NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Mróz, lód i śnieg skutecznie pokonane: Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii elektryczne samochody ciężarowe

Mróz, lód i śnieg skutecznie pokonane: Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii elektryczne samochody ciężarowe

środa, 15 marzec 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Mróz, lód i śnieg skutecznie pokonane: Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii elektryczne samochody ciężarowe

Kälte, Eis und Schnee erfolgreich getrotzt: Mercedes-Benz Trucks testet in Finnland Elektro-LkwCold, ice and snow successfully defied:  Mercedes-Benz Trucks tests electric trucks in Finland

Leinfelden-Echterdingen/Rovaniemi, Finlandia.

Firmy transportowe stawiają akumulatorowo-elektrycznym samochodom ciężarowym takie same wymagania, jak ich odpowiednikom z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Pojazdy muszą niezawodnie realizować swoje zadania nawet w trudnych warunkach pogodowych, takich jak mróz, lód i śnieg. Właśnie dlatego tegoroczne zimowe testy Mercedes-Benz Trucks w fińskim Rovaniemi po raz kolejny okazały się ważną próbą wytrzymałościową. Uczestniczyły w nich pojazdy z różnych typoszeregów – w tym prototypy akumulatorowo-elektrycznego eActrosa LongHaul, który ma wejść do produkcji seryjnej w 2024 roku, oraz akumulatorowo-elektrycznego eActrosa 300 w wariancie ciągnika siodłowego, a także Actrosa L z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym. Aby wyciągnąć wnioski służące dalszej optymalizacji, zespół badawczo-rozwojowy testował poszczególne modele w ekstremalnych warunkach klimatycznych, np. na zaśnieżonych i oblodzonych drogach, przy ostrym wietrze i w temperaturze do minus 25 stopni.

Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Testowanie naszej gamy produktów w ekstremalnych warunkach zimowych stanowi istotny element prac nad rozwojem pojazdów, także w odniesieniu do napędów alternatywnych. W warunkach ostrej konkurencji przedsiębiorstwa transportowe muszą bowiem móc polegać na naszych elektrycznych samochodach ciężarowych o każdej porze roku, tak jak są przyzwyczajone do tego w przypadku pojazdów z napędem konwencjonalnym. Właśnie dlatego nasi inżynierowie testowi przez sześć tygodni w Finlandii poddawali te pojazdy intensywnym, wnikliwym próbom”.

Kälte, Eis und Schnee erfolgreich getrotzt: Mercedes-Benz Trucks testet in Finnland Elektro-LkwCold, ice and snow successfully defied:  Mercedes-Benz Trucks tests electric trucks in Finland

Obszerny katalog kryteriów

Już podczas przejazdu do Finlandii konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks analizowali działanie wszystkich funkcji i systemów pojazdów w praktycznym zastosowaniu. Na przykład wspomagania zmiany pasa ruchu w ramach aktywnego asystenta martwego pola czy funkcji aktywnego prowadzenia pojazdu po pasie ruchu systemu Active Drive Assist w Actrosie L. Konieczność przekroczenia kilku granic państwowych umożliwiła również sprawdzenie wpływu zróżnicowania oznakowania pasów ruchu w poszczególnych krajach, znaków drogowych lub danych z map cyfrowych na działanie systemów asystujących zainstalowanych w ciężarówkach. Całodzienne testowanie ciężarówek pozwoliło także na ocenę takich aspektów, jak komfort fotela kierowcy.

Testy na kole podbiegunowym skoncentrowane na samochodach ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym

Na miejscu eksperci zwrócili szczególną uwagę na charakterystykę działania w niekorzystnych warunkach pogodowych akumulatorów i elektrycznego układu napędowego eActrosa LongHaul oraz ciągnika siodłowego eActros 300. W tym celu sprawdzano między innymi charakterystykę rozruchu oraz ochronę komponentów napędu, oprogramowania i złącz przed mrozem. Intensywnie testowano układy zarządzania temperaturą i energią. Oba te elementy zapewniają energooszczędne utrzymanie odpowiedniej temperatury zarówno w układzie napędowym, jak i w kabinie kierowcy, nawet w niskich temperaturach.

Okazało się na przykład, że dzięki mniejszemu obiegowi grzewczemu o dużej mocy eActros LongHaul szybciej ogrzewa kabinę kierowcy niż samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym. Ponieważ jednak potrzebna do tego energia pobierana jest z zamontowanych w pojeździe akumulatorów, co powoduje zmniejszenie zasięgu, wskazane jest korzystanie z tzw. prekondycjonowania, czyli energooszczędnej klimatyzacji wstępnej elektrycznej ciężarówki, uruchamianej przy stacji ładowania. Po takim prekondycjonowaniu nawet w ekstremalnie niskich temperaturach utrata zasięgu eActrosa LongHaul jest mniejsza.

Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Wyniki testów są dla nas bardzo zadowalające. Ponieważ sprawdzian charakterystyki działania akumulatorów i elektrycznego układu napędowego w ekstremalnych temperaturach, czy też charakterystyki jazdy pojazdów na oblodzonych drogach, wykazał, że nawet w warunkach zimowych nasze akumulatorowo-elektryczne samochody ciężarowe są w pełni zdolne do działania”.

Testy zimowe obejmowały również liczne testy właściwości jezdnych i charakterystyki hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanej przyczepności oraz na przykład wpływu błota pośniegowego na sprawność czujników systemów asystujących kierowcy. Sprawdzano też, jak system Trailer Stability Assistant może zmniejszać ryzyko poślizgu zestawów siodłowych podczas pokonywania zakrętów lub wymijania przeszkód na zaśnieżonych drogach oraz jak MirrorCam radzi sobie z różnymi kontrastami na lodzie i śniegu.

Kälte, Eis und Schnee erfolgreich getrotzt: Mercedes-Benz Trucks testet in Finnland Elektro-LkwCold, ice and snow successfully defied:  Mercedes-Benz Trucks tests electric trucks in Finland

Wkrótce rozpoczęcie produkcji seryjnej

Zaprezentowany po raz pierwszy na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze wariant modelowy eActrosa 300 – ciągnik siodłowy – przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie. Ta elektryczna ciężarówka bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1, umożliwiają zasięgi nawet do 220 km2 bez dodatkowego ładowania akumulatorów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na drugą połowę 2023 r.

W roku 2024 gotowość do produkcji seryjnej ma osiągnąć eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Mercedes-Benz Trucks zaprezentował prototyp koncepcyjny tej elektrycznej ciężarówki w ubiegłym roku na targach IAA Transportation w Hanowerze. eActros LongHaul w wersji seryjnej będzie uzyskiwał zasięg około 500 km bez dodatkowego ładowania akumulatora oraz umożliwi ładowanie akumulatorów z wysoką mocą. Na targach IAA pojazd ten został wyróżniony przez jury konkursu „International Truck of the Year” tytułem „2023 Truck Innovation Award”. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP), odznaczające się przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną.

1 Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.

2 Zasięg pojazdu określono wewnętrznie, w optymalnych warunkach, m. in. z wykorzystaniem trzech pakietów akumulatorowych po wstępnym kondycjonowaniu, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem bez naczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.

 

Źródło: Daimler Truck

TAG: 2023 Truck Innovation Award, Active Drive Assist w Actrosie L, Actros L, akumulatorowo-elektrycznego eActros, Dr Christof Weber, eActros, eActros 300, eActros LongHaul, Finlandia, IAA Transportation 2022, LongHaul, Mercedes-Benz Trucks, Rovaniemi

Co możesz jeszcze przeczytać

Volvo Trucks, jako pierwsze na świecie, zastosuje stal wytwarzaną bez użycia paliw kopalnych w swoich samochodach ciężarowych
Volvo Trucks, jako pierwsze na świecie, zastosuje stal wytwarzaną bez użycia paliw kopalnych w swoich samochodach ciężarowych
Moya Stacja i Petronas Syntium: PIT STOP Poznań z Karoliną Pilarczyk [Na Osi 947]
Moya Stacja i Petronas Syntium: PIT STOP Poznań z Karoliną Pilarczyk [Na Osi 947]
Drabpol oferuje nowoczesne klimatyzatory

Najczęściej czytane

  • DJ Jadzia Załadunek w Zakopanem

    DJ Jadzia – Załadunek w Zakopanem

    Na Master Truckowej scenie #Sławomir śpiewał o ...
  • Ciekawostka

    Ciekawostka

    Na 18 zlocie Master Truck Show działo się bardz...
  • Spotkanie Polskiej Unii Transportu w Dobieszkowie [Na Osi 1020]

    Spotkanie Polskiej Unii Transportu w Dobieszkowie [Na Osi 1020]

    O czym rozmawiali przewoźnicy na spotkaniu Pols...
  • Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestrowania czasu pracy?

    Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestrowania czasu pracy? [Ekspert Na Osi radzi]

    „Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestr...
  • Angielski kolarz [Nie zabijaj, nie daj się zabić]

    Angielski kolarz [Nie zabijaj, nie daj się zabić]

    Angielski kolarz [Nie zabijaj, nie daj się zabi...

Archiwum

  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • EKSPERCI ODPOWIADAJĄ
  • GŁÓWNA
  • KALENDARZ ADWENTOWY
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP