PACCAR osiągnął znakomite przychody i zysk netto w drugim kwartale 2024 r. – poinformował Preston Feight, dyrektor generalny spółki. – Działalność PACCAR w segmencie pojazdów użytkowych i części zamiennych przyniosła dobrą sprzedaż kwartalną i zyski, dzięki najlepszym w branży samochodom ciężarowym i wysokim wynikom obsługi posprzedażowej, które zwiększyły dostępność produktów dla klientów. Firma PACCAR Financial Services osiągnęła satysfakcjonującą rentowność za sprawą rosnącego, wysokiej jakości portfela. Jestem bardzo dumny z naszych pracowników, którzy dostarczają klientom najlepsze w branży samochody ciężarowe i rozwiązania transportowe – dodał Feight.
W drugim kwartale spółka PACCAR osiągnęła dochód netto w wysokości 1,12 mld USD (2,3 USD na akcję rozwodnioną) w porównaniu z 1,22 mld USD (2,33 USD na akcję rozwodnioną) w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych w drugim kwartale wyniosły 8,77 mld USD, w porównaniu do 8,88 mld USD osiągniętych w drugim kwartale 2023 r.
W pierwszej połowie 2024 r. PACCAR odnotował dochód netto w wysokości 2,32 mld USD (4,40 USD na akcję rozwodnioną), w porównaniu z dochodem netto w wysokości 1,96 mld USD (3,73 USD na akcję rozwodnioną) uzyskanym w tym samym okresie ubiegłego roku, który obejmował jednorazową opłatę w wysokości 446,4 mln USD po opodatkowaniu, związaną z postępowaniem cywilnym w Europie. Wyłączając jednorazową opłatę, firma osiągnęła skorygowany dochód netto (non-GAAP) w wysokości 2,40 mld USD (4,58 USD na akcję rozwodnioną) w pierwszej połowie 2023 r. Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych za pierwsze sześć miesięcy 2024 r. wyniosły 17,52 mld USD, w porównaniu do 17,35 mld USD osiągniętych w ubiegłym roku.
Najważniejsze dane finansowe – drugi kwartał 2024 r.
- Najważniejsze wyniki finansowe PACCAR za drugi kwartał 2024 r. obejmują:
- Skonsolidowana sprzedaż netto i przychody – 8,77 mld USD
- Skonsolidowany dochód netto – 1,12 mld USD
- Globalne dostawy ciężarówek – 48 400 szt.
- Przychody PACCAR Parts – 1,66 mld USD
- Dochód PACCAR Parts przed opodatkowaniem – 413,8 mln USD
- Dochód PACCAR Financial Services przed opodatkowaniem – 111,2 mln USD
- Inwestycje kapitałowe – 219,6 mln USD oraz wydatki na badania i rozwój – 117,1 mln USD
- Wygenerowane środki pieniężne – 440,0 mln USD
- Kapitał własny – 17,70 mld USD
Kluczowe dane finansowe – pierwsza połowa 2024 r.
- Najważniejsze wyniki finansowe PACCAR za pierwsze sześć miesięcy 2024 r. obejmują:
- Skonsolidowana sprzedaż netto i przychody – 17,52 mld USD
- Skonsolidowany dochód netto – 2,32 mld USD
- Inwestycje kapitałowe – 383,9 mln USD oraz wydatki na badania i rozwój – 222,6 mln USD
- Dochód PACCAR Parts przed opodatkowaniem – 869,6 mln USD
- Dochód PACCAR Financial Services przed opodatkowaniem – 225,1 mln USD
- Środki pieniężne wygenerowane z działalności operacyjnej – 1,91 mld USD
- Emisje obligacji średnioterminowych – 1,71 mld USD
Globalne rynki samochodów ciężarowych
Szacuje się, że sprzedaż detaliczna samochodów ciężarowych klasy 8 w USA i Kanadzie w 2024 r. wyniesie od 240 do 280 tysięcy sztuk. Peterbilt i Kenworth osiągnęły łączny udział w rynku klasy 8 na poziomie 31,5 proc. w pierwszej połowie 2024 r., w porównaniu do 27,7 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku. – Najwyższej jakości samochody ciężarowe Peterbilt i Kenworth zapewniają wyjątkową trwałość i niezawodność. Wiodące w branży ciężarówki Kenworth i Peterbilt są ważnym czynnikiem przyczyniającym się do sukcesu inwestycji infrastrukturalnych w Ameryce Północnej – powiedział Darrin Siver, wiceprezes wykonawczy PACCAR.
Aerodynamiczne ciężarówki DAF gwarantują najwyższą efektywność paliwową w branży, co przekłada się na mniejsze koszty operacyjne ponoszone przez klientów. Szacuje się, że w tym roku w Europie liczba rejestracji samochodów ciężarowych z segmentu powyżej 16 ton DMC wyniesie od 260 do 300 tysięcy pojazdów – poinformował Harald Seidel, prezes DAF.
Najlepsze w branży samochody ciężarowe DAF, uzupełnione o części PACCAR Parts, usługi finansowe PACCAR Financial Services i wysokiej klasy salony dealerskie DAF, zwiększają udział firmy DAF Brasil w rynku – dodał Mike Dozier, wiceprezes wykonawczy PACCAR. Udział ten w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wyniósł 10,3 proc. w segmencie ponad pojazdów ciężarowych o DMC przekraczającej 16 ton, w porównaniu z 9,2 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku. Szacuje się, że południowoamerykański rynek ponad 16-tonowych pojazdów ciężarowych osiągnie w tym roku poziom 105-115 tysięcy egzemplarzy.
PACCAR Parts osiąga doskonałe przychody kwartalne i zyski
W drugim kwartale 2024 r. spółka PACCAR Parts osiągnęła znakomity dochód kwartalny przed opodatkowaniem w wysokości 413,8 mln USD, w porównaniu z 419,3 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Kwartalne przychody PACCAR Parts w drugim kwartale wyniosły 1,66 mld USD, w porównaniu z 1,60 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody PACCAR Parts w pierwszej połowie 2024 r. sięgnęły 3,34 mld USD, w porównaniu z 3,22 mld USD w tym samym czasie ubiegłego roku. Firma PACCAR Parts w pierwszym półroczu 2024 r. osiągnęła zysk przed opodatkowaniem w wysokości 869,6 mln USD, w porównaniu z 857,9 mln USD w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r.
PACCAR Parts zapewnia klientom większą dostępność i rentowność poprzez dostarczanie właściwych części we właściwe miejsce i w odpowiednim czasie – stwierdziła Laura Bloch, wiceprezes PACCAR i dyrektor generalny PACCAR Parts. – Doskonałe wyniki PACCAR Parts są efektem inwestycji w program części zamiennych TRP do wszystkich marek, strategicznych rozwiązań transportowych opartych na technologii, takich jak zarządzane stany magazynowe dealerów, oraz rosnącej liczbę samochodów ciężarowych PACCAR z układami napędowymi PACCAR – dodała.
19 globalnych centrów dystrybucji części (PDC) firmy PACCAR Parts obsługuje ponad 2300 punktów dealerskich DAF, Kenworth i Peterbilt. PACCAR buduje nowe PDC o powierzchni ponad 22 tys. m², które zostanie otwarte w tym roku w niemieckim Massbach. Nowe centrum dystrybucji usprawni dostawy części do dealerów i klientów na największym rynku samochodów ciężarowych w Europie.
Spółki świadczące usługi finansowe osiągają dobre wyniki kwartalne
W drugim kwartale br. firma PACCAR Financial Services (PFS) osiągnęła dochód przed opodatkowaniem w wysokości 111,2 mln USD, w porównaniu z 144,7 mln USD w drugim kwartale 2023 r. Przychody PFS w drugim kwartale 2024 r. wyniosły 509,8 mln USD w porównaniu z 439,8 mln USD w tym samym okresie ubiegłego roku. W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. PFS osiągnął dochód przed opodatkowaniem w wysokości 225,1 mln USD w porównaniu do 293,5 mln USD w roku ubiegłym. – PFS wypracował dobre wyniki w pierwszym półroczu dzięki rosnącemu portfelowi wysokiej jakości usług. Rynek używanych samochodów ciężarowych znormalizował się po okresie wysokiego wolumenu i cen – podsumował Todd Hubbard, wiceprezes PACCAR. – PFS jest liderem na rynku dzięki doskonałym produktom Kenworth, Peterbilt i DAF, innowacyjnym technologiom, które zapewniają płynne procesy składania wniosków kredytowych i obsługi pożyczek, a także dzięki wsparciu klientów we wszystkich fazach cyklu biznesowego – wyjaśnił Hubbard.
PACCAR Financial Services posiada w swoim portfolio 229 tys. samochodów ciężarowych i naczep, o łącznych aktywach w wysokości 21,33 mld USD. PacLease, główna firma zajmująca się leasingiem samochodów ciężarowych z pełnym zakresem usług w Ameryce Północnej, Europie i Australii, zarządzająca flotą 41 tysięcy pojazdów, została uwzględniona w tym segmencie.
Doskonały bilans PACCAR, uzupełniony ratingiem kredytowym A+/A1, umożliwia PFS oferowanie konkurencyjnego finansowania detalicznego dealerom i klientom pojazdów marek Kenworth, Peterbilt i DAF w 26 krajach na czterech kontynentach – wylicza Craig Gryniewicz, prezes PACCAR Financial Corp. Spółka PACCAR Financial Services cieszy się łatwym dostępem do rynków dłużnych, a w pierwszej połowie 2024 r. wyemitowała średnioterminowe obligacje o wartości 1,71 mld USD.
Inwestycje kapitałowe i badawczo-rozwojowe w produkty, technologie i obiekty
Imponujące długoterminowe zyski PACCAR, mocny bilans oraz konsekwentne skupienie się na jakości, technologii i efektywności w ciągu ostatniej dekady umożliwiły firmie zainwestowanie 8,2 mld USD w nowe i rozbudowane obiekty, innowacyjne produkty oraz premierowe technologie. Inwestycje kapitałowe wzrosły i szacuje się, że w tym roku wyniosą od 725 do 775 mln USD, a wydatki na badania i rozwój od 460 do 480 mln USD. – PACCAR inwestuje w nowe układy napędowe, zaawansowane możliwości i zdolności produkcyjne oraz dystrybucję na rynku wtórnym, które stworzą wymierną wartość dla naszych klientów – przekonuje Harrie Schippers, prezes i dyrektor finansowy spółki. – PACCAR inwestuje ponad 200 milionów dolarów w dodatkowe moce produkcyjne silników oraz w budowę nowego zakładu regeneracji silników w Columbus w amerykańskim stanie Missisipi. Ostatnie inwestycje w fabryki samochodów ciężarowych obejmują rozbudowę zakładów Kenworth w Chillicothe w stanie Ohio i PACCAR w Meksyku, a także nowy zakład montażu elektrycznych samochodów ciężarowych DAF w Eindhoven w Holandii – dodaje Schippers.
Działalność PACCAR w segmencie pojazdów użytkowych i części zamiennych przyniosła dobrą sprzedaż kwartalną i zyski, dzięki najlepszym w branży samochodom ciężarowym i wysokim wynikom obsługi posprzedażowej.
Wmurowanie kamienia węgielnego pod spółkę joint venture PACCAR Battery
W drugim kwartale br. spółki PACCAR, Cummins, Daimler Truck i EVE Energy zakończyły proces tworzenia amerykańskiej spółki joint venture Amplify Cell Technologies, produkującej akumulatory, i rozpoczęły budowę fabryki akumulatorów o wydajności 21 gigawatogodzin (GWh) w hrabstwie Marshall w amerykańskim stanie Missisipi. Rozpoczęcie produkcji przewidywanie jest w 2027 r. – Amplify Cell Technologies umożliwi firmie PACCAR oferowanie klientom przystępnych, najwyższej jakości akumulatorowych elektrycznych układów napędowych, które będą odpowiedzią na ich potrzeby operacyjne i w zakresie zrównoważonego rozwoju – wyjaśnił John Rich, wiceprezes PACCAR i dyrektor ds. technologii. – Cieszymy się, że możemy rozpocząć to ekscytujące przedsięwzięcie razem z naszymi światowej klasy partnerami – dodał.
Niniejsza informacja zawiera „stwierdzenia dotyczące przyszłości”, zgodnie z postanowieniami ustawy o reformie przepisów procesowych dotyczących papierów wartościowych. Stwierdzenia te opierają się na bieżących oczekiwaniach kierownictwa spółki i podlegają niepewności oraz zmianom okoliczności. Rzeczywiste wyniki mogą znacznie różnić się od tych zawartych w powyższych stwierdzeniach z powodu wystąpienia różnych czynników. Więcej informacji na temat tych czynników można znaleźć w dokumentach PACCAR składanych w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Źródło: DAF Trucks Polska