NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Jak zadbać o flotę w okresie jesienno-zimowym? Przestój jednej ciężarówki może kosztować firmę nawet 60 000 zł

Jak zadbać o flotę w okresie jesienno-zimowym? Przestój jednej ciężarówki może kosztować firmę nawet 60 000 zł

czwartek, 14 Listopad 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Jak zadbać o flotę w okresie jesienno-zimowym? Przestój jednej ciężarówki może kosztować firmę nawet 60 000 zł

Zmiana warunków pogodowych na bardziej wymagające zwiastuje częstsze kontrole na drodze. W tym roku GITD sprawdził blisko 160 000 pojazdów powyżej 3,5 t., z czego skontrolowano ponad 18 000 tzw. solówek i ponad 141 000 zespołów pojazdu.

Nieprawidłowości z powodu stanu technicznego wykryto w blisko 2 000 ciężarówkach i 4 600 samochodach z naczepą. Co więcej, duża część z nich (łącznie aż 4 400 pojazdów) otrzymała zakaz dalszej jazdy. GITD zatrzymał również blisko 4 700 dowodów rejestracyjnych naczep lub przyczep, a w ponad 3 200 przypadkach nie zezwolił na dalsze poruszanie się po drodze.[1] Najczęstsze stwierdzone naruszenia w zakresie stanu technicznego to , m.in. nadmierne zużycie bębna lub tarczy hamulcowej czy pęknięcia na jej powierzchni, zniszczone opony, niesprawne oświetlenie czy wycieki płynów eksploatacyjnych.[2] Okres jesienno-zimowy to moment, w którym przewoźnicy powinni przyjrzeć się swojej flocie – z jednej strony po to, by zadbać o bezpieczeństwo, a z drugiej strony – żeby uniknąć potencjalnych dużych strat finansowych, spowodowanych unieruchomieniem ciężarówki w firmie.

Jak zauważa Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag – stracony, miesięczny obrót na pojeździe w transporcie międzynarodowym przez nieplanowaną awarię i brak wykonywania zleceń może wynieść firmę transportową średnio około 56 000 zł, a to dopiero początek wydatków. W jaki sposób tego uniknąć i jak zwiększać bezpieczeństwo w trasie? Jak zadbać o flotę w okresie jesienno-zimowym?

Przestoje w transporcie, czyli cichy zabójca rentowności firmy

Brak regularności w dbaniu o flotę może prowadzić do awarii pojazdów, które wiążą się kosztownymi przestojami. Te z kolei mogą obciążyć budżet firmy i wpłynąć na jej rentowność. Jak podkreśla Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag, straty finansowe z tytułu nieplanowanych przestojów w transporcie międzynarodowym mogą wynieść nawet około 13 000 euro na jeden pojazd, czyli ponad 56 000 zł.

Należy podkreślić, że kwota ta odnosi się tylko do straconego obrotu na pojeździe. Dodatkowo trzeba uwzględnić inne wydatki, wynikające z działalności firmy transportowej. W czasie nieoczekiwanych przerw w dostawie przewoźnicy nadal ponoszą koszty leasingu pojazdu – około 2000 euro (8 600 zł) za ciągnik siodłowy i 500 euro (2 000 zł) za naczepę. Nawet jeśli uda się wykorzystać kierowcę do innych zadań np. w formie zastępstw, całkowite uniknięcie kosztów osobowych jest niemożliwe. Przy przestojach firmy zobowiązane są również do zapłaty ubezpieczenia pojazdu, podatku od środków transportu oraz pokrycia ewentualnych kosztów naprawy pojazdu, które mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy euro, co jest dużym obciążeniem finansowym dla firmy i może wpłynąć na jej rentowność – podkreśla Tomasz Czyż, ekspert Grupy Inelo.

W niektórych przypadkach przedsiębiorcy decydują się na wynajem krótkoterminowy zastępczego pojazdu, co stanowi wydatek rzędu 2000–2500 euro (od 8 600 zł do ponad 10 800 zł). Przestój to zatem wielowymiarowy problem, który bezpośrednio wpływa na płynność finansową i stabilność firm transportowych.

Regularność – klucz do utrzymania floty w dobrym stanie

Przewoźnicy doskonale wiedzą, jak ważne jest dbanie o flotę pojazdów przez cały rok. Jednak okres jesienno-zimowy stawia przed nimi dodatkowe wyzwania. Regularny przegląd techniczny to podstawa, bez której trudno mówić o bezpieczeństwie na drodze.

Zaniedbanie serwisowania może prowadzić do awarii podczas jazdy, co bezpośrednio zagraża kierowcy i innym uczestnikom ruchu drogowego. Warto też pamiętać o tym, że kontrola stanu pojazdu pozwala wykrywać drobne usterki, zanim przekształcą się w poważne i kosztowne naprawy. Zaplanowana konserwacja jest zazwyczaj tańsza niż naprawy awaryjne, które często wiążą się z wyższymi kosztami części i robocizny oraz opóźnieniami w dostawach – ocenia Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Co trzeba sprawdzić w aucie w okresie jesienno-zimowym?

W okresie jesienno-zimowym warunki na drodze są znacznie bardziej wymagające niż latem. Właśnie dlatego przed nadejściem chłodniejszych miesięcy warto szczególnie zadbać o kluczowe elementy pojazdu, czyli:

  • hamulce – sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa. Warto zwrócić uwagę na stan klocków hamulcowych oraz tarcz, aby w razie potrzeby wymienić je przed nadejściem mrozów;
  • stan płynów eksploatacyjnych – płyn chłodniczy, płyn hamulcowy oraz oleje muszą być dostosowane do niższych temperatur. Niezależnie od pory roku, brak regularnych wymian płynów może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika;
  • oświetlenie – słaba widoczność to częsta przyczyna wypadków drogowych jesienią. Upewnienie się, że wszystkie światła w pojeździe działają prawidłowo, to krok, który może uratować życie;
  • ciśnienie w oponach – wraz z obniżeniem temperatury ciśnienie w oponach spada, co wpływa na przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Regularne monitorowanie i dostosowywanie ciśnienia może temu zapobiec.

Monitoring stanu pojazdów nigdy nie był łatwiejszy

Narzędzia technologiczne dla transportu przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa w transporcie drogowym nie tylko poprzez możliwość analizowania stylu jazdy kierowców. Są także pomocne w monitoringu stanu technicznego pojazdów, a niezawodny sprzęt jest jednym z najważniejszych elementów w transporcie.

Narzędzia technologiczne dla transportu w łatwy i szybki sposób pozwalają ocenić, w jakim stanie znajduje się pojazd i kiedy trzeba zaplanować jego serwis. Kierowca za pomocą telematyki może wypełniać checklistę, przypominającą o wyposażeniu ciężarówki czy jego stanie technicznym. Taka opcja dostępna jest w np. GBox Assist. Jeśli trucker udzieli negatywnej odpowiedzi na jakiekolwiek z pytań np. na to, czy ma sprawne oświetlenie w pojeździe, to system będzie wysyłał powiadomienie na urządzenie z prośbą o usunięcie usterki lub kontakt z opiekunem floty. Co więcej, dużym ułatwieniem są także przypomnienia o przeglądach i serwisach, które można automatycznie ustawiać, dzięki integracji telematyki, jak np. GBox z systemem klasy TMS typu fireTMS lub TMS Nawigator. W ten sposób firmy transportowe zyskują pewność, że nie zapomną o regularnym przeglądzie, a co najważniejsze ograniczymy ryzyko wypuszczenia w trasę pojazdu, który może zepsuć się po drodze – komentuje Tomasz Czyż.

Systemy klasy TMS wyposażone są również w dedykowane funkcje, pozwalające na wygodne zarządzanie częściami do samochodu oraz planowaniem pracy mechaników, jak np. moduł warsztat czy magazyn od TMS Nawigatora

Opcje te mogą ułatwiać menagerom floty ewidencjonowanie stanami magazynowymi w zakresie części samochodowych np. zapasem żarówek oraz sprawdzać historię serwisową ciężarówki, a wszystkie te informacje pokazują się przy rozliczeniu  w wynikach pojazdu, co zarządzanie flotą jest łatwiejsze – dodaje ekspert.  

Eco-driving a bezpieczeństwo na drodze

Płynna jazda w transporcie jest niezwykle ważna nie tylko ze względu na oszczędności, jakie może przynieść firmie transportowej, ale również dlatego, że może zwiększać bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Spokojna i defensywna jazda, wspierana przez telematykę, może zwiększać bezpieczeństwo na drodze. Jest także szczególnie istotna przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, gdzie widoczność może być ograniczona a nawierzchnia śliska. Wtedy to zachowywanie większych niż zwykle odstępów między pojazdami i wykonywanie płynnych manewrów jest podstawą. Liczy się także umiejętność obserwacji kierowcy tego, co dzieje się na drodze i zdolność do przewidywania przyszłych zdarzeń – zaznacza Tomasz Czyż.

Jakie jeszcze narzędzia zwiększają bezpieczeństwo na drodze? 

Oprócz systemów monitorujących styl jazdy i stan techniczny pojazdów nowoczesne technologie oferują szereg narzędzi, które bezpośrednio wspierają kierowców podczas trasy. Innowacyjnym rozwiązaniem jest, m.in. system wykrywania zmęczenia kierowcy. Wykorzystuje on zaawansowane algorytmy, które monitorują reakcje kierowcy, jego ruchy gałek ocznych czy częstotliwość mrugania. Jeśli system wykryje oznaki zmęczenia, może natychmiast zaalarmować kierowcę, sugerując przerwę w podróży.

Ciekawym rozwiązaniem są też czujniki ciśnienia w oponach. Jesienią, gdy temperatury zaczynają spadać, odpowiednie ciśnienie w oponach staje się jeszcze ważniejsze. Czujniki pozwalają na bieżąco monitorować stan opon i alarmują kierowcę, gdy ciśnienie spadnie poniżej bezpiecznego poziomu. Jest to szczególnie ważne na śliskiej nawierzchni, gdzie zbyt niskie ciśnienie może znacząco wpłynąć na przyczepność pojazdu.

Przydatnym narzędziem może być też system monitorowania martwego pola. Składa się z czujników zamontowanych w lusterkach lub na tylnym zderzaku pojazdu. Jego podstawowym zadaniem jest identyfikowanie innych uczestników ruchu znajdujących się na sąsiadujących pasach. Czujnik ten rejestruje pojazdy poruszające się po bocznych pasach i przekazuje tę informację kierowcy. Ostrzeżenia mogą być sygnalizowane poprzez dźwięki, wibracje lub kontrolki. W bardziej zaawansowanych wersjach system ten może korzystać z obrazu z kamery, umożliwiając kierowcy obserwację pojazdów na drugim pasie.

 

[1] Główny Inspektorat Transportu Drogowego, dane statystyczne za 2024 rok.

[2] Jak wyżej.

 

Źródło: INELO

TAG: eurowag, flota, GITD, INELO

Co możesz jeszcze przeczytać

Pokaż się na targach Master Truck Show 2025!
Najlepsze placówki w polskiej sieci DAF’a
Rozmowy przewoźników | Na Osi 1062

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP