NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • MAN: autobus elektryczny przekroczył barierę 550 kilometrów zasięgu

MAN: autobus elektryczny przekroczył barierę 550 kilometrów zasięgu

środa, 26 maj 2021 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

MAN: autobus elektryczny przekroczył barierę 550 kilometrów zasięgu

MAN Lion

Obsługa połączenia liniowego przez 24 godziny, bez ładowania, zasięg 550,8 kilometrów. Tak imponująco przedstawia się bilans, jaki elektryczny autobus MAN odnotował w dniu 18 maja podczas przejazdu w warunkach rzeczywistych ulicami w Monachium. W ten sposób autobus miejski MAN Lion’s City E udowodnił, że elektromobilność już dziś stanowi realną alternatywę dla osobowego transportu miejskiego.

  • Test MAN eBus Efficiency Run: autobus miejski MAN Lion’s City E imponuje zasięgiem 550,8 km w warunkach rzeczywistych
  • Przy takim zasięgu klienci MAN mogą w 99% obsługiwać swoje trasy bez konieczności doładowywania baterii
  • Na zlecenie MAN przejazd testowy autobusu elektrycznego był monitorowany przez TÜV SÜD
  • Autobus MAN Lion’s City E już dziś stanowi w pełni elektryczne i zrównoważone rozwiązanie seryjne dla transportu publicznego

Obsługa linii autobusowej w warunkach rzeczywistych na trasie 550 kilometrów przy tylko jednorazowym ładowaniu baterii to naprawdę ogromny sukces autobusu MAN Lion’s City E i jego kierowców. Bardzo się cieszymy z tego niesamowitego wyniku. Pokazuje on wyraźnie, że już dziś elektromobilność jest w pełni realistyczna – mówi Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus w spółce MAN Truck & Bus.

Wraz ze swoim zespołem wysłał on autobus MAN Lion’s City 12 E w ramach testu MAN eBus Efficiency Run na trasę linii autobusowych 176 i X80 obsługiwanych przez monachijskie zakłady transportowe MVG. Elektryczny autobus miejski MAN przez 24 godziny kursował na trasie między ulicą Karlsfelder Straße a stacjami Moosach i Puchheim. Za kierownicą siedzieli kierowcy MAN ProfiDrive. Testowemu przejazdowi w ramach MAN eBus Efficiency Run towarzyszyli także dziennikarze i eksperci TÜV SÜD. Przed rozpoczęciem jazdy eksperci zaplombowali gniazdo do ładowania, a po zakończeniu testu usunęli plombę i potwierdzili przebytą trasę.

Zależało nam na wykazaniu, że nasz MAN Lion’s City E w rzeczywistych warunkach może mieć bardzo daleki zasięg. Przejechanie 550 kilometrów pozwoliło nam osiągnąć ten cel – mówi Kuchta i dodaje – Oprócz dostępności i niezawodności to właśnie kwestia zasięgu jest ważnym kryterium dla naszych klientów. Na połączeniach liniowych, które dotychczas były obsługiwane przez jeden pojazd z silnikiem spalinowym, w przyszłości powinien kursować także tylko jeden pojazd elektryczny, który musi się idealnie dostosować do dotychczasowych procesów operacyjnych. Przy zasięgu 550 km osiągnięcie tego celu w 99% przypadków jest możliwe bez konieczności dodatkowego ładowania. Klienci mogą zatem ładować autobus na bazie i nie muszą inwestować w dodatkowe urządzenia techniczne na trasie, co stanowi dla nich istotną zaletę.

Nawet przy zasięgu „tylko” 400 km lub 300 km pokrytych zostanie odpowiednio 98 lub 89 %  tras obsługiwanych przez klientów MAN. Szacunki te wynikają z analizy 1325 tras, przeprowadzonej przez ekspertów MAN Transport Solutions w ramach doradztwa eMobility dla przedsiębiorstw transportu publicznego. Firma MAN już w 2018 roku uruchomiła dział MAN Transport Solutions, który oferuje odpowiednie know-how i usługi, aby ułatwić klientom przejście na mobilność elektryczną.

MAN eBus Efficiency Run

Przejazd testowy w warunkach rzeczywistych

Zespołowi MAN eBus Efficiency Run bardzo zależało na testowaniu autobusu elektrycznego w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistych. Dlatego MAN Lion’s City E pokonywał rzeczywistą trasę, zatrzymywał się na wszystkich przystankach, otwierał drzwi i ponownie je zamykał. Ponadto zastosowany balast symulował średnie obciążenie pasażerami.

Jechaliśmy częściowo obciążeni przy wiosennej pogodzie na stosunkowo równej trasie linii miejskiej/podmiejskiej – były to oczywiście korzystne warunki w praktyce – mówi Heinz Kiess, kierownik działu marketingu autobusów i dodaje – Nie mniej zasięg 550 km na pewno jest bardzo przekonującym wynikiem. Potwierdza on także pozytywne doświadczenia wielu naszych klientów, którzy mieli już możliwość stosowania lub testowania autobusu MAN Lion’s City E.

Autobus elektryczny testowany w ubiegłym roku w hiszpańskim mieście Badajoz spotkał się z bardzo dobrym odbiorem. Przy ekstremalnie wysokich temperaturach przekraczających 35 stopni MAN Lion’s City E pracował przez całą 16-godzinną zmianę i pokonał pełną trasę liniowego połączenia podmiejskiego o długości 284 km.

Na koniec dnia autobus był jeszcze wystarczająco naładowany. Nasz autobus elektryczny może być zatem stosowany także na trasach, które dotychczas wydawały się niedostępne dla pojazdów elektrycznych – mówi Manuel Fraile, Head of Sales Bus w firmie MAN Truck & Bus Iberia.

Zaawansowana technologia ogniw zapewnia daleki zasięg

Możliwości takie zawdzięczamy zaawansowanej technologii ogniw koncernu Volkswagen, którą MAN mógł zastosować w autobusach elektrycznych. Ponadto przemyślany system zarządzania temperaturą zapewnia wyjątkowo dobrą dostępność pojazdu, niezależnie od pory roku. Dzięki temu autobus MAN Lion’s City E gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres życia baterii.

Testy w ramach MAN eBus Efficiency Run potwierdziły, że w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy – podkreśla Heinz Kiess.

Oprócz innowacyjnych technologii, istotnym czynnikiem mającym wpływ na zasięg autobusu elektrycznego jest także efektywny sposób prowadzenia pojazdu. Dlatego podczas przejazdu testowego za kierownicą siedzieli doświadczeni kierowcy z działu MAN ProfiDrive.

Nie można absolutnie pominąć wpływu kierowcy. Dlatego wraz z naszym autobusem elektrycznym oferujemy specjalistyczne treningi dla kierowców. Szkolenia te obejmują także techniki jazdy pozwalające na ograniczenie zużycia energii – mówi Kiess.

MAN eBus Efficiency Run

Przyszłość należy do napędu elektrycznego! MAN wspiera zakłady komunikacyjne oferując innowacyjne pojazdy i indywidualnie dopasowany serwis

Treningi dla kierowców są jednym z elementów kompleksowej koncepcji elektromobilności. Wynika to z głębokiego przekonania MAN Truck & Bus, że przyszłość transportu miejskiego należy do napędów elektrycznych. Dlatego przeznaczony dla transportu publicznego produkowany seryjnie MAN Lion’s City E pracuje na bateriach elektrycznych. Dla operatorów i klientów przygotowano także kompleksowe doradztwo w zakresie elektromobilności oraz innowacyjne rozwiązania koncentrujące się na infrastrukturze ładowania, zrównoważonym rozwoju i cyfryzacji. Eksperci działu MAN Transport Solutions analizują charakterystyczne profile tras obsługiwanych przez klientów. Pozwala to na ustalenie wpływu konkretnych warunków topograficznych, liczby przystanków i lokalnych czynników klimatycznych na rzeczywisty zasięg pojazdu.

Innowacyjne i praktyczne autobusy elektryczne MAN oraz indywidualnie dobrany do potrzeb klienta serwis mają stanowić istotne wsparcie dla branży pojazdów użytkowych. Odgrywa ona bowiem ważną rolę w procesie dekarbonizacji transportu i budowania systemów mobilności neutralnych pod względem gazów cieplarnianych. Odpowiednie ramy dla tych działań zostały wyznaczone przez stosowne wytyczne dotyczące redukcji emisji CO2. Najpóźniej wraz z przyjęciem przez Unię Europejską dyrektywy „Clean Vehicle” miasta muszą się przystosować do organizacji bezemisyjnego transportu.

„Low Emission” należy zastąpić „No Emission”. Coraz więcej zakładów transportu publicznego zrozumiało konieczność tych zmian i kupuje już tylko autobusy miejskie z napędem elektrycznym bądź wyznacza sobie terminy na zastąpienie całej floty pojazdami bezemisyjnymi – mówi Kuchta.

Wyraźna tendencja elektromobilności w przestrzeni miejskiej

W szczególności w obszarze miejskim można zaobserwować wyraźną tendencję dążenia do wprowadzenia elektromobilności. W roku 2020 europejski rynek autobusów elektrycznych obejmował ponad 2000 pojazdów przy wyraźnej tendencji wzrostowej. MAN Truck & Bus zakłada, że do 2025 połowa wszystkich nowych autobusów miejskich MAN będzie pracować na napędach alternatywnych.

Jest to pierwszy aktywny i cenny przyczynek do osiągnięcia celów klimatycznych wyznaczonych w porozumieniu paryskim – wyjaśnia Kuchta.

W celu pokrycia zwiększonego popytu na autobusy MAN Lion’s City E firma systematycznie zwiększa produkcję tego pojazdu. W najbliższych latach firma będzie w stanie wyprodukować w fabryce w Starachowicach do 2500 autobusów rocznie. W przypadku dalszego wzrostu zapotrzebowania po 2026 roku zdolności produkcyjne mogą być odpowiednio zwiększane.

 

źródło: MAN Truck & Bus Polska

TAG: elektromobilność, MAN eBus Efficiency Run, MAN Lion’s City E, osobowy transport miejski

Co możesz jeszcze przeczytać

Kierowca i Jego Auto: Volvo z firmy Piomar | Na Osi 1060
Wyjątkowy desing pojazdów MAN nagrodzony
Na Osi – odc. 809 z dnia 16.02.2019

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP