Turyn, 16 maja 2025 r.
Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) 2025, IVECO już piąty rok z rzędu aktywnie wspiera cele dekarbonizacyjne ETRA, której ambicją jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO₂ do 2038 r. Zaangażowanie to materializuje się poprzez wprowadzenie pierwszego w historii całkowicie elektrycznego pojazdu ciężarowego, ciągnika siodłowego IVECO S-eWay, jako pace truck.
IVECO S-eWay debiutuje jako oficjalny ETRC ePaceTruck
Po raz pierwszy w historii mistrzostw elektryczny pojazd ciężarowy poprowadzi stawkę: IVECO S-eWay ePaceTruck będzie pełnić rolę oficjalnego pojazdu prowadzącego wyścig w sezonie ETRC 2025. Zadebiutuje podczas inauguracyjnej rundy w Misano (Włochy) w dniach 17–18 maja, wspierając stosowany już od dwóch sezonów pojazd prowadzący IVECO S-Way LNG.
Zasięg pojazdu wynoszący do 500 km pozwala na samodzielne dotarcie na każdy tor wyścigowy bez konieczności doładowania po drodze. Jednostka zasilana jest dziewięcioma akumulatorami o pojemności 82 kWh każdy, co łącznie daje 738 kWh. Dzięki mocy ładowania do 350 kW możliwe jest naładowanie akumulatorów do 80% w zaledwie 90 minut.
Konfiguracja 4×2 oraz elektryczna oś napędowa eAxle z podwójnym silnikiem, opracowana przez FPT Industrial – markę siostrzaną IVECO specjalizującą się w technologiach układów napędowych – zapewniają moc ciągłą 480 kW i maksymalny moment obrotowy 1800 Nm.
Charakterystyczna stylistyka, z dynamicznym oklejeniem, dwoma belkami świetlnymi, reflektorami LED, trójdzielnym, podświetlaną osłoną chłodnicy z przodu oraz licznymi światłami LED, zapewnia zgodność z regulaminem technicznym ETRA i gwarantuje maksymalny efekt wizualny na starcie.
Połączenie elektromobilności i LNG – multienergetyczne podejście IVECO
Wraz z premierą elektrycznego ePaceTrucka, IVECO podkreśla swoje zaangażowanie w rozwój odnawialnych paliw dzięki modelowi IVECO S-Way napędzanemu bioLNG. Ten pojazd ciężarowy może zredukować emisję CO₂ nawet o 95% względem klasycznych pojazdów z silnikiem Diesla,
co dowodzi, że strategia multienergetyczna IVECO to realna i zrównoważona odpowiedź na potrzeby nowoczesnego transportu.
Dwutorowe podejście – łączące elektromobilność i bioLNG – potwierdza gotowość IVECO do dostarczania skalowalnych rozwiązań redukujących emisje w różnych zastosowaniach transportowych.
„Nowe IVECO S-eWay jako oficjalny ePaceTruck ETRC 2025 to jasny sygnał: droga ku zrównoważonej mobilności w transporcie ciężkim już trwa i zaczyna zaznaczać swoją obecność również w świecie motorsportu” – mówi Carlotta Mathis, Head of Strategy and Marketing at IVECO. „Świętując 50-lecie marki IVECO, z dumą kontynuujemy nasze wieloletnie partnerstwo z mistrzostwami ETRC. Ten cykl to nie tylko zawody – to platforma wymiany wartości takich jak innowacja, wytrzymałość i postęp technologiczny. Nasze zaangażowanie w sporty motorowe wynika z przekonania, że rozwiązania sprawdzone w ekstremalnych warunkach wyznaczają kierunki rozwoju codziennego transportu”.
Wsparcie dla „Die Bullen von IVECO” i nowości sezonu
IVECO kontynuuje techniczne wsparcie zespołu „Die Bullen von IVECO” – współpracy Team Schwabentruck i Team Hahn Racing – startującego pojazdami wyścigowymi IVECO S-Way-R, zoptymalizowanymi pod kątem niezawodności i innowacyjnych rozwiązań technologicznych znanych z seryjnych pojazdów marki.
Sześciokrotny mistrz Europy Jochen Hahn ponownie prowadzi Team Hahn Racing wspólnie z synem, Lukasem Hahnem.
„Wykorzystaliśmy zimę na perfekcyjne dostrojenie silnika i podwozia. Po pierwszych testach w czeskim mieście Most jestem przekonany, że nadchodzący sezon przyniesie kibicom jeszcze więcej emocji” – komentuje Jochen Hahn.
Team Schwabentruck reprezentuje Steffi Halm, za kierownicą swojego charakterystycznego, czerwonego pojazdu IVECO S-Way-R „Mam nadzieję, że moi rywale będą widzieć tylko czerwień, gdy ich wyprzedzam!” – mówi żartobliwie Steffi Halm. „Cieszę się z nowego sponsora głównego i jestem bardzo zmotywowana przed nowym sezonem”.
Nowością w sezonie 2025 będzie debiut w wyścigach ciężarówek zwycięzcy Rajdu Dakar, Martina Macika. Zawodnik wystartuje w rundzie na czeskim torze wyścigowym w mieście Most, również
na IVECO S-Way-R.
Wszystkie wyścigowe pojazdy ciężarowe IVECO w sezonie 2025 będą zasilane najnowszą generacją HVO (uwodorniony olej roślinny) – syntetycznym, odnawialnym paliwem, które pozwala znacząco obniżyć emisję bez kompromisów w osiągach na najwyższym poziomie, niezbędnych w motorsporcie.
Źródło: IVECO