NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • All
  • Czy odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny?

Czy odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny?

sobota, 23 marzec 2019 / Opublikowane w All

Czy odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny?

Takiego procesu w Polsce jeszcze nie było. Mieszkaniec Tychów pozwał właśnie Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kierowca domaga się od GDDKiA likwidacji odcinkowego pomiaru prędkości na DK11 pisze interia.pl

Pomiar prędkości 1
Jak informuje „Gazeta Wyborcza” do Sądu Okręgowego w Katowicach trafił pozew autorstwa Marka Jarockiego z Tychów. W opinii mężczyzny działania śląskiej delegatury GDDKiA „naruszają jego dobra osobiste, prawo do prywatności i ochrony wizerunku”.
Chodzi oczywiście o fakt, że urządzenia wykorzystywane do odcinkowego pomiaru prędkości rejestrują dane (tablice rejestracyjne) wszystkich pokonujących dany odcinek pojazdów, a nie wyłącznie tych, których kierowcy dopuścili się przekroczenia prędkości.
W piątek, 15 marca, w podobnym tonie wypowiedział się sąd administracyjny w Hanowerze. Sędziowie uznali, że zasada działania urządzeń pozostaje w sprzeczności z niemieckim prawem i nakazali ich natychmiastowe (!) wyłączenie. Sąd wskazał, że w niemieckich przepisach brak jest podstawy prawnej pozwalającej na tego rodzaju, automatyczne, rejestrowanie danych. Przywrócenie odcinkowego pomiaru prędkości na lokalnych drogach wymaga więc pilnej interwencji władz centralnych.
Podobne argumenty przedstawił mieszkaniec Tychów. Żadna ustawa nie dopuszcza możliwości gromadzenia informacji o działaniach kierowców „na wszelki wypadek” z założenia, że być może popełnią wykroczenie – stwierdził w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” autor pozwu – Marek Jarocki. Mieszkaniec Tychów ma bogate doświadczenie sądowe. Już dwukrotnie udało mu się wygrać procesy z policją udowadniając m.in., że mundurowi wykorzystywali radar niezgodnie z instrukcją obsługi czy posługiwali się źle skalibrowanym wideorejestratorem…
Odcinkowy pomiar prędkości działa na polskich drogach od połowy 2016 roku. Sam system, jak to w Polsce często bywa, rodził się w bólach. Jeszcze przed końcem 2015 roku, na długo przed zakończeniem prac, Główny Inspektorat Transportu Drogowego w pośpiechu dokonał odbioru 29 urządzeń, by nie stracić unijnego dofinansowania. Za symboliczną datę uruchomienia odcinkowego pomiaru prędkości przyjąć można listopad 2016 roku, gdy urządzenia kontrolne działały już w 20 z 29 zaplanowanych lokalizacji.
W opinii władz system przyczynił się do znacznej poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W listopadzie 2017 roku Marek Chodkiewicz – ówczesny podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury – informował, że „jednym z kryteriów badania skuteczności funkcjonowania urządzeń rejestrujących jest długookresowa zmiana liczby rejestrowanych naruszeń (prędkości – przyp. red). W przypadku pierwszych zainstalowanych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w miejscowości Karniewo wskazuje ona na zmniejszenie liczby rejestrowanych naruszeń o ok. 35 proc., a dla lokalizacji urządzeń w miejscowościach Łosiów i Łuszczów odpowiednio o 45 proc. i 78 proc. (dla porównania przyjęto średniomiesięczną liczbę rejestrowanych naruszeń w okresie od grudnia 2015 r. do maja 2016 r. w porównaniu do średniomiesięcznej liczby zarejestrowanych naruszeń w okresie od czerwca 2016 r. do września 2017 r.)”.
Wątpliwości co do rzeczywistej poprawy bezpieczeństwa za sprawą odcinkowemu pomiarowi prędkości ma jednak Najwyższa Izba Kontroli. Z początkiem stycznia bieżącego roku inspektorzy NIK rozpoczęli kontrolę mającą na celu ustalić rzeczywisty wpływ systemu na bezpieczeństwo ruchu.
Źródło: interia.pl
Źródłom fotografii: interia.pl

TAG: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, kontrola prędkości, Najwyższa Izba Kontroli, pomiar prędkośći, prękość, proces, radar, sąd, tablice rejestracyjne, znaki

Co możesz jeszcze przeczytać

Przestawienie samochodu po zakończonej zmianie | Na Osi 1073
Kierowca i jego Scania oraz naprawa IVECO Stralis Euro 6 | ODCINEK Na Osi 1116
Najbardziej awaryjne auta. Raport TUV 2019.

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP