NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Co druga firma transportowa nie planuje w tym roku rozwoju

Co druga firma transportowa nie planuje w tym roku rozwoju

środa, 25 czerwiec 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Co druga firma transportowa nie planuje w tym roku rozwoju

Wysokie ceny paliw i opłat autostradowych, niższe stawki zleceń oraz wzrost kosztów utrzymania floty to trzy największe problemy polskich firm transportowych. Przewoźników blokują też zmiany w przepisach oraz presja płacowa kierowców. To główne wnioski z badania „Problemy i wyzwania firm transportowych” zrealizowanego na zlecenie Rzetelnej Firmy. Istotnym obciążeniem jest też zadłużenie opiewające na 1,3 miliarda złotych.

Zadłużenie firm z sektora TSL wynosi 1,63 mld zł, z czego aż 1,3 mld zł to zaległości przewoźników. Ten dług obciąża 23 345 przedsiębiorców – średnio na jednego przypada ponad 174 tys. zł. Wśród nich znajduje się też rekordzista, który winien jest 7,4 mln zł. 

Branża TSL od dłuższego czasu znajduje się pod presją finansową, ale dane, którymi obecnie dysponujemy, pokazują, że sytuacja staje się coraz bardziej wymagająca. Najbardziej dotyka to przewoźników. Jednym z kluczowych czynników pogarszających kondycję sektora są stale rosnące koszty operacyjne – w tym ceny paliw. Według notowań serwisu e-petrol.pl, średnia cena detaliczna oleju napędowego w Polsce w drugim tygodniu czerwca 2025 roku wyniosła 6,49 zł za litr, co oznacza wzrost o blisko 9 procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku (5,95 zł/l w czerwcu 2024). Co prawda przez kilka ostatnich miesięcy mieliśmy do czynienia z obniżką hurtowych cen paliw, ale to się już skończyło. Atak Izraela na Iran sprawił, że cena ropy zaczęła piąć się w górę. Dla wielu firm transportowych, w których paliwo stanowi nawet 30-40 procent kosztów, to zmiana o realnym wpływie na rentowność działalności – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

65 proc. firm ogranicza koszty

Branża transportowa staje dziś w obliczu wyzwań – aż 65 proc. firm koncentruje się na optymalizacji kosztów, szukając sposobów na poprawę rentowności. Jednocześnie niemal połowa (48 proc.) przedsiębiorstw nie planuje żadnych działań rozwojowych w 2025 roku.

Z badania Rzetelnej Firmy „Problemy i wyzwania firm transportowych” wynika, że tylko co piąty przewoźnik zamierza rozbudować flotę pojazdów z silnikami spalinowymi, a jedynie 6 proc. myśli o inwestycji w pojazdy zeroemisyjne lub skorzystaniu z dostępnych dofinansowań.

Strategie nastawione na wzrost zysków koncentrują się głównie na cięciach – zarówno obecnie (65 proc. firm), jak i w planach na przyszłość (56 proc.). Pozostałe działania, takie jak dywersyfikacja czy dokładniejsza weryfikacja zleceniodawców, mają zdecydowanie mniejszy udział.

Ostrożność w inwestycjach to naturalna reakcja firm na niepewność rynkową i stałe optymalizowanie kosztów. Widać, że to nie wystarcza – równie ważne staje się zabezpieczanie płynności finansowej, szczególnie przy notorycznie pojawiającym się problemie opóźnień w płatnościach za wykonane usługi transportowe. W wielu przypadkach to właśnie niewypłacalność zleceniodawców okazuje się głównym źródłem trudności operacyjnych i barier dla rozwoju. Dlatego znaczenia nabiera dokładna weryfikacja kontrahentów. Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa, że lepiej zapobiegać problemom finansowym, niż je potem rozwiązywać. Warto przykładać wagę do sprawdzania wiarygodności zleceniodawców – to działanie, które nie tylko zwiększa bezpieczeństwo finansowe firmy, ale też buduje długofalową stabilność. Brak takiej weryfikacji może skutkować nieściągalnymi należnościami i poważnymi perturbacjami w płynności finansowej. Firmy, które stawiają na transparentność i współpracę z rzetelnymi partnerami, budują przewagę konkurencyjną opartą na zaufaniu – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Rosnące koszty, regulacje i rekrutacja

Firmy zajmujące się transportem lekkim i ciężkim w kraju i poza jego granicami mierzą się z szeregiem poważnych wyzwań. Zdaniem respondentów, do trzech największych należą: wzrost cen paliw i opłat autostradowych (71 proc.), niższe stawki zleceń (65 proc.) oraz wzrost kosztów utrzymania floty, np. ubezpieczeń (64 proc.).

Działalność firm najbardziej utrudniają nowe przepisy dotyczące opłat drogowych i autostradowych (69 proc.). Ponadto, ponad połowa badanych wskazała na politykę klimatyczną UE oraz zmiany w przepisach dotyczących płacy minimalnej. Większość firm, bo 61 proc., w tym 42 proc. zdecydowanie, uważa, że czas przewidziany na wdrożenie regulacji klimatycznych jest niewystarczający na adaptację w branży. Kolejnym istotnym problemem jest rekrutacja kierowców. Aż 60 proc. firm za największe wyzwanie uznaje wysokie oczekiwania finansowe potencjalnych pracowników. Inne wskazywane trudności to trudne warunki pracy, brak doświadczonych kierowców oraz wzrost oczekiwań dotyczących podwyżek wynagrodzenia – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy. 

Firmy transportowe same postulują zmiany, które mogłyby poprawić ich sytuację, takie jak uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (42 proc.), wprowadzenie zakazu przewozów na terenie UE przez firmy spoza UE oraz zmniejszenie liczby odgórnych regulacji.

Ostrożny optymizm wśród przewoźników

Prognozy na najbliższe 12 miesięcy są również zróżnicowane. Co druga badana firma uważa, że jej własna sytuacja finansowa pozostanie w obecnym stanie, a co trzecia prognozuje poprawę. Firmy spodziewające się tego najczęściej przewidują wzrost miesięcznych zysków o maksymalnie 10 proc. (44 proc.). Natomiast w odniesieniu do całej branży, 44 proc. firm jest zdania, że jej sytuacja finansowa nie polepszy się, pogorszenie prognozuje natomiast 33 proc.

Właściciele i osoby decyzyjne w firmach przewozowych znacznie lepiej oceniają swoją własną sytuację finansową niż kondycję całej branży transportowej. Aż 44 proc. przedsiębiorstw transportowych przebadanych przez Rzetelną Firmę określa swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Tymczasem, niespełna 16 proc. firm ocenia pozytywnie ogólną kondycję branży, a aż 61 proc. uważa ją za złą. Optymizm rośnie wraz z wielkością firmy – dobrze ocenia ją 8 proc. mikro, 23 proc. małych oraz 40 proc średnich przedsiębiorstw.

Ogólnopolskie badanie „Problemy i wyzwania firm transportowych” zostało zrealizowane na zlecenie Rzetelnej Firmy w kwietniu 2025 r., przez IMAS International – metodą CAWI i grupie klientów Kaczmarski Group, KRD, NFG na reprezentatywnej grupie 300 firm transportowych z sektora MŚP (transport lądowy lekki i ciężki, krajowy i międzynarodowy; wykluczenie magazynów, spedycji i transportu pasażerskiego).

 

Źródło: ZOOM bsc

TAG: branża transportowa, Branża TS, Problemy i wyzwania firm transportowych, przewoźnik, Rzetelna Firma, TSL, Zarząd Krajowego Rejestru Długów, zoom bsc

Co możesz jeszcze przeczytać

Wydajność floty w transporcie – jak ją kontrolować i zwiększać?
Manewr szeryfa [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Manewr szeryfa [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Master Truck Show cz. 3, Spotkanie Pracodawców Transportu Ponadnormatywnego | Na Osi 1046

Najczęściej czytane

  • Prawdziwy taniec na drodze | ZAJAWKA Na Osi 1140

    W 1140 odcinku Na Osi przeanalizujemy prawdziwy...
  • Bauma 2025 część 5 i Truck Story: Astra | ZAJAWKA Na Osi 1140

    W 1140 odcinku Na Osi: Bauma 2025 część 5 i Tru...
  • Poznań Motor Show 2025 cz. 3, Muzeum WENA i Micrus, Bauma 2025 cz. 4 | Na Osi ODCINEK 1139

    W 1139 odcinku Na Osi: Poznań Motor Show 2025 c...
  • Trucker Club ODCINEK 16/2025

    9 część relacji z Master Truck Show 2024, oraz ...
  • Bauma 2025 część 3 | Na Osi 1138

    Relacja z targów Bauma 2025 - część 3. Materia...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP