Leinfelden-Echterdingen/Aksaray, Turcja.
Ciągnik siodłowy eActros 300 do transportu dystrybucyjnego pokonał trasę o długości około trzech tysięcy kilometrów, z fabryki Mercedes-Benz w Wörth do Aksaray w Turcji, gdzie odbywają się m.in. drogowe testy wytrzymałości i niezawodności tej elektrycznej ciężarówki. Inżynierowie testowi wybrali trasę przejazdu przez Austrię, Słowenię, Chorwację, Serbię i Bułgarię. Na całej trasie ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwu- i trzyosiowe podwozia ciężarowe eActros, produkowane seryjnie od końca 2021 r. Akumulatory wszystkich wspomnianych elektrycznych samochodów ciężarowych ładowano na trasie wyłącznie z publicznie dostępnych terminali ładujących.
Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Przygotowania do zbliżającego się jesiennego uruchomienia produkcji seryjnej ciągnika siodłowego eActros 300 obejmują między innymi drogowe testy wytrzymałościowe przeprowadzane w naszym zakładzie w Aksaray. Jako dodatkowy test wykorzystaliśmy również trudną trasę na miejsce. Wnioski: ten elektryczny samochód ciężarowy z powodzeniem pokonał zróżnicowaną trasę przez Europę Środkową i Południowo-Wschodnią i jest gotowy do produkcji seryjnej”.
Już sam przejazd był testem dla elektrycznego ciągnika siodłowego
Na trasie do Turcji inżynierowie testowi skupili się przede wszystkim na systemach bezpieczeństwa, osiągach i trwałości pojazdu. W odniesieniu do napędu elektrycznego szczególnie uważnie przyjrzano się działaniu prognozy zasięgu, rekuperacji i sprawnej łączności z terminalami ładującymi za granicą. Zarówno zróżnicowana, trudna topografia trasy, jak i różnorodne warunki klimatyczne stwarzały dobre podstawy do przeprowadzenia szeroko zakrojonych testów pojazdu na drodze.
Ciągnik siodłowy eActros 300 gotowy do produkcji seryjnej
Wariant modelowy eActrosa 300 – ciągnik siodłowy – przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie. Ten elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1, umożliwiają mu zasięgi nawet do 220 km2 na jednym ładowaniu akumulatorów. eActrosa 300 można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę3. W zeszłorocznej serii testów ciężarówka pokonała już przełęcz Arlberg w Austrii. Trasy testowe przebiegały miejscami na wysokości ponad 1800 m. Seryjna produkcja ciągnika ma ruszyć jesienią bieżącego roku.
eActros 300/400
Ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwa eActrosy 300 (4×2 i 6×2). Akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego od 2021 r. zjeżdża z linii produkcyjnej fabryki w Wörth. Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh4. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów5. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną przez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu.
1 Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
2 Zasięg pojazdu określono wewnętrznie, w optymalnych warunkach, m.in. przy wykorzystaniu trzech pakietów akumulatorowych po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem, z naczepą siodłową, w temperaturze zewnętrznej 20°C.
3 Wartości oparte na parametrach empirycznych określonych wewnętrznie dla optymalnych warunków, zakładających m. in. temperaturę otoczenia 20°C.
4 Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
5 Zasięg pojazdu został określony wewnętrznie w optymalnych warunkach, przy wykorzystaniu m.in. czterech pakietów akumulatorowych po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania w częściowo obciążonym pojeździe do transportu dystrybucyjnego bez przyczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.
Źródło: Daimler Truck