Leinfelden-Echterdingen/Molsheim (Francja)
Dzięki akumulatorowo-elektrycznemu modelowi dalekobieżnemu eActros 600, Mercedes-Benz Trucks od końca 2024 roku oferuje mocną alternatywę dla produkowanych seryjnie ciężarówek z silnikiem Diesla. Producent po raz pierwszy zaprezentował eActrosa 400 jako nową wersję, opartą na technologii eActrosa 600, podczas wydarzenia dla dziennikarzy w swojej siedzibie w Molsheim we Francji.
Dzięki licznym nowym opcjom opartym na obu modelach Mercedes-Benz Trucks rozszerza swoją ofertę akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych, aby móc spełnić jeszcze więcej wymagań logistycznych w ciężkim transporcie dalekobieżnym i dystrybucyjnym z zasięgiem elektrycznym. Na przykład Mercedes-Benz Trucks będzie oferować eActrosa w przyszłości jako eActrosa 400 z dwoma i eActrosa 600 z trzema pakietami akumulatorów – każdy dostępny jako ciągnik siodłowy lub podwozie ciężarowe, aby spełnić indywidualne wymagania dotyczące przeznaczenia, zasięgu i ładowności. Ponadto klienci będą mogli w przyszłości wybierać między dwiema kabinami kierowcy: sprawdzoną kabiną kierowcy typu L z niższym wejściem lub aerodynamicznie ulepszoną, większą kabinę kierowcy ProCabin zapewniającą maksymalny komfort. Do tego dochodzi duża liczba nowych wariantów rozstawów osi oraz dalszych konfiguracji osi dla podwozi ciężarowych, aby pokryć jeszcze więcej obszarów zastosowań.
Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: „Od 2021 roku aktywnie kształtujemy zmiany w transporcie towarowym i dostarczamy praktyczne rozwiązania. eActros 600 udowadnia, że elektryczny transport dalekobieżny jest rzeczywistością – pojazd jest już z powodzeniem używany w ponad 15 krajach europejskich. Jedno jest jednak pewne: Aby transformacja odniosła sukces, rozbudowa infrastruktury ładowania musi nadążać za pojazdami, a eksploatacja musi być rentowna dla naszych klientów.”
Pierwsze nowe modele będzie można zamawiać od października na rynkach UE30 oraz na wybranych rynkach poza UE. Część z nich zjedzie z linii produkcyjnej w zakładzie w Wörth am Rhein w 2025 roku. Nowe pojazdy eActrosa drugiej generacji nadal posiadają najważniejsze cechy techniczne eActrosa 600, który wyróżnia się innowacyjną koncepcją technologiczną obejmującą nowoczesną technologię napędu i wysoką sprawność energetyczną. Obejmuje to opracowaną we własnym zakresie oś z napędem elektrycznym, technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), znaną z długiej żywotności i użytkowej pojemności akumulatora wynoszącej ponad 95 procent, instalację elektryczną 800 V oraz nowy kokpit multimedialny Multimedia Cockpit Interactive 2 i kompleksowe systemy wspomagania kierowcy zwiększające bezpieczeństwo. Wraz z rozbudową do końca roku drugiej generacji modelu eActros Mercedes-Benz Trucks nie będzie już produkować modeli eActros 300/400 pierwszej generacji samochodów ciężarowych.
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services Mercedes-Benz Trucks: „Nasza rodzina modeli eActros rośnie wraz z potrzebami naszych klientów: Elastyczne konfiguracje kabiny kierowcy, pakiety akumulatorów lub podwozia oferują firmom transportowym indywidualne rozwiązania. Naszą ofertę uzupełniają usługi cyfrowe, rozwiązania w zakresie ładowania TruckCharge oraz rozbudowana sieć serwisów – dla niezawodnego wsparcia na drodze do elektromobilności.”
Pakiety akumulatorów określają zasięg, ładowność i cenę zakupu
Rainer Müller-Finkeldei, Head of Mercedes-Benz Trucks Product Engineering: „Konsekwentnie rozwijaliśmy drugą generację eActrosa jako model modułowy. Łączy w sobie nowoczesną technologię akumulatorów LFP, wydajny napęd elektryczny i inteligentne systemy wspomagania. Dzięki tej modułowości i możliwości łączenia pojemności akumulatora, kabiny kierowcy i podwozia oferujemy ponad 40 możliwości kombinacji dla pojazdu podstawowego eActros. Dzięki temu możemy jeszcze bardziej precyzyjnie reagować na zróżnicowane wymagania naszych klientów i wnosimy ważny wkład w dekarbonizację drogowego transportu towarowego.”
Decyzja klienta o wyborze odpowiedniego wariantu pojazdu zależy w dużej mierze od konkretnego profilu zastosowania – czy to w transporcie dalekobieżnym z dużym dziennym przebiegiem, czy też w ciężkim transporcie dystrybucyjnym z krótszymi trasami – od wymagań transportowych, dostępnej infrastruktury ładowania i warunków ramowych.
Nowe warianty eActrosa 400 umożliwiają atrakcyjniejsze cenowo wejście do elektromobilności. Są one wyposażone w dwa pakiety akumulatorów LFP o pojemności 207 kWh [1], które razem zapewniają pojemność akumulatora 414 kWh – stąd nazwa 400. Różne konfiguracje eActrosa prowadzą do równie różnych zasięgów i różnią się w zależności od klasy pojazdu i profilu eksploatacji. Przy stałym stylu jazdy w transporcie dalekobieżnym zasięgi są z reguły większe niż w przypadku jazdy w regionalnym ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Na przykład eActros 400 6×2 z zabudową kontenerową, który jest przeznaczony do klasycznego zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, osiąga zasięg do 480 kilometrów(2) przy częściowym załadunku w temperaturze otoczenia 20 stopni Celsjusza.
eActros 600 ma jak dotychczas trzy pakiety akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh – stąd nazwa 600. Umożliwia to zasięg 500 kilometrów [3] bez ładowania pośredniego – znacznie więcej w zależności od konfiguracji pojazdu, stylu jazdy, trasy i innych czynników wpływających na napęd. W najbardziej ekonomicznej kombinacji eActros 600 osiąga zasięg do 560 kilometrów(2) z trzema pakietami akumulatorów w klasycznym transporcie dalekobieżnym i masą całkowitą zestawu 40 ton. Jeśli ciągnik siodłowy eActros jest wyposażony w sprawdzoną kabinę kierowcy typu L i tylko dwa zestawy akumulatorów, osiąga zasięg do 330 kilometrów(2) przy tym samym zastosowaniu i w niemal porównywalnych warunkach ramowych.
eActros 400 z dwoma pakietami akumulatorów ma niższą masę pojazdu i dlatego oferuje większą ładowność niż eActros 600 z trzema pakietami akumulatorów. Redukcja masy zwiększa maksymalny nacisk na siodło eActrosa 400 do 9,5 tony. W połączeniu ze standardową naczepą siodłową eActros 400 osiąga ładowność ponad 25 ton. Oznacza to, że eActros 400 ma o ponad 3 tony większą ładowność w porównaniu z eActrosem 600, co przenosi go na poziom ładowności samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Zarówno eActros 400, jak i eActros 600 mogą być ładowane z mocą do 400 kW za pomocą standardowego gniazda ładowania CCS2 po lewej stronie pojazdu za kabiną kierowcy. Opcjonalnie można zamówić drugie gniazdo ładowania CCS2 po prawej stronie pojazdu. Dwa akumulatory potrzebują około 46 minut(4) na naładowanie od 10 do 80 procent, a trzy akumulatory potrzebują około 70 minut (4) na czas ładowania.
Oprócz ładowania CCS eActros 600 z kabiną ProCabin preferowany do transportu dalekobieżnego będzie umożliwiał również ładowanie megawatowe.
Indywidualne warianty kabiny kierowcy do różnych zastosowań
W zależności od głównego obszaru zastosowania – czy to w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, czy też w transporcie dalekobieżnym – wymagania stawiane kabinie kierowcy również się różnią. Elastyczny wybór różnych wariantów kabiny umożliwia klientom dostosowanie komfortu, ergonomii i ekonomiczności do specyficznych wymagań eksploatacji. W przyszłości klienci będą mieli do wyboru dwie kabiny kierowcy: kabinę L o sprawdzonej konstrukcji Actrosa i futurystyczną kabinę ProCabin. Oba warianty są dostępne zarówno dla eActrosa 400 z dwoma, jak i ciężarówki eActros 600 z trzema pakietami akumulatorów.
Dzięki obniżonemu o 170 milimetrów wejściu i kompaktowym wymiarom kabina kierowcy typu L o szerokości 2,30 metra oferuje dobre warunki do eksploatacji z częstym wsiadaniem i wysiadaniem oraz na krótkich przebiegach. Dostępna w wersji Classic lub StreamSpace, zachwyca ergonomicznie zaprojektowanym kokpitem, dużą ilością schowków i licznymi praktycznymi funkcjami zwiększającymi komfort, takimi jak interaktywny kokpit multimedialny 2 lub standardowe reflektory LED. Sprawdzona kabina typu L może być interesującym rozwiązaniem ekonomicznym dla klientów wrażliwych na cenę, a dzięki niższej masie zapewnia niewielką przewagę w zakresie ładowności.
Futurystycznie zaprojektowana kabina ProCabin zapewnia maksymalny komfort i dzięki płaskiej podłodze i dużemu poczuciu przestrzeni nadaje się szczególnie do długich tras z regularnymi noclegami. Ponadto kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o szczególnie wydajnej aerodynamice w celu zmniejszenia zużycia energii. We wnętrzu kabina o szerokości 2,50 m, dostępna w trzech wariantach: Stream, Big i Giga, wyróżnia się licznymi funkcjami zwiększającymi komfort, takimi jak ulepszone ogrzewanie foteli, obicia foteli z tkaniny płaskiej klasy premium lub łóżka z amortyzowanym stelażem z listew i grubym materacem klasy premium. Inne cechy kabiny ProCabin to rozszerzony zakres funkcji paneli sterujących przy łóżkach, a także oświetlenie ambiente i dodatkowe lampy do czytania LED z gęsią szyją. Do tego dochodzą inne elementy wyposażenia, takie jak dodatkowe gniazda USB-C na ścianach bocznych, wysokiej jakości zasłona kabiny w wersji dwukolorowej, druga lodówka, gniazdo 230 V lub SoloStar Concept w dwóch dodatkowych wariantach obicia foteli.
MirrorCam należy do pozostałego wyposażenia obu kabin kierowcy. Opracowany przez Mercedes-Benz Trucks system kamer pomaga jeszcze bezpiecznie i bezstresowo poradzić sobie w takich sytuacjach, jak wyprzedzanie, manewrowanie, jazda w warunkach złej widoczności i w ciemności, skręcanie i przejeżdżanie przez wąskie miejsca. Dalszymi pomocnymi funkcjami są tryb szerokokątny podczas manewrowania podczas jazdy do tyłu, linie dystansowe na wyświetlaczach w celu lepszego oszacowania odległości od obiektów znajdujących się za pojazdem, zmiana obrazu z kamery podczas pokonywania zakrętów lub monitorowanie obszaru wokół pojazdu podczas przerw w jeździe. Interakcja między MirrorCam a Active Sideguard Assist 2, szczególnie w skomplikowanych sytuacjach drogowych i na skrzyżowaniach z ograniczoną widocznością, może również pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia niebezpiecznych sytuacji. Sideguard Assist wykorzystuje wyświetlacze MirrorCam do generowania ostrzeżeń wizualnych.
Dodatkowe rozstawy i warianty osi zwiększające zakres zastosowania
Mercedes-Benz Trucks oferuje teraz swoim klientom jeszcze więcej możliwości lepszego dostosowania pojazdów elektrycznych do indywidualnych potrzeb. W przyszłości gama rozstawów osi i wariantów osi w wersjach akumulatorowo-elektrycznych zostanie znacznie poszerzona.
Nowością jest na przykład eActros 400 jako ciągnik siodłowy 4×2 z rozstawem osi 3700 mm. Dzięki krótszemu rozstawowi osi ma mniejszy promień skrętu i jest łatwiejszy w manewrowaniu w ograniczonych przestrzeniach, takich jak wąskie uliczki lub magazyny. Nowością w eActrosie 400 są również podwozia ciężarowe z napędem 4×2 z rozstawami osi 4000, 5500, 5800 i 6100 mm oraz podwozia ciężarowe w układzie 6×2 z sześcioma różnymi rozstawami osi od 4000 do 5800 mm. Warianty te są dostępne z kabiną ProCabin lub z kabiną kierowcy typu L.
Również w przypadku eActrosa 600 jest więcej możliwości wyboru: W przyszłości będzie dostępny również jako podwozie ciężarowe 4×2 z rozstawami osi 4000, 5500 i 5800 mm. Oprócz już dostępnych rozstawów osi 4600 i 4900 mm analogicznie do eActrosa 400 przewidziane są kolejne cztery rozstawy osi dla podwozia ciężarówki 6×2. Obejmuje to również rozstawy osi o wartościach 4000, 4500, 5200 i 5800 mm. Warianty te będą dostępne zarówno dla kabiny ProCabin, jak i dla kabiny typu L.
Zintegrowana oś elektryczna zwiększająca sprawność
Zarówno eActros 600, jak i nowy eActros 400 mają oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterobiegową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW i moc szczytową 600 kW i zapewniają mocne przyspieszenie, wysoki komfort jazdy oraz wysoką dynamikę jazdy. Pełna moc silnika jest dostępna praktycznie bez przerw w momencie napędowym. Ponadto przy przewidującym stylu jazdy energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację, odprowadzana z powrotem do akumulatorów i ponownie dostępna dla napędu. Pozytywnym efektem ubocznym jest odciążenie hamulców w wyniku rekuperacji. W zależności od sytuacji kierowca może wybrać jeden z pięciu poziomów rekuperacji. Jazda jednopedałowa, tzn. hamowanie poprzez rekuperację z celowym wysterowaniem napędu za pomocą pedału gazu, może być aktywowana na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie. eActros jest wyposażony w tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) i układ sterowania pracą skrzyni biegów, który jest specjalnie dostosowany do układu napędowego napędu elektrycznego. Przewidujące sterowanie układem napędowym automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, aby zapewnić możliwie najbardziej wydajny styl jazdy. W celu lepszego rozpoznawania nadchodzących zdarzeń na trasie uwzględniane są teraz również informacje o trasie z systemu nawigacyjnego. Dzięki temu kierowca może uniknąć niepotrzebnego hamowania i przyspieszenia oraz efektywniej wykorzystywać energię akumulatora.
Multimedia Cockpit Interactive 2 z obsługą głosową i lepszą łącznością sieciową
Seryjny kokpit multimedialny Multimedia Cockpit Interactive 2 w kabinie kierowcy ProCabin i kabinie kierowcy typu L jest bardzo pomocny w codziennej pracy i sprawia, że pojazdy są jeszcze bardziej połączone. 12-calowy wyświetlacz wskaźników i ulepszony ekran dotykowy są intuicyjne w obsłudze i można je indywidualnie konfigurować, a wiele funkcji można teraz bezpieczniej i szybciej uruchamiać za pomocą obsługi głosowej. Dzięki temu kierowca może zawsze patrzeć na drogę, a jego ręce spoczywać na kole kierownicy. Ponadto Multimedia Cockpit Interactive 2 stale informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, prognozie dostępnego zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii. Nawigacja
zintegrowana w kokpicie multimedialnym Interactive 2 została zaprojektowana specjalnie dla pojazdów elektrycznych i uwzględnia aktualną infrastrukturę ładowania. Ponadto wszystkie warianty korzystają ze specjalnie dostosowanego do napędu elektrycznego systemu PPC, który wykorzystuje informacje o trasie z systemu nawigacyjnego, aby lepiej rozpoznawać zbliżające się zdarzenia na trasie i tym samym jeszcze bardziej zwiększać sprawność napędu. Funkcje, takie jak ogrzewanie, klimatyzacja, nawigacja, telefonowanie, oświetlenie i zintegrowany system radiowo-informacyjny mogą być również sterowane za pomocą ekranu dotykowego lub kierownicy wielofunkcyjnej.
Elektromobilność z wymiernymi korzyściami dla klimatu
Zasięg modelu eActros umożliwia wyraźne oszczędności CO2 (5) w porównaniu z porównywalnym Actrosem z silnikiem wysokoprężnym. Wartości rzeczywiste zależą od danego modelu i źródła pochodzenia energii, którą akumulatory są ładowane. Na podstawie średniego miksu energetycznego UE możliwe są oszczędności wynoszące około 40 procent(6). W przypadku korzystania wyłącznie z energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych możliwe jest zmniejszenie emisji CO2 o ponad 80 procent(6)w porównaniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym w przyjętym cyklu życia pojazdu wynoszącym dziesięć lat.
Na przykład w przypadku eActrosa 600 jako ciągnika siodłowego z kabiną ProCabin w transporcie dalekobieżnym oznacza to oszczędność 436 ton lub 871 ton CO2, w zależności od źródła energii. W przypadku porównywalnego podwozia skrzyniowego eActros 600 z kabiną kierowcy ProCabin jest to nawet 458 ton lub 939 ton w transporcie dalekobieżnym.
Dalszy potencjał oszczędności CO2 wynika również z wyboru wariantu pojazdu z tylko dwoma pakietami akumulatorów. Dzięki temu można na przykład zmniejszyć emisję CO2 o 22 tony podczas produkcji podwozia eActros 400 6×2 ze sprawdzoną kabiną kierowcy typu L w porównaniu z tą samą konfiguracją z trzema pakietami akumulatorów. W tym przypadku odpowiada to redukcji emisji CO2 związanej z produkcją o około 23 procent(6).
Inteligentne rozwiązania cyfrowe i serwisy dla jeszcze bardziej wydajnego użytkowania
Aby uprościć operatorom flot procesy i pracę związaną z pojazdami elektrycznymi, Mercedes-Benz Trucks oferuje całą gamę cyfrowych rozwiązań i usług. TruckLive w połączeniu z My TruckPoint oferuje wprowadzenie do cyfrowych rozwiązań serwisu Mercedes-Benz Trucks. Za tym stoją różne usługi bazujące na zdalnej łączności z pojazdem, z których można korzystać za pośrednictwem portalu klienta My TruckPoint oraz w pojeździe za pośrednictwem kokpitu multimedialnego Interactive 2. Na przykład zarządzanie przeglądami może zapewnić lepszą dyspozycyjność pojazdu, podczas gdy Live Traffic może podeprzeć planowanie trasy za pomocą danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym poprzez nawigację. Ponadto możliwe jest korzystanie z nowych usług sieciowych, takich jak Connected Traffic Warnings, Service24h Connected, aktualizacje Over-the-Air i aplikacja Mercedes-Benz Trucks Remote Truck 3,0.
Aplikacja Mercedes-Benz Trucks Remote Truck 3,0 stanowi cyfrowy interfejs między użytkownikiem a jego samochodem ciężarowym Mercedes-Benz. Za jego pomocą można wywołać ważne informacje o statusie pojazdu, takie jak stan akumulatora, poziom naładowania i przynależne powiadomienia push.
Funkcja Connected Traffic Warnings może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykrywając i przekazując komunikaty o niebezpieczeństwie do pojazdów znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu. Kierowcy otrzymują informacje o aktualnych zdarzeniach drogowych na mapie pojazdu lub w postaci okna pop-up w kokpicie. Dodatkowo na około dziesięć sekund przed osiągnięciem obszaru zagrożenia rozlegają się sygnały ostrzegawcze. Moduł może ostrzegać przed łącznie dziesięcioma rodzajami zagrożeń, takimi jak wypadki, mgła, silne opady deszczu, place budowy i śliskie drogi. Dodatkowo system ostrzega o jeździe pod prąd.
Dzięki Service24h Connected menedżerowie floty mogą w prosty sposób zgłaszać awarie online za pośrednictwem My TruckPoint. Ponieważ wiele istotnych danych jest już wstępnie wypełnionych, zgłoszenie awarii online oszczędza cenny czas w porównaniu z telefonicznym kontaktem z infolinią serwisu. Ponadto przekazywana jest aktualna pozycja pojazdu oraz dane diagnostyczne pojazdu w celu lepszego przygotowania serwisu.
Ze względu na coraz większe połączenie sieciowe pojazdów i coraz większą liczbę systemów wspomagających kierowcę oprogramowanie pojazdu ma decydujące znaczenie. Aktualizacje Over-the-Air umożliwiają aktualizację oprogramowania – niezależnie od czasu i miejsca. Kierowca otrzymuje polecenie przeprowadzenia aktualizacji za pośrednictwem interaktywnego kokpitu multimedialnego 2.
Menedżerowie floty mogą korzystać z różnych funkcji cyfrowych za pośrednictwem portalu Fleetboard, aby efektywnie zarządzać swoimi pojazdami eActros. Obejmują one inteligentne ładowanie w celu planowania i monitorowania procesów ładowania, cyfrową książkę jazd ze szczegółowymi informacjami o czasie jazdy, czasie biegu jałowego i czasie ładowania, a także dane dotyczące zużycia energii. Ponadto dostępne jest narzędzie do mapowania, które w czasie rzeczywistym wyświetla na wyświetlaczu pozycję pojazdu, poziom naładowania i status pracy. Uzupełnieniem zasięgu jest analiza wydajności BEV Basic, opracowana specjalnie dla pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym i umożliwiająca głębsze zrozumienie zużycia energii i zachowania podczas jazdy. Dostarcza ona obiektywnych wskaźników dotyczących stylu jazdy, podpiera ocenę potencjału sprawności oraz dostarcza miesięcznych raportów w celu analizy i poprawy wykorzystania pojazdu. Inne funkcje, takie jak rejestracja czasu, zdalna diagnostyka i zarządzanie czasem pracy, zapewniają przejrzystość, predykcyjne serwisowanie i wysoką niezawodność eksploatacyjną floty elektrycznej. Oferowane rozwiązania w zakresie łączności przyczyniają się do najbardziej wydajnej, bezpiecznej i wygodnej eksploatacji elektrycznych ciężarówek w życiu codziennym.
Uważni pomocnicy na pokładzie
Wysoki standard samochodów ciężarowych Mercedes-Benz to maksymalne bezpieczeństwo kierowcy w każdej sytuacji na drodze. W tym celu dostępne w różnych typach pojazdów systemy wspomagające kierowcę pomagają wcześnie rozpoznawać niebezpieczeństwa, odpowiednio wcześnie inicjować hamowanie i utrzymywać koncentrację na sytuacji na drodze. W szczególności asystenci elektroniczni mogą pomóc w możliwie najniższym stopniu ograniczyć momenty dekoncentracji, np. spowodowane zmęczeniem, stresem lub rozproszeniem uwagi, u wszystkich uczestników(7).
Podobnie jak w przypadku innych typoszeregów samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, koncepcja bezpieczeństwa drugiej generacji eActrosa opiera się na dalszym rozwoju sprawdzonych systemów wspomagania bezpieczeństwa. Nowo opracowana platforma elektroniczna, która została wprowadzona na rynek wraz z eActrosem 600 i Actrosem L, w porównaniu z poprzednimi wersjami oferuje 20-krotnie większy proces przetwarzania danych. Łącznie sześć zamontowanych czujników może objąć kąt 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki temu systemy wspomagania, takie jak Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist lub Active Drive Assist 3 do częściowo zautomatyzowanego napędu (SAE Level 2) mogą jeszcze lepiej wykazać swoją wytrzymałość. W niektórych przypadkach systemy znacznie wykraczają poza wymagania prawne. Dotyczy to również standardów ogólnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa (GSR) przyjętych przez UE, które obowiązują odpowiednio od 2022 r. i 2024 r.
Od lutego 2026 r. systemy zostaną rozszerzone odpowiednio do przyszłych przepisów GSR z lipca 2026 r. i września 2028 r. Na przykład ATTENTION ASSIST 2 jako ulepszony asystent wspomagania koncentracji w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz monitoruje od prędkości 20 km/h ruch gałek ocznych kierowcy za pomocą zamontowanej kamery na podczerwień. Wynikający z tego kąt widzenia jest następnie obliczany w odpowiednim urządzeniu sterującym, aby w przypadku odwrócenia uwagi kierowcy od sytuacji na drodze został on ostrzegany. ATTENTION ASSIST 2 obejmuje również funkcję asystenta wspomagania koncentracji, który monitoruje zmęczenie kierowcy na podstawie różnych parametrów, takich jak utrzymywanie pasa ruchu lub aktywność kierowcy i reakcje układu kierowniczego. Active Brake Assist 6 Plus, udoskonalony system Active Brake Assist 6, dzięki technologii obserwacji w obszarze 270-stopni wokół pojazdu i wynikającej z tego zwiększonej analizie otoczenia może jeszcze szybciej reagować na krytyczne sytuacje podczas hamowania. Do cech systemu należą takie kryteria, jak ulepszone parametry systemu ochrony pieszych, ulepszone rozpoznawanie rowerzystów, lepsza reakcja na zakrętach, co ma na celu zwiększenie zapobiegania wypadkom, zwłaszcza w zakresie prędkości do 90 km/h.
TruckCharge od Daimler Truck: Utworzenie ogólnoeuropejskiej sieci ładowania dla ciężarówek elektrycznych
Pod marką TruckCharge Daimler Truck łączy swoje oferty dotyczące infrastruktury elektrycznej i ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Obejmuje to doradztwo, konfigurację infrastruktury ładowania i jej eksploatację. Celem TruckCharge jest również stworzenie ogólnoeuropejskiej sieci ładowania samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym, w której uczestniczą ponad 1000 dealerów i zainteresowani klienci Mercedes-Benz Trucks, aby również udostępnić swoją infrastrukturę ładowania osobom trzecim i w ten sposób osiągnąć lepsze wykorzystanie. Do 2030 roku sieć będzie obejmować ponad 3000 punktów szybkiego ładowania w Europie, co czyni ją największą w Europie.
EVOLUTION portfolio elektrycznych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks
Od 2021 roku Mercedes-Benz Trucks posiada w swojej ofercie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym (Electric Truck). Początkowo eActros 300/400 został wprowadzony jako pierwszy pojazd z napędem akumulatorowym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, a zaledwie rok później eEconic, który był przeznaczony do użytku w komunalnym transporcie śmieci i nadal jest produkowany w tej formie. Pod koniec 2024 roku rozpoczęła się seryjna produkcja eActrosa 600, drugiej generacji elektrycznych samochodów ciężarowych
Mercedes-Benz Electric Trucks (elektrycznych samochodów ciężarowych). Nowy eArocs 400 do miejskiego transportu budowlanego, zaprezentowany na targach Bauma 2025, zostanie wprowadzony na rynek w przyszłym roku i przejmie również istotne komponenty z eActrosa 600.
Elastyczna produkcja modeli akumulatorowych w Wörth
Podobnie jak eActros 600, eActros 400 drugiej generacji będzie produkowany na istniejącej linii montażowej serii A w Wörth, równolegle i elastycznie, obok ciężarówek, które otrzymają napęd wysokoprężny. W tej samej hali produkcyjnej odbierane są również wszystkie komponenty elektryczne. Cały system jest uruchamiany na końcu linii montażowej: od tego momentu ciężarówka jest gotowa do jazdy i ostatecznie przechodzi proces wykańczania i końcową kontrolę, tak jak wszystkie inne ciężarówki. Montaż nowej generacji modeli odbywa się zatem w jednej hali produkcyjnej. Poprzednie modele ciężarówek elektrycznych eActros 300/400 i eEconic opuszczają halę produkcyjną w celu montażu komponentów napędu elektrycznego, by zostać zelektryfikowane w Future Truck Center w Wörth.
Również zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau odgrywają ważną rolę w produkcji nowego portfolio samochodów ciężarowych eActros. Zasilają one komponenty niezbędne do napędu Battery Electric Drive, takie jak oś elektryczna, komponenty skrzyni biegów i skrzynka przednia, która łączy liczne komponenty wysokiego i niskiego napięcia i znajduje się w dawnej przestrzeni montażowej silnika spalinowego.
(1) Pojemność znamionowa nowego akumulatora, w oparciu o zdefiniowane wewnętrznie warunki brzegowe, może się różnić w zależności od przypadku zastosowania i warunków otoczenia.
(2) Szacunkowy zasięg określono na podstawie wyników wewnętrznych symulacji oraz rzeczywistych testów napędu. Rzeczywisty zasięg może różnić się od szacowanego zasięgu ze względu na liczne czynniki, takie jak topografia, warunki pogodowe, prędkość, przygotowanie wstępne, odbiorniki dodatkowe, indywidualna konfiguracja pojazdu i styl jazdy.
(3) Zasięg został określony wewnętrznie w określonych warunkach testowych z ciągnikiem siodłowym 4×2 o całkowitej masie zestawu 40t przy temperaturze zewnętrznej 20°C w transporcie dalekobieżnym i może odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
(4) Czas ładowania opiera się na warunkach określonych dla samochodów ciężarowych w ISO/SAE 12906 – z mocą ładowania 400 kW na standardowej stacji szybkiego ładowania DC z 500 A.
(5) CO2 reprezentuje wszystkie wytwarzane gazy cieplarniane (ekwiwalent CO2).
(6) Na podstawie oceny cyklu życia zgodnie z normami ISO 14040:2006+A1:2020 i ISO 14044:2006+A1:2017 +A2:2020 oraz krytycznej oceny przeprowadzonej przez zewnętrzną stronę trzecią TÜV Rheinland. Wybory dokonane podczas opracowywania LCA, w tym specyfikacje zespołu funkcyjnego i metodologii, mają znaczący wpływ na wyniki. Dlatego nie zaleca się ani nie zamierza porównywania z innymi modelami samochodów ciężarowych lub pojazdami.
(7) W przypadku wszystkich systemów wspomagania Mercedes-Benz Trucks dąży do tego, aby w miarę możliwości w granicach systemu podeprzeć kierowcę podczas jazdy pojazdem z napędem. Zgodnie z wymogami prawnymi kierowca ponosi jednak pełną odpowiedzialność za bezpieczną eksploatację pojazdu.
Źródło: Daimler Truck Polska