NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Przewoźniku, pamiętaj o istotnych zmianach opłat drogowych w Polsce i Europie

Przewoźniku, pamiętaj o istotnych zmianach opłat drogowych w Polsce i Europie

piątek, 04 kwiecień 2025 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, GŁÓWNA, NEWS

Przewoźniku, pamiętaj o istotnych zmianach opłat drogowych w Polsce i Europie

Branża transportowa w Polsce weszła w 2025 rok z kolejnymi wyzwaniami. Rosnące koszty prowadzenia działalności, nowe regulacje dotyczące opłat drogowych oraz presja na redukcję emisji CO₂ sprawiają, że przewoźnicy muszą dostosować się do dynamicznych zmian w sektorze. Najważniejsza modyfikacja dotyczy podwyżek w systemie e-TOLL, które od 1 stycznia 2025 roku oznaczają dla firm transportowych większe wydatki.

Wzrost stawek myta nie jest jednak jedynym problemem. Coraz więcej krajów europejskich wdraża systemy opłat uzależnionych od poziomu emisji spalin, co może dodatkowo wpłynąć na konkurencyjność polskich przewoźników. Wszystko to powoduje, że branża transportowa znajduje się w punkcie zwrotnym. Jakie podwyżki już obowiązują, co może się jeszcze zmienić i jak przygotować się na nowe wyzwania?

Nowe stawki e-TOLL w Polsce – co oznaczają dla transportu?

Od 1 stycznia 2025 roku stawki e-TOLL dla pojazdów ciężarowych wzrosły średnio o około 3 proc. względem poprzedniego roku.[1] Dla firm transportowych oznacza to konkretne, odczuwalne koszty, które w skali miesiąca i roku mogą istotnie wpłynąć na rentowność działalności. Trans.eu wskazuje, że w 2025 roku, koszt prowadzenia działalności transportowej może wzrosnąć od około 3,8 do 5 proc., a niekiedy może wynieść nawet 10 proc.[2]Podwyżki opłat drogowych wynikają głównie z mechanizmu indeksacji opłat o inflację, ale także z konieczności dostosowania polskiego systemu myta do unijnych wymogów w zakresie finansowania infrastruktury drogowej.

W Polsce obecnie istnieje 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, co obejmuje autostrady i drogi ekspresowe[3]. To właśnie na tych drogach najbardziej odczuwalne będą nowe podwyżki stawek e-TOLL. Pod koniec 2024 roku planowane zmiany opłat wzbudziły duże wątpliwości. Organizacje branżowe informowały, że firmy transportowe mogą nie być w stanie udźwignąć rosnących kosztów, a niektóre stawki były uznawane za zbyt duże.

Wzrost stawek opłat drogowych jest istotną zmianą dla przedsiębiorców. Nawet niewielkie podwyżki mogą znacząco wpłynąć na całościowe koszty działalności transportowej – szczególnie, gdy przeanalizujemy je w dłuższej perspektywie czasowej. W przypadku firm realizujących dużą liczbę kursów lub długie dystanse, zmiany te mogą mieć poważne konsekwencje i przyczyniać się nadwyrężenia firmowego budżetu, zwłaszcza że opłaty te wzrosły nie tylko w Polsce. Przewoźnicy powinni więc dokładnie analizować swoje trasy i koszty operacyjne. W przypadku małych i średnich firm, które działają na granicy opłacalności, nawet niewielki wzrost opłat może oznaczać konieczność podniesienia stawek frachtowych lub poszukiwania oszczędności w innych obszarach działalności –komentuje Tomasz Góralewicz, National Sales Manager z Grupy Eurowag.

Drożej nie tylko w Polsce – nowe zasady opłat w Europie

Nie tylko Polska podniosła opłaty drogowe. Przewoźnicy obsługujący trasy międzynarodowe muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami na wielu europejskich rynkach. W Niemczech od grudnia 2023 roku obowiązuje nowy model naliczania myta, który uwzględnia emisję CO₂. Dla najstarszych pojazdów oznacza to wzrost kosztów przejazdu nawet o 83 proc.[4] We Francji, choć wzrosty są mniej dotkliwe, od lutego 2025 roku obowiązuje podwyżka opłat autostradowych o 0,9 proc.[5] W Hiszpanii od 1 stycznia br. średnia korekta stawek myta wyniosła około 2-3 proc.[6] Od początku roku wyższy wzrost zanotowano również, m.in. w Czechach i Szwajcarii – na poziomie 5 proc. w obu krajach, a także w Austrii, gdzie podwyżka opłat drogowych wyniosła ponad 7 proc.[7] W Słowacji od lipca 2025 roku myto wzrośnie aż o 40%, a jednocześnie zostanie wdrożony system naliczania opłat w zależności od emisji CO₂.[8]

Jak ograniczyć koszty opłat drogowych?

Choć podwyżki stawek myta są nieuniknione, przewoźnicy mogą wdrożyć rozwiązania, które pomogą im zminimalizować ich wpływ na budżet firmy. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest optymalizacja tras. Korzystanie z nowoczesnych systemów zarządzania transportem (TMS) pozwala precyzyjnie analizować koszty przejazdu, wybierać mniej obciążone opłatami trasy i unikać zbędnych kilometrów. Dzięki analizie danych historycznych oraz dynamicznym narzędziom planowania, firmy mogą zaoszczędzić na opłatach drogowych.

Innym skutecznym rozwiązaniem jest korzystanie z urządzeń pokładowych, takich jak EVA OBU od Eurowag, które umożliwiają automatyczne naliczanie opłat. System EETS pozwala na uproszczenie administracji i zmniejszenie liczby urządzeń koniecznych do obsługi myta w różnych krajach.

Optymalizacja tras przy pomocy zaawansowanych systemów zarządzania transportem pozwala nie tylko na realne oszczędności finansowe, ale również na lepsze planowanie operacyjne i logistyczne. Firmy, które mają dostęp do danych w czasie rzeczywistym mogą z powodzeniem analizować trasy i wybierać najtańszą opcję przejazdu oraz eliminować niepotrzebne przebiegi, a tym samym ograniczać koszty – zauważa Tomasz Góralewicz.

Ekspert podkreśla też, że optymalizacja kosztów związanych z opłatami drogowymi to nie tylko bezpośrednie korzyści finansowe.

Przekłada się to również na ogólną poprawę efektywności operacyjnej firmy. Dzięki temu przewoźnicy mogą zwiększyć swoją konkurencyjność na coraz bardziej wymagającym rynku transportowym. Inwestycja w nowoczesne technologie zarządzania flotą i inteligentne systemy rozliczeniowe to nie tylko sposób na przetrwanie w branży, ale także droga do dalszego rozwoju przedsiębiorstw transportowych – dodaje.

Opłaty zależne od emisji CO₂ – czy Polska wdroży nowy system?

Unijna dyrektywa 2022/362, czyli tzw. dyrektywa o Eurowiniecie zobowiązuje kraje członkowskie do wdrożenia systemu opłat drogowych zależnych od emisji CO₂. W Niemczech, Czechach i na Węgrzech takie rozwiązania funkcjonują już od 2024 roku, zwiększając koszty przewozów dla starszych pojazdów. Polska również planuje wdrożenie podobnych regulacji w ramach systemu e-TOLL – prace legislacyjne są w toku. Tomasz Góralewicz, zwraca uwagę na to, że wdrożenie nowego systemu opłat to nieunikniona przyszłość, a przewoźnicy powinni już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany.

Wprowadzenie opłat uzależnionych od emisji CO₂ w Polsce jest tylko kwestią czasu. Firmy transportowe muszą myśleć długofalowo i planować inwestycje w bardziej ekologiczne pojazdy. Inaczej w przyszłości ich koszty operacyjne mogą wzrosnąć do poziomu, który znacznie ograniczy ich konkurencyjność. Już dziś przewoźnicy w Niemczech, Czechach czy na Węgrzech odczuwają konsekwencje nowych regulacji. Polska wkrótce pójdzie tym samym śladem, dlatego przedsiębiorcy powinny jak najszybciej zacząć dostosowywać swoje floty do nowych realiów rynkowych. W praktyce oznacza to konieczność inwestowania w pojazdy spełniające wyższe normy emisji lub rozważanie alternatywnych technologii – przestrzega Tomasz Góralewicz, Grupa Eurowag.

