NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

wtorek, 24 Listopad 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, GŁÓWNA, NEWS

Polscy przewoźnicy przegrali transport do Rosji i Chin – coraz bardziej to widać

 

Na łamach „Rzeczpospolitej” pojawił się w sobotę bardzo ciekawy artykuł o transporcie do Rosji (zapraszam pod ten link). Jest to przedstawienie zjawiska 147. kilometra, czyli punktu kontrolnego na trasie do Moskwy, gdzie masowo kontroluje się zezwolenia na przewozy.

Problem polega tam na tym, że rosyjskie wymagania rozmijają się z ogólnymi zasadami. Gdy na przykład przewieziemy ładunek sprzętu elektronicznego, załadowany w Polsce, ale wyprodukowany przez zagraniczną markę i mający zagraniczne dane na fakturze, Rosjanie będą traktowali to jak przewóz z kraju trzeciego, a nie z Polski. Wymagają więc trudniejszego do zdobycia zezwolenia na kraje trzecie. Tymczasem według oficjalnie obowiązujących przepisów jest to przewóz z Polski, do którego wystarczy zwykłe zezwolenie dwustronne.

Po lekturze tego sobotniego artykułu, odbyłem dłuższą rozmowę ze znajomym przewoźnikiem jeżdżącym na Wschód. Przedstawił mi on swój punkt widzenia na tę sprawę i doszliśmy przy tym do bardzo smutnych wniosków. Można bowiem powiedzieć, że Polska przegrywa walkę o wschodni transport, wykazując się w tym temacie wręcz nieporadnością. Widać to na każdym kroku, zwłaszcza obserwując poczynania naszych sąsiadów z Białorusi, Litwy oraz Łotwy.

Na 147. kilometrze przed Moskwą faktycznie nietrudno o karę za brak trójstronnego zezwolenia. Nawet jeśli będziemy posiadali przy sobie rosyjskojęzyczny dokument potwierdzający pochodzenie towaru – jednoznacznie wskazujący na załadunek w Polsce – możemy takiej kary nie uniknąć. Lub po prostu nie unikniemy łapówki, gdyż tak wygląda to w praktyce. Zresztą, to nie jest jedyne tego typu miejsce, jako że jeszcze gorzej może być na trasie do Petersburga. Tam, w miejscowości Psków, kary mają być jeszcze trudniejsze do uniknięcia, a polskie ciężarówki masowo odstawia się na strzeżone parkingi.

Polska już od kilku lat walczy z Rosją o rozwiązanie powyższego problemu. W 2016 roku doszło nawet do poważnego spięcia między naszymi krajami, prowadzącego do tymczasowego zablokowania wszystkich przewozów. Później obwieszczono jednak sukces, jakoby Rosjanie ugięli się przed naszymi negocjatorami i zgodzili się na uporządkowanie kwestii zezwoleń. Dzisiaj, cztery lata po tamtych wydarzeniach, można jednak powiedzieć, że żadnego sukcesu nie było. Rosjanie znowu kontrolują po swojemu i skupiają się przy tym głównie na Polakach. Nasi przewoźnicy bowiem podkreślają, że Litwini oraz Łotysze takiego problemu nie mają, z powodzeniem jeżdżąc do Rosji na zezwoleniach dwustronnych. I to pomimo faktu, że ich władze też nie mają z Rosjanami najlepszych stosunków.

Taka formalna blokada objęła więc przede wszystkim firmy z Polski. A jednocześnie nasz kraj w coraz większej mierze staje się folwarkiem wschodnich przewoźników. Nie tylko powszechnie wywożą oni ładunki na białoruskich i rosyjskich rejestracjach, obstawiając całe centra dystrybucyjne w okolicach Warszawy, ale też coraz więcej wschodnich firm zakłada u nas swoje oddziały, korzystając z ciężarówek na polskich tablicach. W ten sposób mogą mieć dostęp nie tylko do zezwoleń dla Białorusinów lub Rosjan, ale także przyznawanych Polakom. I tak o to doszło do sytuacji, w której zaczęło brakować nawet zezwoleń na transport na Białoruś, jeszcze niedawno uzyskiwanych bez problemu.

Na polskim rynku przybywa też ciężarówek wywodzących się z Litwy oraz Łotwy. W dużej mierze przejmują one od Polaków wykonywanie przewozów na Wschód, lepiej radząc sobie z kwestiami formalnymi. Nie mówiąc już o tym, że powszechnie znany, litewski gigant wziął się u nas nawet za transport krajowy.

A do tego dochodzi kwestia transportu drogowego do Chin, uznawanego obecnie za wielką szansę branży przewozowej. O ile mi wiadomo, w chwili obecnej przewozy do tego kraju wykonuje tylko jedna polska firma. Korzysta ona z najpopularniejszego systemu, a więc podstawia całe zestawy na chińską granicę, oddając je Chińczykom na przygraniczne załadunki. Podkreślam jednak, że w skali naszej branży jest to wyjątek. Tymczasem białoruskie oraz rosyjskie firmy występują już w tym transporcie całymi grupami, wysyłając w trasy niemałe floty. Ledwie więc ten rynek zdążył się narodzić, a nasi wschodni sąsiedzi już ugruntowali tam swoją pozycję.

 

źródło: 40ton.net

TAG: 40 ton, biznes tsl, koronakryzys, na osi, news, Polacy przgralitransport do chin i rosji

Co możesz jeszcze przeczytać

DAF Egipt i trzecia relacja z Master Truck 2023 | Trucker Club 179 10/2024
Muzeum WENA i Oławski Jelcz, gama elektrycznych Renault, test Maxusa 9 Deliver | ODCINEK Na Osi 1130
Erontrans
Celnie przewidziane

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP