WARSZAWA, 20 sierpnia 2024 roku
Ford ma długą i bogatą historię w produkcji samochodów terenowych i napędów na cztery koła. Obecnie oferowane modele, takie jak Bronco, Ranger czy Ranger Raptor, oferują nietuzinkowe właściwości off-roadowe, a każdy z nich posiada zestaw unikalnych cech, dzięki czemu można dopasować go do swoich potrzeb.
Pierwszym modelem z samodzielnie montowanym przez Forda napędem na wszystkie koła była trzecia generacja serii F. Auto pojawiło się w ofercie w 1959 roku. Wcześniej amerykański producent zlecał konwersję 4×4 zewnętrznej firmie Harmon-Herrington. Ford był pierwszym producentem w USA, który samodzielnie produkował ciężarówki z napędem na wszystkie koła. Były to samochody najczęściej używane przez rządowe agencje lub sektor usługowy – firmy energetyczne lub budowlane.
W latach 60. Ford wprowadził na rynek model Bronco, który szybko stał się ulubieńcem przygód i miłośników jazdy terenowej. Głównym założeniem podczas jego tworzenia było zbudowanie pojazdu uniwersalnego – oczekiwano po nim wysokiego komfortu oraz dobrych właściwości off-road’owych.
Produkowane przez Forda pickupy Serii F również stały się synonimem wszechstronności, a wzrost ich popularności zmienił postrzeganie tego typu samochodów z narzędzi pracy na pojazdy bardziej uniwersalne.
Wtedy też powstał Ranger. Nazwa ta była w latach 60. i 70. używana jako oznaczenie bogatszego wyposażenia dla pick-upów Serii F. W 1983 roku Ranger stał się oddzielną linią modelową, która błyskawicznie zyskała popularność na całym świecie zyskując miano auta kultowego.
Najnowsza generacja Forda Rangera kultywuje tradycje marki. Pickup dostępny jest w ośmiu wersjach oraz oferuje trzy wersje kabin – pojedynczą, przedłużoną oraz podwójną. Jest szerszy od swojego poprzednika, dzięki czemu może przewieźć standardową Euro-paletę. Dodatkowo dzięki szerokiej możliwości personalizacji można dopasować samochód do swoich potrzeb już na etapie konfiguracji zamówienia.
Terenowe odmiany modelu Ranger przygotowane przez FordPro
Miłośnicy jazdy w terenie docenią Forda Rangera w odmianie – Wildtrak X lub Tremor.
Ford Ranger Wildtrak X ma podwyższone o 26 mm zawieszenie, dzięki czemu pewniej porusza się w terenie. W standardzie zamontowano w nim wyczynowe amortyzatory Bilstein PSD (Position Sensitive Damping). Ich siła tłumienia zależy od położenia tłoka – oznacza to, że im w trudniejszym terenie porusza się samochód, tym zakres pracy amortyzatora jest większy, a co za ty idzie większa jest również siła tłumienia. Zwiększa to właściwości terenowe, bez uszczerbku dla osiągów na drodze. Układ kierowniczy został wzmocniony, a pod podwoziem zamontowano stalowe płyty chroniące silnik oraz skrzynie rozdzielczą.
Nowy Ford Ranger Tremor bazuje na stworzonym do pracy Rangerze XLT i dzieli z Wildtrakiem X unowocześnione podwozie i systemy, a także nowy układ napędu na wszystkie koła. Dzięki zmienionej geometrii zwieszenie uzyskano bardziej przysadzistą sylwetkę z poszerzonym rozstawem kół i szerszymi nadkolami.
Standardowo montowane jest charakterystyczne, orurowanie skrzyni ładunkowej, natomiast odlewane aluminiowe stopnie boczne i odsłonięte podwójne przednie haki holownicze stanowią uzupełnienie stylizacji, podkreślającej przeznaczenie modelu
Siedzenia i podłogę Rangera Tremora wyposażono w wodoodporne, łatwe do utrzymania w czystości winylowe obicia. Opcjonalny, wstępnie okablowany zestaw górnych przełączników oferuje sześć wejść dla wyciągarek, listew oświetleniowych LED i innych akcesoriów, które można zamówić u dealera Forda.
Obie wersje wyposażono ponadto w dodatkowe systemy terenowe, takie jak Trail Turn Assist, który, gdy trzeba pokonać ciasne zakręty, przyhamowuje odpowiednie koła zmniejszając promień skrętu nawet o 25 proc. Natomiast Trail Control działa podobnie jak tempomat – kierowca może określić dowolną prędkość do 32 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem. Na liście pojawił się również tryb Rock Crawl – dostraja on reakcję przepustnicy, kontrolę trakcji i charakterystykę zmian biegów dla uzyskania optymalnej, niskiej prędkości i kontrolowanego pełzania na nierównych, skalistych odcinkach
Ranger Wildtrak X oraz Tremor jest oferowany z silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 205 KM oraz z automatyczną skrzynią biegów o 10 przełożeniach.
Na osobną uwagę zasługuje Ford Ranger Raptor. Ten wyczynowy pickup został przygotowany przez Ford Perfomance i łączy w sobie surową moc z wysoką wytrzymałością oraz niebywałymi możliwościami jazdy w terenie. Samochód oferowany jest z silnikiem 2.0 EcoBlue 205KM lub 3.0 EcoBoost 292KM. Napęd przekazywany jest przez automatyczna skrzynię biegów o 10 przełożeniach.
Nowy Ranger Raptor w odmianie z silnikiem benzynowym otrzymał przekonstruowane zawieszenie, które w pełni wykorzystuje możliwości amortyzatorów FOX® z zaworem Live Valve. Amortyzatory zostały dopracowane w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Odmiana z silnikiem EcoBoost posiada amortyzatory Fox PSD o stopniu tłumienia zależnym od pozycji amortyzatora.
Samochód został dodatkowo wyposażony w solidne osłony podwozia. Przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra i wykonano ją z wysokowytrzymałej stali. Chroni ona chłodnicę, układ kierowniczy, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy.
Dodatkowo na liście wyposażenia można znaleźć podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.
Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów oraz elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W odmianie z silnikiem benzynowym układ ma dodatkowo blokowany mechanizm różnicowy z przodu. Auto oferuje aż siedem trybów jazdy – w tym trzy drogowe oraz cztery terenowe.
Ford Bronco – amerykańska ikona off-roadu
Oferowany na polskim rynku Ford Bronco znany jest ze swojej wytrzymałości oraz zdolności pokonywania najtrudniejszych przeszkód terenowych. Odmiana Badlands to wersja przeznaczona do jazdy po bezdrożach dla kierowców nie uznających żadnych kompromisów, wyposażona w szereg rozwiązań czyniących z tego modelu prawdziwą terenówkę.
Pod poszyciem Bronco kryje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości, z siedmioma poprzecznymi elementami konstrukcyjnymi, które zapewniają wytrzymałość, a także nie ograniczają sporego skoku zawieszenia, zapewniając spektakularne możliwości jazdy w terenie.
Wersja Badlands wyposażona jest w zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia oraz dodatkowym zbiornikiem oleju, który sprawdza się podczas jazdy w najtrudniejszym terenie. Dodatkowo przedni stabilizator przechyłów ma funkcję rozłączania, która umożliwia uzyskanie najlepszej przyczepności do podłoża nawet wtedy, gdy koła znajdują się na skrajnie różnych wysokościach.
Nowy Ford Bronco został wyposażony w inteligentny napęd 4×4. Amerykańska terenówka oferuje również zestaw systemów terenowych, które wspomagają kierowcę podczas jazdy w trudnym terenie. Nowy Ford Bronco umożliwia ponadto pokonanie rzecznych brodów o głębokości do 800 mm.
Ford od dziesięcioleci pozostaje liderem w dziedzinie napędów 4×4, oferując innowacyjne rozwiązania, które sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach terenowych. Modele takie jak Bronco, Ranger i Raptor są doskonałymi przykładami zaangażowania marki w dostarczanie niezawodnych i wszechstronnych pojazdów. Dzięki stałemu rozwojowi technologii 4×4, Ford kontynuuje tradycję doskonałości, zaspokajając potrzeby zarówno profesjonalistów, jak i entuzjastów off-roadu.
Źródło: Ford Polska