NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • PUK Rumia kolejną spółką inwestującą w śmieciarkę elektryczną Renault Trucks D Wide E-TECH!

PUK Rumia kolejną spółką inwestującą w śmieciarkę elektryczną Renault Trucks D Wide E-TECH!

piątek, 03 luty 2023 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

PUK Rumia kolejną spółką inwestującą w śmieciarkę elektryczną Renault Trucks D Wide E-TECH!

Przedsiebiorstwo Uslug Komunlanych Rumia

Transformacja energetyczna polskiej branży komunalnej nabiera tempa. Tydzień po oficjalnym przekazaniu pierwszej nowej śmieciarki elektrycznej na podwoziu D Wide E-TECH do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Bolesławiu, kolejny taki pojazd trafił do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Rumii. Łącznie to już trzy elektryczne śmieciarki francuskiej marki pracujące w Polsce i dostarczone w ciągu zaledwie niecałych trzech miesięcy.

Odbiór odpadów to jedno z głównych zadań PUK Rumia. Spółka stara się je realizować przy wykorzystaniu rozwiązań optymalizujących koszty, a jednocześnie przyjaznych dla środowiska i mieszkańców. Biorąc dodatkowo pod uwagę wymogi prawne, już od kilku lat inwestuje w pojazdy elektryczne.

Analizując rynek i zachodzące na nim zmiany doszliśmy do wniosku, że przyszłość należy do samochodów z napędem elektrycznym i wodorowym. Dlatego systematycznie zwiększamy udział pojazdów zasilanych akumulatorowo, za którymi przemawia również aspekt ekonomiczny. Są one bowiem tańsze w eksploatacji i mają prostszą budowę z mniejszą liczbą komponentów, co przekłada się na niższe koszty serwisowe – tłumaczy Stanisław Pogorzelski, prezes zarządu PUK Rumia.

smieciarka elektryczna Renault Trucks D Wide E-Tech

Niebawem te oszczędności będą jeszcze większe, ponieważ za ok. 2 lata śmieciarka Renault Trucks D Wide E-TECH będzie ładowana własnym prądem. Pod koniec stycznia br. spółka podpisała umowę na wybudowanie nowej bazy, która pozwoli mieszkańcom dużo wygodniej korzystać z PSZOK-a, a firmie kontynuować rozwój działalności. Inwestycja obejmuje instalację fotowoltaiczną zdolną do pokrycia potrzeb energetycznych samej bazy i ładowania trzech dużych śmieciarek akumulatorowych wykorzystywanych na dwóch zmianach.

Nowy pojazd będzie wykorzystywany na jednej zmianie, ponieważ w takim trybie pracuje aktualnie przedsiębiorstwo. Znajdzie zastosowanie przy obsłudze zwykłych tras, ale dobieranych w taki sposób, by można go było pokazać w całym mieście.

Trasy jakie pokonują nasze śmieciarki nie są długie, mają po ok. 60 km, a odległość do instalacji komunalnej też jest niewielka. Uwzględniając duży zasięg pojazdu elektrycznego Renault Trucks uważam, że w naszym przypadku wystarczyłoby go doładowywać nawet co drugi dzień” – mówi prezes spółki.

smieciarka elektryczna Renault Trucks D Wide E-Tech 2

Z tych względów na razie uzupełnianie energii będzie odbywało się ze zwykłego gniazda siłowego, ale firma nie wyklucza w przyszłości zakupu, tzw. szybkiej ładowarki, najprawdopodobniej jednak już na nowej bazie i gdy pojawią się kolejne takie śmieciarki.

Oprócz wymiernych oszczędności i podwyższenia standardów świadczonych usług Stanisław Pogorzelski dostrzega w najnowszym pojeździe jeszcze inną korzyść.

„Ta elektryczna śmieciarka ponownie umożliwia nam dyskusję i próbę podejście do kwestii nocnych odbiorów odpadów. W Polsce są one wyjątkowo niepopularne, natomiast inne kraje powszechnie je stosują. Teraz mamy możliwość przeprowadzenia eksperymentu, czy taki niemal bezgłośny pojazd byłby dla mieszkańców w jakiś sposób uciążliwy. Zaakceptowanie pracy w nocy pozwoliłoby nam zoptymalizować koszty odbioru, bo jeśli jeden pojazd moglibyśmy wykorzystywać zarówno w dzień jak i w nocy, czyli na trzech zmianach, to do obsługi gminy nie byłoby potrzebnych 8-9 śmieciarek, ale wystarczyłoby ich, np. 4. To jest pomysł, nad którym warto się zastanawiać” – podsumowuje prezes PUK Rumia. 

Najnowsza śmieciarka zakupiona przez PUK Rumia ma 3-osiowe podwozie 6×2 z wleczoną osią skrętną. Rozstaw osi 3900 mm jest idealny dla takich zastosowań: zapewnia odpowiednią zwrotność, a jednocześnie pozwala na zamontowanie dużego pakietu baterii i pojemnej zabudowy. Dzięki zeroemisyjnemu napędowi, DMC została zwiększona o „zieloną tonę” i wynosi 27 ton. Pojazd jest napędzany przez dwa silniki synchroniczne prądu zmiennego z magnesami trwałymi o wysokiej gęstości mocy. Znajdują się one między podłużnicami ramy i dostarczają łącznie 260 kW mocy ciągłej i 370 kW szczytowej. Maksymalny moment obrotowy to aż 850 Nm. Źródłem prądu są cztery pakiety ogniw typu NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) umieszczone po zewnętrznej stronie ramy. Każde ogniwo ma pojemność 66 kWh, co łącznie daje 264 kWh. Akumulatory są przystosowane do ładowania prądem stałym wysokiej mocy (limit określono na 150 kW), umożliwiając skrócenie ładowania do poniżej 2 godzin.

Kabina Day Cab elektrycznego pojazdu Renault Trucks D Wide E-Tech jest taka sama, co w wersji spalinowej. Ma szkielet wykonany ze stali ocynkowanej galwanicznie i zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy. Dla większego komfortu i bezpieczeństwa pracy przednia szyba jest ogrzewana, a prawe drzwi mają u dołu przeszklenie (opcja „Vision”), które ułatwia dostrzeżenie rowerzysty czy przechodnia podczas skrętu i tym samym skutecznie ogranicza ryzyko wypadku. Na tunelu silnika znajduje się dodatkowy fotel z 2-punktowym pasem bezpieczeństwa. Umieszczono go na podwyższeniu, co razem z nieznacznie wnikającą do wnętrza środkową częścią tablicy rozdzielczej, zapewnia dużą ilość miejsca na nogi i nawet dłuższe przejazdy nie będą męczące dla siedzącego tam ładowacza. Pod kabiną, w miejscu silnika spalinowego, znajdują się dwa połączone szeregowo tradycyjne akumulatory 12 V. Zasilają one instalację 24-voltową, do której są podłączone, m.in. pompa układu kierowniczego, pompa wleczonej osi skrętnej, pompy wody, sprężarka powietrza, sprężarka klimatyzacji, wentylatory, grzałki kabiny oraz układ optymalizujący warunki temperaturowe baterii jezdnych. Elektryczna przystawka odbioru mocy jest napędzana przy użyciu energii z akumulatorów trakcyjnych.

Pojazd wyposażono w jednokomorową zabudowę Farid T1 Plus o pojemności 23 m3, zamontowaną przez firmę GP Truck Trading. Ściany skrzyni mają owalny kształt i zostały wykonane z pojedynczych arkuszy blachy (brak spawów). Dno też jest wyprofilowane w taki sposób, co ułatwia odpływ odcieków. Użyto na nie blachy wysokogatunkowej typu Hardox o grubości 6 mm, zapewniając odpowiednią trwałość konstrukcji. Płyta oporowo-wypychająca ma zamontowaną dookoła uszczelkę i porusza się po prowadnicach umieszczonych na ścianach zabudowy. Istnieje możliwość wysunięcia jej poza skrzynię ładunkową celem dokładnego oczyszczenia wnętrza śmieciarki. Sterowanie płytą (wysuwanie i wsuwanie) może odbywać się ze stanowiska na zewnątrz pojazdu, z boku odwłoka lub z kabiny kierowcy. Odwłok ma pojemność 2,8 m3. Jego dno wykonano z takiej samej blachy typu Hardox o grubości 8 mm, natomiast ściany są 4-milimetrowe. Górną krawędź zasypu tworzy otwierana klapa – po jej opuszczeniu łatwiej wrzucać odpady luzem. Aby zwiększyć żywotność mechanizmu zagęszczania, siłowniki prasy odpowiedzialne za ruch pionowy zostały umieszczone na zewnątrz odwłoka. Zastosowany wrzutnik to konstrukcja belkowa umożliwiająca obsługę pojemników od 80 do 1100 litrów. Można nim sterować z obu stron pojazdu.

 

Źródło: Renault Trucks Polska

TAG: branża komunalna, podwozie D Wide E-TECH, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Rumia, PSZOK, PUK Rumia, Renault Trucks, Renault Trucks D Wide E-TECH, śmieciarka elektryczna, Zakład Gospodarki Komunalnej w Bolesławiu

Co możesz jeszcze przeczytać

Oberek na swoim pasie | Na Osi 1060
technology road street droga transport
Polska Grupa INELO wyposaży europejski transport drogowy w nowe oprogramowanie
Trucker Club: MAN Limited Edition i Retro Motor Show 2022 | 155 08/2023
Trucker Club: MAN Limited Edition i Retro Motor Show 2022 | 155 08/2023

Najczęściej czytane

  • Eurowag Prime przekracza setkę: dynamiczny rozwój sieci stacji premium w Europie

    Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o ...
  • Iveco Massif i kilka spostrzeżeń na temat ADR | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1135 odcinku Na Osi Iveco Massif i kilka spos...
  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP