Wörth am Rhein.
Mercedes-Benz Trucks przyspiesza transformację branży transportowej w kierunku zastosowania napędów o neutralnym bilansie CO2, stawiając przy tym na elektryczne ciężarówki także we własnym łańcuchu dostaw.
Dostawy do największej fabryki ciężarówek Mercedes-Benz Trucks, czyli tzw. logistyka zaopatrzenia (inbound), mają zostać zelektryfikowane do końca roku 2026 w ponad 50 procentach, a intencją producenta jest osiągnięcie do tego czasu nawet ich 100-procentowej elektryfikacji. W ten sposób znaczna część bezpośredniego łańcucha dostaw może stać się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Wraz z usługodawcami logistycznymi i spedytorami, na co dzień zaopatrującymi największą fabrykę samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks, przedsiębiorstwo pracuje nad sukcesywnym włączaniem do ich flot ciężarówek z napędem elektrycznym. Po udanym rozpoczęciu produkcji seryjnej pojazdu Mercedes-Benz eActros w 2021 r., poprzedzonym przeprowadzonymi w ostatnich latach szeroko zakrojonymi testami w praktycznej eksploatacji u klientów, Mercedes-Benz Trucks dostarcza tym samym kolejnych dowodów na praktyczną użyteczność elektrycznych samochodów ciężarowych w branży transportowej z jej różnorodnymi wymaganiami. Plan działań obejmuje także stworzenie w Wörth zakładowej infrastruktury ładowania, dostępnej zarówno dla dostawców, jak i własnych pojazdów firmy.
Do udziału w fazie pilotażowej, której rozpoczęcie planowane jest na 2023 r., przystąpi kilku przewoźników. Już w ciągu przyszłego roku pierwsze transporty dostawcze do fabryki Mercedes-Benz w Wörth mają być realizowane w pełni elektrycznie. W fazie pilotażowej wykorzystywane będą m.in. zasilane elektrycznie ciągniki siodłowe Mercedes-Benz eActros 300, a na dalszym etapie także ciężarówki eActros LongHaul. W ten sposób, we własnych operacjach transportowych Mercedes-Benz Trucks dowodzi szerokiego zakresu zastosowań obu modeli elektrycznych ciężarówek w rzeczywistej eksploatacji.
Całościowe rozwiązanie transportowe – od analizy do implementacji
„Elektromobilność w branży transportowej jest obecna już dziś w wielu obszarach zastosowań”, mówi Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks. „Chcemy dynamicznie stymulować transformację naszej branży, dlatego działamy na wszystkich poziomach, także wykraczając poza sam pojazd i usługi mu towarzyszące. Intensywnie pracujemy nad elektryfikacją własnych bezpośrednich łańcuchów dostaw i dostrzegamy tu zarówno ogromny potencjał, jak i wielkie zainteresowanie naszych partnerów, którym udzielamy szerokiego wsparcia na tej drodze”.
Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. Aby wspólnie ze spedytorami wypracować odpowiednio ukierunkowany system bezemisyjnej logistyki dostaw do zakładu w Wörth, w pierwszej kolejności przeprowadza się indywidualną analizę dotychczasowych tras. Dostarcza ona informacji o czasie jazdy i odległości między punktami dostaw, opcjach ładowania oraz indywidualnym zasięgu. Ponadto spedytorzy otrzymują wsparcie w integracji elektrycznych ciężarówek w swoich flotach oraz reorganizacji swoich centrów logistycznych, w tym doradztwo w zakresie utworzenia odpowiedniej wewnętrznej infrastruktury ładowania. Kolejnym planowanym etapem jest rozszerzenie tego sposobu postępowania na pozostałe zakłady w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Trucks.
W Wörth zaplanowano ok. 50 zakładowych terminali ładujących
Integralnym elementem tworzonego przez Mercedes-Benz Trucks systemu logistyki zaopatrzenia z bezemisyjnym transportem dostawczym będzie również stworzenie w fabryce w Wörth zakładowej infrastruktury ładowania. W kluczowych dla dostaw miejscach zakładu w Wörth, w bezpośrednim sąsiedztwie instalacji produkcyjnych, zaplanowano zlokalizowanie ok. 50 terminali ładujących, w tym również stacji megawatowych – do ładowania akumulatorów z dużą mocą. Części wykorzystywane w produkcji są dostarczane na linię montażową w systemie just-in-time. Docelowo czas rozładunku ciężarówki elektrycznej ma być wykorzystywany na ładowanie akumulatorów pojazdu. W idealnym przypadku nie będzie więc konieczne planowanie dodatkowego czasu postoju i po dostawie części pojazd będzie mógł natychmiast wyruszać w dalszą trasę. Analizuje się ponadto możliwość połączenia strumieni dostaw sieci transportowej w nowym centrum konsolidacyjnym, zlokalizowanym w pobliżu zakładu, a tym samym ich optymalizacji.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej ciągnika siodłowego eActros 300 przewidziano na rok 2023
eActros LongHaul, ważny dla segmentu transportu dalekobieżnego, ma być gotowy do produkcji seryjnej w 2024 r. Pojazd ten w wersji seryjnej będzie uzyskiwał zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwi ładowanie z wysoką mocą – tzw. ładowanie megawatowe. Na przyszły rok przewidziano rozpoczęcie produkcji seryjnej również niedawno zaprezentowanego modelu Mercedes-Benz eActros 300 w wariancie ciągnika siodłowego, przeznaczonego do elastycznej eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Już w 2030 r. pojazdy użytkowe neutralne w trakcie jazdy pod względem emisji CO2 mają stanowić nawet 60% wolumenu sprzedażowego Daimler Truck na rynkach UE30.
Ponadto Daimler Truck uczestniczy w projekcie „Ładowanie z wysoką mocą pojazdów w ciężarowym transporcie dalekobieżnym” (HoLa). Celem tego projektu, realizowanego pod patronatem VDA, jest zaprojektowanie, budowa i eksploatacja wybranej infrastruktury ładowania o wysokiej mocy dla akumulatorowo-elektrycznych pojazdów eksploatowanych w ciężarowym transporcie dalekobieżnym. W czterech lokalizacjach w Niemczech powstaną po dwa punkty ładowania z systemem ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System), które zostaną przetestowane w warunkach rzeczywistej eksploatacji. W projekt zaangażowani są również inni partnerzy konsorcyjni z sektora przemysłowego i naukowego.
O fabryce Mercedes-Benz w Wörth
Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein, utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz ‒ Econic, Unimog i Zetros. W 2021 r. ruszyła seryjna produkcja akumulatorowo-elektrycznego Mercedes-Benz eActrosa, a w 2022 r. kolejnej elektrycznej ciężarówki – Mercedes-Benz eEconic. Klienci w ponad 150 krajach cenią jakość „made in Wörth”. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Zatrudniający około 10 tysięcy pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks Polska Sp. z o.o.