NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?

środa, 22 październik 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?

Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.[1] Ostateczna wersja przepisów uwzględniła istotne korekty zasad przyznawania pomocy dla przewoźników, które zostały wypracowane w czasie konsultacji społecznych. Najważniejsza z nich ma wyrównać szanse firm transportowych w ubieganiu się o fundusze z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Zmiana zasad kolejności przyznawania dopłat

Na etapie konsultacji społecznych przewoźnicy zwracali uwagę na to, że początkowy projekt rozporządzenia nie zapewniał równego dostępu do pomocy rządowej. Wsłuchując się w głos polskiej branży, ministerstwo zdecydowało o ważnych zmianach w tym zakresie. Ostatecznie w pierwszej kolejności pomoc ma trafić do firm, które wnioskują o refinansowanie wymiany maksymalnie 10 tachografów, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Jeśli po pierwszym etapie wciąż pozostaną niewykorzystane fundusze, pozostałe środki będą rozdzielane pomiędzy pozostałych przewoźników w drugiej turze, już bez ograniczeń liczby urządzeń.

To ważna korekta w stosunku do pierwotnych założeń, odnoszących się wyłącznie do firm posiadających maksymalnie dziesięć pojazdów. W praktyce mogłoby to ograniczyć szansę na dopłaty głównie dla najmniejszych podmiotów. Teraz zasady są bardziej zrównoważone. Każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty, będzie mógł skorzystać z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. To dobra wiadomość dla średnich i dużych firm, które poniosły duże koszty wymiany tachografów – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.

Dofinansowanie do 3 tysięcy złotych

Dopłaty będą realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności oraz obejmą refinansowanie kosztów wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł uzyskać zwrot do 3 000 zł na jeden pojazd, w formule pomocy de minimis. Łączna pula środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi 319 678 800 zł, co pozwoli na wsparcie 106 599 pojazdów przy założeniu otrzymania maksymalnej dopłaty za wymianę jednego urządzenia.

Według danych dwóch, największych producentów tachografów w UE wynika, że w Polsce wymieniono dotąd około 150 tysięcy tachografów. Szacuje się, że do objęcia wsparciem kwalifikuje się około 70 proc. pojazdów, w których został zamontowany nowy tachograf. To dobra wiadomość dla większości firm transportowych, które już poniosły koszty modernizacji swojej floty.

Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, że przewoźnicy poważnie potraktowali obowiązek dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – dodaje Mateusz Włoch.

Gdzie i kiedy będzie można złożyć wniosek?

Zgodnie z rozporządzeniem o wsparcie będą mogli występować przewoźnicy drogowi ujęci w wykazie prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Nabór zgłoszeń wraz z regulaminem zostanie ogłoszony 14 dni przed rozpoczęciem, a informacje o nim pojawią się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Wniosek będzie można składać w formie elektronicznej do 31 sierpnia 2026 roku za pośrednictwem ARiMR, chyba że fundusze zostaną wyczerpane wcześniej – wówczas nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia. Obowiązuje kolejność zgłoszeń.

Jak się przygotować do zgłoszenia?

Rozporządzenia określa, jakie dokumenty będą potrzebne do złożenia wniosku. Warto już teraz je przygotować i wybrać 10 pojazdów, które jako pierwsze będą wskazane w zgłoszeniu. Należy podać, m.in. informacje o uprawnieniach przewoźnika drogowego, warsztatu, który zamontował nowy tachograf, oświadczeniu przewoźnika o zakupie i instalacji nowego urządzenia rejestrującego w danym pojeździe czy wydruku danych technicznych z tachografu G2V2. Dobrze jest również, jak najszybciej sprawdzić dane w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM), będącego częścią GITD,  dotyczące firmy transportowej, pojazdów, które zostały zgłoszone do licencji, jak i informacji na temat upoważnionych osób do –reprezentowania przedsiębiorstwa.

 


[1] Dziennikustaw.gov.pl, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

 

Źródło: INELO

TAG: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ARiMR, dofinansowania do wymiany tachografów, eurowag, G2V2, GITD, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Grupa Eurowag, KPO, Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, Ministerstwo Infrastruktury, tachograf, wymiana tachografów, wymiana tachografu

Co możesz jeszcze przeczytać

Sierpu&PishOne zapraszają na 20. Master Truck Show 2024!
Truck Story: 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi 1134
maste truck show 2021
Master Truck Show 2021 – najlepsza impreza motoryzacyjna w Polsce!

Najczęściej czytane

  • ZWIASTUN Na Osi 1157

    W 1157 odcinku Na Osi analiza sytuacji z jazdą ...
  • ZWIASTUN Na Osi 1157

    W 1157 odcinku Na Osi tymczasowe drogi modułowe...
  • ODCINEK Na Osi 1156

    W odcinku 1156 test Mercedesa Actrosa i ameryka...
  • MAN Lion’s City 10 E z tytułem „Polski Bus 2024” w ka- tegorii miejskiej. Nagroda wręczona!

    MAN Lion’s City 10 E w barwach MPK Kraśnik zost...
  • Nowy globalny ośrodek Scania w Chinach –historyczny kamień milowy firmy

    Powstanie trzeciego globalnego ośrodka przemysł...

Archiwum

  • październik 2025
  • wrzesień 2025
  • sierpień 2025
  • lipiec 2025
  • czerwiec 2025
  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP