Wörth am Rhein, 22.11.2024
Elektryfikacja palety produktów w Daimler Truck idzie naprzód: Firma świętowała dziś rozpoczęcie produkcji seryjnej Mercedes-Benz eActros 600 do transportu dalekobieżnego w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth.
Start odbył się w obecności Karin Rådström, CEO Daimler Truck i Danieli Schmitt, Minister Gospodarki, Transportu, Rolnictwa i i Uprawy Winorośli w Nadrenii-Palatynacie, a także Jürgena Distla, szefa Mercedes-Benz Trucks Operations, Andreasa Bachhofera, Szefa zakładu w Wörth i produkcji w Mercedes-Benz Trucks, oraz Michaela Brechta, Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej i Przewodniczący Ogólnej Rady Zakładowej Daimler Truck.
Karin Rådström, CEO Daimler Truck: „Rozpoczęcie produkcji seryjnej naszego eActrosa 600 jest kolejnym dowodem naszej ambicji zmiany branży.Dzięki zasięgowi 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora nasz eActros 600 jest przeznaczony do transportu dalekobieżnego w Europie, który odpowiada za dwie trzecie emisji CO2 w ciężkim transporcie drogowym. Dlatego nasza elektryczna ciężarówka do transportu dalekobieżnego będzie miała ogromne znaczenie.”
Daniela Schmitt, Minister Gospodarki, Transportu, Rolnictwa i Uprawy Winorośli w Nadrenii-Palatynacie: „Dzięki produkcji seryjnej eActrosa 600 Daimler Truck ponownie udowadnia, że neutralny pod względem emisji CO2 transport towarów jest już dzisiaj rzeczywistością.Tutaj w Wörth z taśmy produkcyjnej zjedzie w przyszłości pojazd, który będzie na czele rozwoju technologicznego. Po raz drugi w ciągu tygodnia z tej lokalizacji wysyłany jest silny sygnał dla branży pojazdów użytkowych.Wspólnie chcemy zapewnić utrzymanie międzynarodowej konkurencyjności i przemysłowej wartości dodanej w Nadrenii-Palatynacie również w przyszłości.”
Jürgen Distl, kierownik Mercedes-Benz Trucks Operations:„Jako zakład wiodący w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Trucks zakład w Wörth odgrywacentralną rolę, zwłaszcza w zakresie integracji akumulatorowo-elektrycznychmodeli, takich jak eActros 600. Podejmujemy jednak transformację na wszystkich poziomach naszej sieci produkcyjnej – również w zakresie produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 i naszego własnego łańcucha dostaw: Już dziś zaopatrujemy się w elektryczne samochody ciężarowe, a kompletna elektryfikacja transportu dostawczego w zakładzie w Wörth ma nastąpić do końca 2026 roku – eActros 600 odegra w tym decydującą rolę.”
Andreas Bachhofer, kierownik zakładu w Wörth i produkcji Mercedes-Benz Trucks: „Dzięki rozpoczęciu produkcji seryjnej eActrosa 600 rozszerzamy nasze portfolio produktów w Wörth o ważny pojazd na przyszłość. Jako pierwsza ciężarówka z napędem akumulatorowo-elektrycznym produkowana w Wörth, jej zabudowa zostanie w pełni zintegrowana w istniejącej hali montażowej, elastycznie obok produkcji samochodów ciężarowych z silnikiem spalinowym.Dzięki temu jesteśmy doskonale przygotowani do produkcji większych ilości. Nasz zespół produkcyjny jest doskonale przygotowany do sukcesywnego rozruchu w nadchodzących miesiącach.”
Thomas Zwick, przewodniczący Rady Zakładowej Wörth: „eActros 600 to kolejny krok w realizacji umowy na przyszłość, którą uzgodniliśmy z kierownictwem zakładu przez radę zakładową w 2021 roku.Podstawowa decyzja o budowie wszystkich samochodów ciężarowych niezależnie od rodzaju napędu tutaj w Wörth zapewnia miejsca pracy w zakładzie i w regionie.Ponadto dzięki bezemisyjnym ciężarówkom z napędem elektrycznym lub na ogniwa paliwowe powstają przyszłościowe i atrakcyjne miejsca pracy z nowymi zadaniami.”
Elastyczna produkcja Mercedes-Benz eActros 600 w Wörth
eActros 600 jest produkowany na istniejącej linii montażowej produkcji typoszeregu A w Wörth, równolegle i elastycznie obok samochodów ciężarowych z napędem wysokoprężnym. W tej hali produkcyjnej otrzymuje również wszystkie komponenty elektryczne. Na końcu taśmy następuje uruchomienie całego systemu: Od tego momentu ciężarówka jest gotowa do jazdy i przechodzi ostatecznie proces wykończenia i odbioru końcowego, tak jak wszystkie inne ciężarówki.
eActros 600 jest tym samym pierwszą elektryczną ciężarówką z Wörth, której kompletna zabudowa odbywa się w hali produkcyjnej. Przebudowa taśm montażowych oraz integracja eActrosa 600 z produkcją liniową nastąpiły stopniowo. Dotychczasowe modele elektrycznych samochodów ciężarowych eActros 300/400 i eEconic opuszczają halę produkcyjną w celu montażu elektrycznych komponentów napędu, aby zostać zelektryfikowane w Future Truck Centerw Wörth.
Również zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau odgrywają ważną rolę w produkcji eActrosa 600. Dostarczają one napędem akumulatorowo-elektrycznym niezbędnych komponentów, takich jak oś elektryczna, komponenty skrzyni biegów oraz skrzynka przednia, która łączy liczne komponenty wysokiego i niskiego napięcia i znajduje się w dawnej przestrzeni montażowej silnika spalinowego.
Michael Brecht, Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej i Przewodniczący Ogólnej Rady Zakładowej Daimler Truck: ” Rada Zakładowa będzie dbać o to, aby również w czasach oszczędności i ograniczonego budżetu realizowane były porozumienia dotyczące przyszłości w Wörth i w innych lokalizacjach. Jeśli chcemy być nadal konkurencyjni, potrzebujemy dużej produkcji własnej w naszych zakładach. Nie tylko akcjonariusze, ale także pracownicy muszą wyjść z transformacji jako zwycięzcy.”
Około 3300 szkoleń dla pracowników w zakładzie Wörth
Daimler Truck znajduje się w samym środku transformacji w kierunku transportu bezemisyjnego. Jest to możliwe tylko z bardzo dobrze wyszkolonym personelem. Dlatego firma dokłada wszelkich starań, aby dalej rozwijać swoje know-how w koncernie: Poprzez kwalifikacje pracowników oraz ukierunkowane rekrutowanie nowych talentów, np. w dziedzinie zelektryfikowanego układu napędowego. Ponieważ procesy produkcyjne pojazdów z napędami alternatywnymi stawiają szczególne wymagania pracownikom.
Celem zakładowego centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth jest przygotowanie pracowników do wykonywania zadań związanych z nowymi pojazdami. Tylko w 2023 roku w zakładzie w Wörth przeprowadzono około 3300 szkoleń dla pracowników w zakresie nowych technologii akumulatorów, wysokiego napięcia i wodoru. Centrum szkoleniowe w Wörth wykonuje zatem ważną pracę w ramach transformacji, ponieważ umiejętności w zakresie obsługi pojazdów i komponentów wysokiego napięcia są niezbędnym warunkiem montażu elektrycznych samochodów ciężarowych.
Na drodze do fabryki neutralnej pod względem emisji CO2
Daimler Truck angażuje się w zrównoważony rozwój nowych pojazdów, takich jak eActros 600, ale także w produkcję tych pojazdów. Zakład Mercedes-Benz w Wörth intensywnie pracuje nad osiągnięciem w zakładzie produkcji przyjaznej dla klimatu: Już od 2022 roku zakład produkuje w sposób neutralny pod względem emisji CO2, między innymi poprzez zakup energii elektrycznej wolnej od CO2 ze słońca, wiatru i wody, a także poprzez zakup certyfikatów kompensacyjnych. Oprócz zakupu zielonej energii elektrycznej zakład promuje również własną produkcję energii do produkcji, na przykład poprzez wykorzystanie systemów fotowoltaicznych. W 2023 roku firma Daimler Truck wspólnie z EnBW i miastem Wörth am Rhein założyła joint venture „WärmeWerk Wörth”, którego celem jest wypróbowanie możliwości neutralnego dla klimatu zasilania energią zakładu w Wörth oraz miasta Wörtham Rhein za pomocą geotermii.
Wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej Mercedes-Benz eActros 600 firma realizuje kolejny element uzgodnionego pakietu przyszłości dla zakładu w Wörth: Latem 2021 roku kierownictwo przedsiębiorstwa i rada zakładowa uzgodniły ukierunkowanie zakładu jako centrum transportu przyszłości w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Trucks. Pakiet na przyszłość obejmuje zrównoważoną produkcję seryjną samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowym i ogniwami paliwowymi na wodór w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth, dalszy rozwój i kwalifikacje pracowników w ramach tej transformacji oraz produkcję neutralną pod względem emisji CO2.
O zakładzie Mercedes-Benz w Wörth
Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks w Wörth am Rhein został założony w 1963 roku. Od początku istnienia fabryki wyprodukowano tu około 4,4 miliona ciężarówek. Dziś są to typoszeregi Actros, Arocs i Atego. W Wörth produkowane są również pojazdy Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog i Zetros. W 2021 roku rozpoczęto produkcję seryjną Mercedes-Benz eActros 300/400 z napędem elektrycznym do transportu dystrybucyjnego. W 2022 roku pojawił się drugi seryjny elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz eEconic do zastosowań komunalnych. Zakład Mercedes-Benzw Wörth, zatrudniający około 10 000 osób, jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.
O eActrosie 600
eActros 600 do transportu dalekobieżnego świętował swoją światową premierę pod koniec 2023 roku. Wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kilowatogodzin [1] – stąd oznaczenie typu 600 – oraz nowa, szczególnie wydajna elektryczna oś napędowa opracowana we własnym zakresie umożliwiają zasięg ciężarówki elektrycznej 500 kilometrów [2] bez ładowania pośredniego. Ten zasięg jest osiągany w bardzo realistycznych, praktycznych warunkach z masą całkowitą zestawu 40 ton i może być znacznie przewyższony w zależności od stylu jazdy i trasy. eActros 600 będzie mógł przejechać nawet ponad 1000 kilometrów w ciągu dnia. Ładowanie pośrednie podczas ustawowo wymaganych przerw w jeździe – nawet bez ładowania dużą mocą – jest możliwe, o ile dostępne są możliwości ładowania. eActros 600 oprócz ładowania CCS o mocy do 400 kW umożliwi później również ładowanie dużą mocą (MCS).
Flagowy pojazd elektryczny wielokrotnie udowodnił swoje umiejętności w rzeczywistych warunkach: w eksploatacji u klientów i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, ponad 15 000 kilometrów długiej jazdy z napędem w pełni elektrycznym, o masie całkowitej zestawu 40 ton, przez łącznie 22 kraje. Ponadto ciężarówka elektryczna została wyróżniona przez dziennikarzy branżowych z 24 krajów europejskich nagrodą „International Truck of the Year 2025” – to najważniejsza nagroda w branży.
Pojazdy wyprodukowane w pierwszych miesiącach produkcji seryjnej trafiają głównie do oddziałów i dealerów jako pojazdy demonstracyjne. Głównie ze względu na możliwości dotacji państwowych dla klientów w Niemczech w 2024 roku będzie produkowanych i rejestrowanych kilka pojazdów klientów.
Źródło: Daimler Truck