W Kielcach trwa najważniejsze wydarzenie branży transportu zbiorowego w Polsce – wystawa Transexpo, na której oczywiście nie mogło zabraknąć MAN Trucks & Bus Polska. Podczas wydarzenia producent otrzymał dwa wyróżnienia: Złoty Medal w kategorii Autobusy za MAN Lion’s City 18 E oraz nagrodę za design stoiska targowego.
Marka MAN jest obecnie wiceliderem na rynku fabrycznie nowych autobusów miejskich, a pojazdy z logo „lwa” coraz częściej są zabudowywane przez polskie firmy nadwoziowe. To razem powoduje, że MAN przedstawił na kieleckich targach najszerszą ofertę – od kompletnych autobusów miejskich z napędem elektrycznych przez minibusy i pojazdy dostawcze z serii TGE po komfortowy autokar Lion`s Coach. Prezentowane pojazdy wyposażono zarówno w silniki diesla, jak i napędy elektryczne.
Łącznie w Kielcach mogliśmy zobaczyć cztery pojazdy MAN:
- Lion`s City E 18 – przegubowy autobus miejski z napędem elektrycznym;
- eTGE Kombi – mikrobus z napędem elektrycznym, z możliwością przewozu osób niepełnosprawnych;
- Lion`s Coach – turystyczny autobus z silnikiem diesla;
- TGE Kombi – mikrobus z silnikiem diesla, z możliwością przewozu osób niepełnosprawnych.
Autobus roku
Podczas Transexpo w Kielcach, spółka MAN Trucks & Bus Polska pokazuje przegubowy autobus elektryczny MAN Lion’s City 18 E z gamy Lion`s City wyróżnionej tytułem „Bus of the Year 2023”. Autobus otrzymał również Złoty Medal Transexpo 2022. Te nagrody potwierdzają, że rynek pozytywnie przyjął nowy model Lion’s City E. Co ważne – pojazd ten (podobnie jak wszystkie elektrobusy serii Lion`s City) produkowany jest w zakładach w Starachowicach, a od początku sprzedaży zamówiono już ponad 1000 e-busów.
Branża transportu publicznego jest dla firmy MAN Truck & Bus niezwykle ważna. Na naszym stoisku w Kielcach pokazujemy, że zeroemisyjny, przyjazny środowisku i ultracichy transport publiczny jest możliwy! Dzięki gamie autobusów MAN Lion’s City E w wersji 18 m i 12 m oraz samochodowi MAN eTGE w wersji kombi wraz z usługami i rozwiązaniami udowadniamy, że jesteśmy w pełni gotowi do elektryfikacji Europy – zapowiada Claus Wallenstein, prezes zarządu w MAN Trucks & Bus Polska.
Obecnie oferta autobusów elektrycznych MAN składa się z dwóch pojazdów, o długości 12,2 metra i 18,1 metra. Rodzinę uzupełni wersja 10,5 m już w 2023 r. Na Transexepo mogliśmy zobaczyć elektrycznego „lwa” w wersji najdłuższej, który aktualnie odbywa tournée po polskich miastach, przekonując do siebie przewoźników zasięgiem, jakością wykonania i walorami eksploatacyjnymi.
To idealny wybór dla każdego dużego miasta poszukującego elektrycznego autobusu miejskiego o bardzo dużej pojemności, którego napęd nie wytwarza żadnych lokalnych emisji oraz oferuje dalekie zasięgi w każdych warunkach – mówi Olga Żarkowska, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.
Mega pojemność
Przegubowy lew klasy MEGA przy długości 18 m może zabrać na swój pokład do 120 pasażerów. Dwa elektryczne silniki centralne na drugiej i trzeciej osi zapewniają autobusowi odpowiednią moc oraz doskonałą trakcję w warunkach zimowych. W przeciwieństwie do silników umieszczanych w piastach kół, MAN wybrał prostszą, bardziej niezawodną technologię, która zaprocentuje łatwiejszym serwisem. Obie osie autobusu są zsynchronizowane elektronicznie, co w sytuacji poślizgu powoduje rozdzielenie momentu napędowego zgodnie z konkretną sytuacją. W rezultacie mamy większą stabilność i wyższy poziom bezpieczeństwa. Do tego dochodzi także aspekt ekonomiczny.
Dwa silniki oznaczają także wyższy poziom rekuperacji, czyli to rozwiązanie zwiększa maksymalną energię odzyskiwaną podczas hamowania. W efekcie elektryczny autobus przegubowy jest zawsze wydajny, niezależnie od stylu jazdy kierowcy i topografii. W rezultacie MAN Lion’s City 18 E oferuje zasięgiem do 260 km (i do 300 km w sprzyjających warunkach klimatycznych) przez cały okres użytkowania akumulatorów – dodaje Olga Żarkowska.
Energia do zasilania silników pochodzi z modułowego systemu bateryjnego, składającego się z ośmiu akumulatorów o mocy 640 kWh. Tutaj producent opiera się na w pełni rozwiniętej technologii ogniw litowo-jonowych (NMC), opracowanych w ramach Grupy MAN i posiadających m.in. inteligentny system zarządzania temperaturą. Wszystkie baterie zlokalizowane zostały na dachu przegubowego autobusu. W ten sposób zmniejszamy ryzyko ich uszkodzenia podczas ewentualnej kolizji. Oznacza to również łatwiejszy dostęp dla serwisu i optymalizację miejsca w środku pojazdu. Nie ma tutaj już silnikowej „wieży” z tyłu autobusu, co dało konstruktorom pole do popisu, w zakresie wykorzystania dodatkowej przestrzeni.
W rezultacie zyskaliśmy dodatkowe siedzenia z tyłu dzięki pięciu fotelom w ostatnim rzędzie. To w połączeniu z dużymi powierzchniami okien i ambientowym oświetleniem poprawia poziom komfortu i zapewnia przyjemniejszą atmosferę w środku. To trzeba zobaczyć! – zaprasza do premierowego autobusu MAN Olga Żarkowska.
eTGE – elektryczny specjalista
W kontekście elektryfikacji komunikacji miejskiej, kolosalne znaczenie ma powiązanie tego trendu z lokalną dystrybucją, która również może korzystać z tej samej sieci ładownia. MAN ma już gotowy produkt pod takie komplementarne rozwiązania. To MAN eTGE produkowany w zakładach we Wrześni, który już zdobył grupę ponad 300 użytkowników w Polsce, a ponad 2500 w Europie. Został również wyróżniony prestiżowymi nagrodami, w tym Fleet Lider 2021 za największą sprzedaż zeroemisyjnych samochodów użytkowych do firm i znaczący udział w elektryfikacji flot samochodów dostawczych.
Pojazd ten świetnie przyjął się na rynku, a jego jakość oceniana jest bardzo wysoko, zarówno przez użytkowników jak i ekspertów motoryzacji. Do tego jest to pierwszy produkowany w Polsce elektryczny samochód dostawczy – podkreśla Grzegorz Rogalewicz, dyrektor ds. produktu i sprzedaży VAN w MAN Trucks & Bus Polska.
Po ten model coraz częściej sięga także wymagający sektor publiczny, dla którego jakość pojazdu jest równie ważna jak odpowiedni serwis. Warto dodać, że wszystkie punkty serwisowe MAN Truck & Bus w Polsce są przygotowane do obsługi i serwisu samochodów elektrycznych spod znaku „lwa”.
Klienci docenili również połączenie produkcji, sprzedaży i serwisu w ramach jednej organizacji, co ułatwia i przyspiesza procesy decyzyjne a także zapewnia najwyższą jakość obsługi klienta trwającą przez cały okres eksploatacji – zauważa Grzegorz Rogalewicz.
Taka struktura organizacyjna plus jakość produkt powoduje, że MAN zwiększył dwukrotnie sprzedaż eTGE w 2022 r. w stosunku do 2021 r. i jest jednym z liderów rynku. Stąd też jego obecność w Kielcach, na targach branży transportu zbiorowego, który to segment także potrzebuje specjalistycznych pojazdów elektrycznych i to nie tylko przeznaczonych do przewozu pasażerów. Miasta czekają na bezemisyjne pojazdy pogotowia technicznego, wersje dla dozoru ruchu, czy wersje kombi dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Dlatego MAN sukcesywnie rozszerza gamę ekologicznych pojazdów dostawczych o specjalistyczne, niestandardowe zabudowy, których potrzebują miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne. Wszystko zgodnie z hasłem MAN eTGE, który jest „gotowy do każdej misji, ale bez emisji”.
Źródło: MAN Trucks & Bus Polska