Trzy lekkie elektryczne pojazdy Volvo FE – pierwsze w Europie ciężarówki elektryczne w tej konfiguracji – jeżdżą po Norwegii z zabudowami nyskiej firmy MEGA. Właściwie zabudowy przygotowały wspólnie firmy MEGA i jej partner na norweskim rynku, spółka MAUR Bilpåbygg. Podczas uroczystego przekazania pojazdów przewoźnikowi, firmie Tom Wilhelmsen AS, obecna była premier Norwegii – pani Ernie Solsberg.
Jak wygląda ta współpraca? Firmy MEGA z Nysy i MAUR Bilpåbygg AS współpracują od 2014 r. i wspólnie pracują nad projektami zabudów pojazdów, wprowadzając je na rynek norweski. Każdy proponowany przez Norwegów prototyp jest na wstępnym etapie opracowywany koncepcyjnie razem z firmą MEGA, następnie przygotowywany konstrukcyjnie i produkowany w Nysie. Po testach w Norwegii i informacjach zwrotnych, konstruktorzy z firmy MEGA optymalizują produkt, by mógł trafić do seryjnej produkcji.
Volvo FE Electric to trzyosiowy samochód ciężarowy o masie całkowitej do 27 ton. Elektryczny układ napędowy i zastosowane akumulatory są oparte na rozwiązaniach wykorzystywanych przez Volvo w autobusach. Model ten jest przystosowany m.in. do dostaw towarów i wywozu śmieci w obrębie miast czy też lekkiego transportu budowlanego. Może poruszać się w strefach czystego transportu, a dzięki cichej pracy układu napędowego znajduje też zastosowanie przy nocnych dostawach. Jego wykorzystywanie przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczeń oraz hałasu w zatłoczonych metropoliach.
Jakie wyzwania stoją przed rynkiem transportu miejskiego?
Francja i Wielka Brytania wprowadziły zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, który ma funkcjonować od 2040 r. Jeszcze bardziej radykalni są Holendrzy i Norwegowie, u których taki zakaz zacznie obowiązywać już w 2025 r. Zakazy te dotyczyć będą nie tylko samochodów osobowych, lecz także miejskich ciężarówek, choć producenci tych ostatnich będą mieć kilka lat więcej na przystosowanie się do nowych regulacji.
„Na naszych oczach zmienia się podejście do wymagań stawianych branży automotive. Rośnie znaczenie napędów alternatywnych. Przyszłość zdecydowanie będzie należała do pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, m.in. elektrycznych. Zmiany będą dotyczyły także naszej produkcji, ale jesteśmy na nie przygotowani. Dla jednego z naszych klientów już dostarczamy zmodyfikowane zabudowy do samochodu Volvo FE Electric” – podsumował Maciej Radomski, prezes zarządu MEGA Sp. z o.o.
MEGA i MAUR
Produkcja dla firmy MAUR obejmuje obecnie: przyczepy typu tridem i tandem oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych, naczepy wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego). Kolejnym produktem są zabudowy stalowe do aut Volvo, Scania, Mercedes i innych.
Wszystkie produkty przeznaczone dla skandynawskich odbiorców wykonywane są ze stali Hardox, którą charakteryzuje bardzo duża wytrzymałość na ścieranie, uderzenia i inne uszkodzenia spotykane w ekstremalnych warunkach pracy. „Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują wielką wagę do detali i wykończeń. Skrzynie są dodatkowo zabezpieczane oraz powlekane najlepszymi lakierami” – dodaje Krzysztof Grabowski, kierownik działu zabudów.
źródło: Samochody Specjalne