W kilku niezależnych testach przeprowadzonych przez niemieckie czasopisma dla kierowców i klientów samochodów ciężarowych, Volvo FH z systemem I-Save okazało się zwycięzcą pod względem oszczędności paliwa, biorąc pod uwagę zużycie oleju napędowego i AdBlue, mimo że testowany samochód ciężarowy nie był wyposażony w najnowsze aktualizacje Volvo dotyczące efektywności paliwowej.
Koszty paliwa są dziś dla przewoźników ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nie tylko ceny oleju napędowego poszybowały ostatnio w górę ale wiele firm transportowych odczuwa również skutki wzrostu cen AdBlue, które zwiększyły się ponad dwukrotnie.
„Inwestując w nowy samochód ciężarowy, bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby zwracać uwagę na całkowite zużycie energii przez dany samochód,” mówi Peter Franzén, Menedżer Produktu w Volvo Trucks.
Zwycięzca pod względem oszczędności paliwa w wielu testach
Niezależne niemieckie czasopisma „Trucker” i „Transport” przetestowały ostatnio Volvo FH 500 I-Save porównując go z innymi głównymi europejskimi konkurentami jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe. W obu testach Volvo okazało się zwycięzcą pod względem oszczędności paliwa, biorąc pod uwagę całkowite zużycie oleju napędowego i AdBlue. Pomimo niskiego zużycia paliwa, samochód ciężarowy Volvo osiągnął bardzo wysoką średnią prędkość w teście „Truckera,” a w teście magazynu „Transport” pokonał w tym zakresie konkurencję.
„Naszym inżynierom udało się połączyć wysoką prędkość z bardzo niskim zużyciem paliwa, co jest fantastycznym osiągnięciem. Często trzeba wybrać jedno lub drugie, ale my udowodniliśmy, że można połączyć ekonomikę paliwową i osiągi” – wyjaśnia Peter Franzén. „Jeszcze bardziej imponujące jest to, że w obu testach udało nam się zająć najlepsze miejsce pod względem oszczędności paliwa, mimo że testowany pojazd nie miał jeszcze naszych najnowszych aktualizacji, które obniżą zużycie paliwa o kilka kolejnych punktów procentowych!”
Nowe udoskonalenia pozwalają obniżyć całkowite koszty paliwa nawet o 13%.
Testowane Volvo FH było wyposażone w specyfikację I-Save, czyli wariant łączący różne elementy układu napędowego i oprogramowania w celu maksymalnego zwiększenia oszczędności paliwa. Sercem I-Save jest silnik turbocompound, który umożliwia jazdę z niskimi obrotami i wysokim biegiem przez dłuższy czas. Dzięki wprowadzonym ostatnio udoskonaleniom, I-Save może łącznie przyczynić się do poprawy zużycia paliwa nawet o 13% – w porównaniu z poziomem zużycia w momencie jego wprowadzenia w 2019 roku.
„W celu poprawy efektywności paliwowej poszliśmy teraz o krok dalej, aby zapewnić pełną optymalizację silnika w naszym Volvo FH I-Save. Biorąc pod uwagę historycznie wysokie ceny energii, z jakimi mamy obecnie do czynienia, nie mogliśmy wybrać lepszego momentu jej wprowadzenia”, podsumowuje Peter Franzén.
Fakty dotyczące nowych aktualizacji w zakresie zużycia paliwa
Proces spalania w silnikach został jeszcze bardziej udoskonalony poprzez dostosowanie wtryskiwaczy, kompresji i wałka rozrządu specjalnie do udoskonalonych i unikalnych tłoków z misą w kształcie fali. Zmniejszono również masę całkowitą i tarcie wewnętrzne. Zmodernizowano wysokowydajną turbosprężarkę i pompę olejową; nawet filtry oleju, paliwa i powietrza zyskały opatentowane udoskonalenia w celu uzyskania jeszcze lepszych osiągów.
Zmodernizowany silnik współpracuje z inteligentną i zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, która jest teraz szybsza nawet o 30%. Szybsza reakcja przyczynia się do dalszego zwiększenia oszczędności paliwa, poprawy właściwości jezdnych i płynności jazdy.
I-Torque to nowe, inteligentne oprogramowanie momentu obrotowego, które zwiększa wydajność energetyczną poprzez analizę danych dotyczących topografii drogi przy użyciu funkcji I-See i dostosowanie jazdy do aktualnej trasy. Funkcja I-See wykorzystuje informacje o planowanej trasie, aby jak najlepiej wykorzystać energię kinetyczną samochodu ciężarowego podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Nowe oprogramowanie I-Torque optymalizuje zarówno wybór biegów, jak i moment obrotowy silnika. Funkcja ta patrzy na drogę przed pojazdem i ocenia topografię terenu oraz masę pojazdu, aby zdecydować, jaki dokładnie moment obrotowy jest potrzebny silnikowi i kiedy, w celu uzyskania jak najwyższej wydajności paliwowej.
Podczas jazdy na długich dystansach, aerodynamika samochodu ciężarowego odgrywa ważną rolę w oszczędzaniu paliwa. W związku z tym wprowadzono kilka kluczowych zmian poprawiających przepływ powietrza, w tym zacieśnienie szczelin w przedniej części kabiny i wydłużenie drzwi.
Wszystkie te udoskonalenia składają się na najlepszą ekonomikę paliwową i najniższe koszty całkowite, jakie kiedykolwiek osiągnęło Volvo Trucks. Kolejne testy w prasie branżowej mogą pokazać zatem jeszcze lepsze wyniki i pobijać kolejne rekordy w zakresie oszczędności paliwa.
Źródło: Volvo Trucks Polska