NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Wilk morski

Wilk morski

czwartek, 04 maj 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Wilk morski

Pojazdy specjalne Mercedes-Benz Trucks nie zajmują się sztampowymi zadaniami i zwykle pracują tam, gdzie dojazd jest utrudniony, teren ciężki, a warunki ekstremalne. Służą funkcjonalnością służbom komunalnym, ale także ratują mienie i życie ludzkie. Jeden z takich pojazdów Unimog U5023 od trzech lat użytkowany jest przez ratowników ze stacji brzegowej Służby SAR (z ang. Search and Rescue) w Sztutowie.

Historia ratownictwa morskiego w Polsce sięga XVI wieku, a pierwsze stacje brzegowe – w Łebie i Ustce – pojawiły się już w latach 60. wieku XIX. Dzisiejszych 12 jednostek rozlokowanych wzdłuż polskiego wybrzeża powstało dużo później, w latach 50. XX wieku – utworzyło tę strukturę Polskie Ratownictwo Okrętowe. Od 2002 roku na mocy Ustawy o bezpieczeństwie morskim, funkcjonuje ona w ramach Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, nazywanej Służbą SAR.

Pomarańczowy Unimog z charakterystycznym znakiem krzyża maltańskiego na bocznej ścianie kabiny na wybrzeżu czuje się jak ryba w wodzie. Nie straszny mu jest ani piach, ani morskie fale. – Właśnie z tego powodu zdecydowaliśmy się na zakup tego pojazdu: najważniejsze jego cechy z naszego punktu widzenia to centralne pompowanie kół sterowane z kabiny i wysoki poziom brodzenia – 1,2 m – wyjaśnia Zenon Gąsiorowski, kierownik stacji w Sztutowie, który ratownikiem jest od 37 lat. – Ważny jest także napęd 4×4, wysoki kąt natarcia, szczelne lampy, no i reduktor: to nam daje poczucie bezpieczeństwa w terenie i w wodzie. A podczas akcji nie możemy się zastanawiać, czy nam się samochód nie zakopie.

Warunki, w jakich pracuje Unimog, nie są łatwe. Jego podstawowym zadaniem jest holowanie i wodowanie łodzi ratowniczej, bo stacja w Sztutowie jest jedyną w Polsce, która nie ma bezpośredniego dostępu do morza.

Pozostałe stacje są ulokowane w portach i nie mają problemu ze spuszczeniem łodzi na wodę – mówi Zenon Gąsiorowski. – My musimy ją najpierw dostarczyć na brzeg, a potem zwodować tak daleko w głąb morza, żeby nie było ryzyka, że osiądzie na mieliźnie. To oznacza, że czasem musimy wjechać na tyle głęboko, że fale przelewają się dachem. Zwykle dojazd na miejsce akcji zajmuje nam około 7 minut – ten czas zależy też od tego, co dzieje się na plaży. Kiedy jest pusto, nie ma kłopotu, ale latem bywa bardzo trudno, bo ogromna liczba plażowiczów bardzo nas spowalnia.

Z wnętrza kabiny Unimoga przedzieranie się przez fale wygląda spektakularnie, samochodem momentami ostro buja, ale ani przez chwilę nie traci stabilności.

Najbardziej ryzykowne są przechyły boczne, kiedy jednym kołem jedziemy po piasku, a drugim w wodzie – tłumaczy kierownik stacji. – Unimog jest dość wysokim pojazdem i wtedy jeden niewłaściwy ruch mógłby mieć katastrofalne skutki, ale na razie na szczęście nic takiego się nie stało. Nigdy nas nie zawiódł, choć teren jest trudny i inne pojazdy się tu zakopywały – odkąd pogłębiono tor podejściowy do Gdańska, a piach stamtąd wysypano u nas, jest bardziej grząsko.

Zabudowę pojazdu wykonała zgodnie ze specyfikacją stacji w Sztutowie, firma Szczęśniak z Bielska-Białej. Znalazły się w niej takie elementy jak maszt oświetleniowy z kamerą dalekosiężną, aneks kuchenny, wyciągarka hydrauliczna, a nawet elektryczna markiza, która służy jako osłona dla poszkodowanych przed słońcem lub deszczem. Całość wyposażenia uzupełnia system nawigacji morskiej i morski system łączności – to jedyny pojazd w Polsce w nie wyposażony. Wnętrze mieści też pełny ekwipunek ratowniczy i oprócz sześciu członków załogi można w nim przewieźć dwie osoby w pozycji leżącej. Z kolei w kabinie Unimoga mogą jechać trzy osoby.

Czasem ten pojazd służy też jako transport medyczny – na plaży także zdarzają się wypadki, a zwykła karetka tam nie wjedzie i wtedy jesteśmy wzywani do pomocy – mówi Zenon Gąsiorowski. – Na drogach też sprawdza się bardzo dobrze, a rejon mamy spory, bo sięga od przekopu mierzei aż do granicy, łącznie z Zalewem Wiślanym.

Pojazd pracujący w ratownictwie musi być dyspozycyjny przez 24 h na dobę i niezawodny. O jego doskonały stan techniczny dba serwis Grupy Wróbel w Będzieszynie.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy, nigdy nie mieliśmy żadnych problemów, a reakcja zawsze jest szybka i fachowa, możemy na Mercedesie polegać – podkreśla kierownik ratowników ze Sztutowa, który na pytanie o szczególnie poważną akcję odpowiada krótko: każda jest poważna. Czyli w sam raz dla Unimoga.

 

Źródło: Daimler Truck Polska

TAG: Będzieszyn, Bielsko-Biała, grupa wróbel, Grupa Wróbel w Będzieszynie, Mercedes-Benz Trucks, Polskie Ratownictwo Okrętowe, ratownictwo morskie, Służba SAR, Szczęśniak, Sztutowo, Unimog, Unimog U5023, Zenon Gąsiorowski

Co możesz jeszcze przeczytać

e toll
Ulga nie likwiduje przeniesienia ryzyka
Magia Świąt Na Osi
Truck Story: tuning – światła ostrzegawcze | Na Osi 1031

Najczęściej czytane

  • Truck Story: 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi 1134

    Truck Story: 60-metrowa pompa do betonu. Materi...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: Dynamiczne wybicie z rytmu | Na Osi 1134

    Analiza wypadku: Dynamiczne wybicie z rytmu. Ma...
  • Jak policjanci szkolili się na torze w Poznaniu? | Na Osi 1134

    Jak policjanci szkolili się na torze w Poznaniu...
  • Premierowy pokaz bardzo lekkiegto autotransportera polskiej marki Luggi | Na Osi 1134

    Premierowy pokaz bardzo lekkiegto autotransport...
  • Analiza wypadku z dziką zwierzyną | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1134 odcinku Na Osi analiza wypadku z dziką z...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP