogowy w Polsce 2024/2025,

 

Źródło: INELO

TAG: Cyfryzacja transportu, eurowag, GBOX, Grupa Eurowag, INELO, OCRK

Co możesz jeszcze przeczytać

Debiutujący MAN TGE coraz popularniejszy.
Czy w nowym roku kierowców niesłyszących będzie więcej?
Darmowe autostrady w Hiszpanii
Darmowe autostrady w Hiszpanii

Najczęściej czytane

  • KE zapowiada nowe standardy w zakresie badań technicznych i kontroli na drodze – jakie?

    Komisja Europejska planuje modernizację obowiąz...
  • Perłowy jubileusz – DAF Trucks Polska uczcił 30 lat działalności

    30 lat temu holenderski producent otworzył swoj...
  • Prawidłowy sposób wjazdu na przejazd kolejowy | ZAJAWKA Na Osi 1136

    W 1136 odcinku Na Osi analiza zdarzenia drogowe...
  • Amerykańskie oldtimery i Bauma 2025 | ZAJAWKA Na Osi 1136

    Odwiedziny w jednostce OSP, amerykańskie oldtim...
  • MAN TopUsed otwiera drzwi dla klientów i mediów – wydarzenie pełne atrakcji w Wolicy

    W dniach 20-22 maja br., w siedzibie MAN TopUse...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP