Przez najbliższe dwa tygodnie komunalny eActros 300 będzie odbierał odpady w Kątach Wrocławskich, a przez kolejne dwa w Swarzędzu – pojazd demonstracyjny z zabudową śmieciarki firmy Terberg rozpoczyna testy eksploatacji w Grupie ALBA
Wrocławskie Przedsiębiorstwo ALBA SA od 2004 roku wchodzi w skład międzynarodowej Grupy ALBA, zajmującej się nowoczesną gospodarką odpadami. WPO powstało w 1951 roku i od tego czasu prężnie się rozwija, promując selektywny odbiór odpadów wśród mieszkańców regionu oraz realizując liczne projekty związane z ochroną środowiska naturalnego. W tę strategię wpisują się obecnie testy zeroemisyjnych pojazdów do odbioru odpadów.
Jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i ciekawi nowoczesnych technologii przyjaznych środowisku – w 2007 roku uruchomiliśmy jedną z największych w kraju sortowni odpadów komunalnych, która obecnie pełni funkcję nowoczesnego Centrum Recyklingu – mówi Dominik Saliński, członek zarządu spółki. – Również temat elektromobilności jest nam bardzo bliski. Już w 2019 roku np. nabyliśmy pierwsze firmowe osobowe samochody elektryczne, które służą nam do dziś. Teraz przyszedł czas na wdrażanie zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych do odbioru odpadów – w ciągu ostatniego roku mieliśmy możliwość sprawdzenia trzech modeli różnych producentów. Bardzo się cieszymy, że obecnie możemy testować rozwiązanie oferowane przez markę Mercedes-Benz Trucks, z którą od lat stale współpracujemy.
eActros 300 z zabudową śmieciarki firmy Terberg jest jednym z sześciu pojazdów ciężarowych do różnych zastosowań we flocie demonstracyjnej Daimler Truck Polska. Test jego możliwości w Grupie ALBA potrwa łącznie sześć tygodni, z czego na przykład dwa w gminie Kąty Wrocławskie, a dwa w gminie Swarzędz.
Tak długi okres testów pozwoli nam dokładniej przeanalizować i sprawdzić, jak eActros radzi sobie z zadaniami, które miałby do zrealizowania w codziennej pracy – mówi Tomasz Sokulski, regionalny dyrektor logistyki. – Pojazd będzie obsługiwał zbiórkę selektywną. Do odbioru codziennie będzie miał nawet do 800 punktów. Zwracamy szczególną uwagę na pobór energii zużywanej przez zabudowę śmieciarkową. Jesteśmy ciekawi jak eActros, który ma inną technologię od pozostałych producentów, tj. silniki umieszczone bezpośrednio na osi, poradzi sobie z tym zadaniem.
W ramach testu w Kątach Wrocławskich i Swarzędzu pojazd będzie podczas jednej zmiany pokonywał od 100do 130 km. – Liczymy, że bateria o pojemności 336 kW w eActrosie w połączeniu z możliwością odzyskiwania energii pozwoli nam to zadanie wykonać, choć kluczowe będzie wspomniane zużycie energii przez zabudowę śmieciarkową – mówi Dominik Saliński. – Ładowanie pojazdu w czasie testu będzie się odbywało za pomocą ładowarki mobilnej o mocy 30 kWh.
Daimler Truck Polska przykłada dużą wagę do tego, by ułatwić klientom realizację zaplanowanych w ramach testu zadań. Dlatego rozpoczęcie eksploatacji poprzedza zawsze kilkugodzinne szkolenie z profesjonalnymi instruktorami Mercedes-Benz TruckTraining. Kierowców WPO ALBA SA do testu przygotowywał Ireneusz Chłopek oraz Ryszard Górski, przekazując wiedzę zarówno podczas szkolenia teoretycznego, jak i praktycznego, w trakcie jazdy. Kierowcy dowiedzieli się m.in. jak korzystać z jazdy w trybie One Pedal Drive umożliwiającym optymalne zarządzanie odzyskiem energii. Szkolenie objęło także umiejętność posługiwania się systemem MirrorCam zastępującym tradycyjne lusterka oraz najnowszą wersją systemu ABA5, który do prędkości 50 km/h może samodzielnie całkowicie zatrzymać pojazd, jeśli wykryje pojawienie się w pobliżu pieszego lub rowerzysty.
Nad przebiegiem testu w Grupie ALBA pod kątem zarządzania ładowaniem czuwać będzie z kolei eConsultant Damian Rendzikowski.
Elektryczne pojazdy komunalne cieszą się dużym zainteresowaniem naszych zleceniodawców, gminy pytają o możliwość testowania ich na swoim terenie – mówi Dominik Saliński. – Spotykają się także z bardzo pozytywnym odbiorem mieszkańców, bo nie generują hałasu i spalin. Jesteśmy otwarci na wprowadzenie ich do naszej floty, choć ze względu na cenę wiele będzie zależało od uruchomienia systemu dofinansowania zakupu. Poza tym, oprócz samego pojazdu, który, jeśli chodzi o wydajność, musi być w stanie w 100 proc. zastąpić samochód spalinowy, istotna jest dla nas wydłużona opieka serwisowa. Oferta sześcioletnia, zaproponowana przez markę Mercedes-Benz Trucks, jest dla nas atrakcyjna, to ważny argument przy dokonywaniu wyboru. Dlatego bardzo się cieszymy, że eActros 300 będzie miał teraz okazję pokazać swój potencjał, obsługując naszych klientów i z ciekawością czekamy na wyniki testów.
Źródło: Daimler Truck Polska