Brak odpowiednich działań adaptacyjnych może w przyszłości skutkować drastycznym wzrostem kosztów operacyjnych, który obniży marże przedsiębiorstw i zmniejszy ich konkurencyjność na europejskim rynku przewozowym. Przewoźnicy, którzy zlekceważą te zmiany, będą mieli poważne trudności w utrzymaniu rentowności, zwłaszcza wobec rosnących oczekiwań klientów i coraz bardziej restrykcyjnych regulacji środowiskowych.

Co może się jeszcze zmienić w zakresie e-TOLL w najbliższym roku?

Zgodnie z projektem ustawy, opłata elektroniczna zostanie podzielona na trzy elementy:

  • Opłata infrastrukturalna – obowiązująca obecnie,
  • Opłata za koszty zewnętrzne związane z emisją CO₂ – nowy składnik opłat wynikający z dyrektywy UE 2022/362, obliczany na podstawie emisji CO₂ danego pojazdu,
  • Opłata za koszty zewnętrzne wynikające z zanieczyszczenia powietrza – kolejna nowa opłata, również wprowadzona zgodnie z unijną dyrektywą.

Planowane zmiany obejmują także dostosowanie stawek opłaty infrastrukturalnej do klasy emisji EURO, przy czym zmodyfikowana zostanie struktura jej podziału. Wprowadzone zostanie również pięć klas emisji CO₂, na podstawie których naliczane będą opłaty za koszty zewnętrzne. Co sześć lat w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej (SPOE) Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadzi reklasyfikację pojazdów. Oznacza to ponowną ocenę ich emisji CO₂ w oparciu o aktualne normy oraz wartości referencyjne, co może skutkować zmianą klasy emisyjnej pojazdu.

Dodatkowo, opłata za koszty zewnętrzne związane z zanieczyszczeniem powietrza będzie uzależniona od klasy emisji EURO. W związku z tym do rejestru SPOE zostaną wprowadzone nowe dane, w tym informacje o indywidualnej emisji CO₂ pojazdu, które staną się nowym kryterium naliczania opłat drogowych.

 


 

[1] ZMPD, Podwyżki opłat drogowych od 1 stycznia 2025 roku w Europie
[2] Trans.eu, Raport Rynek Transportowy 2024/2025 , Wnioski, Prognozy i Wyzwania
[3] Gov.pl, Stanowisko GDDKiA w sprawie opłat na koncesyjnych odcinkach autostrad A2 i A4
[4] Toll-Collect.de
[5] ZMPD, Podwyżki opłat drogowych od 1 stycznia 2025 roku w Europie.
[6] Jak wyżej.
[7] Jak wyżej.
[8] Polska Izba Spedycji i Logistyki, Od lipca 2025 r. podwyżka opłat drogowych na Słowacji

 

Źródło: EUROWAG

TAG: automatyczne naliczanie opłat, e-toll, emisja CO2, eurowag, EVA OBU, myto, nowe regulacje dotyczące opłat drogowych, obsługa myta, opłaty drogowe, presja na redukcję emisji CO₂ sprawiają, Rosnące koszty prowadzenia działalności, System EETS, trans.eu, Wzrost stawek myta

Co możesz jeszcze przeczytać

Nieudany unik [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Nieudany unik [Nie zabijaj, nie daj się zabić]
Nowa generacja pojazdów Ford Trucks z silnikiem GEN2 dla modeli F-MAX oraz F-LINE
Kobiety za kierownicami ciężarówek – duży wzrost w Norwegii, o nawet 18 procent

Najczęściej czytane

  • Analiza wypadku z dziką zwierzyną | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1134 odcinku Na Osi analiza wypadku z dziką z...
  • Eurowag Prime przekracza setkę: dynamiczny rozwój sieci stacji premium w Europie

    Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o ...
  • Iveco Massif i kilka spostrzeżeń na temat ADR | ZAJAWKA Na Osi 1135

    W 1135 odcinku Na Osi Iveco Massif i kilka spos...
  • Bardzo lekki autotransporter i 60-metrowa pompa do betonu | Na Osi ODCINEK 1134

    Bardzo lekki autotransporter polskiej marki, sz...
  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP