NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Scania w Polsce świętuje 30-lecie działalności

Scania w Polsce świętuje 30-lecie działalności

czwartek, 20 marzec 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Scania w Polsce świętuje 30-lecie działalności

W 2025 roku Scania obchodzi 30-lecie obecności na polskim rynku. W tym czasie firma odegrała kluczową rolę w kształtowaniu i modernizacji krajowego sektora transportowego.

Obecnie sieć Scania w Polsce tworzą: 13 dilerów i 41 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe, a w firmie zatrudnionych jest niemal 1 200 pracowników.

Utworzenie spółki Scania Polska trzy dekady temu zapoczątkowało bezpośrednią obecność marki na polskim rynku. Przez trzy dekady obecności w kraju, Scania wprowadziła wiele produktów i usług, które przyczyniły się do rozwoju branży w Polsce. Sektor TSL odpowiada obecnie za 7 proc. polskiego PKB, a pod względem zatrudnienia za 6,5 proc. Transport drogowy odpowiada za ponad 80 proc. przewozów w naszym kraju.

Lata 90. – Początki działalności Scania w Polsce i transformacja gospodarcza

Scania oficjalnie rozpoczęła działalność w Polsce w 1995 roku, otwierając biuro dystrybucyjne w Warszawie. Był to czas intensywnych zmian w polskiej gospodarce po transformacji ustrojowej, kiedy kraj przechodził z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową. W 1997 roku Polska uchwaliła nową Konstytucję, co umocniło demokratyczne fundamenty państwa i stworzyło stabilniejsze warunki dla inwestycji zagranicznych. W tym samym czasie Scania rozwinęła swoje struktury, zakładając m.in. Scania Finance Polska, Centralny magazyn części zamiennych w Kutnie i Centrum szkoleniowe w Warszawie.

Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w 1996 roku produkcji pojazdów Scania serii 4 w fabryce w Słupsku, co oznaczało pierwsze kroki w kierunku lokalnej produkcji i wzmocnienia obecności na polskim rynku. Rok później model Scania serii 4 zdobył prestiżowy tytuł „Truck of the Year”, co dodatkowo podniosło prestiż marki.

Lata 2000-2010 – Wejście Polski do UE i dynamiczny rozwój transportu

Wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku miało ogromny wpływ na branżę transportową, otwierając granice i likwidując bariery administracyjne dla przewoźników. Przed 2004 rokiem przekraczanie granic wiązało się z długimi procedurami celnymi i koniecznością uzyskiwania specjalnych zezwoleń. Po akcesji do UE polscy przewoźnicy zyskali możliwość swobodnego transportu wewnątrz Wspólnoty, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu liczby firm transportowych oraz floty pojazdów ciężarowych.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku, Scania intensywnie inwestowała w rozwój usług i technologii. Wprowadzono umowy obsługowo-naprawcze (2002), uruchomiono Szkołę Jazdy Scania (2005) oraz wdrożono system Scania Opticruise (2008), który zrewolucjonizował sposób prowadzenia ciężarówek, eliminując konieczność manualnej zmiany biegów.

Jednym z przełomowych momentów dla transportu było także wprowadzenie tachografów cyfrowych w 2006 roku, które poprawiły kontrolę nad czasem pracy kierowców, zwiększając bezpieczeństwo na drogach.

Lata 2010-2020 – Cyfryzacja, rozwój technologii i ekologia

Nowa dekada przyniosła dalsze zmiany w branży transportowej, a Scania ponownie stanęła na czele innowacji. W 2011 roku wprowadzono system Scania Fleet Management, umożliwiający monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i optymalizację kosztów operacyjnych. Do tego momentu zarządzanie flotą opierało się na telefonicznych zgłoszeniach kierowców i papierowej dokumentacji.

Równocześnie trwała dynamiczna rozbudowa infrastruktury drogowej w Polsce – długość autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z około 400 km w 1995 roku do ponad 5000 km w 2025 roku. To znacząco poprawiło warunki transportu, zwiększając efektywność przewoźników.

Ekologia stała się kluczowym tematem w transporcie. Scania zaczęła rozwijać technologie układów napędowych zasilanych paliwami alternatywnymi dla transportu międzynarodowego, a w 2020 roku premierę miała pierwsza ciężarówka Scania z napędem elektrycznym.

Lata 2020-2025 – Era elektromobilności i cyfrowej transformacji

2021 rok to czas premiery Scania Super, rozwiązania wyznaczającego nowe standardy w zakresie efektywności paliwowej, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny układ napędowy, obejmujący zaawansowany silnik z najlepszą w branży sprawnością termiczną na poziomie 50 proc., ulepszoną skrzynię biegów oraz zoptymalizowaną oś napędową, pozwala na znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO₂. W 2024 roku w standardowym wyposażeniu pojazdów Scania znalazła się cyfrowa deska rozdzielcza, poprawiająca ergonomię i komfort kierowcy.

Kolejnym przełomem było przekazanie polskiemu klientowi pierwszego elektrycznego ciągnika Scania w 2024 roku oraz otwarcie pierwszego w Polsce hubu do ładowania ciężarówek elektrycznych w Nadarzynie.

Współtworzenie nowoczesnego rynku transportowego w Polsce

Rozwój marki Scania w Polsce jest ściśle powiązany z transformacją gospodarczą kraju. Od pierwszych lat działalności, przez wejście Polski do UE, rozwój infrastruktury drogowej, cyfryzację transportu aż po elektromobilność – każda dekada przynosiła nowe wyzwania i szanse.

Obchodząc 30-lecie naszej działalności w Polsce, z dumą spoglądamy na wkład Scania w rozwój i modernizację polskiego transportu. Nasze pojazdy i usługi nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby rynku, ale także wyznaczają kierunki na przyszłość, promując zrównoważony i efektywny transport. Kluczowym elementem naszej strategii przez te wszystkie lata jest rozwinięta sieć serwisowa i najwyższa jakość obsługi, które gwarantują naszym klientom pełną dyspozycyjność i niezawodność. Oferowanie maksymalnej dostępności pojazdów i bycie solidnym partnerem to wartości, które pozostają fundamentem naszej działalności – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.

Obecnie Scania w Polsce jest dostawcą kompleksowych rozwiązań transportowych, m.in. zarządzania flotą, szkoleń kierowców w Szkole Jazdy Scania, kontraktów obsługowo-naprawczych, 24h serwisu drogowego Scania Assistance, wynajmu krótkoterminowego i długoterminowego oraz usług leasingowych.

Dziś Polska jest jednym z liderów transportu drogowego w Europie, a Scania odgrywa ważną rolę w tej historii.

 

Źródło: Scania Polska

TAG: historia Scania Polska, historia Scanii Polska, scania, Scania Polska, sektor TSL, transport drogowy

Co możesz jeszcze przeczytać

Brak zachowania należytej ostrożności | ZAJAWKA Na Osi 1129
zajawka odcina 919 na osi
Co zobaczycie w 919. odcinku Na Osi? | ZAJAWKA
Truck Story: DAF, Używka XXL i eScania | ZAJAWKA Na Osi 1077

Najczęściej czytane

  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...
  • Truck Story: Lekki ciągnik MB Axor do cystern | Na Osi 1133

    Truck Story: Lekki ciągnik MB Axor do cystern. ...
  • Nie zabijaj, nie daj się zabić: Jazda na bezczela | Na Osi 1133

    Analiza wypadku przy skręcaniu w lewo. Materiał...
  • Wpisywanie symboli kraju rozpoczęcie i zakończenia | Na Osi 1133

    Wpisywanie symboli kraju rozpoczęcie i zakończe...
  • MAN TGE dla różnych służb | Na Osi 1133

    MAN TGE dla różnych służb. Materiał pochodzi z ...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP