8 kwietnia 2025
Leinfelden-Echterdingen / Monachium
Solidny, mocny i wydajny nawet w wymagających warunkach eksploatacji, zarówno w terenie, jak i na drodze: Dzięki tym właściwościom Mercedes-Benz Arocs od lat jest jednym z najważniejszych graczy w transporcie budowlanym. Teraz jest jeszcze jeden atrybut, ponieważ nowy eArocs 400 to pierwszy elektryczny wariant sprawdzonego pojazdu roboczego Mercedes-Benz Trucks. W dniach od 7 do 13 kwietnia na tegorocznych targach BAUMA w Monachium odbywa się światowa premiera tej bezemisyjnej i cichej ciężarówki elektrycznej. Mercedes-Benz Trucks ponownie podkreśla, jakie innowacje firma stosuje, aby przyspieszyć transformację na napędy neutralne pod względem emisji CO2 w pojazdach i w jaki sposób te rozwiązania przynoszą korzyści również branży budowlanej.
Obecnie planowana jest mała seria 150 pojazdów rocznie dla eArocsa 400 na wybranych rynkach UE30. Pojazd będzie początkowo dostępny jako wariant 32- i 41-tonowy w konfiguracji osi 8×4 z czterema różnymi rozstawami osi i może być zabudowany jako betonomieszarka lub wywrotka budowlana. Obejmuje zatem najważniejsze zastosowania w transporcie budowlanym. Dzięki lokalnej neutralności CO2 podczas jazdy eArocs 400 może wjeżdżać do stref niskiej i zerowej emisji w obszarach miejskich, a dzięki niskiej emisji hałasu nadaje się również do środowisk wrażliwych na hałas, takich jak obszary mieszkalne, szpitale, szkoły i przedszkola, a także do nocnych placów budowy. Rozpoczęcie sprzedaży jest zaplanowane na 1. kwartał 2026 r., a pierwsza dostawa na 3. kwartał 2026 r.
Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: „Dzięki nowemu eArocsowi 400 wprowadzamy elektromobilność również w branży budowlanej, co jest szczególnie ważne dla naszej gospodarki i społeczeństwa. Po transporcie dystrybucyjnym i dalekobieżnym nadal poszerzamy naszą ofertę akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych. Teraz ważne jest, aby decydenci promowali rozwój infrastruktury ładowania i stworzyli niezbędne warunki ramowe dla ekonomicznej eksploatacji tych pojazdów.”
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services w Mercedes-Benz Trucks: ” eArocs 400 jeździ bez emisji CO2 i jest jednocześnie tak mocny i wytrzymały, jak nasi klienci przywykli w konwencjonalnie napędzanych Arocsach. Jego gama jest zaprojektowana tak, aby obejmować podstawowe zastosowania w transporcie budowlanym. Dzięki napędowi akumulatorowemu jest on zatem szczególnie odpowiedni do użytku w ograniczonych lub wrażliwych na hałas środowiskach, takich jak centra miast lub obszary mieszkalne.”
Mocny napęd elektryczny i zasięg wystarczający na codzienne potrzeby
Nowy Mercedes-Benz eArocsie 400 przejmuje istotne komponenty z eActrosa 600. Oprócz przedniej skrzyni i przystawki odbioru mocy (PTO), również akumulatory w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Akumulatory te charakteryzują się w szczególności wysoką trwałością i wyjątkowo wysoką pojemnością.
Ze względu na znacznie wyższą wydajność eArocs 400 jest co najmniej o 50 procent bardziej energooszczędny niż porównywalna ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym. Posiada on napięcie instalacji elektrycznej 800 V i dwa zestawy akumulatorów o zainstalowanej pojemności 414 kWh, umieszczone w wieży akumulatorów bezpośrednio za kabiną kierowcy. Zasięg jako betonomieszarki wynosi do 200 kilometrów bez ładowania pośredniego. Klienci jeżdżą zazwyczaj w trybie jednozmianowym, pokonują średnio mniej niż 100 kilometrów dziennie i jeżdżą prawie wyłącznie po utwardzonych drogach. To sprawia, że ciężarówka elektryczna jest wstępnie przeznaczona do tego zastosowania. Wariant wywrotki budowlanej zwiększa zasięg do 240 kilometrów bez ładowania pośredniego. Za pomocą standardowego gniazda ładowania CCS2 zamontowanego po obu stronach pojazdu można ładować eArocsa 400 z mocą do 400 kW. Dwa zestawy akumulatorów potrzebują około 45 minut na naładowanie z 20 do 80 procent.
eArocs 400 jest wyposażony w mocny silnik centralny z 3-biegową skrzynią biegów o mocy ciągłej 380 kW i mocy szczytowej 450 kW. W połączeniu z tym technicznym rozwiązaniem układu napędowego sprawdzone osie z zewnętrzną zwolnicą planetarną Arocsa zapewniają wymagany prześwit i zdolność terenową na placach budowy. W pojeździe produkowanym w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth przez Paul Group z siedzibą w Vilshofen nad Dunajem montowany jest napęd elektryczny Electric Drivetrain.
Interaktywny kokpit multimedialny 2 z obsługą głosową
Multimedia Cockpit Interactive 2, który jest montowany m.in. również w eArocsie 400, okazuje się bardzo pomocny w codziennej pracy, dzięki czemu pojazd jest jeszcze bardziej połączony sieciowo i lepiej przystosowany do codziennego użytkowania na placu budowy. 12-calowy wyświetlacz wskaźników i ulepszony ekran dotykowy zapewniają intuicyjną obsługę – nawet w trudnym terenie. Kolejna zaleta: Wiele funkcji można teraz bezpiecznie i szybko uruchamiać za pomocą obsługi głosowej. Nowe menu umożliwia ponadto bezpośredni dostęp do specyficznych dla danej konstrukcji funkcji, takich jak przystawki odbioru mocy.
Uważni asystenci na pokładzie
Dla Mercedes-Benz Trucks, zwłaszcza w transporcie budowlanym, najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy – zarówno na placu budowy, jak i w drodze. W tym celu zamontowane w eArocsie 400 systemy wspomagania bezpieczeństwa, takie jak Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 i Front Guard Assist, umożliwiają kierowcy wczesne rozpoznawanie zagrożeń, wczesne hamowanie i zachowanie kontroli nad sytuacją na drodze. Te elektroniczne urządzenia wspomagające są szczególnie przydatne w ograniczaniu ryzyka dekoncentracji spowodowanej zmęczeniem, stresem lub rozproszeniem uwagi, zmniejszając prawdopodobieństwo poważnych konsekwencji dla wszystkich uczestników. Systemy są nie tylko zgodne z normami ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa (GSR) wydanego przez UE, które obowiązują odpowiednio od 2022 r. i 2024 r., ale w niektórych przypadkach wykraczają poza ich zakres.
Wytrzymałe komponenty i wydajne zabudowy
Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, eArocs 400 jest precyzyjnie dostosowany do codziennych wymogów zastosowań budowlanych zorientowanych na drogi. Jest to wyraźnie widoczne na takich elementach, jak podwójne osie napędowe z osiami hipoidalnymi lub z zewnętrzną zwolnicą planetarną, stabilna rama pojazdu, zawieszenie stalowe z przodu i z tyłu, 3-częściowy zderzak ze stalowymi narożnikami, metalowa osłona przeciwuderzeniowa reflektorów, składana osłona przeciwnajazdowa i tylne światła offroad w metalowym uchwycie z kratką. Kabina kierowcy z łatwym w pielęgnacji wnętrzem, dodatkową przestrzenią schowkową i opcjonalną leżanką jest w pełni ocynkowana i gwarantuje maksymalną długość zabudowy przy maksymalnej zwrotności.
Jeśli chodzi o zabudowy, na tegorocznych targach bauma Mercedes-Benz Trucks prezentuje na swoim stoisku targowym eArocs 400 z betonomieszarką HTM 905 w „lekkiej” konstrukcji firmy Liebherr z hydraulicznym napędem bębnowym. Model HTM 905 o nominalnej pojemności 9 metrów sześciennych należy do obecnej generacji betoniarek firmy, które zostały specjalnie opracowane z myślą o większej rentowności, lepszej ergonomii i łatwiejszym czyszczeniu. Pompa hydrauliczna betonomieszarki pobiera energię z akumulatorów wysokiego napięcia eArocsa 400, podczas gdy zamontowana w ciężarówce elektrycznej przystawka odbioru mocy przekształca energię elektryczną w energię hydrauliczną.
Na targach bauma zaprezentowany został również wariant eArocsa 400 z w pełni elektrycznym bębnem mieszającym. Spółka macierzysta CIFA Zoomlion prezentuje na targach Mercedes-Benz eArocs 400 z betonomieszarką E10 serii ENERGYA o pojemności nominalnej 10 metrów sześciennych i dopuszczalnej masie całkowitej do 44 ton.
Oprócz przedstawionego wariantu eArocs 400 może być również zasilany akumulatorem pojazdu za pomocą w pełni zintegrowanego rozwiązania Electric Betonmixer.
-
Zasięg został ustalony w określonych warunkach granicznych na podstawie wewnętrznych symulacji z betonomieszarką 8×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t podczas 8-godzinnej eksploatacji betonomieszarki w temperaturze otoczenia 20°C i może odbiegać od wartości ustalonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400 ze względu na liczne czynniki, takie jak topografia, warunki pogodowe, prędkość, kondycjonowanie wstępne, odbiorniki dodatkowe, indywidualna konfiguracja pojazdu i styl jazdy.
-
Zasięg został ustalony w określonych warunkach granicznych na podstawie wewnętrznych symulacji z wywrotką budowlaną 8×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t podczas 8-godzinnej eksploatacji pojazdu w temperaturze otoczenia 20°C i może odbiegać od wartości ustalonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400 ze względu na liczne czynniki, takie jak topografia, warunki pogodowe, prędkość, kondycjonowanie wstępne, odbiorniki dodatkowe, indywidualna konfiguracja pojazdu i styl jazdy.
-
Na podstawie obliczonych wewnętrznie wartości doświadczalnych w optymalnych warunkach, m.in. w temperaturze otoczenia 20°C na konwencjonalnej stacji szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 500 A.
-
Dzięki wszystkim tym systemom wspomagania Mercedes-Benz Trucks ma na celu zapewnienie kierowcy możliwie najlepszego wsparcia podczas jazdy w granicach systemu. Kierowca ponosi jednak pełną odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie pojazdu przez cały czas, co jest również wymagane przez prawo.
Źródło: Daimler Truck Polska