NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Wypadek na drodze – za co kierowca zawodowy jest odpowiedzialny?

Wypadek na drodze – za co kierowca zawodowy jest odpowiedzialny?

środa, 23 październik 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Wypadek na drodze – za co kierowca zawodowy jest odpowiedzialny?

W 2023 roku kierowcy ciężarówek byli sprawcami blisko 1500 wypadków, co stanowiło blisko 8 proc. wszystkich zdarzeń drogowych, z tragicznym bilansem ponad 190 ofiar śmiertelnych (12 proc.) i ponad 1 700 rannymi (8 proc.). Według raportu PITD, 19 proc. kierowców zawodowych odczuwa stały stres w pracy. Zmęczenie, monotonia, długie godziny spędzane za kierownicą oraz presja czasu sprawiają, że nawet najmniejsze rozproszenie może prowadzić do tragicznych w skutkach wydarzeń. Nie da się ukryć, że kierowcy zawodowi każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z pracą za kółkiem – stresem, zmęczeniem, a także koniecznością zachowania przy tym pełnej koncentracji, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń. Jednak nawet najbardziej doświadczony trucker może popełnić błąd, który może okazać się niebezpieczny dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Jakie są prawne konsekwencje takich zdarzeń i z czym musi się liczyć kierowca, który spowoduje wypadek?

Odpowiedzialność na drodze

Przykładem, który ukazuje, jak nieprzewidziane sytuacje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, jest wypadek w Łodzi, gdzie 42-letni kierowca wywrotki nie opuścił naczepy i zahaczył nią o górną bramownicę, niszcząc znaki drogowe. To zdarzenie pokazuje, że rutyna zawodowa może prowadzić do błędów i utraty czujności, przez co narażeni na niebezpieczeństwo są również inni uczestnicy ruchu. Kto ponosi pełną odpowiedzialność za sytuacje na drodze i ewentualne szkody wyrządzone podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych?

Odpowiedzialność pracownika za szkody wobec pracodawcy jest jasno określona w polskim Kodeksie pracy. Pracownik odpowiada zarówno za straty wyrządzone umyślnie, jak i te wynikające z zaniedbania obowiązków służbowych. W przypadku celowego działania kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody. Z kolei nieumyślne postępowanie związane z zaniedbaniem obowiązków zwykle ogranicza się do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy – mówi Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Ireneusz Czulak – ekspert Inelo z Grupy Eurowag dodaje również, że jeśli kierowca zaniedbał obowiązki i wyrządził szkody w wypadku komunikacyjnym, to ponosi konsekwencje nie tylko wobec pracodawcy, ale również wobec osób trzecich

Odpowiedzialność ta może dotyczyć nie tylko szkód majątkowych, takich jak np. uszkodzenie pojazdu czy sprzętu, ale także szkód osobowych, czyli obrażenia ciała oraz utratę życia.

Kierowcy zawodowi mogą liczyć na ochronę w postaci ubezpieczenia OC pojazdów. To właśnie ono w dużej mierze pokrywa koszty odszkodowań w przypadku wypadków. Warto jednak pamiętać, że taka ochrona nie zawsze działa w pełni na korzyść kierowcy. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel uzna, że kierowca działał niezgodnie z przepisami, może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy w ramach tzw. regresu ubezpieczeniowego.

Oznacza to, że firma ubezpieczeniowa ma prawo żądać od kierowcy zwrotu wypłaconego odszkodowania, jeśli wypadek był spowodowany rażącym zaniedbaniem obowiązków lub działaniem umyślnym, np. prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu –- podkreśla Ireneusz Czulak.

Wyzwań w transporcie nie brakuje

W większości zdarzeń drogowych dużą rolę odgrywa czynnik ludzki – dotyczy to wszystkich użytkowników dróg, w tym także kierowców ciężarówek. W jaki sposób można minimalizować ryzyko wypadków? Na pewno warto, aby pracodawcy zwracali większą uwagę na warunki pracy kierowców. Ważna jest również inwestycja w bezpieczeństwo i ochronę życia. Istotną rolę odgrywają w tym narzędzia dla transportu, które wpływają na warunki i komfort pracy truckerów.

Tylko chwila nieuwagi wystarczy do spowodowania wypadku, w szczególności, gdy pokonuje się setki kilometrów w miesiącu. W takich okolicznościach wsparcie w postaci narzędzi, które pozwalają lepiej oceniać przejazd, mieć kontakt z kierowcą w czasie rzeczywistym i móc reagować na nagłe sytuacje od razu – jest nieocenione. Niejednokrotnie wydarzenia na drodze pokazują, że technologie działają w służbie kierowcy i mogą również pomóc w krytycznych sytuacjach  – komentuje Łukasz Włoch.

Przykładem może być jedna z sytuacji, którą nagłaśniały grupy branżowe na Facebooku, gdzie właściciel firmy próbował namierzyć auto po to, aby zdążyć udzielić kierowcy niezbędnej pomocy medycznej.

Źródło: Spedytorzy i Przewoźnicy_Grupa transportowa na Facebook’u

Aby minimalizować ryzyko na drogach, trzeba zadbać również o specjalistyczne szkolenia dla kierowców z zakresu bezpieczeństwa. Warto jednak zastanowić się, czy wsparcie psychologiczne nie powinno być stałym elementem benefitów, zwłaszcza że presja związana z terminowością dostaw czy izolacja od rodziny mogą negatywnie wpływać na stan psychiczny kierowców. Wielu z nich potrzebuje pomocy, zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i psychologicznych. Coraz więcej organizacji oraz firm transportowych zaczyna dostrzegać te problemy, jednak wsparcie w tym zakresie wciąż jest niewystarczające.


[1] Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku, str. 31.
[2] PITD, Zarobki kierowców zawodowych w Polsce w 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej w Polsce, str. 25.
[3] TVN24.pl, artykuł: Nie zamknął wywrotki i zahaczył nią o znaki.

 

Źródło: INELO

TAG: długie godziny spędzane za kierownicą, INELO, kierowca, kierowca ciężarówki, kierowca zawodowy, kierowcy, kierowcy ciężarówek, KIEROWCY ZAWODOWI, Kodeks Pracy, pracodawca, pracownik, spowodowanie wypadku, szkody wobec pracodawcy, tres w pracy, wypadek, wypadki, zmęczenie

Co możesz jeszcze przeczytać

Program Na Osi odcinek 860 z 8 lutego 2020
Retro Motor Show 2024 i Truck Story: Mercedes-Benz Actros BLUETEC | ODCINEK Na Osi 1109
Zajawka Programu Na Osi nr 872 z 2 maja 2020

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP