NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Przełomowy etap w rozwoju projektu: Daimler Truck testuje samochód ciężarowy napędzany ciekłym wodorem

Przełomowy etap w rozwoju projektu: Daimler Truck testuje samochód ciężarowy napędzany ciekłym wodorem

czwartek, 30 czerwiec 2022 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Przełomowy etap w rozwoju projektu: Daimler Truck testuje samochód ciężarowy napędzany ciekłym wodorem

Stuttgart.

Na drodze do pełnej neutralności transportu w zakresie emisji dwutlenku węgla Daimler Truck osiąga kolejny przełom także w zastosowaniu napędów wodorowych. Od ubiegłego roku trwają intensywne testy prototypowego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzanego ogniwami paliwowymi, zarówno na torze testowym firmy, jak i na drogach publicznych. Daimler Truck uruchamia obecnie kolejny prototyp, aby przetestować możliwość wykorzystania ciekłego wodoru. Wsparcie płynie również ze świata polityki – Daniela Schmitt, minister gospodarki kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, otworzyła dziś tydzień wodorowy, WOCHE DES WASSERSTOFFS SÜD (#wdws2022), podczas którego odbędzie się między innymi jazda testowa pojazdu w Wörth am Rhein.

Nowo zainstalowana prototypowa stacja paliw w centrum rozwojowo-testowym w Wörth umożliwia tankowanie ciekłego wodoru. Podczas jej niedawnego uruchomienia firma Daimler Truck wraz z Air Liquide świętowała pierwsze udane tankowanie ciężarówki ciekłym wodorem (LH2). Proces tankowania polega na napełnieniu kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza dwóch 40-kilogramowych zbiorników, zamontowanych po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników pojazdu, wodór może być utrzymywany w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia.

W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii w tym stanie skupienia ma on znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym. Celem konstrukcyjnym jest uzyskanie pojazdu seryjnego GenH2 Truck o zasięgu nawet powyżej tysiąca kilometrów. Uczyni to tę ciężarówkę zdolną do obsługi trudnych i wymagających elastyczności operacji transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego z napędem wodorowym przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.

Kompleksowe zaangażowanie na rzecz wodoru

Równolegle Daimler Truck wraz z firmą Linde prowadzi prace nad nowym procesem tankowania ciekłego wodoru („przechłodzony” ciekły wodór, „sLH2”). W porównaniu z LH2 to innowacyjne rozwiązanie umożliwia między innymi zwiększenie gęstości magazynowania i ułatwienie tankowania. Współpracujące ze sobą firmy planują pierwsze zatankowanie prototypowej ciężarówki na pilotażowej stacji paliw w Niemczech na rok 2023. W rozwoju sLH2 firma Daimler Truck i jej partnerzy stawiają na wysoki poziom transparentności i otwartości w odniesieniu do istotnych interfejsów tej technologii. Udział jak największej liczby innych firm i organizacji w opracowaniu nowych standardów dla ciekłego wodoru powinien umożliwić rozwój globalnego, masowego rynku dla nowej metody tankowania.

W obszarze infrastruktury dla stacji tankowania wodoru wzdłuż ważnych europejskich osi transportowych Daimler Truck planuje współpracę z firmami Shell, BP i TotalEnergies. Daimler Truck jest również udziałowcem niemieckiego operatora stacji tankowania wodoru H2 MOBILITY Deutschland. Ponadto firmy Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies oraz Volvo Group, w ramach utworzonej przez siebie platformy interesów i współpracy H2Accelerate (H2A), podejmują wspólne działania na rzecz przełomu w rozwoju samochodów ciężarowych z napędem wodorowym na rynku ogólnoeuropejskim.

Na drodze do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla Daimler Truck wyznaczył sobie jasne strategiczne cele i konsekwentnie realizuje podwójną strategię przestawienia swojej oferty pojazdów na technologie zeroemisyjne – obejmujące zarówno napędy akumulatorowe, jak i wodorowe. Celem firmy jest, aby do roku 2039 na kluczowych rynkach światowych oferować już tylko takie pojazdy nowe, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2.

 

Źródło: Daimler Truck

TAG: Daimler Truck, emisja CO2, Mercedes Benz, Mercedes-Benz GenH2 Truck, napęd wodorowy

Co możesz jeszcze przeczytać

Progran Na Osi odcinek nr 856 z 11 lutego 2020
Test wywrotki MB Arocsa, oldtimery w Zagłobie, Giganci Transportu 2022 [Na Osi 987]
Scania inwestuje blisko miliard SEK w nowy tor testowy dla pojazdów autonomicznych i zelektryfikowanych
Scania inwestuje blisko miliard SEK w nowy tor testowy dla pojazdów autonomicznych i zelektryfikowanych

Najczęściej czytane

  • Uniknięcie kar za błędy w SENT w trakcie kontroli [Ekspert Na Osi radzi]

    "Czy możliwe jest uniknięcie kar za błędy w Sys...
  • MWSLiT we Wrocławiu i Jelczem w Himalaje na Spotkaniu PUT /cz. 4 [Na Osi 991]

    W przedostatniej części relacji ze Spotkania Pr...
  • Pierwsza część relacji z e-Robocze Show 2022 [Na Osi 991]

    Rozpoczynamy cykl relacji z pokazu maszyn budow...
  • Zlot oldtimerów w Zamku w Mosznej [Na Osi 991]

    Na zlocie oldtimerów w Zamku w Mosznej można by...
  • e-Robocze Show 1, oldtimery w zamku Moszna, Spotkanie Przewoźników PUT w Krzyżowej 4 [Na Osi 991]

    W odcinku: pierwsza część relacji z pokazu e-Ro...

Archiwum

  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • EKSPERCI ODPOWIADAJĄ
  • GŁÓWNA
  • KALENDARZ ADWENTOWY
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP