NA OSI

TV BRAWOKONTAKT
  • OGLĄDAJ
    • naosi.pl
    • player.pl
  • ODCINKI
  • AKTUALNOŚCI
  • PROGRAM
    • o programie
    • godziny emisji
    • producent
    • sponsorzy
  • MASTER TRUCK
    • WYDARZENIE
    • MT ODCINKI
  • TRUCKER CLUB
  • TESTY
ZAREKLAMUJ SIĘ
  • Home
  • AKTUALNOŚCI
  • Ponad 20 proc. wszystkich przejechanych kilometrów w transporcie drogowym w Europie stanowią puste przejazdy

Ponad 20 proc. wszystkich przejechanych kilometrów w transporcie drogowym w Europie stanowią puste przejazdy

piątek, 06 grudzień 2024 / Opublikowane w AKTUALNOŚCI, All, CIEKAWOSTKI, GŁÓWNA, NEWS

Ponad 20 proc. wszystkich przejechanych kilometrów w transporcie drogowym w Europie stanowią puste przejazdy

Zgodnie z danymi Eurostatu jedną piątą wszystkich przewozów w europejskim transporcie drogowym stanowią tzw. puste przejazdy.[1] Są one problematyczne nie tylko ze względu na dodatkowe koszty dla firm transportowych, ale również większą eksploatację pojazdów, negatywny wpływ na środowisko oraz możliwe utrudnienia przy planowaniu tras. W jaki sposób przewoźnicy mogą walczyć z pokonywaniem zbędnych kilometrów, by poprawić swoją zdolność operacyjną? I jakie są główne przyczyny przewozów bez ładunku? Na pytania odpowiadają eksperci Inelo z Grupy Eurowag.

Pusty przewóz to bolączka każdego przewoźnika

Na problem pustych przebiegów wpływa szereg czynników, począwszy, m.in. od braku załadunków w pobliżu miejsca docelowego rozładunku, nieoptymalnie zaplanowanej trasy bez pomocy technologii, braku szybkiej wymiany informacji między firmą a zleceniodawcą czy specjalistycznych wymagań dotyczących transportu np. niskiej temperatury w przypadku przewozu żywności, aż po regulacje prawne, które zobowiązywały przewoźników do dodatkowych przebiegów niezwiązanych z realizacją zamówień. Ostatnia zmiana przepisów wprowadzona przez Trybunał Sprawiedliwości UE może jednak wpłynąć na zmniejszenie części przejazdów na pusto. Ponad miesiąc temu TSUE uchylił konieczność powrotu ciężarówek do kraju, co najmniej raz na osiem tygodni, co może wiązać się z większą elastycznością w planowaniu tras przez firmy transportowe.

Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag, zwraca uwagę, że nowe przepisy mogą ograniczyć puste przejazdy, szczególnie w przypadku firm obsługujących odległe trasy, lecz nie zlikwidują go całkowicie – Przepis ten miał największy wpływ na firmy, które wykonywały przede wszystkim przewozy poza granicami Polski i rzadko wracały do kraju. Był to jednak tylko jeden z elementów, zwiększających puste przebiegi, dlatego warto spojrzeć na to szerzej i skupić się na rozwiązaniach, które wspierają planowanie tras i lepsze wykorzystanie pojazdów – dodaje ekspert.

Jak ograniczać zbędne kilometry w transporcie?  

Dla przedsiębiorstw transportowych dążenie do minimalizacji pustych przebiegów to działanie niezbędne dla poprawy wydajności i rentowności. Przewoźnicy mogą zastosować różnorodne techniki pozwalające na ograniczenie liczby przejechanych pustych kilometrów. W jaki sposób mogą sobie z nimi radzić?

Buduj swoją sieć klientów

Bazowanie na szerokiej sieci klientów daje przewoźnikom większe możliwości uzyskania zleceń powrotnych. Firmy transportowe nawiązujące współpracę z różnorodnymi zleceniodawcami, zyskują większą elastyczność w załadunkach, a to może przełożyć się na mniejszą liczbę kilometrów wykonywanych na pusto.

Giełdy transportowe są podstawą do szybkiego wyszukiwania nowych zleceń, które mogą zwiększać szansę na znalezienie dodatkowego ładunku w drodze powrotnej do bazy. Takie działanie jest również ważne ze względu na dywersyfikację klientów, pozwalającą nie tylko na budowę przewagi konkurencyjnej firmy transportowej, ale również mogącej mieć wpływ na płynność finansową. A zawsze warto minimalizować ryzyko niewypłacalności firmy i zabezpieczać się na wypadek potencjalnych opóźnień w realizacji płatności za przewozy – komentuje Łukasz Szewczyk, specjalista ds. wdrożeń, Inelo z Grupy Eurowag.

Stosuj backhauling

Backhauling jest jedną z najważniejszych strategii, mogącą przyczynić się do redukcji pustych kilometrów Przewoźnicy powinni optymalizować trasy w taki sposób, aby na powrotnej drodze z dostawy przewozić inne ładunki, co pomaga maksymalizować wykorzystanie pojazdów. To w końcu nie tylko ogranicza liczbę pusty przejazdów, ale również zmniejsza koszty operacyjne oraz emisję szkodliwych spalin do środowiska.

Konsoliduj zlecenia w transporcie

Konsolidacja zleceń może pomóc w ograniczeniu liczby wymaganych przejazdów, ponieważ polega na łączeniu kilku zamówień w jeden większy ładunek, przewożony w tym samym kierunku. Taka strategia nie tylko zwiększa efektywność operacyjną i pozwala wypełnić w pełni przestrzeń załadunkową naczepy, ale przede wszystkim obniża koszty transportu.

Optymalizuj trasę za pomocą technologii

Rozwiązania telematyczne z roku na rok są coraz lepsze. Firmom transportowym umożliwiają rozsądne i wydajne planowanie tras, monitoring floty w czasie rzeczywistym i podejmowanie szybkich decyzji na podstawie dokładnych danych.

Telematyka jest niezbędnym narzędziem w redukcji pustych kilometrów. Pozwala precyzyjnie wyznaczać trasę kierowcy z uwzględnieniem wielu parametrów, a także być na bieżąco z informacjami o ruchu. W ten sposób kierowcy z powodzeniem mogą omijać korki i elastycznie ustalać objazdy w sytuacji niespodziewanego zdarzenia drogowego na trasie, objętej korytarzem, co przekłada się na szybsze dotarcie pojazdu do celu i mniejsze zużycie paliwa. Niedawno telematykę GBox dostosowaliśmy do sieci 4G, zapewniającą jeszcze szybszą transmisję danych oraz dodaliśmy zaawansowane mapy HERE, które dają dużo więcej możliwości. Przede wszystkim są one automatycznie i zdalnie aktualizowane, a dzięki temu gwarantują stały dostęp do najnowszych tras. Dodatkowo, mapy te są ze sobą spójne niezależnie od tego, czy korzystamy z nich w systemie TMS czy telematyki, co ułatwia planowanie transportu w obrębie firmy. Co ważniejsze, nasza nowa nawigacja wspiera jeszcze bardziej bezpieczną jazdę kierowców. Wyposażyliśmy ją w asystenta pasa ruchu, co oznacza, że wskazuje truckerowi właściwy pas, który może zająć na skrzyżowaniach i autostradach – komentuje Łukasz Szewczyk, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Znaczenie technologii w codziennej pracy przewoźników

Szeroka sieć kontrahentów, korzystanie z giełd transportowych czy optymalizacja trasy za pomocą technologii to niektóre sposoby, które mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby pustych przebiegów. Dzięki tym metodom przewoźnicy mogą nie tylko ograniczać pokonywanie zbędnych kilometrów, ale także reagować na nieoczekiwane zmiany w trasie oraz podnosić jakość usług, co przekłada się finalnie na większe zadowolenie klientów.

 

[1] Eurostat Statistics, Road freight transport by journey characteristics

 

Źródło: Eurowag

TAG: brak załadunku, europejski transport, europejski transport drogowy, Eurostat, Grupy Eurowag, INELO, problem pustych przebiegów, puste przejazdy, pusty przebieg, transport drogowy, Trybunał Sprawiedliwości UE, TSUE

Co możesz jeszcze przeczytać

Master Truck Show 2023 cz.9 | Na Osi 1052
na osi 928 scania nostalgia
Scania Nostalgia i tuningowany MB Sprinter z Finlandii | Program Na Osi [ODC 928] 29.05.2021
Kälte, Eis und Schnee erfolgreich getrotzt: Mercedes-Benz Trucks testet in Finnland Elektro-LkwCold, ice and snow successfully defied: Mercedes-Benz Trucks tests electric trucks in Finland
Mróz, lód i śnieg skutecznie pokonane: Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii elektryczne samochody ciężarowe

Najczęściej czytane

  • IVECO nadaje tempo zrównoważonym wyścigom ciężarówek w mistrzostwach Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2025 dzięki przełomowemu ePaceTruck

    Jako oficjalny partner Goodyear FIA European Tr...
  • Wymiana prawa jazdy kierowców z krajów trzecich pod lupą ITD

    W czasie kontroli drogowej pokazanie prawa jazd...
  • Trucker Club ODCINEK 11/2025

    W 11 odcinku Trucker Clubu 4 część relacji z Ma...
  • IVECO z sukcesem zakończyło testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych we współpracy z partnerami Plus, DSV i dm-drogerie markt

    IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionier...
  • Truck Story: Lekki ciągnik MB Axor do cystern | Na Osi 1133

    Truck Story: Lekki ciągnik MB Axor do cystern. ...

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • Listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • Listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • październik 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • 0

Kategorie

  • AKTUALNOŚCI
  • All
  • CIEKAWOSTKI
  • GŁÓWNA
  • KALENDARIUM WYDARZEŃ
  • KIEROWCA i JEGO AUTO
  • MASTER TRUCK
  • MOTO FARMER
  • NA OSI
  • NA OSI TV
  • NEWS
  • NIE ZABIJAJ NIE DAJ SIĘ ZABIĆ
  • ODCINKI
  • ODPOWIEDZI EKSPERTA
  • PROGRAM
  • PRZEWOŹNIK
  • REPORTAŻE
  • TELEDYSKI
  • TESTY
  • TRUCK STORY
  • TRUCK VS. TRUCK
  • TRUCKER CLUB
  • WARSZTAT
  • ZLOTY
  • ZWIASTUNY

Producent programu

Oglądaj naosi.pl
Oglądaj player.pl
Odcinki
Aktualności
O programie
Godziny emisji
Producent

Sponsorzy
Galeria
Master Truck
Trucker Club
Testy
Zareklamuj się
Kontakt

TV Brawo
Brawo Disco Polo
Studio
Fotolustro
Nasza załoga
Pracuj w TV Brawo
Praktyki

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Regulamin

Polityka prywatności

Designed by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

Producent programu

Główny sponsor programu

Telewizyjne Studio BRAWO,
ul. Nowowiejska 1, 46-073 Chróścina

Tel.: + 77 464 02 08
e-mail: biuro@tvbrawo.pl

Polityka prywatności

Regulamin

Made by EXODUS BRAND  © 2019 Studio BRAWO All rights reserved.

TOP