MAN Truck & Bus dostarczył elektryczne modele TGM i wspólnie z kilkoma partnerami prowadzi w Berlinie program badawczy pod nazwą „Zeroemisyjne Dostawy – Berlin” („ZeroEmissionDeliveries – Berlin“). Badania realizowane są przez ekologiczne stowarzyszenie Transport & Environment. Na konkretnym przykładzie REWE Group, przeanalizuje się możliwość przestawienia regionalnego transportu dostawczego na pojazdy elektryczne i odpowie na pytania co można zdziałać już dziś, co możliwe będzie wkrótce, a o czym należy pamiętać w bardziej odległej perspektywie.
Zastąpienie tradycyjnych flot pojazdami z napędem elektrycznym jest procesem złożonym.Wymaga powstania nowej infrastruktury ładowania oraz odpowiedniego dostosowania sieci elektrycznych i trybu pracy. Wraz z zespołem ekspertów MAN Transport Solutions, producent MAN już od 2018 roku wspiera swoich klientów przy wymianie floty na pojazdy elektryczne.
Wraz z rozwojem napędu elektrycznego pojawiają się nowe możliwości. Jedną z nich jest realizacja dostaw w centrach miast poza godzinami szczytu, przy użyciu pojazdów z napędem elektrycznym, które generują mniej hałasu. W tym zakresie firma MAN współpracowała już w ramach projektu EIT Urban Mobility ZEUS.
Rozpoczęty przez Transport & Environment program ma na celu zbadanie możliwości elektryfikacji na konkretnym przykładzie. Trzon projektu tworzą T&E, REWE Group, MAN Truck & Bus i Instytut Fraunhofer ISI zajmujący się badaniem systemów i rozwiązań innowacyjnych (Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung), który będzie realizował badanie. Pozostałymi partnerami uczestniczącymi w projekcie są: Stromnetz Berlin, Allego i Compleo.
„Wspólny projekt jest ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia pojazdów elektrycznych do transportu dostawczego. Po licznych ‚projektach i „mapach drogowych” nadszedł już czas, aby przedstawić przedsiębiorstwom jasny obraz sytuacji. Przy pomocy Instytutu Fraunhofer ISI staramy się ustalić, jakie możliwości istnieją już dziś, a jakie działania muszą być podjęte przez polityków, operatorów infrastruktury i producentów pojazdów, aby elektryfikacja flot pojazdów dostawczych w dużych miastach mogła ruszyć z miejsca“, wyjaśnia Jekaterina Boening, Senior Policy Manager w T&E Germany.
Badanie skupi się na należących do Grupy REWE centrach logistycznych Oranienburg i Alt-Mariendorf. Szczegółowej analizie poddane zostaną trasy zaopatrzenia ponad 250 marketów w Berlinie i jego okolicach.
„Przy zaopatrywaniu naszych supermarketów w Berlinie i w okolicy wszystko ściśle się zazębia. Niezawodny napęd naszej floty pojazdów dostawczych odgrywa tu kluczową rolę. Dotychczas dzięki poprawie techniki jazdy i optymalizacji planów tras udało nam się znacznie ograniczyć zużycie paliwa. Jesteśmy bardzo zainteresowani innowacyjnymi rozwiązaniami zapewniającymi poszanowanie surowców i dlatego z przyjemnością angażujemy się w ten projekt“, mówi Torsten Prag, kierownik działu REWE Ost.
Wyniki badania mają przynieść, m.in. odpowiedzi na pytania:
-
Jakie pojazdy są potrzebne?
-
Jak wygląda optymalny plan tras dla pojazdu elektrycznego?
-
Jak można stworzyć sprawny mix obejmujący infrastrukturę prywatną i publiczną?
-
Jakie wymagania wynikają z tego dla sieci rozdzielczej i wytwórców energii?
Spodziewane są na jesieni tego roku.
źródło: MAN Truck & Bus