NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Obecne czasy wymagają odważnych decyzji i nowoczesnych technologii dla transportu

Obecne czasy wymagają odważnych decyzji i nowoczesnych technologii dla transportu

piątek, 09 maj 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Obecne czasy wymagają odważnych decyzji i nowoczesnych technologii dla transportu

Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z najnowszego raportu EY, który przewiduje wzrost wielkości kluczowych gospodarek Unii Europejskiej. Jednak w przypadku Niemiec, Francji i Włoch, czyli największych rynków zbytu dla polskich towarów i usług, szacuje się niewielki wzrost PKB w 2025 roku.[1] Osiąganie rentowności podczas trudnych warunków gospodarczych wymaga innowacyjnych działań, co zauważają przewoźnicy. Według jednego z badania McKinsey, przeprowadzonego na 250 przedstawicielach firm załadowczych i dostawców usług logistycznych, wynika, że właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w technologie logistyczne. Ponadto większość respondentów wskazała, że pomimo wymagających warunków gospodarczych większość firm od 2020 r. utrzymuje lub zwiększa nakłady na nowoczesne technologie[2].

Sytuacja na europejskim rynku transportowym

Czy w 2025 r. popyt na usługi transportowe wzrośnie, a presja na marże spadnie? Dane gospodarcze są dość zróżnicowane. Z pewnością cieszą dość dobre wyniki i prognozy dla polskiej gospodarki, która w tym roku ma urosnąć o 3,7 proc. według danych Banku Światowego. [3] Kondycja gospodarcza nad Wisłą jest więc zdecydowanie lepsza niż w większości krajów należących do UE, a polskie firmy transportowe nadal odpowiadają za ok. jedną piątą przewozów drogowych na terenie Wspólnoty. Warto jednak zwrócić uwagę, że udział polskich przewoźników w unijnym rynku transportowym utrzymuje się na tym poziomie już od 2020 roku i nie wzrasta.[4] 

Dość pozytywne informacje gospodarcze płyną z Półwyspu Iberyjskiego, ponieważ PKB Hiszpanii w 2025 r. ma wzrosnąć o ponad 2 proc.[5]. Ponadto wskaźnik nastrojów gospodarczych (ESI) w marcu wyniósł 103,4 pkt co znacznie przekracza unijną średnią wynoszącą ok. 96 pkt[6]. Warto jednak zwrócić uwagę, że Hiszpania zajmuje dopiero 9 miejsce pod względem obrotów towarowych z Polską[7]. Kraje, z którymi mamy największy wolumen wymiany handlowej, czyli m.in. Niemcy, Francja i Włochy spodziewają się w 2025 r. znacznie mniejszego wzrostu PKB, który może nawet nie przekroczyć 1 proc.

Jak to wszystko wpłynie na liczbę ofert i poziom stawek transportowych? Sytuacja na rynku transportowym jest dynamiczna, jednak pod koniec zeszłego roku pojawiło się kilka pozytywnych wniosków. Według raportu opublikowanego przez platformę Trans.eu liczba frachtów w 2024 r. wzrosła w ujęciu R/R o ponad 23 proc. Zaobserwowano także wzrost mediany stawek, która w analogicznym okresie wzrosła o nieco ponad 10 proc.[8]

Otwartość na innowacje przynosi realne korzyści

Firmy transportowe w ostatnich latach mierzą się z wieloma wyzwaniami. Szczególnie spadki popytu na usługi przewozowe i marży, a także częste zmiany przepisów nakładające na przewoźników coraz więcej obowiązków wymagają stałego kontrolowania wielu składników przedsiębiorstwa. Klasyczne sposoby ewidencji kosztów, czasu pracy kierowców czy planowania tras są podatne na błędy, więc nierzadko stają się źródłem kosztownych pomyłek. Dlaczego pomimo wielu korzyści płynących z nowoczesnych narzędzi postęp cyfrowy niekiedy może spotkać się z oporem w firmach?

W pewnym stopniu może wynikać to z braku specjalistycznej wiedzy technicznej. Często jednak czynnikiem hamującym wdrażanie technologii cyfrowych jest przyzwyczajenie do korzystania z dotychczasowych rozwiązań, pomimo poważnych braków w ich wydajności. Ponadto wprowadzanie nowych technologii może być kojarzone z koniecznością większych wydatków.

Wokół nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które mogą znacznie ułatwić zarządzenia firmami transportowymi narosło kilka mitów, z którymi warto się rozprawić. Spośród obecnych na rynku technologii można wybrać rozwiązanie technologiczne, które będzie dopasowane do specyfiki i wielkości firmy transportowej. Dla przykładu, systemy TMS od Inelo oferowane są w dwóch wersjach. Pierwszą z nich jest fireTMS – rozwiązanie chmurowe dostępne przez przeglądarkę, przeznaczone dla małych lub średnich firm transportowych i spedycyjnych. Rozwiązanie to zapewnia dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji i dostępne jest w formie miesięcznego abonamentu, więc nie wymaga angażowania znacznych środków, a aktualnie firma może zapoznać się z systemem fireTMS, podpisując umowę jedynie na 3 miesiące, by przetestować jego funkcjonalność i sprawdzić skuteczność. Jest to dobre rozwiązanie dla przewoźników, którzy nie chcą od razu zobowiązywać się na dłuży czas i potrzebują chwili do namysłu. Z kolei większe przedsiębiorstwa mogą korzystać z zaawansowanych funkcji systemu Marcos TMS. Oba programy zapewniają integrację z takimi narzędziami jak giełdy transportowe, systemy finansowo-księgowe czy systemy telematyczne. Ponadto zapewniamy kompleksowe szkolenia, które ułatwiają wdrożenie pracowników – komentuje Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

Technologie kluczem do utrzymania wzrostu

Wdrożenie nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach transportowych, takich jak systemy TMS, telematyka, czy programy do rozliczania czasu pracy kierowców znacznie usprawniają wiele procesów. Korzystanie z tych systemów może mieć też niebagatelny wpływ na skalowanie prowadzonej działalności, ponieważ osoby zarządzające zyskują stały dostęp do kluczowych danych przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest podejmowanie decyzji biznesowych na podstawie faktów, a nie tylko intuicji. Ponadto decydując się na wybór nowoczesnych narzędzi do zarządzania transportem, warto zwrócić uwagę nie tylko na krótkookresowe, lecz także długookresowe korzyści dla przedsiębiorstwa.

Wraz ze wzrostem liczebności pracowników i floty ciężarówek rośnie liczba danych, które trzeba weryfikować i analizować, aby osiągać założone cele. Rozwój firmy transportowej może tworzyć więc kolejne wyzwania, z którymi łatwiej jest się zmierzyć, dysponując nowoczesnymi technologiami. Systemy klasy TMS można w znacznym stopniu dopasowywać do obecnego kształtu i wielkości firmy. Dzięki temu początkowo można wykorzystywać i płacić tylko za określone funkcje, a wraz z rozwojem firmy dołączyć dodatkowe moduły – zaznacza Tomasz Czyż.

Ekspert Tomasz Czyż dodaje również, że firmy transportowe szukają optymalizacji, ponieważ na rynku brakuje nie tylko kierowców, ale również spedytorów i dyspozytorów, a dzięki nowym technologiom mają mniej pracy.

Wdrożenie nowych technologii przyspiesza i ułatwia pracę zespołowi, zdejmując z niego wiele powtarzalnych czynności. Na przykład rozwiązania AI dostępne w naszych systemach klasy TMS pozwalają zaczytywać informacje z plików i automatycznie tworzyć z nich zlecenia, bez potrzeby manualnego wpisywania danych przez spedytora. Dzięki temu pracownicy mają więcej czasu na inne zadania – podsumowuje Tomasz Czyż.


[1] EY, While the European economy continues to grow at a modest pace, we still expect a slight acceleration in the coming quarters, 2025,
[2] Trans.eu, Cyfrowa spedycja – Możliwości, wyzwania i perspektywy, 2023
[3] World Bank Group, Bank Światowy podnosi prognozy wzrostu gospodarczego dla Polski Wzrost w regionie Europy i Azji Środkowej stabilizuje się na słabszych poziomach, 2024
[4] PITD, Przegonili konkurencję i… stanęli. Polscy przewoźnicy na rynku europejskim, 2025
[5] Gov.pl, Hiszpania, 2025
[6] Eurostat, Wskaźnik nastrojów ekonomicznych, 2025
[7] Stat.gov.pl, Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń-październik 2024 roku, 2024
[8] Rynek Transportowy 2024/2025. Wnioski, prognozy, wyzwania. Trans.eu i inni

 

Źródło: INELO

TAG: eurowag, firmy transportowe, GBOX, Grupa Eurowag, INELO, OCRK, popyt na usługi transportowe, usługi transportowe

Co możesz jeszcze przeczytać

na osi 933 jelczon
Kierowca i Jego Auto: Mariusz i jego niezwykły Jelczon [Na Osi 933]
Marco Marecki Trucker & DJ zaprasza na jubileuszowy, 20. zlot Master Truck Show.
Nie zabijaj, nie daj się zabić: Samobójca | Na Osi 1105

Najczęściej czytane

  • Na Osi ODCINEK 1140

    Bauma 2025 i zrobotyzowane koparki, ekspert o s...
  • Nowa wersja serwisu DAF Ready-to-Go już dostępna

    DAF Trucks ogłasza uruchomienie odświeżonego se...
  • Trucker Club ODCINEK 17/2025

    W 17 odcinku Trucker Clubu 10 część relacji z M...
  • Autotechnika Expo 2025: Inter Cars – innowacje, które zmieniają oblicze branży warsztatowej

    Największe stoisko, premierowe technologie i ro...
  • Producenci z krajów azjatyckich | Na Osi 1139

    Bauma 2025 część 4: producenci z krajów azjatyc...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP