Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU podjęła decyzję o rozpoczęciu działań na szczeblu UE mających na celu zawieszenie na czas pandemii przepisów dotyczących powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub bazy przedsiębiorstwa co 3 lub 4 tygodnie oraz zakazu odbierania tygodniowego odpoczynku regularnego w kabinie pojazdu.
IRU przekaże Komisji Europejskiej listę kilkunastu pytań dotyczących interpretacji nowych zasad czasu jazdy i odpoczynków, które obowiązują przewoźników już od 20 sierpnia br. ZMPD aktywnie uczestniczyło w podejmowaniu tych decyzji, reprezentując polski sektor transportu drogowego w IRU.
Ze względu na pogarszającą się sytuację pandemiczną w krajach UE organizacje członkowskie zobowiązały IRU do aktywnego wspierania na poziomie unijnym działań mających na celu opracowanie planu awaryjnego dla sektora transportu drogowego na wypadek kolejnej fali pandemii COVID-19. Dodatkowo IRU, w przypadku dalszego pogarszania się sytuacji pandemicznej, ma podjąć aktywne działania w Komisji Europejskiej na rzecz zniesienia na czas pandemii obowiązku powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub bazy firmy oraz zawieszenia zakazu odbioru odpoczynków w kabinie. Działania te mają skuteczniej chronić kierowców przed ekspozycją na wirus, co wiąże się z odbieraniem odpoczynków w hotelach. Jak pokazały minione miesiące, w wielu krajach w okresach wysokiej zachorowalności miejsca noclegowe wzdłuż autostrad były zamknięte a wprowadzane obowiązkowe kwarantanny utrudniały pracę kierowcom.
Celem działań jest przygotowanie się na kolejną falę pandemii, aby uniknąć chaosu, z jakim mieliśmy do czynienia w marcu i w kwietniu br. ZMPD od początku pandemii zabiegało o zharmonizowane przepisy na poziomie UE w zakresie czasu jazdy i odpoczynków i tym razem także aktywnie uczestniczyło w pracach IRU w tym zakresie.
Organizacje reprezentujące przewoźników z całej Unii Europejskiej zaakceptowały listę pytań do Komisji Europejskiej ws. interpretacji przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku. Pytania, na które przewoźnicy oczekują odpowiedzi, dotyczą między innymi powrotu kierowcy do miejsca zamieszkania lub bazy firmy, możliwości odbioru skróconych odpoczynków, listy dokumentów potrzebnych podczas kontroli oraz jasnego wskazania, co inspektorzy mogą skontrolować na drodze, a co w siedzibie przedsiębiorstwa. Jednolita interpretacja przepisów jest konieczna, aby zapewnić równe traktowanie przewoźników, jasność prawną oraz aby uniknąć problemów podczas kontroli w poszczególnych krajach UE.
Pytania zostały opracowane przez zespół ekspertów powołany w ramach IRU w celu interpretacji przepisów Pakietu Mobilności w zakresie czasu jazdy i odpoczynków, lex specialis, kabotażu i tachografów.
Powyższe decyzje zostały przyjęte podczas posiedzenia Komisji ds. Transportu Drogowego Towarów IRU, która odbyła się 7 października 2020 roku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Departamentu Transportu oraz Stały Przedstawiciel ZMPD przy UE.
źródło: ZMPD