Leinfelden-Echterdingen / Hanower.
W niedzielę poprzedzającą hanowerskie targi branżowe IAA Transportation 2024 Daimler Truck, jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, zaprezentował swoją drogę do zrównoważonego transportu. Szczególną uwagę poświęcono kwestiom dekarbonizacji i cyfryzacji. Główną atrakcją targową Daimler Truck jest akumulatorowo-elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros 600. Producent pragnie, aby jego nowy elektryczny flagowiec zdekarbonizował transport dalekobieżny, odpowiadający w dwóch trzecich za emisję dwutlenku węgla z transportu ciężarowego. Akumulator o wysokiej pojemności ponad 600 kilowatogodzin(1) oraz nowa, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa zaprojektowana we własnym zakresie umożliwiają eActrosowi zasięg 500 kilometrów(2) bez konieczności doładowywania akumulatorów. Taki właśnie zasięg osiąga zestaw ciężarowy o masie 40 ton w bardzo rzeczywistych warunkach zbliżonych do praktycznej eksploatacji, a w zależności od stylu jazdy i trasy można go jeszcze znacznie zwiększyć. eActros 600 będzie mógł więc w ciągu jednego dnia pokonać dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – pod warunkiem dostępności odpowiednich możliwości ładowania (nawet bez ładowania megawatowego).
Dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 zademonstrowały wydajność operacyjną pojazdu latem tego roku, podczas niemal siedmiotygodniowego przejazdu testowego przez 22 kraje Europy, trasą liczącą ponad 15 tysięcy
kilometrów. Był to największy przejazd testowy w historii Mercedes-Benz Trucks. Obie elektryczne ciężarówki poruszały się w zestawach o masie całkowitej 40 ton, a ich akumulatory ładowano wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania. Podczas tego przejazdu pojazdy dowiodły wysokiej efektywności energetycznej eActrosa 600: prototyp wyposażony w specjalne urządzenia pomiarowe uzyskał na całej trasie średnie zużycie energii na poziomie 103 kilowatogodzin na 100 kilometrów(3). W przeliczeniu na wartość energetyczną oleju napędowego odpowiada to zużyciu
ok. 10 litrów oleju na 100 kilometrów, czego konwencjonalnie napędzana ciężarówka nigdy nie mogłaby osiągnąć. Na wielu dziennych etapach przejazdu możliwe więc było teoretycznie uzyskanie zasięgów ponad 600-kilometrowych bez doładowywania. Średnio 25 procent zużycia energii napędu eActrosa 600 pokrywała energia odzyskana w procesie rekuperacji.
W zależności przede wszystkim od odcinka trasy, topografii i temperatury dzienne zużycie wahało się od 85 kilowatogodzin na 100 kilometrów – na przestrzeni ok. 360 kilometrów pomiędzy Madrytem a Bilbao, w bardzo
dobrych warunkach drogowych i pogodowych – do 140 kilowatogodzin na 100 kilometrów – na ok. 240-kilometrowym odcinku z Alty na Przylądek Północny, przy najniższej temperaturze siedmiu stopni Celsjusza i na częściowo nieutwardzonych drogach. Możliwości drugiego prototypu, nie tylko pod względem zużycia energii, lecz także np. dynamiki jazdy, mogło na trasie wypróbować około 30 dziennikarzy z 20 europejskich krajów – najczęściej zasiadali oni za jego kierownicą. Także w przypadku tego pojazdu zużycie było wyższe średnio zaledwie o ok. sześć procent. Tym samym podawany przez producenta 500-kilometrowy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu akumulatora potwierdził się podczas przejazdu jako realistyczny parametr planowania.
Uroczyste rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce Mercedes-Benz w Wörth Daimler Truck zaplanował na listopad bieżącego roku. Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku. Ważną rolę w tym procesie odegrają także zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Będą one dostarczać komponenty do akumulatorowo-elektrycznego napędu eActrosa 600, takie jak oś elektryczna, komponenty przekładni czy komora przednia (ang. front box), znajdująca się w miejscu byłej komory silnika spalinowego – łącząca szereg elementów wysoko- i niskonapięciowych.
Martin Daum, Prezes Zarządu Daimler Truck: „Naszą wizję zrównoważonego transportu przyszłości przedstawiliśmy już przed laty. Targi IAA Transportation 2024 przebiegają dla nas zdecydowanie pod znakiem realizacji tej wizji. Dostarczamy naszym klientom seryjne ciężarówki akumulatorowo-elektryczne w ilościach odpowiadających ich zapotrzebowaniu”.
W niedzielę, w ramach wydarzenia „Daimler Truck Media Night”, odbywającego się w Hanowerze, eActros 600 wyruszył na nocny przejazd do Berlina i z powrotem. Miał on na celu po pierwsze zaprezentowanie „na żywo” codziennej użyteczności eksploatacyjnej pojazdu, a po drugie wysłanie sygnału do decydentów politycznych – nie tylko tych w Berlinie, ale i tych w Brukseli: bezemisyjne pojazdy Daimler Truck są gotowe, a więc teraz konieczna jest budowa infrastruktury ładowania.
Karin Rådström: „Dzięki swemu zasięgowi 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora, nasz eActros 600 jest poważną alternatywą dla samochodu ciężarowego z napędem wysokoprężnym. Wysoka wydajność energetyczna uczyni eActrosa 600 także pojazdem dochodowym dla operatorów flot. Teraz niezbędne jest współdziałanie polityków, branży energetycznej i przemysłu w przyspieszeniu rozbudowy publicznej infrastruktury ładowania”.
Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku Daimler Truck otrzymał już ponad 2000 zamówień na eAcrosa 600, a liczba deklaracji intencji jest również czterocyfrowa.
Pragnąc uczynić elektromobilność łatwą w zastosowaniu i dochodową dla swoich klientów – także w aspektach wykraczających poza sam zakup elektrycznych ciężarówek – wraz z rozpoczęciem targów IAA Daimler Truck promuje w Europie nową markę TruckCharge. Pod tą nazwą firma integruje wszystkie swoje oferty związane z infrastrukturą elektryczną i ładowaniem samochodów ciężarowych, tzn. usługi doradcze, ofertę w zakresie urządzeń oraz eksploatację zelektryfikowanych baz operacyjnych, zarówno dla spedytorów jak i przedsiębiorstw przemysłowych. Częścią tej oferty są m.in.: Fleetboard Charge Management – usługa umożliwiająca całościową kontrolę wszystkich interakcji zachodzących między akumulatorowo-elektrycznymi ciężarówkami we flocie a należącymi do firmy stacjami ładowania, karta Charging Card, pozwalająca bezgotówkowo regulować należności za ładowanie na trasie, i oferta finansowania infrastruktury ładowania.
Stoisko Mercedes-Benz Trucks i FUSO na targach IAA znajduje się w hali 19/20. Na stoisku dostępne są możliwości samodzielnej jazdy lub zapoznania się z pojazdami z fotela pasażera – jazdy odbywają się częściowo na zewnętrznym terenie targowym oraz na drogach publicznych. Kolejnymi atrakcjami Daimler Truck na targach IAA są: w pełni elektryczna śmieciarka FUSO Next Generation eCanter, Mercedes-Benz GenH2 Truck z wodorowym ogniwem paliwowym oraz premiera targowa nowej ciężarówki Mercedes-Benz Actros L o udoskonalonej aerodynamice. Jednym z głównych tematów Daimler Truck Media Night był oczekiwany skok rozwojowy poprzez cyfryzację, który z punktu widzenia producenta będzie następną rewolucją technologiczną, a więc perspektywa „pojazdów opartych na oprogramowaniu”.
Szczególnym wydarzeniem Daimler Truck Media Night stało się wspólne wystąpienie Martina Dauma i Karin Rådström. Jak poinformowała firma we wrześniu, Rada Nadzorcza Daimler Truck Holding AG powołała Karin Rådström na nową Prezes Zarządu spółki ze skutkiem od 1 października 2024 r. Będzie ona pełnić tę funkcję do 31 stycznia 2029 r. Karin Rådström zastąpi Martina Dauma, który 30 września 2024 r. ustąpi ze stanowiska CEO, otwierając drogę ku kolejnemu rozdziałowi transformacji koncernu. Martin Daum pozostanie pełnoprawnym Członkiem Zarządu do 31 grudnia 2024 r., umożliwiając tym samym płynną zmianę. Początkowo Karin Rådström pozostanie odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks – do czasu podjęcia decyzji o jej następcy.
Daimler Truck przedstawia perspektywy dla pojazdów opartych na oprogramowaniu
Oprócz dekarbonizacji transportu Daimler Truck kieruje także wzrok w przyszłość cyfrowej transformacji, chcąc odegrać wiodącą rolę na drodze do wprowadzenia pojazdów opartych na oprogramowaniu. Najnowsze generacje samochodów ciężarowych, jak przykładowo eActros 600 i Actros L, już posiadają doskonaloną ewolucyjnie architekturę mechatroniczną. Pozwala ona na 20-krotnie szybsze niż dotychczas przetwarzanie danych. Oprócz rozszerzenia zakresu funkcji w najnowszych systemach bezpieczeństwa, np. Active Brake Assist 6 czy Active Sideguard Assist 2, umożliwia to także większenie komfortu kierowcy i łączność sieciową. Przykładem niech będzie Multimedia Cockpit Interactive 2 czy funkcja Connected Traffic Warnings, która rozpoznaje ostrzeżenia o niebezpieczeństwach i przekazuje je pojazdom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie. Wiele z tych funkcji będzie można w przyszłości aktywować w ciężarówce zdalnie, „over-the-air” – a więc bez wizyty w warsztacie. Do pełnego wykorzystania potencjału oprogramowania oraz wykonania możliwego skoku technologicznego konieczne będzie zmniejszenie liczby zdecentralizowanych urządzeń sterujących z ich różnymi systemami operacyjnymi oraz zredefiniowanie od podstaw architektury mechatronicznej. W związku z tym Andreas Gorbach, Członek Zarządu Daimler Truck odpowiedzialny za technologię, w ramach Daimler Truck IAA Media Night zaprezentował firmową wizję rozwoju wysoce inteligentnych, opartych na oprogramowaniu pojazdów użytkowych w perspektywie około dziesięciu lat. Ta nadchodząca rewolucja technologiczna ma się dokonać w Daimler Truck we wszystkich markach pojazdów i rodzajach napędów.
Andreas Gorbach: „Przyszłość samochodu ciężarowego będzie bezemisyjna i oparta na oprogramowaniu. Dlatego na nowo zdefiniujemy naszą architekturę pojazdu i we współpracy z Volvo Group chcemy stworzyć standard przemysłowy: szczupłą i wysoce wydajną architekturę wraz z dedykowanym systemem operacyjnym. W ten sposób kładziemy podwaliny pod oparte na oprogramowaniu pojazdy użytkowe, które zaoferują naszym klientom niespotykany dotąd poziom bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności. Po wykonaniu wielu ewolucyjnych kroków uczynimy więc wkrótce rewolucyjny skok – i napiszemy kod dla przyszłości samochodu ciężarowego”.
Pojazdy oparte na oprogramowaniu, z dedykowanymi aplikacjami opracowywanymi zarówno przez Daimler Truck, jak i przez klientów i oferentów zewnętrznych, zaoferują nowe funkcjonalności dla ciężarówek i autobusów, dalece wykraczające poza dzisiejsze standardy – szczególnie w obszarach bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności. Przykładowo możliwe jest, że taki pojazd zapewni jeszcze lepszą ochronę kierowcy i innym uczestnikom ruchu drogowego, rozpoznając niebezpieczeństwa jeszcze zanim dostrzegą je ludzkie zmysły. Ponadto samochód ciężarowy przyszłości mógłby zastąpić użytkownika w wykonywaniu czynności administracyjnych i dokumentacyjnych, na przykład automatycznie przesyłając cyfrowe dokumenty przewozowe i zamówieniowe albo rezerwując miejsce parkingowe ze stacją ładowania i kabiną prysznicową czy zamawiając wcześniej ulubione danie kierowcy. Można też sobie wyobrazić, że przykładowo za pomocą odpowiedniej aplikacji w czasie swojego odpoczynku kierowca mógłby zasiąść wirtualnie do posiłku przy domowym stole, choć fizycznie znajduje się w kabinie pojazdu. Ciężarówka oparta na oprogramowaniu mogłaby stać się aktywnym partnerem biznesowym dla przedsiębiorstw logistycznych, ponieważ wysoka moc obliczeniowa pozwala na przetwarzanie w pojeździe w czasie rzeczywistym dużych ilości danych – dotyczących np. topografii, ruchu drogowego czy aktualnych cen energii elektrycznej i wodoru na trasie – oraz ich analizowanie „over-the-air”. Umożliwi to stałą optymalizację eksploatacji pojazdu, a co za tym idzie również dodatkowe zwiększenie efektywności działalności klienta i jego sukcesu biznesowego.
Fundamentem dla realizacji tej wizji ma być planowane wspólne przedsięwzięcie Daimler Truck i Volvo Group. Jego celem jest wspólne stworzenie opartej na oprogramowaniu platformy pojazdu, która stanie się standardem dla pojazdów użytkowych, a więc potencjalnie także dla innych partnerów i klientów. Konkretnym zadaniem tego joint venture będzie specyfikacja i pozyskanie centralnych, wysokowydajnych komputerów, przetwarzających duże ilości danych, które w przyszłości będą montowane w pojazdach. Wspomniane joint venture ma także opracować system operacyjny i platformę programistyczną, na bazie której będzie można projektować zróżnicowane aplikacje dla klientów. Ponadto w przyszłości cykle rozwojowe oprogramowania i sprzętu zostaną rozdzielone, co pozwoli klientom na instalowanie i aktualizowanie oferowanych produktów cyfrowych także już po zakupie pojazdu – „over-the-air”. Dzięki temu pojazdy klientów będą mogły być aktualizowane przez długi czas.
FUSO Next Generation eCanter: szeroka gama w pełni elektrycznych wariantów dostępna na całym świecie
W pełni elektryczny Next Generation eCanter marki FUSO prezentowany jest na targach IAA w Hanowerze z różnymi wariantami zabudowy. Jako śmieciarka o dopuszczalnej masie całkowitej 8,55 tony, Next Generation eCanter wyposażony został w zabudowę firmy Kaoussis o pojemności 4 m3, ze zautomatyzowanym mechanizmem podnoszenia i opróżniania pojemników. Obrotowy bęben zabudowy zmniejsza pierwotną objętość odpadów nawet o trzy czwarte. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu jedynie 3400 mm i krótkiemu zwisowi zabudowy, ta lekka ciężarówka o neutralnym
bilansie emisji CO2 jest nadzwyczaj zwrotna i łatwa w manewrowaniu – a więc idealna do zastosowań śródmiejskich. Na stoisku targowym IAA marka FUSO prezentuje ponadto kolejnego Next Generation eCantera o masie 8,55 tony i rozstawie osi 4450 mm, z zabudową kufrową i najnowszym wyposażeniem w zakresie komfortu i bezpieczeństwa. Obejmuje ono m.in. systemy Active Brake Assist 6, BSIS (Blind Spot Information System), Intelligent Speed Assistant i Attention Assist. Inne warianty tej lekkiej ciężarówki elektrycznej można zobaczyć na hanowerskim stoisku targowym podczas wspólnych jazd testowych marek Mercedes-Benz i FUSO.
Karl Deppen, Członek Zarządu Daimler Truck, odpowiedzialny za Daimler Truck Asia: „FUSO eCanter, jako pionier elektromobilności, jest już obecnie sprawdzonym, uniwersalnym pojazdem, umożliwiającym transport o lokalnie neutralnym bilansie CO2. Jest on aktualnie dostępny na 38 rynkach i sprawdza się w codziennej eksploatacji u klientów na całym świecie. Elektromobilność działa! Oferowany w ponad 100 wariantach eCanter pokrywa 85% pól zastosowań konwencjonalnych pojazdów, co predestynuje go do niezwykle zróżnicowanych zastosowań naszych klientów”.
Napędy wodorowe jako uzupełnienie dla samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo- elektrycznym
Z punktu widzenia Daimler Truck, oprócz ciężarówek z napędem czysto akumulatorowym, odpowiednim rozwiązaniem mogą być także napędy wodorowe – szczególnie w wymagających elastyczności i trudnych zastosowaniach w transporcie ciężkim i dalekobieżnym. Dlatego na targach IAA Transportation 2024 zobaczyć można również „rekordzistę”: ciężarówkę Mercedes-Benz GenH2 Truck. Jej dopuszczony do ruchu drogowego prototyp z powodzeniem wykazał praktyczną użyteczność zastosowania ciekłego odoru w drogowym transporcie towarowym, gdy w ubiegłym roku podczas #HydrogenRecordRun, w warunkach rzeczywistej eksploatacji, przejechał przez Niemcy, pokonując odcinek liczący 1047 kilometrów na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.
Po zakończeniu intensywnych testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 Truck osiągnęły już zaawansowany etap rozwoju, dzięki czemu mogą wejść do eksploatacji w codziennych operacjach logistycznych w ramach różnych obszarów zastosowań. Niedawno Daimler Truck rozpoczął testy klienckie pięciu ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck z udziałem firm Air Products, Amazon, Holcim, INEOS i Wiedmann & Winz. Około roczna faza testowa umożliwi wymienionym klientom wczesne zebranie praktycznych oświadczeń w transporcie realizowanym z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi.Dzięki tej współpracy zespół projektantów Daimler Truck zbierze cenną wiedzę na temat eksploatacji ciężarówek napędzanych ciekłym wodorem w warunkach rzeczywistych, uzyska informacje zwrotne dotyczące potrzeb klientów i będzie mógł je wykorzystać w pracach projektowych nad pojazdami seryjnymi.
Martin Daum: „Dzięki naszej szerokiej gamie seryjnych elektrycznych ciężarówek i autobusów, ciężarówce Mercedes-Benz GenH2 Truck i współpracy z różnymi partnerami, na przestrzeni ostatnich kilku lat dowiedliśmy, że nasza podwójna strategia – obejmująca napędy akumulatorowe i wodorowe – jest właściwą drogą. Obie technologie mają swoje uzasadnienie i obu tych technologii będą potrzebować nasi klienci. Dlatego właśnie w odniesieniu do napędów opartych na wodorze pilnie potrzeba dalszego zwiększania tempa odpowiednich działań ze strony gremiów politycznych i firm energetycznych, aby oprócz samych pojazdów stworzyć odpowiednią infrastrukturę i doprowadzić do wyrównania kosztów dla naszych klientów”.
Premiera targowa: Actros L o futurystycznym designie, udoskonalonej aerodynamice i z oszczędnymi silnikami
Mercedes-Benz Trucks utrzymuje pozycję branżowego stymulatora także w segmencie ciężarówek z napędem konwencjonalnym – dlatego na targach IAA Transportation swoją premierę targową świętuje nowy Actros L. Actros L odznacza się futurystycznym designem i udoskonaloną aerodynamiką, ma wiele komfortowych rozwiązań, wyposażany jest w oszczędne silniki oraz oferuje wysoką dynamikę jazdy i najnowsze systemy asystujące. Wydłużony przód pojazdu i inne rozwiązania poprawiające aerodynamikę umożliwiają obniżenie zużycia paliwa nawet o trzy procent.
Dostępny teraz dla niektórych modeli zoptymalizowany układ przeniesienia napędu, oparty na skrzyni biegów G291-12 i tylnej osi RAR 2.278d, zapewnia m.in. znacznie lepsze wrażenia z jazdy, szczególnie podczas przyspieszania na wzniesieniach, i niższą prędkość manewrową, a dzięki obniżonej przejazdowej prędkości obrotowej przy 80 km/h jazda jest cichsza i przyjemniejsza. Układ ten przyczynia się też do dalszego obniżenia zużycia paliwa.
Atrakcje targowe Mercedes-Benz Trucks i FUSO
W dniach od 17 do 20 września Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje na swoim stoisku Late-Night-Show „Transformed!”, który umożliwi osobom zwiedzającym targi zapoznanie się z zagadnieniem transformacji. Wśród gości tego show znajdą się Jutta Kleinschmidt, pierwsza kobieta na świecie, która wygrała Rajd Dakar, oraz Karlheinz Brandenburg, wynalazca formatu mp3. Te i inne osobistości z różnych dziedzin opowiedzą o tym, jak z powodzeniem uczynić pierwszy krok w kierunku zmiany. Zwiedzając targi, można uczestniczyć w show na żywo od godziny 14.00; kolejne zarejestrowane części będą dostępne codziennie o godzinie 21.00 na stronie internetowej Mercedes-Benz Trucks Brand Hub:
www.mercedes-benz-trucks.com/iaa-2024.
Ponadto Mercedes-Benz Trucks i FUSO na swoim stoisku targowym oferują jazdy za kierownicą lub na fotelu pasażera pojazdami z całej swojej gamy ciężarówek elektrycznych. Poprzez Virtual Reality Experience goście odwiedzający stoisko mogą także zajrzeć do świata pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz Trucks, a także zapoznać się z ekosystemem elektromobilności, obejmującym ciężarówki, usługi i rozwiązania w zakresie ładowania. Specjalnie w tym celu na terenie targowym stworzono mobilny park ładowania. Tu w warunkach rzeczywistych TruckCharge zaprezentuje eksploatację elektrycznej ciężarówki. Na całym stoisku targowym przewidziano wiele możliwości skorzystania z doradztwa i osobistej rozmowy. Możliwe jest również oprowadzanie po stoisku w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat pojazdów i zintegrowanych rozwiązań.
Informacje na temat „European Testing Tour 2024” i eActrosa 600
Pod koniec lipca tego roku Mercedes-Benz Trucks z sukcesem zakończył przejazd testowy „eActros 600 European Testing Tour 2024”. Po 45 dniach w pełni elektrycznej wyprawy konstruktorskiej dwa przedseryjne prototypy ciężarówki Mercedes-Benz eActros 600 pomyślnie powróciły do niemieckiego Wörth am Rhein. Oficjalne rozpoczęcie przejazdu miało miejsce 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Obie e-ciężarówki pokonały w tym czasie odpowiednio 15 269 i 15 939 kilometrów.
Ich trasa wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię. Po krótkim postoju w drugim kluczowym punkcie przejazdu, hiszpańskiej Tarifie – najdalej na południe wysuniętym skrawku europejskiego kontynentu – trasa poprowadziła ciężarówki z powrotem na północ, przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg – do Niemiec.
W ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” Mercedes-Benz Trucks pozyskał szerokie doświadczenie w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Teraz producent chce podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Przejazd e-ciężarówek odbywał się w średnich temperaturach dziennych wahających się od 11 do 33 stopni Celsjusza. Dzienne średnie prędkości wynosiły od 52 do 82 kilometrów na godzinę.
Bardzo rozmaite były doświadczenia zespołu testowego z ładowaniem pojazdów z publicznie dostępnych stacji ładowania. Często zachodziła konieczność odłączenia naczepy, ponieważ infrastruktura ładowania przeznaczona była tylko dla samochodów osobowych. Z drugiej strony można się było zatrzymać również w kilku bardzo nowoczesnych parkach ładowania dla samochodów ciężarowych.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca może być infrastruktura ładowania
we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania.
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein
konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Technologia MCS ma być dostępna dla tych modeli eActrosa 600 jako rozwiązanie doposażeniowe. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut(4).
eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh(5). Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Akumulatory oparte na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) odznaczają się długą żywotnością. Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 w taki sposób, aby zarówno pojazd, jak i jego poszczególne komponenty spełniały te same wymogi wytrzymałościowe, co porównywalny konwencjonalny Actros do ciężkiego transportu dalekobieżnego – a więc przebieg 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania kondycja akumulatora („State of Health”) powinna nadal wynosić ponad 80 procent. W przeciwieństwie do innych technologii ogniw akumulatorowych, ogniwa LFP mogą wykorzystywać ponad 95% zainstalowanej pojemności. Pozwala to na uzyskiwanie większych przebiegów przy takiej samej zainstalowanej pojemności akumulatora. Pojazd jest technicznie przystosowany do maksymalnej łącznej masy zestawu ciężarowego 44 ton. Ładowność eActrosa 600 ze standardową naczepą wynosi w UE ok. 22 tony. W niektórych przypadkach przepisy krajowe mogą dopuszczać wyższą ładowność.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.
Elastyczna produkcja ciężarówki Mercedes-Benz eActros 600 w Wörth
eActros 600 będzie produkowany na istniejącej już linii montażowej zakładu w Wörth, gdzie zostanie elastycznie włączony w proces produkcji obok ciężarówek z napędem wysokoprężnym. Po wykonaniu, w ramach kilku
etapów produkcyjnych, montażu wszystkich komponentów wysokonapięciowych, nastąpi uruchomienie całego systemu, po którym ciężarówka będzie gotowa do jazdy. Aby jak najlepiej przygotować się do produkcji seryjnej, tak zwany zespół ds. rozruchu produkcji ściśle współpracuje z konstruktorami. Gwarantuje to wykorzystanie w dalszym rozwoju pojazdu wiedzy i doświadczenia zdobytych podczas budowy prototypów.
Szeroki zakres rozwiązań serwisowych i nowe usługi cyfrowe umożliwiają jeszcze efektywniejszą eksploatację pojazdu
Niezależnie od segmentu pojazdów czy rodzaju napędu, bardzo istotnymi czynnikami sukcesu przedsiębiorstwa są zawsze wysoka dyspozycyjność pojazdu i przewidywalność kosztów. Daimler Truck wnosi tu swój wkład nie tylko w postaci nowoczesnych pojazdów, ale także różnych usług i nowych narzędzi cyfrowych. Ponadto kompleksowe usługi klasyczne i usługi cyfrowe są ze sobą coraz mocniej powiązane. Ten zintegrowany ekosystem usługowy umożliwia klientom jeszcze efektywniejszą eksploatację pojazdu. Osobom odwiedzającym targi IAA Transportation 2024 Mercedes-Benz Trucks przybliży wirtualnie, co się za tym kryje – w Experience Tower w hali targowej nr 19.
Daimler Truck Financial Services na drodze do przekształcenia się w dostawcę zintegrowanych usług dla elektromobilności
Daimler Truck Financial Services (DTFS) przekształca się z dostawcy wyłącznie usług finansowych w dostawcę zintegrowanych usług dla segmentu elektromobilności. Firma dąży do tego, aby we współpracy z Daimler Truck
Group i partnerami, stworzyć kompleksowy, zintegrowany ekosystem, oferujący całościowe rozwiązanie, na które składa się finansowanie pojazdu, infrastruktura ładowania, serwisowanie i umowy na dostarczanie energii elektrycznej. To przekształcenie otwiera nowe możliwości wzrostu firmy w obszarach ładowania, finansowania infrastruktury, ubezpieczeń, obsługi płatności i wynajmu.
W Stanach Zjednoczonych firma DTFS wprowadziła już produkt „Charging as a Service” (CaaS), a w Japonii oferuje produkt „Green Lease” dla FUSO eCantera. W Europie DTFS oferuje elastyczne opcje leasingu eActrosa 300/400 i 600, obejmujące również przeglądy i naprawy. Firma opracowuje także nowe produkty ubezpieczeniowe dla pojazdów elektrycznych oraz wprowadza swoje usługi wynajmu i obsługi płatności na nowe rynki. DTFS zatrudnia około 1900 osób i jest jednym z największych na świecie koncernowych dostawców usług finansowych w sektorze pojazdów użytkowych. Firma działa obecnie w 17 krajach i planuje wejście na kolejne rynki.
—
1 eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
2 Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
3 Średnie całkowite zużycie podczas jazdy eActrosa 600 European Testing Tour 2024 (przebyta odległość 15 269 kilometrów w zestawach ciężarowych o masie całkowitej 40 ton); testowany prototyp przedseryjny o konfiguracji zaprojektowanej pod kątem maksymalizacji efektywności (planowana dostępność od 2025 r.) i przy ekonomicznym stylu jazdy.
4 Informacja oparta na wewnętrznych symulacjach, ponieważ jeszcze nie zakończono prac nad wiążącym i jednolitym standardem systemu MCS (Megawatt Charging System).
5 Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
Źródło: Daimler Truck