NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Daimler Truck w roku 2022 zwiększył obrót, zysk operacyjny (EBIT), skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży i wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej oraz przedstawia pozytywne prognozy na rok 2023

Daimler Truck w roku 2022 zwiększył obrót, zysk operacyjny (EBIT), skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży i wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej oraz przedstawia pozytywne prognozy na rok 2023

poniedziałek, 13 marzec 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, CIEKAWOSTKI, GŁÓWNA, NEWS

Daimler Truck w roku 2022 zwiększył obrót, zysk operacyjny (EBIT), skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży i wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej oraz przedstawia pozytywne prognozy na rok 2023

Stuttgart/Leinfelden-Echterdingen.

W pierwszym pełnym roku działalności firmy jako spółki giełdowej, Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) z powodzeniem realizował swoje strategiczne cele – przewodzenia transformacji w kierunku zrównoważonego transportu oraz zwiększenia rentowności. Firma osiągnęła cele finansowe wyznaczone na rok 2022 i pomimo ograniczeń w dostawach oraz inflacyjnej presji kosztowej pozytywnie patrzy na rok 2023. Daimler Truck wykorzystał silny popyt na swoich kluczowych rynkach pojazdów użytkowych, zwiększając sprzedaż jednostkową, obrót, zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem odsetek i podatków), wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej oraz zysk na akcję. Sprzedaż samochodów ciężarowych i autobusów w 2022 roku wyniosła na całym świecie 520,3 tys. sztuk, czyli o 14% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku (455,4 tys. sztuk), co stanowi dowód na silną pozycję rynkową Daimler Truck. Pomimo utrzymującego się silnego popytu na kluczowych rynkach oraz wysokiego poziomu zamówień i portfela zamówień, utrudnienia w łańcuchach dostaw nadal wywierały negatywny wpływ na produkcję. Obrót firmy wzrósł w 2022 r. do 50,9 mld euro (+28%, 2021 r.: 39,8 mld euro), wsparty znacznym wzrostem sprzedaży, dobrym poziomem cen, korzystnymi kursami wymiany oraz pozytywnym rozwojem działalności usługowej.

Rok 2022 zaznaczył się również korzystnym rozwojem zysków i rentowności sprzedaży. Skorygowany zysk operacyjny EBIT wzrósł o 55% – do 3959 mln euro (2021: 2552 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej wyniosła w 2022 roku 7,7% (2021: 6,1%). Wolne przepływy pieniężne (free cash flow) w działalności przemysłowej zwiększyły się w roku sprawozdawczym o 12%, do 1746 mln euro (2021: 1556 mln euro). Zysk na akcję wyniósł 3,24 euro, co oznacza wzrost o 14% w stosunku do roku 2021. Podsumowując, Daimler Truck osiągnął wyznaczone na rok 2022 cele w zakresie rentowności i zwiększenia marży, pomimo przeszkód wynikających z utrudnień w łańcuchu dostaw.

Udany pierwszy rok działalności firmy jako spółki giełdowej

W pierwszym pełnym roku działalności firmy jako spółki giełdowej, Daimler Truck poczynił znaczący strategiczny postęp w wielu obszarach. Aspirując do miana lidera w dziedzinie zrównoważonego transportu, wprowadzono szereg nowych produktów i usług. Swoją premierę rynkową miało na przykład kilka pojazdów lokalnie bezemisyjnych (ZEV): W Ameryce Północnej do produkcji seryjnej wszedł elektryczny Freightliner eCascadia, natomiast w Niemczech Mercedes-Benz eEconic. Na targach IAA Transportation 2022 akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros LongHaul wyróżniony został nagrodą „2023 Truck Innovation Award”. W wersji seryjnej eActros LongHaul ma osiągać zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwiać ładowanie megawatowe. Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (FUSO), spółka zależna Daimler Truck, zaprezentowała w Japonii i Europie nową generację w pełni elektrycznego FUSO eCantera.

Wprowadzono również nowe produkty, które umożliwią dalszy wzrost rentowności – kolejną generację autobusów Setra TopClass i ComfortClass, nowy model autobusu turystycznego Mercedes-Benz Tourrider, zaprojektowany z myślą o rynku północnoamerykańskim i całkowicie nową ciężarówkę do transportu dalekobieżnego – Western Star 57X firmy Daimler Truck North America. Daimler Truck zapowiedział programy restrukturyzacyjne zarówno dla segmentu Mercedes-Benz w Brazylii, jak i dla segmentu Daimler Buses, podkreślając znaczenie działań własnych w celu osiągnięcia poprawy rentowności do 2025 r. Ponadto Daimler Truck ogłosił nawiązanie innowacyjnych partnerstw, między innymi z przedsiębiorstwem Manz, specjalizującym się w zaawansowanej technice inżynieryjnej, a także wspólne przedsięwzięcia infrastrukturalne w dwóch głównych regionach – Ameryce Północnej i Europie – w dziedzinie pojazdów użytkowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym i wodorowym. Segment Financial Services kontynuował swój trend wzrostowy; rozpoczął działalność biznesową w ośmiu kolejnych krajach, a pod koniec 2022 roku był aktywny na 15 rynkach. Daimler Truck z powodzeniem wyemitował szereg obligacji na rynku kapitałowym, wspierając tym samym rozwój segmentu Financial Services.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: „Rok 2022 był dla nas rokiem szczególnym, pod wieloma względami pełnym wyzwań – ale przede wszystkim był to udany pierwszy rok dla Daimler Truck jako niezależnej spółki notowanej na giełdzie. Nasze mocne wyniki świadczą o tym, że bardzo dobrze radzimy sobie w aktualnym otoczeniu, zarówno w kontekście skutków wojny Rosji z Ukrainą, utrzymujących się utrudnień w łańcuchu dostaw, jak i wysokiej inflacji. Zrobiliśmy ogromne postępy w uwalnianiu naszego potencjału dochodowego, a także podjęliśmy kolejne ważne kroki w kierunku realizacji naszych aspiracji, aby zyskać pozycję lidera w dziedzinie zrównoważonego transportu i przeciwdziałać zmianom klimatycznym”.

Dywidenda

Zarząd i Rada Nadzorcza w dniu 21 czerwca 2023 r. zamierzają zaproponować Walnemu Zgromadzeniu dywidendę za rok gospodarczy w wysokości 1,30 euro na akcję.

Prognozy firmy na rok 2023

Pomimo trudnych uwarunkowań gospodarczych w 2023 roku, wysokich cen energii i nierzadko napiętej sytuacji w łańcuchach dostaw, Daimler Truck zakłada intensywny rozwój na ważnych dla firmy rynkach zbytu pojazdów użytkowych. Spoglądając na dwa główne regiony – Amerykę Północną i Europę – firma prognozuje, że rynek ciężkich samochodów ciężarowych w obu regionach obejmie od 280 tys. do 320 tys. pojazdów. Na rok 2023 Daimler Truck przewiduje sprzedaż na poziomie od 510 tys. do 530 tys. sztuk pojazdów.

Firma spodziewa się znacznego wzrostu obrotu, sięgającego przedziału między 53 a 55 mld euro w działalności przemysłowej oraz od 55 do 57 mld euro na poziomie koncernu. Daimler Truck oczekuje również wyraźnego wzrostu skorygowanego zysku operacyjnego EBIT. Przewiduje się, że skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej wyniesie od 7,5% do 9%. Daimler Truck zakłada, że w 2023 roku wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej ukształtują się na poziomie wyższym niż w roku poprzednim.

Jochen Goetz, dyrektor finansowy Daimler Truck, stwierdził: „Osiągając skorygowany zysk operacyjny EBIT w wysokości około 4,0 mld euro, uczyniliśmy ogromny krok naprzód w wymagającym otoczeniu rynkowym z utrudnieniami w dostawach i inflacją oraz wypracowaliśmy rekordową wartość EBIT dla firmy. Ponadto utrzymaliśmy wysoki wskaźnik konwersji gotówki. Chcemy wypłacić pierwszą dywidendę i wprowadzić atrakcyjną politykę alokacji kapitału. Jesteśmy na ścieżce do osiągnięcia wzorcowej rentowności, ale przed nami jeszcze daleka droga, zwłaszcza w zakresie kosztów, biorąc pod uwagę presję inflacyjną. Nasze prognozy świadczą o tym, że zamierzamy konsekwentnie działać w ramach dostępnych nam środków, zmierzając do poprawy naszej sytuacji finansowej”.

Kluczowe dane na poziomie koncernu i segmentów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kluczowe dane – koncern

 

 

 

4 kw.
2022 r.

4 kw.
2021 r.

+/-


2022


2021

+/-

 

 

Sprzedaż jednostkowa

155 072

130 932

+18%

520 291

455 445

+14%

 

 

Obrót*

14 783

11 345

+30%

50 945

39 764

+28%

 

 

Skorygowany EBIT*

1025

594

+73%

3959

2552

+55%

 

 

Skorygowana rentowność sprzedaży (dział. przem.)**

7,0

4,7

7,7

6,1

 

 

Free cash flow (dział. przem.)*

1836

907

+102%

1746

1556

+12%

 

 

Nowe zamówienia

137 135

142 418

-4%

522 837

589 982

-11%

 

 

Zysk na akcję w euro

 

 

 

3,24

2,85

+14%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kluczowe dane – segmenty

 

 

 

4 kw.
2022 r.

4 kw.
2021 r.

+/-


2022


2021

+/-

 

 

Trucks North America

 

 

Sprzedaż jednostkowa

50 007

47 626

+5%

186 779

162 156

+15%

 

 

Obrót*

6150

4598

+34%

22 039

15 782

+40%

 

 

Skorygowany EBIT*

731

248

+195%

2379

1452

+64%

 

 

Skorygowana rentowność sprzedaży**

11,9

5,4

10,8

9,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz

 

 

Sprzedaż jednostkowa

51 489

39 548

+30%

166 369

141 331

+18%

 

 

Obrót*

5875

4326

+36%

20 213

16 113

+25%

 

 

Skorygowany EBIT*

302

235

+29%

1629

770

+112%

 

 

Skorygowana rentowność sprzedaży**

5,1

5,4

8,1

4,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trucks Asia

 

 

Sprzedaż jednostkowa

47 735

40 444

+18%

155 967

143 411

+9%

 

 

Obrót*

1856

1613

+15%

6499

5969

+9%

 

 

Skorygowany EBIT*

67

111

-40%

171

427

-60%

 

 

Skorygowana rentowność sprzedaży**

3,6

6,9

2,6

7,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daimler Buses

 

 

Sprzedaż

9101

6067

+50%

24 041

18 736

+28%

 

 

Obrót*

1249

1168

+7%

3689

3211

+15%

 

 

Skorygowany EBIT*

46

-24

 

14

-77

 

 

Skorygowana rentowność sprzedaży**

3,7

-2,1

0,4

-2,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial Services

 

 

Sprzedaż nowych produktów

2949

1584

+86%

9428

5767

+63%

 

 

Obrót*

572

265

+116%

1759

1122

+57%

 

 

Skorygowany EBIT*

26

72

-64%

193

193

 

 

Skor. wskaźnik rentowności kapitału własn.**

4,7

17,6

9,9

12,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*w mln euro

 

 

 

 

 

 

 

 

**w procentach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji i dokumentów (sprawozdanie roczne wraz z raportem o zrównoważonym rozwoju, prezentacja dla rynku kapitałowego, fact book, itp.), w tym szczegółowe informacje na temat pięciu segmentów sprawozdawczych Daimler Truck na rok gospodarczy 2022, udostępniono online w sekcji Investor Relations Daimler Truck: https://www.daimlertruck.com/investoren/arc23-presse

Spółka Daimler Truck jest notowana na niemieckim indeksie giełdowym DAX. Akcje Daimler Truck są notowane na rynku regulowanym (Prime Standard) Giełdy Papierów Wartościowych we Frankfurcie pod symbolem giełdowym DTG. Ich numer ISIN, czyli Międzynarodowy Numer Identyfikacyjny Papierów Wartościowych, to DE000DTR0CK8, natomiast niemiecki numer identyfikacyjny (WKN) – DTR0CK.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: 2023 Truck Innovation Award, akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros LongHaul, Daimler Buses, Daimler Truck, Daimler Truck Holding AG, Daimler Truck North America, eActros LongHaul, Fuso, Fuso eCanter, IAA Transportation 2022, Manz, Martin Daum, Mercedes-Benz Tourrider, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, podsumowanie 2022, Setra ComfortClass, Setra TopClass, Western Star 57X, Western Star 57X firmy Daimler Truck North America

Co możesz jeszcze przeczytać

POLSKA ADMINISTRACJA OGRANICZAJĄC RUCH POJAZDÓW O NACISKU 11,5 T ŁAMIE PRAWO UNIJNE!
BOEKESTIJN TRANSPORT wybiera DAF XF Ultimate.
Boekestijn Transport zakupił 150 ciągników marki DAF XF
Nie zabijaj, nie daj się zabić – Piesi i rowerzyści

Najczęściej czytane

  • Kälte, Eis und Schnee erfolgreich getrotzt: Mercedes-Benz Trucks testet in Finnland Elektro-LkwCold, ice and snow successfully defied: Mercedes-Benz Trucks tests electric trucks in Finland

    Mróz, lód i śnieg skutecznie pokonane: Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii elektryczne samochody ciężarowe

    Firmy transportowe stawiają akumulatorowo-elek...
  • DJ Jadzia Załadunek w Zakopanem

    DJ Jadzia – Załadunek w Zakopanem

    Na Master Truckowej scenie #Sławomir śpiewał o ...
  • Ciekawostka

    Ciekawostka

    Na 18 zlocie Master Truck Show działo się bardz...
  • Spotkanie Polskiej Unii Transportu w Dobieszkowie [Na Osi 1020]

    Spotkanie Polskiej Unii Transportu w Dobieszkowie [Na Osi 1020]

    O czym rozmawiali przewoźnicy na spotkaniu Pols...
  • Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestrowania czasu pracy?

    Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestrowania czasu pracy? [Ekspert Na Osi radzi]

    „Jaki rodzaj betonu można przewozić bez rejestr...

Archiwum

  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • EKSPERCI ODPOWIADAJĄ
  • GŁÓWNA
  • KALENDARZ ADWENTOWY
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP