NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Scania z nawet 770-konnym silnikiem

Scania z nawet 770-konnym silnikiem

wtorek, 29 wrzesień 2020 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Scania z nawet 770-konnym silnikiem

Na przełomie ostatnich dwóch dekad wyścig na konie mechaniczne był wyjątkowo intensywny. W 2009 roku Volvo Trucks zaprezentowało model FH16 700, będący wówczas najmocniejszą ciężarówką na rynku. Rok później Scania pobiła ten wynik, prezentując model R730, oczywiście w układzie V8. Scania długo jednak nie nacieszyła się prowadzeniem, jako że już kilka miesięcy później Volvo Trucks znowu „zaatakowało”. W 2011 roku firma pokazała wersję FH16 750, która do dzisiaj była najmocniejszą ciężarówką na rynku.

Podkreślam tutaj stwierdzenie „do dzisiaj”. Właśnie dzisiaj, dosłownie dziewięć minut temu, Scania zaprezentowała bowiem nowy silnik. Jest to udoskonalone, 16-litrowe V8, mają występować w czterech nowych wariantach: 530, 590, 660 lub 770 KM. A tym samym wersje 770S lub R770 stają się też najmocniejszymi seryjnie produkowanymi ciężarówkami na całym świecie, odbierając palmę pierwszeństwa konkurentowi z Göteborga.

W stosunku do poprzednika, nowe V8 ma ponad 70 nowych elementów, obniżone tarcie wewnętrzne, wyższy stopień sprężania, bardziej wydajny układ oczyszczania, a także nowy system zarządzania silnikiem. Wszystko to ma się przekładać na około 6 proc. niższe zużycie paliwa, a jednocześnie lepsze osiągi. Wersję 520 wzmocniono do 530, 580 do 590, 650 do 660, a 730 do 770. Przybyło też maksymalnego momentu obrotowego, który w przypadku wersji 770 wszedł na poziom 3700 Nm. Dla porównania, dotychczasowa 730-tka miała 3500 Nm, a konkurencyjne Volvo FH16 750 dokładnie 3550 Nm. Jak więc zapowiadają to sami inżynierowie, nawet 60-tonowym zestawem jedzie się tutaj niczym na pusto.

Prace nad udoskonaleniem silnika V8 trwały od 2012 roku, a więc już ośmiu lat. Szybko się jednak okazało, że samo wzmocnienie napędu nie wystarczy. Zasadniczą kwestią jest też wytrzymałość mostów napędowych oraz skrzyni biegów, a więc po prostu układu przeniesienia napędu. To właśnie te elementy blokują producentów przed wdrażaniem w ciężarówkach mocniejszych silników, powszechnie stosowanych w przemyśle lub w łodziach. I zapewne dlatego nowa wersja silnika V8 debiutuje z zupełnie nową skrzynią biegów. Jest to przekładnia o oznaczeniu G33, stworzona zupełnie od podstaw i bardzo lekka, dzięki wykonaniu z aluminium. Oferuje ona 14 biegów do przodu (w tym pełzający oraz nadbieg) oraz aż 8 biegów wstecznych.

A kto z tak mocnych silników skorzysta? Najmocniejsze, 770-konne V8 ma być dedykowane między innymi do transportu długodystansowego lub do pracy w dłuższych zestawach. Na zdjęciach możecie zobaczyć na przykład fiński zestaw do przewozu drewna, który uczestniczył w tajnych, przedpremierowych testach. Ciężarówka stworzyła typowo fiński, 76-tonowy zestaw, który pracował w leśnym transporcie nieopodal granicy z Rosją.

Na koniec jeszcze dodam dwie informacje techniczne, które udało mi się znaleźć w pierwszych, popremierowych informacjach. Można z nich wywnioskować, że nawet wersja 770-konna nie potrzebuje układu recyrkulacji spalin, znanego jako EGR. Wystarcza przy tym sam układ SCR, z dotryskiem AdBlue. W żadnym z wiariantów zainstalowano też turbiny ze zmienną geometrią łopatek, określanej jako VGT. Kilka elementów udało się też usunąć lub odchudzić, dzięki czemu nowe V8 jest o 70 kilogramów lżejsze od poprzednika.

źródło: 40ton

TAG: 2020

Co możesz jeszcze przeczytać

Wypadek kolejowo drogowy w Schodni
Podwyżki na A2. Niektórzy kierowcy zapłacą więcej
Agro Show Bednary 2021
Agro Show Bednary 2021

Najczęściej czytane

  • Fire Truck Show 2025 | Na Osi 1146

    Relacja z Fire Truck Show 2025 w Główczycach. M...
  • Ekspresowe zamknięcie drogi | Na Osi 1146

    Analiza wypadku z Sebastianem Wątrobą: Ekspreso...
  • Czas pracy i odpoczynek kierowcy autobusu miejskiego | Na Osi 1146

    Jak wygląda czas pracy i odpoczynku kierowcy au...
  • Wystawa Opolagra 2025 część 1 | Na Osi 1146

    Wystawa Opolagra 2025 część 1 - więź rolnictwa ...
  • Jak przeciwdziałać mobbingowi? | Na Osi 1146

    Opolski Okręgowy Inspektorat Pracy: jak przeciw...

Archiwum

  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP