NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • 25 godzin w miesiącu zaoszczędzi spedytor przy wsparciu AI – jak pomaga?

25 godzin w miesiącu zaoszczędzi spedytor przy wsparciu AI – jak pomaga?

czwartek, 05 czerwiec 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

25 godzin w miesiącu zaoszczędzi spedytor przy wsparciu AI – jak pomaga?

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej dostępna, co sprawia, że przedsiębiorcy, w tym także z branży transportowej mogą interesować się jej zastosowaniem. W odpowiedzi na rosnące potrzeby firm, pojawia się również więcej narzędzi opartych na AI, skracających czas wykonywania powtarzalnych zadań. W transporcie drogowym jednym z czasochłonnych procesów jest ręczne przepisywanie danych ze zleceń do systemów wewnętrznych, dlatego też przedsiębiorstwa szukają sposobów na automatyzację. Nowoczesne rozwiązania AI pozwalają spedytorom odzyskać nawet 25 godzin miesięcznie[1], co umożliwia im skupienie się na działaniach strategicznych, takich jak kontakt z klientami, planowanie tras czy pozyskiwanie kontraktów. To dobry moment, by zastanowić się jak najlepiej wykorzystać potencjał AI w transporcie.  

AI w transporcie a główne wyzwania

Polskie firmy coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję, choć zmiany te zachodzą jeszcze powoli. Według danych GUS w 2024 roku blisko 6 proc. przedsiębiorstw deklaruje stałe wykorzystanie AI.[2] Największy potencjał mają duże firmy, spośród których aż 33 proc. podmiotów używa już rozwiązań z zastosowaniem sztucznej inteligencji. Z kolei wśród małych przedsiębiorców odsetek ten jest znacznie niższy i wynosi 4 proc.[3]  Poziom wykorzystania narzędzi AI różni się także ze względu na branże. Choć w sektorze transportu i gospodarki magazynowej jeszcze niewielka część przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie innowacji opartych o AI, to z czasem może się to zmieniać, zwłaszcza gdy jest ona w zasięgu ręki i dostępna w podstawowych systemach dla transportu, służących do jego organizacji i planowania.

Nie da się ukryć, że to dopiero początek wykorzystywania AI w transporcie. Brak wiedzy, wykwalifikowanych pracowników czy błędne przekonanie, że jest to zbyt drogie rozwiązanie, są to czynniki, które mogą nadal stać na przeszkodzie w jej rozwoju. Dlatego ważne jest to, by branża TSL zaczęła zauważać to, że jest ona obecna w narzędziach, które dobrze już znają i wykorzystują na co dzień, jak np. w systemach TMS. Tylko firmy idące z duchem czasu i technologią mogą zdobyć przewagę na rynku – podkreśla Tomasz Czyż, główny ekspert. ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

Czas to pieniądz – jak AI przyspiesza obsługę zleceń transportowych?

Asystenci AI coraz częściej wspierają narzędzia IT w branży transportowej, ułatwiając codzienną pracę spedytorów. Kluczowe znaczenie ma jakość danych, wprowadzanych do systemów TMS, bez których trudno dziś wyobrazić sobie zarządzanie transportem. Firmy często zmagają się z błędami w zleceniach lub ich opóźnionym wystawieniem, co wynika z braku czasu i skupienia przy ręcznym wpisywaniu danych, takich jak: adresy, godziny załadunku czy dostawy, numery załadunkowe czy warunki płatności frachtu. AI może zautomatyzować te procesy, ograniczają ryzyko pomyłek i odciążając spedytorów.

Najnowsze narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, zdejmują ze spedytorów konieczność żmudnego przepisywania lub kopiowania danych ze zleceń źródłowych do systemu TMS. Asystenci AI dostępni w fireTMS czy Marcos TMS od Inelo samodzielnie zaczytują wszystkie istotne dane ze zleceń źródłowych i na ich podstawie tworzą zlecenie w systemie. Spedytor musi jedynie przeciągnąć plik źródłowy do wskazanego pola, a AI już dalej samo przenosi niezbędne informacje. Co więcej, zlecenie źródłowe zostaje od razu zapisane w programie, co ułatwia zafakturowanie usługi po jej wykonaniu. Rolą spedytora pozostaje zatem weryfikacja czy dane z dokumentów np. w formacie PDF lub JPG zostały poprawnie zaczytane. Sam proces przeciągnięcia informacji do systemu i sprawdzenia danych trwa ok. 30 sekund, a ręczne wpisanie wszystkich informacji zajmuje zazwyczaj od 3 do 5 minut. W przypadku realizacji 600 zleceń w ciągu miesiąca spedytor może więc zaoszczędzić nawet 25 godzin miesięcznie – podkreśla Krzysztof Manys, specjalista ds. wdrożeń, Inelo z Grupy Eurowag.

Ekspert Tomasz Czyż dodaje, że sztuczna inteligencja w systemach klasy TMS nie tylko przyspieszy pracę spedytorów, ale także ułatwi wdrożenie samego narzędzia na starcie współpracy – Polskie firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację transportu i szukają sposobów na optymalizację procesów transportowych. AI w narzędziach TMS przyczynia się do znacznie szybszej, automatycznej i wydajniejszej obsługi zleceń. To z kolei jest mocny argument, który może przekonać pracowników operacyjnych do czerpania korzyści z AI. Manualne wprowadzanie danych np. ze zleceń do systemów jest jednym z największych hamulców w rozwoju i często spotyka się z niechęcią spedytorów czy osób zarządzających transportem do wykonywania tych powtarzalnych czynności – dodaje ekspert.

AI w pracy spedytora – jak jeszcze wspiera?

Niedobór kierowców w transporcie drogowym jest powszechnie znany. Obecnie jednak coraz bardziej odczuwalny staje się również brak spedytorów na rynku. W odpowiedzi na rosnące braki kadrowe firmy transportowe sięgają po technologię, by stać się jak najbardziej wydajne i konkurencyjne. Zależy im również na zaspokojeniu potrzeb pracowników i w pełni wykorzystaniu ich drzemiącego potencjału.

Technologia dla transportu, w tym rozwiązania oparte o AI pozwalają spedytorom przede wszystkim odzyskać czas, a dzięki temu mogą oni skupić się lepiej na najistotniejszych kwestiach w ich pracy, czyli na budowaniu trwałych relacji z kontrahentami, strategicznemu planowaniu przewozów, sprawdzaniu opłacalności zleceń. To od ich decyzji w dużym stopniu zależy wynik finansowy przedsiębiorstwa transportowego, więc tym bardziej ważne jest to, by kadrę zarządzającą transportem wyposażyć w narzędzia, umożliwiające wypracowanie dobrych efektów – podkreśla Tomasz Czyż.

Technologia a łatwiejsza organizacja transportu

Wprowadzenie danych do realizacji zlecenia, choć przy użyciu klasycznej technologii bywa bardzo czasochłonne, stanowi zaledwie jeden z etapów realizacji usługi przewozowej. Do obowiązków spedytora należy też często planowanie optymalnej trasy, weryfikacja dokumentów i zapewnienia wszystkich danych potrzebnych do zafakturowania zrealizowanych przewozów. Systemy TMS w połączeniu z telematyką znacznie ułatwiają przeprowadzanie tych wszystkich procesów.

W dobie rosnących kosztów operacyjnych optymalizowanie tras pozwala zaoszczędzić na wydatkach związanych ze zużyciem paliwa, a także efektywnie wykorzystać czas pracy kierowców. Sprawdzone rozwiązania służące do wytyczania dróg przejazdu, takie jak korytarzowanie, czyli wyznaczanie obszaru, którym ciężarówka powinna poruszać się do miejsca przeznaczenia, pozwala uniknąć nadrabianiu zbędnych kilometrów. Systemy TMS połączone z telematyką umożliwiają stale monitorować przebieg trasy, a informacja o ewentualnych anomaliach od razu trafia do spedytora lub dyspozytora. Kluczowa jest także łatwa komunikacja na linii kierowca-spedytor za pomocą systemów telematycznych lub aplikacji mobilnych np. fireTMS Driver. Dzięki przesyłaniu trasy bezpośrednio z systemu do urządzenia GBox wyeliminowane jest ryzyko błędów komunikacyjnych. Z kolei kierowca po zakończeniu transportu może za pośrednictwem narzędzia zaznaczyć aktualny status przewozu i przesłać dokumenty co pozwala natychmiastowo zafakturować zrealizowaną usługę – komentuje Agnieszka Bulenda, Customer Care Team Leader w fireTMS.

 

[1] https://mailing.inelo.pl/landing/czasnatransport036?utm_source=wydarzenia&utm_medium=site&utm_campaign=webinar_036

[2] [3] Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2024

 

Źródło: Inelo

TAG: AI, AI w pracy spedytora, AI w transporcie, Grupa Eurowag, INELO, IT w branży transportowej, sztuczna inteligencja

Co możesz jeszcze przeczytać

Co w kwietniowym e-Route on-line?
Co w kwietniowym numerze e-Route on-line?
Zajawka Na Osi odcinek nr 873 z 9 maja 2020
zlot czerwonych samochodow poznan
Zlot czerwonych samochodów w Poznaniu [Na Osi 999]

Najczęściej czytane

  • Trucker Club ODCINEK 14/2025

    W 14 odcinku Trucker Clubu 7 część relacji z Ma...
  • DAF Trucks Polska rozpoczyna budowę nowoczesnego centrum pojazdów używanych pod Warszawą

    4 czerwca 2025 roku w miejscowości Urzut pod Wa...
  • Bauma 2025 część 1 | Na Osi 1136

    Pierwsza relacja z Baumy 2025. Materiał pochodz...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: Szybki start | Na Osi 1136

    Analiza zdarzenia drogowego i prawidłowy sposób...
  • Przerwy i odpoczynki przy dwóch kierowcach | Na Osi 1136

    Wyjaśnienie sprawy przerw i odpoczynków przy dw...

Archiwum

  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP