NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Pionierzy zielonego transportu – czy branża TSL za nimi podąży?

Pionierzy zielonego transportu – czy branża TSL za nimi podąży?

poniedziałek, 17 luty 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Pionierzy zielonego transportu – czy branża TSL za nimi podąży?

W branży transportowej można znaleźć przykłady firm, dla których istotne są wytyczne polityki klimatycznej UE, podejmują działania, ograniczające emisję spalin, a swoim funkcjonowaniem wyróżniają się na tle innych. Najnowszy raport Eurowag pt. Transforming Transportation 2024 zawiera zestawienie przedsiębiorstw, które z sukcesem prowadzą biznes w branży TSL i są liderami zrównoważonego transportu na 9 europejskich rynkach. Polska edycja publikacji wymienia markę Targor-Truck, firmę, która dysponuje flotą 300 ciągników siodłowych, pozwalających spełniać normy emisji Euro 5 oraz Euro 6. Przedsiębiorstwo ma również ambitne plany.

Jak podkreśla Piotr Rutkowski, Prezes Targor-Truck „Do 2030 roku planujemy całkowicie wykluczyć ze swojej floty samochody zasilane paliwami kopalnymi”.

50 lat na rynku transportowym 

Początki działalności Targor-Truck to pierwsza połowa lat siedemdziesiątych, jeden samochód i chęć rozwoju. Na przestrzeni 50 lat firma rozszerzyła swoją działalność, by dzisiaj oferować transport krajowy i międzynarodowy dla branży FMCG, papierowej, stalowej i automotive, a także realizować przewozy specjalistyczne gazu LNG i bioLNG. Ponadto przedsiębiorstwo oferuje kompleksowe usługi logistyczne związane z magazynowaniem, obsługą towarów i transportem.

„Organizacja jest na tyle dojrzała i wyposażona w kompetentnych ludzi oraz nowoczesne technologie, że jesteśmy w stanie podjąć się każdego zadania biznesowego związanego z logistyką i transportem na obszarze całej Unii Europejskiej. Co ciekawe, klienci, którzy do nas przychodzą, to coraz częściej świadome firmy, które zwracają uwagę na kwestie zanieczyszczenia środowiska i na tej podstawie wybierają kontrahenta. Dzisiaj jesteśmy w awangardzie firm, które mogą zaoferować klientom pojazdy zeroemisyjne, zasilane bioLNG, a do 2030 roku planujemy całkowicie wykluczyć ze swojej floty samochody zasilane paliwami kopalnymi” – komentuje Piotr Rutkowski.

Świadomość kluczem do zrównoważonego rozwoju 

Kluczem do budowania konkurencyjności na rynku transportowym jest zarówno gotowość na zmiany i elastyczność, jak i nieustanny rozwój i myślenie długoterminowe. Firma ta postrzega kwestie zrównoważonego rozwoju właśnie w tych kategoriach, pokazując niespotykany w środowisku transportowym sposób myślenia i działania. Marka nie traktuje zielonej rewolucji w transporcie jako przeszkody, przeciwnie, rozumie ją, przewiduje i stopniowo wdraża do swoich działań.

„Prowadzenie firmy to proces, który przede wszystkim wymaga od zarządzających dużej świadomości sytuacji oraz umiejętności prognozowania przyszłości. Gdy ktoś we właściwy sposób przewidzi te procesy, może potem być beneficjentem premii. My już widzieliśmy, że taki jest kierunek i chcieliśmy się bardzo mocno do tego przygotować, tym bardziej że zakup nowej technologii, poznanie tej technologii i nauczenie się jej obsługi w taki sposób, żeby ona była jak najbardziej efektywnym narzędziem biznesowym zajmuje bardzo dużo czasu” – dodaje Piotr Rutkowski.

Zielona idea transportu 

Rozumiejąc, w jakim kierunku zmierza transport, Targor-Truck stopniowo się do tego przygotowuje. Pierwszym krokiem był pilotażowy program transportu z napędem LNG w 2016 roku, na terenie kraju dla klienta z branży meblarskiej, a następnie sukcesywnie wdrażane ekologiczne rozwiązania, w tym zakup większej ilości nisko- i zeroemisyjnych zestawów ciężarowych. Przedsiębiorstwo było jednym z pierwszych w Europie, które zdecydowało się na tę zmianę, dzięki czemu dzisiaj dysponuje cennym know-how i wie, jak zwiększać efektywność procesu biznesowego dzięki flocie ciągników zasilanych gazem. Jak podkreśla wiceprezes Targor-Truck, Agnieszka Wierzbowska, firma dobrowolnie i we własnym zakresie, przy pomocy systemu telematycznego, analizuje również ślad węglowy swoich pojazdów, aby zrozumieć i zmierzyć proces związany z redukcją emisji CO2.

Warto zwrócić uwagę na otwartość i wielowymiarowość działań przedsiębiorstwa – wdrażanie zielonych rozwiązań to nie jedynie kwestia postępowania zgodnie z pojawiającymi się regulacjami prawnymi w transporcie; to już nieodłączna część działalności firmy. Przykładem są znaczne inwestycje w fotowoltaikę. Jak wspomina Piotr Rutkowski, zależnie od dnia, od 50 do 100% energii zużywanej w siedzibie firmy pochodzi z energii słonecznej.

Elastyczność odpowiedzią na potrzeby klientów 

Lata 2008-2012 to znaczący wzrost floty do 100 pojazdów oraz instalacja systemów telematycznych i TMS, napędzane elastycznym podejściem do potrzeb klientów i wyznaczające pierwsze kroki przedsiębiorstwa w dziedzinie technologii. Obecnie, biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację na rynku, nie jest możliwe zachowanie przewagi konkurencyjnej i zdobycie zadowolenia klienta bez wykorzystania narzędzi technologicznych i stosowania zielonych rozwiązań.

„Klienci pytają o zeroemisyjną formę przewozów, zwracają uwagę na to w przetargach (…) Nieuchronnie firmy, które nie ograniczają swojego śladu węglowego i nie podążają za polityką klimatyczną wyznaczaną przez Unię Europejską, w sposób naturalny będą wykluczane z tego biznesu. I to się zaczyna powoli dziać, na razie w małym procencie, ale myślę, że w perspektywie nawet najbliższego roku, może być tak że firmy, które nie są w stanie zapewnić samochodów zeroemisyjnych do obsługi swoich klientów, będą wykluczane z procesu” – podsumowuje Piotr Rutkowski.

Jak dodaje Prezes firmy, użycie samochodów zasilanych gazami z paliwa kopalnego to kwestia najbliższych lat. Porównując sytuację na rynku transportowym do wyścigu samochodowego, Piotr Rutkowski podkreśla, że kluczowe będzie przygotowanie się firm na nadchodzące zmiany – zajęcie w „wyścigu” właściwej pozycji. Wśród narzędzi używanych przez przedsiębiorstwo, wymienia autorski system monitorujący zużycie paliwa i optymalizujący jazdę kierowców oraz oprogramowanie do rozliczania czasu pracy kierowców – 4Trans, należący do Eurowag.

Plany na przyszłość – w kierunku zielonego transportu 

Jak firma zamierza się przygotować do postępujących zielonych zmian na rynku transportowym?

Jak mówi Prezes działalności do 2030 roku chcą całkowicie wykluczyć w swojej flocie pojazdy zasilane paliwami kopalnymi i dodaje: „Prowadzimy w tej chwili rozmowy z klientami odnośnie do dedykowanej floty do obsługi rynku. W ramach tego projektu planowane jest wykorzystanie 5 samochodów elektrycznych. Doszliśmy już do tego, że 30% paliwa zużywanego przez nasze samochody zasilane gazem to jest już bioLNG”.

Trzy lata temu firma zbudowała swoją stację LNG, a w przyszłym roku planuje przejść całkowicie na zasilanie w bio energię – bioLNG. Co więcej, wypowiadając się w kwestii raportowania ESG, Piotr Rutkowski przyznał, że owszem, raportowanie stanie się obowiązkowe od roku 2025, natomiast przyspieszyli ten proces, rozpoczynając go już w 2024 r., tak aby odpowiednio przygotować się do zmian.

Firma transportowa dokonuje rzeczy niespotykanych w branży TSL, przez co znacznie wyróżnia się na tle konkurencji. Otwartość na innowacje i zmiany, zrozumienie potrzeby wdrażania zielonych rozwiązań i przyszłościowe, wielowymiarowe planowanie działań to czynniki, które są nieodłączną częścią działalności i utrzymują ją na wysokiej pozycji w transporcie międzynarodowym.

 

Źródło: Eurowag

TAG: 4Trans, bioLNG, branża FMCG, branża TSL, eurowag, INELO, LNG, Targor-Truck, Transforming Transportation 2024

Co możesz jeszcze przeczytać

Autostradowy pocałunek w 4 [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Autostradowy pocałunek w 4 [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Volvo Trucks szkoliło strażaków PSP z budowy elektrycznych pojazdów ciężarowych
Wielka Gra – Schaeffler zaprasza do udziału w nowej promocji

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP