Wörth am Rhein/Leinfelden-Echterdingen, Niemcy.
Daimler Truck, jako jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, stymuluje rozwój zrównoważonego transportu. Firma postawiła sobie za cel, aby najpóźniej w roku 2039 oferować na kluczowych globalnych rynkach (w krajach EU30, USA i Japonii) wyłącznie takie pojazdy fabrycznie nowe, które w trakcie jazdy będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Napęd wodorowy może być optymalnym rozwiązaniem w przypadku trudnych i wymagających elastyczności zastosowań w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.
Na drodze do dekarbonizacji transportu Daimler Truck wkracza teraz w kolejną fazę rozwoju samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Po zakończeniu intensywnych testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 Truck osiągnęły już zaawansowany etap rozwoju, dzięki czemu mogą przejść testy klienckie w codziennych operacjach logistycznych w ramach różnych obszarów zastosowań.
W ośrodku rozwojowo-testowym koncernu w Wörth am Rhein Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, w obecności Hildegard Müller, przewodniczącej niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA, ogłosił rozpoczęcie testów klienckich pięciu prototypowych ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck we współpracy z firmami Air Products, Amazon, Holcim, INEOS i Wiedmann & Winz. Około roczna faza testowa umożliwi wymienionym klientom wczesne zebranie praktycznych doświadczeń w transporcie realizowanym z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Natomiast zespół projektantów Daimler Truck zbierze cenną wiedzę na temat eksploatacji ciężarówek napędzanych ciekłym wodorem w warunkach rzeczywistych, uzyska informacje zwrotne dotyczące potrzeb klientów i będzie mógł je wykorzystywać w pracach projektowych nad pojazdami seryjnymi, które potrwają do końca obecnej dekady.
Pięć ciężarówek GenH2 Truck będzie eksploatowanych w Niemczech w transporcie dalekobieżnym, na odpowiednich trasach w różnych obszarach zastosowania – np. w transporcie materiałów budowlanych, kontenerów morskich czy butli z gazem. Podczas testów klienckich pojazdy pozostaną pod bezpośrednim nadzorem i kontrolą producenta. Tankowanie pojazdów będzie odbywało się na wyznaczonych stacjach tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w Wörth am Rhein (Nadrenia-Palatynat) oraz w Duisburgu (Nadrenia Północna-Westfalia).
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: „W procesie dekarbonizacji transportu stawiamy na napędy akumulatorowo-elektryczne i wodorowe. Warunkiem udanej transformacji jest wystarczająca i powszechna dostępność zielonej energii – a do tego potrzebujemy obu technologii. Wykonujemy teraz ważny krok w kierunku osiągnięcia ich gotowości do produkcji seryjnej: rozpoczynamy testy naszych pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck w rzeczywistych codziennych operacjach transportowych. Co jednak istotne, neutralne pod względem emisji CO2 pojazdy o wysokich osiągach nie wystarczą do wprowadzenia w życie zrównoważonego transportu. Konieczna jest do tego również odpowiednia infrastruktura ładowania i tankowania oraz zrównanie kosztów z konwencjonalnymi pojazdami. Wprawdzie gremia polityczne i przedsiębiorstwa energetyczne wykazują już aktywność na tym polu, jednak pilnie potrzeba dalszego zwiększania tempa odpowiednich działań w całej Europie!”.
Przewodnicząca VDA Hildegarda Müller uzupełnia: „Na drodze do neutralnej klimatycznie mobilności jutra należy wykorzystać potencjał wszystkich dostępnych technologii. Elektromobilności – szczególnie w segmencie ciężkich pojazdów użytkowych – nie można utożsamiać wyłącznie z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Trzeba również uwzględnić wodorowy napęd na ogniwa paliwowe jako element zróżnicowania technicznego. Producenci dysponują już właściwymi modelami, zarówno w fazie rozwoju, jak i produkcji, jednak teraz konieczne jest stworzenie odpowiednich uwarunkowań politycznych. Należy pilnie stworzyć odpowiednią do potrzeb sieć stacji tankowania wodoru oraz powiązaną infrastrukturę. Istnieje tu pilna potrzeba podjęcia działań przez gremia polityczne, Federalną Agencję Sieci i sektor energetyczny”.
W czasie testów pięć ciągników siodłowych będzie wykorzystywanych przez klientów do różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Amazon użyje ciężarówki GenH2 Truck w swojej sieci logistycznej w Niemczech, Air Products do transportu butli z gazem, Wiedmann & Winz do przewozu kontenerów morskich, Holcim w logistyce materiałów budowlanych, a VERVAEKE, firma logistyczna INEOS – do transportu PVC i winylu.
Pod względem osiągów pojazd GenH2 Truck jest porównywalny z konwencjonalnymi ciężarówkami do transportu dalekobieżnego
Konstruktorzy Daimler Truck oparli charakterystykę pojazdu GenH2 Truck na parametrach siły napędowej, zasięgu i mocy konwencjonalnego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros do transportu dalekobieżnego. Ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck skierowane do testowej eksploatacji z udziałem klientów oferują masę całkowitą zestawu ciężarowego 40 ton i ładowność ok. 25 ton. Tak znaczną ładowność, a także duży zasięg kilometrowy, umożliwiają dwa specjalne zbiorniki na ciekły wodór oraz wydajny system ogniw paliwowych firmy cellcentric, spółki joint venture Daimler Truck i Volvo Group. To one są „sercem” pojazdu GenH2 Truck.
Zastosowany w GenH2 Truck system ogniw paliwowych osiąga moc 300 kW (2 x 150 kW), a wbudowany akumulator dodatkowo, przez ograniczony czas, do 400 kW. Pojemność akumulatora jest stosunkowo niewielka i wynosi 70 kWh, gdyż nie stanowi on źródła energii, ale jest dołączany głównie w określonych sytuacjach, jako wsparcie mocy ogniwa paliwowego, np. gdy zapotrzebowanie na moc gwałtownie wzrośnie w trakcie przyśpieszania lub jazdy pod górę z pełnym ładunkiem. Jednocześnie stosunkowo niewielka masa akumulatora, doładowywanego energią odzyskiwaną z hamowania oraz nadmiarową energią z ogniw paliwowych, umożliwia zwiększenie ładowności. Kluczowym elementem wyrafinowanej strategii działania systemu ogniw
paliwowych i akumulatora jest układ chłodząco-grzewczy, który utrzymuje wszystkie elementy w odpowiedniej temperaturze roboczej, zapewniając im w ten sposób maksymalną żywotność. Dwa silniki elektryczne zastosowane w wersji przedseryjnej zaprojektowano na łączną moc ciągłą 2 x 230 kW i maksymalną 2 x 330 kW. Ich moment obrotowy wynosi odpowiednio 2 x 1577 Nm i 2 x 2071 Nm.
Pokonywanie znacznych odległości umożliwiają dwa wykonane ze stali nierdzewnej zbiorniki na ciekły wodór, każdy o pojemności aż 44 kg. Konstrukcja systemu stalowych zbiorników opiera się na połączeniu ze sobą dwóch rur, umieszczonych jedna w drugiej i izolowanych próżniowo.
Ciekły wodór umożliwia zasięgi nawet do ponad 1000 kilometrów
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną niż wodór w stanie gazowym. Pozwala to na przewożenie większej ilości wodoru i w rezultacie znacznie zwiększa zasięg oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalną ciężarówką napędzaną olejem napędowym. W przypadku ciekłego wodoru możliwe jest znaczne obniżenie kosztów transportu paliwa, a zbiorniki ciekłego wodoru są tańsze i lżejsze niż zbiorniki wodoru gazowego przewożonego pod ciśnieniem. W rezultacie zastosowanie ciekłego wodoru m.in. zwiększa ładowność pojazdu. Dlatego ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 jest równie dobrze przystosowana do wykonywania trudnych i wymagających elastyczności operacji w transporcie dalekobieżnym, jak konwencjonalne samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym.
Daimler Truck wykazał to z powodzeniem we wrześniu 2023 r., kiedy to dopuszczony do ruchu drogowego prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck ukończył #HydrogenRecordRun, pokonując 1047 km na jednym tankowaniu.
Głosy klientów Air Products, Amazon, Holcim, INEOS/VERVAEKE i Wiedmann & Winz z okazji rozpoczęcia testów klienckich 25 lipca 2024 r.
Seifi Ghasemi, Chairman, President i Chief Executive Officer w firmie Air Products: „Logistyka jest integralną częścią naszej działalności – każdego dnia tysiące ciężarówek dostarczają gazy przemysłowe do naszych klientów. Testy ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck w warunkach rzeczywistych to kluczowy krok na drodze do przejścia naszej floty pojazdów dystrybucyjnych na napęd wodorowy. W procesie transformacji w kierunku zrównoważonego transportu kluczowe znaczenie ma również bezpieczna i niezawodna produkcja, transport i dystrybucja wodoru produkowanego ze źródeł odnawialnych wzdłuż całego łańcucha tworzenia wartości. Jest to sprawdzony obszar specjalizacji Air Products; jesteśmy dumni, że w ramach tego projektu możemy zapewnić krytyczną infrastrukturę tankowania i ciekły wodór”.
Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services: „Amazon z determinacją dąży do realizacji celów klimatycznych, a więc do osiągnięcia do roku 2040 neutralności węglowej we wszystkich swoich procesach operacyjnych. Kluczową rolę w dokonaniu tego przełomowego kroku odegra dekarbonizacja naszej sieci transportowej. Dlatego musimy nadal inwestować, eksperymentować i stawiać na innowacje. Cieszy nas możliwość dalszego wspierania zespołu konstruktorów Daimler Truck w kolejnej fazie projektu”.
John H. Landwehr, Gerdes + Landwehr, partner grupy przedsiębiorstw Holcim: „W realizowanym przez nas transporcie ładunków masowych ładowność zawsze odgrywa kluczową rolę w kontekście śladu węglowego i efektywności. Po intensywnych testach samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, z przyjemnością rozpoczynamy kolejne testy na drodze do zrównoważonego transportu przyszłości – z udziałem ciężarówki napędzanej wodorem. Jedynie opierając się na własnym, intensywnym doświadczeniu, możemy podejmować właściwe decyzje dotyczące transformacji, która rozpocznie się w naszej Grupie w 2025 roku”.
INEOS i VERVAEKE
Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen w firmie INEOS Inovyn: „Cieszymy się na udział w testach klienckich technologii ogniw paliwowych. Wodór to nowatorskie źródło energii, które odmieni transport ciężarowy i ułatwi nam osiągnięcie bezemisyjnej przyszłości. Jako największy w Europie operator instalacji do elektrolizy oraz producent i użytkownik niskoemisyjnego wodoru, INEOS ma wyjątkową pozycję, umożliwiającą stymulowanie tej kluczowej transformacji. Wraz z naszym partnerem logistycznym VERVAEKE cieszymy się, mogąc wspierać Daimler Truck”.
Frédéric Derumeaux, CEO firmy VERVAEKE: „Jestem zachwycony tym projektem, doskonale wpisującym się w naszą strategię radykalnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Napędzanie ciężkich samochodów ciężarowych ciekłym wodorem to rewolucyjny i przełomowy krok naprzód. Jako wiodący przewoźnik mamy do odegrania ważną rolę, a ta wyjątkowa współpraca z INEOS i Daimler Truck umożliwi nam przetestowanie prawdziwie bezemisyjnej logistyki”.
Dyrektor zarządzający dr Micha Lege, Wiedmann & Winz z Geislingen: „Nasza firma była od zawsze zainteresowana innowacjami; Wiedmann & Winz to jedno z pierwszych przedsiębiorstw, które postawiły na telematykę i cyfryzację w transporcie, wprowadzając FleetBoard. Od niedawna w codziennych operacjach spedycyjnych korzystamy również z ciągnika siodłowego eActros 300. Teraz pragniemy wykonać kolejny krok i wziąć udział w testach dalekobieżnej ciężarówki GenH2 Truck z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe”.
Źródło: Daimler Truck Polska