NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi w operacjach logistycznych: rozpoczęcie testów klienckich pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck

Ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi w operacjach logistycznych: rozpoczęcie testów klienckich pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck

poniedziałek, 05 sierpień 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi w operacjach logistycznych: rozpoczęcie testów klienckich pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck

Wörth am Rhein/Leinfelden-Echterdingen, Niemcy.

Daimler Truck, jako jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, stymuluje rozwój zrównoważonego transportu. Firma postawiła sobie za cel, aby najpóźniej w roku 2039 oferować na kluczowych globalnych rynkach (w krajach EU30, USA i Japonii) wyłącznie takie pojazdy fabrycznie nowe, które w trakcie jazdy będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Napęd wodorowy może być optymalnym rozwiązaniem w przypadku trudnych i wymagających elastyczności zastosowań w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.

Na drodze do dekarbonizacji transportu Daimler Truck wkracza teraz w kolejną fazę rozwoju samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Po zakończeniu intensywnych testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 Truck osiągnęły już zaawansowany etap rozwoju, dzięki czemu mogą przejść testy klienckie w codziennych operacjach logistycznych w ramach różnych obszarów zastosowań.

W ośrodku rozwojowo-testowym koncernu w Wörth am Rhein Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, w obecności Hildegard Müller, przewodniczącej niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA, ogłosił rozpoczęcie testów klienckich pięciu prototypowych ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck we współpracy z firmami Air Products, Amazon, Holcim, INEOS i Wiedmann & Winz. Około roczna faza testowa umożliwi wymienionym klientom wczesne zebranie praktycznych doświadczeń w transporcie realizowanym z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Natomiast zespół projektantów Daimler Truck zbierze cenną wiedzę na temat eksploatacji ciężarówek napędzanych ciekłym wodorem w warunkach rzeczywistych, uzyska informacje zwrotne dotyczące potrzeb klientów i będzie mógł je wykorzystywać w pracach projektowych nad pojazdami seryjnymi, które potrwają do końca obecnej dekady.

Pięć ciężarówek GenH2 Truck będzie eksploatowanych w Niemczech w transporcie dalekobieżnym, na odpowiednich trasach w różnych obszarach zastosowania – np. w transporcie materiałów budowlanych, kontenerów morskich czy butli z gazem. Podczas testów klienckich pojazdy pozostaną pod bezpośrednim nadzorem i kontrolą producenta. Tankowanie pojazdów będzie odbywało się na wyznaczonych stacjach tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w Wörth am Rhein (Nadrenia-Palatynat) oraz w Duisburgu (Nadrenia Północna-Westfalia).

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: „W procesie dekarbonizacji transportu stawiamy na napędy akumulatorowo-elektryczne i wodorowe. Warunkiem udanej transformacji jest wystarczająca i powszechna dostępność zielonej energii – a do tego potrzebujemy obu technologii. Wykonujemy teraz ważny krok w kierunku osiągnięcia ich gotowości do produkcji seryjnej: rozpoczynamy testy naszych pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck w rzeczywistych codziennych operacjach transportowych. Co jednak istotne, neutralne pod względem emisji CO2 pojazdy o wysokich osiągach nie wystarczą do wprowadzenia w życie zrównoważonego transportu. Konieczna jest do tego również odpowiednia infrastruktura ładowania i tankowania oraz zrównanie kosztów z konwencjonalnymi pojazdami. Wprawdzie gremia polityczne i przedsiębiorstwa energetyczne wykazują już aktywność na tym polu, jednak pilnie potrzeba dalszego zwiększania tempa odpowiednich działań w całej Europie!”.

 

Przewodnicząca VDA Hildegarda Müller uzupełnia: „Na drodze do neutralnej klimatycznie mobilności jutra należy wykorzystać potencjał wszystkich dostępnych technologii. Elektromobilności – szczególnie w segmencie ciężkich pojazdów użytkowych – nie można utożsamiać wyłącznie z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Trzeba również uwzględnić wodorowy napęd na ogniwa paliwowe jako element zróżnicowania technicznego. Producenci dysponują już właściwymi modelami, zarówno w fazie rozwoju, jak i produkcji, jednak teraz konieczne jest stworzenie odpowiednich uwarunkowań politycznych. Należy pilnie stworzyć odpowiednią do potrzeb sieć stacji tankowania wodoru oraz powiązaną infrastrukturę. Istnieje tu pilna potrzeba podjęcia działań przez gremia polityczne, Federalną Agencję Sieci i sektor energetyczny”.

W czasie testów pięć ciągników siodłowych będzie wykorzystywanych przez klientów do różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Amazon użyje ciężarówki GenH2 Truck w swojej sieci logistycznej w Niemczech, Air Products do transportu butli z gazem, Wiedmann & Winz do przewozu kontenerów morskich, Holcim w logistyce materiałów budowlanych, a VERVAEKE, firma logistyczna INEOS – do transportu PVC i winylu.

Pod względem osiągów pojazd GenH2 Truck jest porównywalny z konwencjonalnymi ciężarówkami do transportu dalekobieżnego

Konstruktorzy Daimler Truck oparli charakterystykę pojazdu GenH2 Truck na parametrach siły napędowej, zasięgu i mocy konwencjonalnego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros do transportu dalekobieżnego. Ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck skierowane do testowej eksploatacji z udziałem klientów oferują masę całkowitą zestawu ciężarowego 40 ton i ładowność ok. 25 ton. Tak znaczną ładowność, a także duży zasięg kilometrowy, umożliwiają dwa specjalne zbiorniki na ciekły wodór oraz wydajny system ogniw paliwowych firmy cellcentric, spółki joint venture Daimler Truck i Volvo Group. To one są „sercem” pojazdu GenH2 Truck.

Zastosowany w GenH2 Truck system ogniw paliwowych osiąga moc 300 kW (2 x 150 kW), a wbudowany akumulator dodatkowo, przez ograniczony czas, do 400 kW. Pojemność akumulatora jest stosunkowo niewielka i wynosi 70 kWh, gdyż nie stanowi on źródła energii, ale jest dołączany głównie w określonych sytuacjach, jako wsparcie mocy ogniwa paliwowego, np. gdy zapotrzebowanie na moc gwałtownie wzrośnie w trakcie przyśpieszania lub jazdy pod górę z pełnym ładunkiem. Jednocześnie stosunkowo niewielka masa akumulatora, doładowywanego energią odzyskiwaną z hamowania oraz nadmiarową energią z ogniw paliwowych, umożliwia zwiększenie ładowności. Kluczowym elementem wyrafinowanej strategii działania systemu ogniw
paliwowych i akumulatora jest układ chłodząco-grzewczy, który utrzymuje wszystkie elementy w odpowiedniej temperaturze roboczej, zapewniając im w ten sposób maksymalną żywotność. Dwa silniki elektryczne zastosowane w wersji przedseryjnej zaprojektowano na łączną moc ciągłą 2 x 230 kW i maksymalną 2 x 330 kW. Ich moment obrotowy wynosi odpowiednio 2 x 1577 Nm i 2 x 2071 Nm.

Pokonywanie znacznych odległości umożliwiają dwa wykonane ze stali nierdzewnej zbiorniki na ciekły wodór, każdy o pojemności aż 44 kg. Konstrukcja systemu stalowych zbiorników opiera się na połączeniu ze sobą dwóch rur, umieszczonych jedna w drugiej i izolowanych próżniowo.

Ciekły wodór umożliwia zasięgi nawet do ponad 1000 kilometrów

W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną niż wodór w stanie gazowym. Pozwala to na przewożenie większej ilości wodoru i w rezultacie znacznie zwiększa zasięg oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalną ciężarówką napędzaną olejem napędowym. W przypadku ciekłego wodoru możliwe jest znaczne obniżenie kosztów transportu paliwa, a zbiorniki ciekłego wodoru są tańsze i lżejsze niż zbiorniki wodoru gazowego przewożonego pod ciśnieniem. W rezultacie zastosowanie ciekłego wodoru m.in. zwiększa ładowność pojazdu. Dlatego ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 jest równie dobrze przystosowana do wykonywania trudnych i wymagających elastyczności operacji w transporcie dalekobieżnym, jak konwencjonalne samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym.
Daimler Truck wykazał to z powodzeniem we wrześniu 2023 r., kiedy to dopuszczony do ruchu drogowego prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck ukończył #HydrogenRecordRun, pokonując 1047 km na jednym tankowaniu.

Głosy klientów Air Products, Amazon, Holcim, INEOS/VERVAEKE i Wiedmann & Winz z okazji rozpoczęcia testów klienckich 25 lipca 2024 r.

Seifi Ghasemi, Chairman, President i Chief Executive Officer w firmie Air Products: „Logistyka jest integralną częścią naszej działalności – każdego dnia tysiące ciężarówek dostarczają gazy przemysłowe do naszych klientów. Testy ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck w warunkach rzeczywistych to kluczowy krok na drodze do przejścia naszej floty pojazdów dystrybucyjnych na napęd wodorowy. W procesie transformacji w kierunku zrównoważonego transportu kluczowe znaczenie ma również bezpieczna i niezawodna produkcja, transport i dystrybucja wodoru produkowanego ze źródeł odnawialnych wzdłuż całego łańcucha tworzenia wartości. Jest to sprawdzony obszar specjalizacji Air Products; jesteśmy dumni, że w ramach tego projektu możemy zapewnić krytyczną infrastrukturę tankowania i ciekły wodór”.

 

Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services: „Amazon z determinacją dąży do realizacji celów klimatycznych, a więc do osiągnięcia do roku 2040 neutralności węglowej we wszystkich swoich procesach operacyjnych. Kluczową rolę w dokonaniu tego przełomowego kroku odegra dekarbonizacja naszej sieci transportowej. Dlatego musimy nadal inwestować, eksperymentować i stawiać na innowacje. Cieszy nas możliwość dalszego wspierania zespołu konstruktorów Daimler Truck w kolejnej fazie projektu”.

 

John H. Landwehr, Gerdes + Landwehr, partner grupy przedsiębiorstw Holcim: „W realizowanym przez nas transporcie ładunków masowych ładowność zawsze odgrywa kluczową rolę w kontekście śladu węglowego i efektywności. Po intensywnych testach samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, z przyjemnością rozpoczynamy kolejne testy na drodze do zrównoważonego transportu przyszłości – z udziałem ciężarówki napędzanej wodorem. Jedynie opierając się na własnym, intensywnym doświadczeniu, możemy podejmować właściwe decyzje dotyczące transformacji, która rozpocznie się w naszej Grupie w 2025 roku”.

 

INEOS i VERVAEKE
Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen w firmie INEOS Inovyn: „Cieszymy się na udział w testach klienckich technologii ogniw paliwowych. Wodór to nowatorskie źródło energii, które odmieni transport ciężarowy i ułatwi nam osiągnięcie bezemisyjnej przyszłości. Jako największy w Europie operator instalacji do elektrolizy oraz producent i użytkownik niskoemisyjnego wodoru, INEOS ma wyjątkową pozycję, umożliwiającą stymulowanie tej kluczowej transformacji. Wraz z naszym partnerem logistycznym VERVAEKE cieszymy się, mogąc wspierać Daimler Truck”.

 

Frédéric Derumeaux, CEO firmy VERVAEKE: „Jestem zachwycony tym projektem, doskonale wpisującym się w naszą strategię radykalnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Napędzanie ciężkich samochodów ciężarowych ciekłym wodorem to rewolucyjny i przełomowy krok naprzód. Jako wiodący przewoźnik mamy do odegrania ważną rolę, a ta wyjątkowa współpraca z INEOS i Daimler Truck umożliwi nam przetestowanie prawdziwie bezemisyjnej logistyki”.

 

Dyrektor zarządzający dr Micha Lege, Wiedmann & Winz z Geislingen: „Nasza firma była od zawsze zainteresowana innowacjami; Wiedmann & Winz to jedno z pierwszych przedsiębiorstw, które postawiły na telematykę i cyfryzację w transporcie, wprowadzając FleetBoard. Od niedawna w codziennych operacjach spedycyjnych korzystamy również z ciągnika siodłowego eActros 300. Teraz pragniemy wykonać kolejny krok i wziąć udział w testach dalekobieżnej ciężarówki GenH2 Truck z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe”.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: Air Products, Amazon, Daimler Truck, dekarbonizacja transportu, GenH2 Truck, Holcim, INEOS, Mercedes-Benz GenH2 Truck, Mercedes-Benz Truck, niemcy, Wiedmann & Winz

Co możesz jeszcze przeczytać

Uświadamianie kursanta o odpowiedzialności [Ekspert Na Osi radzi]
Uświadamianie kursanta o odpowiedzialności [Ekspert Na Osi radzi]
Niepodbite dok. Lieferschein i odmowa zapłaty za transport przez spedycję... [Ekspert Na Osi radzi]
Niepodbite dok. Lieferschein i odmowa zapłaty za transport przez spedycję… [Ekspert Na Osi radzi]
Tata Mechanik, Autonostalgia | ZAJAWKA Na Osi 1058

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP