NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Wydajność floty w transporcie – jak ją kontrolować i zwiększać?

Wydajność floty w transporcie – jak ją kontrolować i zwiększać?

sobota, 19 październik 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Wydajność floty w transporcie – jak ją kontrolować i zwiększać?

Firmy zlecające transport często korzystają z KPI, czyli kluczowego wskaźnika efektywności. Na jego podstawie zleceniodawcy określają, m.in. terminowość załadunków, dostaw, a także koszty w przeliczeniu na paletę, przesyłkę lub kilogram. Ze wskaźnika KPI z powodzeniem mogą korzystać także firmy transportowe, po ustaleniu obszarów wymagających badań wydajności. Według firmy Coyote Logistics[1], aż ⅔ przewoźników określa KPI manualnie, czyli na podstawie danych pochodzących z e-maili lub tabel Excela. Tylko nieco ponad  ⅕ respondentów korzysta w tym celu z systemów TMS, które pozwalają znacznie szybciej i efektywniej badać wskaźnik KPI firm transportowych. Podpowiadamy, jak w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych narzędzi, aby określić i sprawdzać kluczowe wskaźniki efektywności w firmach transportowych.

Wydajność floty – dlaczego jest kluczowa i jak ją zbadać?

Na wydajność floty ciężarówek składa się wiele czynników dotyczących jakości wykonywanych usług przewozowych i związanych z nimi kosztów. Efektywne wykorzystanie potencjału przewozowego pojazdów ciężarowych polega, m.in. na terminowej realizacji transportów, optymalnym planowaniu tras, uzyskiwaniu określonej rentowności i unikaniu przejazdów bez ładunku. Jako przykładowe KPI firmy transportowej można wskazać terminowość dostaw, stopień wykorzystania floty lub rentowność zleceń, czyli zestawienie kosztów i przychodów z tytułu świadczonych usług. Firmy transportowe, które kontrolują wybrane wskaźniki, są bardziej świadome aktualnej sytuacji wewnątrz organizacji i w otoczeniu rynkowym. Dzięki temu mogą podejmować skuteczniejsze decyzje biznesowe.

Osiągnięcie wysokiej wydajności floty samochodowej to złożony proces, który wymaga stałej analizy i oceny danych płynących z eksploatacji samochodów ciężarowych. W tym celu niezbędne jest uzyskanie możliwie dokładnych informacji dotyczących, m.in. dystansu pokonanego z towarem i „na pusto”, godziny i czasu trwania załadunku oraz rozładunku, a także zużycia paliwa. Uzyskiwanie tych danych w manualny sposób, czyli np. na podstawie komunikacji telefonicznej lub SMS z kierowcami, a następnie ich katalogowanie to proces czasochłonny i podatny na błędy. Nowoczesne rozwiązania takie jak systemy TMS połączone z telematyką mogą automatycznie gromadzić szczegółowe dane dotyczące każdej ciężarówki z floty, a następnie analizować je na wiele sposobów – zauważa Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

Gdzie w firmie uciekają pieniądze i jak temu zapobiec?

Wprowadzenie kompleksowych rozwiązań służących do zbierania i analizy danych pochodzących z floty ciężarówek pozwala określić słabe punkty, które generują zbędne koszty. Często występującym problemem jest nadmierne zużycie paliwa, np. porównując wyniki różnych kierowców prowadzących podobne ciężarówki. Narzędzia telematyczne zapewniają stały monitoring pojazdu oraz natychmiastowe przesyłanie danych, m.in. na temat spalania oleju napędowego. Dzięki temu przewoźnik może wykryć np. zbędną pracę silnika na postoju lub nieekonomiczną jazdę kierowcy, czyli zbyt częste hamowanie i rozpędzanie pojazdu zamiast płynnej jazdy. Na podstawie uzyskanych danych kierowca może zostać wytypowany na szkolenie z zasad bezpiecznej jazdy. Zazwyczaj pozwala to znacznie ograniczyć zużycie paliwa, którego zakup stanowi ok. 1/3 kosztów operacyjnych firm transportowych w Europie[2].

Brak podstawienia ciężarówki na załadunek lub znaczne opóźnienie realizacji usługi przewozu często wynika z awarii pojazdów. Wtedy poza kosztami związanymi z nieplanowaną naprawą przewoźnik może otrzymać karę finansową z powodu niewywiązania się z zawartej umowy przewozu. Regularne serwisowanie oraz cykliczne wymiany pojazdów we flocie na nowe pozwalają znacznie zminimalizować ryzyko. Wyposażenie ciężarówek w telematykę pozwala stale monitorować parametry pracy pojazdów oraz ustawiać przypomnienia np. o zbliżającym się przeglądzie lub badaniu technicznym.

Utrzymanie floty w nienagannym stanie technicznym podobnie jak monitoring zużycia paliwa pozwalają ograniczyć zbędne koszty, co ma pozytywny wpływ na jeden z kluczowych KPI firm transportowych, czyli na rentowność zleceń transportowych. Kolejnym z niezwykle istotnych wskaźników jest terminowość płatności za wykonane usługi, ponieważ opóźnienia mogą zachwiać płynnością finansową firmy. Tu także z pomocą przychodzą kompleksowe rozwiązania TMS, które monitorują terminy płatności i mogą automatycznie wysyłać przypomnienia o płatności, a w przypadku dalszych opóźnień skierować nieopłacone faktury do działu windykacji. Systemy do zarządzania transportem w połączeniu z telematyką i monitoringiem GPS usprawniają pracę przewoźników na wielu poziomach. W celu zapewnienia jeszcze większej wygody niedawno ogłoszono wdrożenie platformy Eurowag Office, która skutecznie integruje wiele produktów niezbędnych do wydajnego zarządzania firmą transportową. Dzięki temu wszystkie potrzebne narzędzia będą dostępne dla przewoźników w jednym, przystępnym miejscu – zapowiada Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.  

Technologia nie działa bez ludzi

Nawet najskuteczniejsza technologia nie może spełniać swoich funkcji bez właściwego przeszkolenia osób, które będą z niej skorzystać. Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych może budzić niepokój wśród pracowników, którzy przecież mają swoje przyzwyczajenia i styl pracy. Dlatego planowane zmiany warto podzielić na kilka etapów. W razie potrzeby każda firma może liczyć na wsparcie ekspertów Inelo, którzy potrafią skutecznie szkolić wszystkich pracowników z wszystkich funkcji oferowanych rozwiązań.

Przygotowanie organizacji do wdrożenia nowych technologii jest kluczowe z wielu względów. Po pierwsze niezbędne jest rozpoznanie profilu działalności, dzięki czemu będzie można określić moduły, które najlepiej sprawdzą się w codziennej pracy. Tu przydatna jest otwarta komunikacja pomiędzy zespołami, mającymi w planach korzystanie z nowego systemu TMS. Po drugie, należy określić harmonogram wprowadzania nowej technologii. Każda implementacja systemu poprzedzona jest, m.in. testami wydajności, funkcjonalności i bezpieczeństwa. Z kolei najlepsze efekty daje kompleksowe szkolenie z funkcji programu, w którym powinni uczestniczyć wszyscy zainteresowani, czyli kierowcy, dyspozytorzy, spedytorzy, księgowi i analitycy.

 

 

[1] Coyote Logistics 2022, The metrics that matter, What Shippers & Carriers Really Think About Supply Chain KPIs,

[2] Iru.org, Fuel prices in the EU: Understanding future dynamics

 

Źródło: INELO

TAG: firmy transportowe, flota ciężarówek, INELO, Wydajność floty, wydajność floty ciężarówek

Co możesz jeszcze przeczytać

Iness zaprasza na 20. Master Truck Show 2024!
Drogowy lejek [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Drogowy lejek [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Nie zabijaj, nie daj się zabić: Obydwaj na fali | Na Osi 1108

Najczęściej czytane

  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP