Leinfelden-Echterdingen/Wörth am Rhein/Molsheim/Abu Dhabi
Daimler Truck realizuje jasną strategię w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży wojskowych pojazdów użytkowych do zastosowań logistycznych. Wraz z wprowadzeniem nowych wariantów pojazdów i dalszą kwalifikacją istniejącej sieci dystrybucyjnej i serwisowej Daimler Truck chce jeszcze szybciej i szerzej reagować na wymagania klientów z sektora obronnego. Ponadto zwiększone kompetencje produkcyjne oraz rozszerzenie współpracy w zakresie nowych technologii, projektów rozwojowych i sprzedaży powinny prowadzić do zaoferowania użytkownikom odpowiedniego portfolio.
W ramach Daimler Truck jednostka biznesowa Mercedes-Benz Special Trucks jest odpowiedzialna za segment obronny, a także za segmenty gaszenia pożarów, udzielania pomocy w razie klęsk żywiołowych i ochrony ludności. W zakładach produkcyjnych w Wörth am Rhein i Molsheim (Francja) Mercedes-Benz Special Trucks prowadzi własne prace badawczo-rozwojowe, realizuje indywidualne życzenia klientów i produkuje duże ilości dla dużych zleceń.
Od Unimoga i Zetrosa o wysokiej dzielności terenowej po typoszeregi samochodów ciężarowych Atego, Actros i Arocs oraz ciężkie ciągniki siodłowe – Mercedes-Benz Special Trucks oferuje szeroką gamę kompletnych pojazdów w różnych wariantach od Euro III do Euro VI, a na życzenie także wyposażenie dodatkowe. Dopiero niedawno firma Mercedes-Benz Special Trucks zainwestowała w dalszy rozwój typoszeregu Zetrosa i może teraz zaoferować wszystkie warianty od 2-osiowego 4×4 do czteroosiowego 8×8, z kabiną kierowcy chronioną lub bez, z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym oraz w różnych normach emisji spalin. Producent sprzedaje również podwozia FGA na bazie Unimoga do zabudów chronionych i dostarcza tak zwane zestawy komponentów pojazdu CKD, za pomocą których pojazdy mogą być samodzielnie budowane w lokalnych zakładach produkcyjnych w kraju klienta.
Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks: „Krok po kroku rozwijamy naszą działalność w sektorze obronnym. Opracowaliśmy w tym celu jasną strategię zgodnie z mottem „Grow and Invest”. Zawarte w ubiegłym roku umowy i duża liczba przekazanych pojazdów podkreślają, że nasze rozwiązania logistyczne są dostosowane do potrzeb różnych klientów i ich różnych scenariuszy zastosowania. Na targach IDEX w Abu Zabi chcemy również sprostać temu zapotrzebowaniu, oferując pojazdy zaprojektowane specjalnie do użytku w tym regionie.”
Firma Daimler Truck jest od dziesięcioleci zakorzeniona w regionach Afryki, Arabii i Azji dzięki sieci dealerów i serwisów oraz ściśle współpracuje z lokalnymi partnerami i producentami zabudów. Dzięki regionalnemu centrum „Bliski Wschód/Afryka” w Dubaju producent oferuje długotrwałą bliskość klienta oraz szybką i nieskomplikowaną dostępność pojazdów i części zamiennych. Na IDEX w Abu Zabi, jednym z wiodących na świecie targów bezpieczeństwa i obrony, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje od 17 do 21 lutego fragment swojego portfolio. Na stoisku 08-D48 odwiedzający znajdą cztery pojazdy obronne, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wytrzymałej eksploatacji w warunkach wysokiej temperatury i zapylonych, piaszczystych obszarach: dwie ciężarówki typoszeregu Zetros Offroad, ciężki ciągnik siodłowy Arocs i zmienne podwozie do zabudów chronionych (FGA).
Co będzie prezentowane na targach IDEX: Z typoszeregu Mercedes-Benz Zetros
Mercedes-Benz Zetros jest przeznaczony do zastosowań wojskowych w regionach o ograniczonej infrastrukturze. Kabina kierowcy znajduje się za osią przednią. Zapewnia to niską wysokość całkowitą, znacznie mniejsze wibracje i obciążenia udarowe dla personelu i ładunku, większe bezpieczeństwo jazdy i wyższe prędkości na nieutwardzonym podłożu. Podczas prac w komorze silnika nie trzeba przechylać kabiny kierowcy, część załogi może pozostać w pojeździe i w tym czasie korzystać z systemów komunikacyjnych i innych funkcji pojazdu.
Wszystkie modele Zetrosa są wyposażone w rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 o mocy do 375 kW (510 KM), który nadaje się również do eksploatacji na paliwie NATO F-34. Przy pojemności skokowej 12,8 litra dostępny jest maksymalny moment obrotowy do 2300 Nm. 16-stopniowa skrzynia biegów lub automatyczna skrzynia biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, dołączane blokady mechanizmów różnicowych, duże kąty natarcia i zejścia oraz zdolność brodzenia zapewniają trakcję i napęd nawet na piasku, błocie, podczas przejazdów przez rzeki i na stromym terenie. Zetros może być wykorzystywany jako ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 120 ton, a dzięki licznym rozwiązaniom w zakresie zabudowy umożliwia realizację najróżniejszych zadań transportowych.
Na targach IDEX Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje Zetrosa 3351 AS 6×6 jako ciągnik siodłowy do transportu pojazdów kołowych lub track. Pojazd oferuje miejsce dla trzech osób w kabinie kierowcy za osią przednią oraz miejsce do spania i przechowywania urządzeń.
Silnik Mercedes-Benz OM 460 Euro V o mocy 375 kW (510 KM) i automatyczna skrzynia biegów Allison 4500 SP z retarderem zapewniają wysoką dynamikę jazdy nawet w wymagającym terenie. Dzięki całkowicie automatycznemu wyborowi biegów 6-stopniowe sterowanie skrzynią biegów umożliwia szybkie i płynne ruszanie oraz przyspieszenie bez przerw w przenoszeniu siły napędowej. Blokady mechanizmów różnicowych na wszystkich osiach oraz układ regulacji ciśnienia w oponach zapewniają dodatkową trakcję w terenie. Zbiornik na olej napędowy o pojemności 780 litrów umożliwia długie trasy bez tankowania.
Zetros jest wyposażony w system załadunkowy TLS 2,25 z podwójną wciągarką firmy HPC Maschinenbau. Siła rozciągająca na wciągarkę wynosi do 250 kN, co umożliwia załadunek pojazdów kołowych lub gąsienicowych o masie całkowitej do 50 ton.
Zetrosa można zobaczyć z niskopodwoziową naczepą typu gęsia szyja firmy Louault, która umożliwia prędkość maksymalną 80 km/h przy ładowności netto 70 ton. Hydrauliczne podpory, elementy mocujące, dodatkowa przestrzeń ładunkowa na ramie i powierzchni ładunkowej oraz układ regulacji ciśnienia w oponach sprawiają, że przyczepa jest specjalistą w zakresie transportu dużych ładunków, również w terenie nieutwardzonym.
Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje również Zetrosa 2036 A 4×4
z silnikiem Euro III o mocy 265 kW (360 KM). Podwozie jest wyposażone
w skrzynię biegów Mercedes-Benz G 260-16/11,7-0,69 z dwutarczowym sprzęgłem. Kompaktowe wymiary 8840 mm długości, 2550 mm szerokości i 3560 mm wysokości oraz stosunkowo mały rozstaw osi 5100 mm sprawiają, że ciężarówka jest stosunkowo zwrotna. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu dwuosiowego wynosi 16,5 tony. Kabina kierowcy z siedzeniem środkowym oferuje miejsce dla trzech osób oraz dodatkową przestrzeń schowkową z punktami mocowania w kabinie, dzięki czemu można łatwo przewozić nawet obszerne wyposażenie. Zetros jest zaprojektowany jako pojazd do transportu materiałów i żołnierzy z zabudową skrzyniową o niskim stopniu skrętu.
Z typoszeregu Mercedes-Benz Arocs
Mercedes-Benz Arocs oferuje klientom dużą różnorodność wariantów napędu, wielkości kabin kierowcy i elementów wyposażenia. Ta indywidualna konfiguracja umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych wymagań klienta i scenariuszy zastosowania. Mocne silniki, wysoce wytrzymałe komponenty napędu oraz solidna konstrukcja podwozia i zawieszenia zapewniają wysoką zdolność do jazdy terenowej.
Arocs jest dostępny z wydajnymi silnikami Euro VI. Oferta silników sięga od 7,7 litra pojemności skokowej o mocy 175 kW (238 KM) do 15,6 litra pojemności skokowej o mocy 460 kW (625 KM). Umożliwia to transport ciężkich ładunków o masie całkowitej zestawu do 250 ton. Do eksploatacji w regionach o niższych wymaganiach dotyczących emisji spalin lub gorszej jakości paliwa Arocs jest dostępny również z certyfikatem emisji spalin Euro III i Euro V.
Opcjonalnie można zamontować turbosprzęgło z retarderem. Umożliwia płynne przenoszenie mocy nawet przy wysokim obciążeniu. Dla kierowcy oznacza to większy komfort jazdy podczas ruszania i zatrzymywania oraz bardziej precyzyjne manewrowanie z wejściowymi momentami obrotowymi do 3000 Nm i pełnym wykorzystaniem mocy silnika aż do granicy Traction Limit. Ograniczone zużycie przekładni i dłuższa żywotność komponentów napędu przyczyniają się do większej bezobsługowości.
Wystawiony na targach IDEX 2025 Mercedes-Benz Arocs 4042 AS 6×6 to ciężki ciągnik siodłowy z ogumieniem bliźniaczym i podwójną wciągarką, odpowiedni do ciężkiego transportu terenowego, na przykład jako cysterna. Podwójna wciągarka linowa może być również wykorzystywana do wyciągania uszkodzonych pojazdów oraz do załadunku i rozładunku na naczepie niskopodwoziowej.
Arocs 4042 AS 6×6 ma taki sam silnik jak modele Zetrosa. R6-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 spełniający normę emisji spalin Euro III osiąga w tym wariancie o pojemności skokowej 12,8 litra moc 310 kW (421 KM). Skrzynia biegów Mercedes-Benz Powershift 3 przełącza się w pełni automatycznie, zapewniając oszczędny styl jazdy i jednocześnie odciążając kierowcę. Jeśli kierowca chce polegać na własnej czułości podczas zmiany biegów, może opcjonalnie skorzystać z trybu manualnego.
Trójosiowy Arocs 4042 AS 6×6 ma 8200 mm długości, 2500 mm szerokości i 3500 mm wysokości przy rozstawie osi 4200 mm. Pojazd trzyosiowy ma dopuszczalną masę całkowitą 40 ton (dziewięć ton na osi przedniej i dwa razy 16 ton na obu osiach tylnych) i masę całkowitą zestawu drogowego 250 ton.
Wyposażenie specjalne dla służb obronnych obejmuje luk dachowy, który można otwierać i zamykać zamiast składać, oraz światła maskujące, które minimalizują widoczność podczas jazdy nocą. Ponadto Arocs jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach z bezstopniową regulacją ciśnienia w celu zwiększenia dzielności terenowej.
Podwozie specjalne do zabudów chronionych (FGA)
Podwozie FGA stanowi podstawę dla pojazdów taktycznych opancerzonych (Armoured Personal Carrier, APC) z zabezpieczonymi ogniwami o dopuszczalnej masie całkowitej do 14,8 t. Wielu producentów pojazdów wojskowych buduje swoje produkty na tym podwoziu pochodzącym z Unimoga i korzysta w ten sposób z DNA Unimoga, które sprawdziło się od dziesięcioleci: osie portalowe z rurami przesuwnymi i sprężynami śrubowymi. Komponenty te umożliwiają wysoką zdolność terenową Unimoga dzięki kompleksowemu serwisowi i zaopatrzeniu w części zamienne oraz wsparciu ze strony ekspertów Mercedes-Benz Special Trucks.
Zespół napędowy wystawionego podwozia FGA 14,8 jest wyposażony w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM) i jest połączony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison 3500. Podwozie zawiera mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, które są przystosowane do różnych zabudów.
Źródło: Daimler Truck